Autobusy Automobily Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Plzeň omezí osobní auta u hlavního nádraží, zrychlí tak veřejnou dopravu

Autobusové nádraží Šumavská, které vzniklo hned vedle hlavního nádraží. Foto: Jan Sůra
Autobusové nádraží Šumavská, které vzniklo hned vedle hlavního nádraží. Foto: Jan Sůra

Plzeň uzavře pro osobní automobily Šumavskou a Goethovu ulici v centru města. Radnice tím chce zvýšit bezpečnost chodců a zejména zlepšit plynulost městské hromadné dopravy (MHD), kterou by mělo využívat více cestujících. Uzavřené ulice bude možné bez problémů objet jinými trasami. Šumavskou ulici přes široké magistrály Sirkovu a U Prazdroje, Goethovu ulici po Anglickém nábřeží. Uvedl to náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).

Šumavská ulice u hlavního vlakového nádraží, kde bude nadále projíždět a zastavovat šest linek autobusů a trolejbusů, je klíčovým uzlem veřejné dopravy v Plzni, kde se pohybuje až 20.000 chodců denně. Poté, co se uzavře autům, sníží se četnost rizikových situací na místě pro přecházení. Podle ředitele správy veřejného statku Milana Sterlyho tam nešlo vyznačit regulérní přechod. Kvůli blízkosti semaforů v Sirkové ulici by se místo ucpávalo. „Četné rizikové situace tam teď vznikají proto, že chodci nerespektují, že nemají před vozidly přednost,“ uvedl.

Od roku 2013 tudy vstupuje a vystupuje většina lidí z podchodu od nádraží, jehož hlavní vchod je po rekonstrukci přednádražního prostoru využíván velmi málo, pouze parkujícími řidiči a náhradními autobusy. Město už projektuje přechod pro chodce přes Šumavskou ulici. Bude součástí úpravy křižovatky Sirková-Americká-Šumavská, která vznikne do tří let.

Šumavská ulice, kudy projede denně 6000 aut, bude uzavřená mezi Vocelovou a Nádražní ulicí. Podle vedení města to nebude mít zásadní vliv na dopravní situaci v okolí. Výjimku budou mít kromě MHD vozidla vězeňské služby a policie směřující k okresnímu soudu. K autobusovému terminálu nad vlakovým nádražím se řidiči dostanou odshora od benzinové pumpy. Řidiče jedoucím po obou silnicích první třídy budou navigovat portálové značky nad ulicemi Sirkova a U Prazdroje.

Uzavření jednosměrné Goethovy ulice mezi Americkou třídou a sadovým okruhem umožní rychlejší průjezd pěti linek trolejbusů a autobusů. Od muzea se tam přesune zastávka trolejbusů a autobusů. Přiblíží se tak o 160 metrů zastávce U Mrakodrapu, čímž se zkrátí přestup. Do Goethovy ulice, kde nyní parkují vozidla ve dvou řadách a blokují průjezd, budou smět jen klienti Komerční banky a správy sociálního zabezpečení. V Kopeckého sadech u muzea vznikne záliv pro osm aut.

Město dále pracuje na zklidnění Americké třídy mezi Škroupovou ulicí a kruhovým objezdem a na uzavření navazujícího Wilsonova mostu, kde se MHD, zejména ve špičkách, extrémně zpožďuje. Podle Vozobule panuje na uzavření pro osobní vozy shoda všech složek města, dopravních expertů i policie, současná koalice to má v programovém prohlášení. Pokud bude průjezd Americkou a Šumavskou plynulý a vozy MHD nebudou nabírat zpoždění, bude podle generálního ředitele Plzeňských městských dopravních podniků Jiřího Ptáčka snazší přesvědčit více řidičů, aby nechávali auta doma nebo na kraji města a využili při jízdě do centra veřejnou dopravu. Americkou projíždí 16 000 cestujících MHD denně a ve špičce každou hodinu 60 spojů, k tomu tam ve všední dny jezdí až 15 000 aut.

Předpokládám, že negativní dopady do zpožďování vozů MHD budou menší. Určitě je ale potřeba neskončit a zaměřit se na celý koridor směrem k centrálnímu autobusovému nádraží,“ dodal Ptáček.

ČTK

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
A.R.

Jelikož MHD a cestující nemají moc možností, tak ať si autíčkáři jezdí jinudy. Nejsou tady sami.
Ale není mi jasné, proč byl uzavřen ten pochod pod tou křižovatkou u nádraží. Byl ve špatném stavu?

Anonym

TOP 09 omezuje auta. Neslýchané. Že by už se rozsvítilo v makovici i pravici?

jva

Nezrychlí nic. Zastavit jako chodec autobus nebo trolejbus je národním sportem (mám přece na přechodu přednost), stejně jako courání se po jednom tak, aby poměr chodec/vozidlo byl 1:1 (a pak se divíme, kolik je emisí). A když už se něco nažene, zbrzdí se to tam, kam jsme ta auta nahnali. Protože (ač to mnozí tak vidí) 99,9% aut nejede pro zábavu či aby několho naštvali, pro 95% je to podstatně výhodnější než MHD (ušetří tím desítky minut denně), když ti „uvědomělí“ (co by autíčkáře do MHD hnali bičem) řvou, když se jim protáhne inteval linky ze 4 na 5 minut… Číst vice »

sladlu

Je to dusledek toho, ze vetsina cestujich od zeleznicniho nadrari nevyuziva hlavni vychod z budovy ale vyuziva podchod.
A dusledek toho, ze mesto zavrelo podchod pod ulici Sirkova.

