Doprava ve městě Infrastruktura Železnice Zprávy

Plány a sny správců železnic: Do Varů z Prahy vlakem do dvou hodin

Vlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Vlak alex Praha - Mnichov, München Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Cestující na české železnici by se měli dostat z Prahy do jakéhokoliv krajského města (a naopak) do dvou hodin. Takový plán dnes představilo na konferenci v Praze zástupcům krajských samospráv vedení Správy železniční dopravní cesty. Šéf SŽDC Pavel Surý konkrétně zmínil Karlovy Vary, kam dnes cesta vlakem z Prahy trvá déle než tři hodiny, což je na úrovni Ostravy.

Představené plány mimo jiné souvisí s budoucím budováním vysokorychlostních tratí. Kromě páteřních tahů ve směru na Drážďany, Vratislav a Brno mají účelu posloužit rychlostní odbočky do aglomerací, kde je dnes železniční napojení nedostatečné. Na nich by se jezdilo rychlostmi kolem 200 kilometrů v hodině. Jedna taková odbočka by měla vést z drážďanské VRT (až 350 km/h) do Podkrušnohoří a obsloužit města jako Chomutov a právě Karlovy Vary.

Hlavním vnitrostátním spojením má být Praha – Brno, u kterého zatím není jasné, zda od hlavního města povede severním směrem přes Poříčany nebo jižně přes Benešov. I pokud studie ukáže jako výhodnější severní tah, plánuje SŽDC do Benešova zavést trať pro 200 kilometrů v hodině.

„Dnes je na hlavních tratích vyčerpaná kapacita. Skutečnost, že je stále ještě možné tam přidat nějaké vlaky v rozumných časech je na úrovni zázraku. Jedinou možností je výstavba nových tratí a proměna železničních uzlů,“ řekl šéf strategie SŽDC Radek Čech. Správa železnic podle něj zvažuje i novou rychlostní trať do pardubické aglomerace.

Otázka se vznáší nad VRT do polské Vratislavi. Zatím není jasné, zda trať povede přes Liberec (který má společně s Vary zřejmě nejhorší vlakové spojení s Prahou ze všech krajských měst) nebo Hradec Králové. Klíčová bude podle Čecha i studie řešení uzlu Praha. Vedení správy železnic by nejspíš dalo přednost vysokorychlostním vlakům na povrchu a příměstským vlakům v podzemí, což odpovídá i plánům města a ROPIDu.

SŽDC zároveň zpracovává studii nového vedení tratě Praha – Beroun, kde má vzniknout tunel. Žádné termíny dnes nepadly, obvykle se hovoří o nejzazším termínu pro zbudování VRT v evropské síti TEN-T do roku 2050.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
alex
Host
alex

vzdyt karlovy vary nejsou zas tak spatne, vzdyt maji nekolik primich vlaku do prahy pres Usti nad Labem

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Liberec nemá nejhorší spojení s Prahou ze všech krajských měst. Nejhůř je na tom Zlín.

Martin
Host
Martin

A teď si vemte, jak daleko je od Prahy Zlín a jak daleko Liberec. V porovnání na kilometry je to jednoznačně Liberec. Zlín – Praha 311 km, čas cca 3:40 s jedním přestupem. Liberec – Praha 140 km, čas 2:40 s jedním přestupem.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

To je jako opsané z předvolebního letáčku ANO. Tak moc je to krásné. A snadné.

Newsletter

Výběr editora