Autobusy Dopravci Železnice Zprávy

Platby za slevy rostly i v říjnu, stát vyplatil 567 milionů korun

Cestující na nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra
Cestující na nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra

Kompenzace za poskytnuté slevy v dopravě pro studenty a důchodce se meziročně opět zvýšily. Stát dopravcům vyplatil více než 567 milionů korun, což je oproti loňskému říjnu o 55 milionů korun více. Uvedl to mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Nenastal tak meziroční pokles, který úřad původně předpokládal.

Stát poskytuje pro žáky a studenty do 26 let a seniory nad 65 let slevu na jízdném ve veřejné dopravě ve výši 75 procent. Za první rok fungování státních slev, tedy od začátku září 2018 do konce srpna 2019, stát dopravcům vyplatil 5,6 miliardy korun. Na začátku druhého roku platnosti slev však kompenzace rostou. Velké zvýšení stát zaznamenal už v září, kdy dopravcům vyplatil rekordních 578 milionů korun, což bylo meziročně o 115 milionů korun více. Ministerstvo původně předpokládalo, že v dalších měsících by účet za slevy měl být už meziročně nižší. Nárůst kompenzací v září vysvětlovalo zejména nákupem dlouhodobých jízdenek.

Růst ovšem pokračoval i v říjnu, který tak byl z hlediska vyplacených kompenzací druhý nejnákladnější od září loňského roku, kdy slevy začaly fungovat. Na třetím místě je letošní květen s 527 miliony korun. Podle ministerstva zřejmě také říjnový účet ovlivnily nákupy dlouhodobých jízdních dokladů. Další vývoj výše kompenzací za slevy bude jasnější v listopadu.

Největší z dopravců České dráhy v říjnu za slevy dostaly 253 milionů korun. Následoval RegioJet s 35 miliony korun.

Od začátku příštího roku budou kompenzace za slevy zastropovány. Ministerstvo dopravy nastaví maximální limit, který bude dopravcům za jízdenky platit. Stát tak chce předejít případům, kdy někteří dopravci jízdenky prodávali za výrazně vyšší ceny, než je obvyklé. Limitem má být jednotný státní tarif.

Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémech a také na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města. V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.

ČTK

Přehled vyplacených kompenzací za slevy od září 2018 do října 2019:

Měsíc Fakturovaná částka Kč
Září 2018 463 000 000
Říjen 512 000 000
Listopad 488 000 000
Prosinec 412 000 000
Leden 439 000 000
Únor 419 000 000
Březen 455 000 000
Duben 487 000 000
Květen 527 000 000
Červen 511 000 000
Červenec 394 000.000
Srpen 463 000 000
Září 2019 578 000 000
Říjen 2019 567 000 000

Pramen: MDČR

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
BoH

Toto by měl někdo vrazit „šetřílkovi“ Babišovi přímo ksichtu 🙂

Jaaaa

Nj., on ale dělá „pro lidi“. 😀
Je mu to jedno, jeho voliči to sežerou a to je účel.

Vladimír D.

Vy moulové, kdyby toto neexistovalo, vlaky by jezdily poloprázdné a spoje by byly rušeny. Myslím, že důchodci nad 65 let si to zasluhují a mládež to též oceňuje. Konec konců to přináší slušné zisky i dopravcům.

Brzdič zániku

Nejde zrušit :
1.ekonomická záchrana osobních dopravců
2. voličstvo ANO

V tomto pořadí.

Martin1

Asi si nemusíme nalhávat, že to pořadí je přesně obráceně. Od kdy záleží Babišovi na jiných firmách?

HonzaBlb

Od té doby, co vozí na svých busech antireklamy jeh oponentů.

Pitrys

Už to konečně zrušte.

dopravák

Nesmyl: stačí jen doplácet slevy jen z jízdného za tarif SJT (až jej konečně ti ministerští lemplové zavedou), a zbytek ať je jen v režii dopravců. Ale teď to (bohužel) narazí na skutečnost, že by ta změna musela projít vládou a parlamentem, a to bude teprve ten pravý problém.

súdružka Kolesárová

Smysl: SJT je stejne nastaven jako nejdrazsi tarif. Duvodem je „abychom nekanibalizovali tarify jednotlivych dopravcu“, jak bylo receno pri jeho navrhu. Tudiz doplatek 75% pujde vzdy z vysoke castky. A zaplati to pracujici lid (vyjma rezijkaru), ktery ma tu jizdenku stejne nejdrazsi

Josef

A vy myslíte že režijkáři neodvádí daně

Dushan

Zajímavé budou údaje od nového roku, až se přivře penězovod přicucnutým soukromníkům, zneužívajícím systém kompenzací. Holt tohle měl mít stát ošetřené už dávno. Předpokládat od soukromníků férovost bylo zjevně velmi naivní.

babilon

Jediný, koho se budou omezené kompenzace týkat, je Leo. A to jenom u pár spojů týdně, takže celkově v tom obrovském objemu se to moc viditelně neprojeví.

dada

Ferovost? Zneuzivajici? Hloupy kdo dava hloupejsi kdo nebere. Neviditelna ruka trhu vse zaridi, ne?

Bruno

Přesně. I vmém případě, já jsem pracující člověk a jelikož nemám ještě 26 let, tak jsem si dal jednoduše přihlášku na školu, nechal si potvrdit prukaz a pryč z tama. Hloupy kdo dava hloupejsi kdo nebere.

Bruno

nic moc, chtělo by to ještě víc vyždímat tu státní kasu

Brzdič zániku

Chtěl jste napsat naší kapsu, a spletl jste se, že?

Jan Kocourek

V železniční dopravě platí pouze ve vozech druhé třídy.
A nemá to být z nejnižšího tarifu co dopravce nabízí?

Rtep

PR agentura soudruha Bureše má pocit, že pak by mohl nastat odliv koblihových voličů a proto ta nesmyslná sleva platí na mnohé nesmysly.

Vladimír

Kolik se měsíčně proplácelo před zářím 2018? Jen pro zajímavost, nemám vůbec šajnu

Jan Sůra

250 milionů ročně. cca

Vladimír

Tak to je slušný 😀

Petr Nick

vědět to před pěti lety i ostatní potencionální dopravci, že bude možné takto čerpat ( bez rizika postihu),tak by neměl kdo zavážet markety ani automotive, každý trochu rozumný dopravce by nakoupil techniku na hromadnou dopravu osob a kamiony by postavil do kopřiv

Honza D.

Ke každému Kauflandu a Tescu koleje. 😄

AAA

nákladní tramvaj!

Petr Nick

Nepochopeno.. neva