A take chybi do podchodu vstup na strane vlakace, ktery by mohl byt naprati escalatorum do noveho autobusoveho terminalu….

Mesto bylo lenive platit mestke policajty aby v podchodu drzeli poradek. A uklizecky

Franta

To jsou všechno falešné a prázdné řeči. Doprava musí být omezena, protože město nenaplánovalo přístupové cesty k nádraží. Vědělo se o tom dostatečně dlouho a teď se všichni diví, že do/z nádraží je ve špičkách nepřetržitý proud tupých ovcí nejsoucích rozlišit přechod a místo pro přecházení. A nejlepší je, jak to chytráci balí do trendy ekologických keců. Ve výsledku to bude znamenat objížďku, více emisí a větší uhlíkovou stopu. Je to falešné a prázdné opatření navazující na neschopnost plzeňských konšelů.

Robil

Do kamene tesat

Bohumil D.

Kdyby udělali stanici tramvaje před hlavním vstupem nádraží, jak bylo plánováno, tak by v té Šumavské po přechodu chodilo mnohem méně lidí. Byli neschopní projekt dotáhnout to do konce, tak řeší neschopnost zákazem.

Robil

Tak teď už jen chybí , aby tam vozidla dávala přednost pitomečkúm, co táhnou na vlak a nechápou , že nemají přednost . 6000 aut v úseku , který se má uzavřít je lež jako věž.

libor

přesně, ta hodnota půjde až k 10.000 aut/24hod

Ferenc Futurista

Pitomečci, co tam každej den z plezíru táhnou do háku a z háku. Běž se uklidnit čtením d-fensova blogu, jantare.

Medvěd

Koukám , že přístup starý je mimo hru a vše se děje přes boční průchod stanicí od hamburku. Inu máme hezkou budovu stanice a okolo balkán……..

Pavel

V Plzni aspoń našli odvahu a omezili projždějící IAD-ečkovou dopravu kolem nádraží. To v takovém Brně stojí kolony popojíždějících aut už od křižovatky Nových sadů. Podle městských dat je okolí hlavního nádraží dlouhodobě místem s nejvyšším počtem střetnutí chodců s auty a dopravně nejproblematičtějším místem v Brně. Současně jej občanů Brna hodnotí jako to nejhnusnější místo.
Minulé vedení města se tuhle ne-udržitelnou situaci snažilo aspon nějak řešit a byly nějaké návrhy na dopravní omezení. Zatím se ale nic nezměnilo. A od prosince, kdy skončí Velká brněnská vlaková výluka, se sem, na tento přecpaný dopravní uzel, vrátí denně desítky tisíc cestujících.

E.M.

Od současného vedení Brna bych spíše očekával zrušení přechodů pro chodce před nádražím a pro jistotu z ulice Nádražní udělat silnici pro motorová vozidla…

Martin S.

Přesně, já bych podle současného vedení soudil, že zruší tramvaje a postaví tam parkovací dům a minimálně šestiproudou dálnici.

*h8*

Ale za minulého vedení bylo před brněnským nádražím opatření provedeno ! Násilně zablokován průchod ze čtvrtého nástupiště k nádražní budově s tím, že místo 20 metrů se to dá obejít °podchodem mezi kapsáři a vietnamskými stánky – 200 metrů a 38 schodů nahoru a 38 schodů dolů“. Všichni to tak teď obcházejí daleko nebezpečnější trasou po kolejích okolo podchodů.

Franta

Asi takhle – je to čistá buzerace. Tím místem sice projíždí 6 tisíc vozidel denně, ale víc než polovina z toho je MHD a linkové autobusy. Aut tam jezdí minimum, zácpy tam nejsou, ovzduší v místě znešišťuje především vlaková a autobusová doprava. Současný problém je ten, že tam je udělané místo pro přecházení z vlakového nádraží, které překvapivě využívají lídi (to někdo fakt nedomyslel). To se ale má vyřešit tím, že se udělá klasický přechod na blízké světelné křižovatce a toto místo na přecházení se zruší – už se to projektuje. Tím problém s blokováním MHD prakticky zmizí. Takže jediný… Číst vice »

michal

Aut tam projíždí opravdu mnohem více, než vozidel MHD. Zkuste se tam nejdříve jít podívat.

Franta

Jsem tam každý den. Ohledně počtu aut vycházím z kalkulace šest tisíc. A podle jízdního řádu jen linka 16 udělá 300 jízd denně. Těch linek je tam samozřejmě víc + ještě linkové autobusy. Takže asi tak.

libor

ano, je tam silná doprava i BUS, TROLEJBUS. Ale další auta jsou zbytečná, existuje snadná alternativa cesty a ten pohyb lidí je tam fakt velký…

generální mandatář

Chtělo by to samozřejmě komplexnější řešení. Slovanskou, U Jána, Anglické nábřeží.

libor

správný krok. ještě by to chtělo vymyslet něco s těmi podchody

Slivie

Teď budou muset autobusy s německými turisty mířící do pivovaru jezdit přes Slovany, protože z ulice U Prazdroje tam vlevo není možné odbočit. Geniální řešení. Auta se přesunou z ulice, kde nikdo nebydlí do ulic, kde jsou byty.

Alf

Asi nebude problém pustit tudy všechny busy.

Martin S.

Skvělé směřování, které pomůže ovzduší, zdraví lidí a efektivnosti města. Chtělo by to v českých městech víc podobných iniciativ.

Démon

… nebo to vygeneruje více delších cest.

Martin S.

Možná části lidí, ale když se taková opatření, která zpohodlní používání MHD a pěší chůze rozšíří, zatraktivní to tento způsob dopravy, a třeba na něj někteří přesedlají. Neříkám že všichni, ale i zlomek lidí, co přesednou z aut je přínosem pro město (lepší ovzduší, lepší dopravní situace) i zdraví obyvatel (pohyb). No a ušetří to taky peníze, protože auta na sebe vážou parkování (víc než 95 % času prům. auto parkuje), zhoršování stavu silnic atd.

BND30

Ono se o tom takhle hezky hovoří už drahně let a skutek utekl. Zatím se magistrátu povedlo pomoci vytvořit po bývalém Domu hrůzy u Radbuzy kráter, nyní parkoviště na šotolině, nechat za státní peníze zrekonstruovat a hlavně rozšířit mosty pod hlavním vlakovým nádražím a už tu jsou projekty na pokračování čtyřpruhu od Slovan dvoupruhem ke křižovatce U Jána, neví se vůbec co s podchodem pod křižovatkou před nádražím, návštěvníci pivovaru na procházce z centra přebíhají čtyřproudovku v zatáčce, podchod nemaje a zacházka přes 700m toť lákadlo…. ale což třeba si to někdo v těch novinách tu deset let starou novinku… Číst vice »

Limokola

No ano, ovzduší, zdraví lidí a efektivnosti města nejlépe prospějeme uzavřením 100 m dlouhého úseku, který bude nutné objíždět přes dvě velmi vytížené křižovatky cca 1 km dlouhou trasou kolem dokola celého Hamburku.

Haha

A kdože tam potřebuje jezdit, krom lidí, co jedou k soudu, na Železniční polikliniku a případně ještě do pivovaru, ale tam se dá najet inteligentněji?

J.K.

Kazdy z Lidlu na Doubravku

Limokola

Nebojte, teď to vezmete přes Nádražní, projedete přes ten minikruháč dole kolem hotelu a hurá nahoru připojovacím pruhem na ulici U Prazdroje (odzkoušeno). A až budete přemýšlet, komu to vlastně prospělo, když budete místo lidí na přechodu přes Šumavskou ohrožovat skoro ty samé lidi na „přechodu“ přes Nádražní, tak vzpomínejte na dopravní experty typu Haha, Vozobule apod.

J.K.

Jo, tam to bude ještě lepší až někdo na tom levém odbočení zpanikaří že na něj jede trolejbus a najede do těch lidí rovnou… Plus ta silnice před recepcí hotelu opravdu není dělaná na tranzit…:-/

Limokola

Třeba ten, kdo by rád zaparkoval u nádraží, ale zjistí, že je polovina parkovací plochy zabraná NAD? Vyjet se dá jedině doprava, další možnost zaparkování tedy logicky vychází nahoře u Hamburku.

pony

Ta stejna Plzen, ktera vycukala z tramvajove zastavky pred hlavnim nadrazim z nehoz ted stit kouka do parkoviste a hlavni vstup je prodlouzenym podchodem, jehoz konec vypada… uzasne, a jak se v nem biji lide jdouci k vlaku, od vlaku, z nadrazi, do nadrazi, taky nicemu extra nepomaha. Celkovy dojem je dost mizerny popravde.

Jen tak

fakt tomu verite?

ovzdusi to nepomuze – auta to budou objizdet. takze delsi cestou. jen ten smrad bude jinde.

a efektivnosti mesta to pomuze jak?

typicky populisticky nesmysl, stejne jako v nemecku, kde kdesi zakazou euro5 naftove motory na asi 500m cesty.

neuveritelne, jak hlupacci tomuto tleskaji

michal

Efektivní to bude, kapacita toho místa je nedostatečná, chodí tam tisíce lidí, jezdí tam trolejbusy a do toho se pletou auta individuální dopravy. Současný stav je špatný.

Martin S.

No, když se udělá cesta pěšky, MHD a vlakem pohodlnější a rychlejší, lidé to využijí. Samozřejmě že všichni nemohou přesednout, ale velká část lidí jo. Načtěte si něco k pojmu dopravní indukce.