Pesa představila svoji první lokomotivu na vodík, čeká ji testování v rafinerii

Lokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zkušební provoz prototypu začne příští rok v rafinérii Orlenu.

64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

No… Musím uznat, že v marketingu jsou dobří. Na starý rám našlapat futuristické kapoty s velkým logem H2.
Co na tom, že vodík je „špinavej“, co na tom, že účinnost je mizerná, co na tom, že z mašiny není vidět?
Nemám tento styl rád, na druhou stranu je to návod pro naše výrobce, jak se to má dělat. Politici se rádi vyfotí a reklama frčí!

MHD

Přesně tak. Futuristický design a dole podvozky s listovými péry.

Ten__Bíliny

Není to spíš nějaká reko, kdy se zachoval rám a podvozky a na tom se postavily nové kapoty a kabina? Ty podvozky vypadají celkem archaicky.

Kubrt

Tak samozřejmě, když to má v názvu SM42, tak to novostavba nebude. Původní stroj je zde https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=lok&typ=7&seria=80&lok=7398&numer=1129&title=SM42-1129

Jiří Kocurek

Pozor! Uwaga! Achtung! Na odkazu se nachází obludárium.

Karlos

Jde o test pohonu, ne o nový stroj…Přece se nevyrobí něco, co není řádně ověřeno… 🙂

Miris

Dobrý den pane Sura, proč úmyslně lžete v článku ? Tato citace „Vodík v dopravě může mít klíčový význam pro snižování emisí oxidu uhličitého.“ je lež jako věž. Lokomotiva bude jezdit na tzv. hnědý vodík pocházející z rafinérie. Jedná se o neekologické palivo, které nebude mít vliv na snížení emisí.

Kubrt

Zapracujte na porozumění textu.

Karlos

To, že bude v rafinérii testovací provoz neznamená, že tam bude i „tankovat“.

Růža

Vodík je budoucnost. Naleješ vodu do nádrže a jedeš.

medical examiner

A v čem je pak rozdíl od nafty?

Travegoist

…naleješ vodu do nádrže a nejedeš nikam?

medical examiner

Jo leda tak…

axon

přesně tak, narozdíl od pomýlených propadátorů baterek kamkolim toto je cesta

Alibaba

A proč by se mělo jezdit na vodík, když bude ta elektrika přivedena do vozidla stejně? Proč se nemůže jezdit na elektriku rovnou, proč se musí rozložit voda na vodík a kyslík a pak zase nechat v palivovém článku zpět zreagovat zpět?

PvvS

A čím ji rozložíš ?

Eda

Fiiiha, to je raketa :-O tedy myslím design, a technologie, odvaha

NeodrážetNespouštět

Je super, že se do toho tak pustili. Doufám, že to bude dobře šlapat. Škoda že u nás nejsou takhle progresivní výrobci.

Zlámalík

Jednak jsou, viz CNG loko ve Vítkovicích, jednak tohle je starej šrot překopanej na vodík, jednak ten vodík pochází z chemické výroby, takže jde jen o naskočení na progresivní vlnu ale bez reálného přínosu.

Kubrt

V zásadě souhlasím, ale to o „naskočení na progresivní vlnu bez reálného přínosu“ platí i o CNG lokomotivách z Vítkovic 🙂

vemm

Kolik je strojvedoucích, kteří by chtěli jezdit na mašině, ze které vidí na obě strany jen ohromné kapoty???

Nedávno jsem se dočetl. že vodíků je několik druhů (černý, šedý, modrý, červený, zelený…), každý je vyráběný trochu jinak a každý je výrobně jinak náročný na energii.

Je to prototyp – pokus, čas ukáže…

Pražec

A aby těch barviček nebylo málo, tlakové lahve s vodíkem jsou dle normy červené 🙂

Alibaba

Opětně vzletná věta: „Vodík v dopravě může mít klíčový význam pro snižování emisí oxidu uhličitého,“ a žádný vysvětlení kde se ten vodík teda vezme. Jakou to bude mít účinnost? Hlavně když je polská energetika snad nejvíc v Evropě založena na uhlí.

A větu, že to bude mít anti-kolizní systém beru speciálně jako snahu pro odvedení pozornosti.

Lukian

Myslím že vodík má omnoho väčšiu budúcnosť ako baterky ktoré chce pretlačiť Brusel. Momentálne ho síce nevyrábame v Európe moc a potrebujeme na výrobu elektrickú energiu. Dúfam že celý petro priemysel sa spojí (kľudne nech si spravia kartel ako to oni radi robia keď ide o celý „ich“ sektor) a pretlačí vodík. Mne sa naopak pozdáva myšlienka že všetky náklady s uhlíkovou neuralitou v osobnej a nákladnej doprave preberie na plecia súkromný sektor. Nech sa bijú medzi sebou kto ho lacnejšie vyrobí. Prachov majú dosť za tie desiatky rokov čo si idú ryžu. Môžu na jedno desaťročie obetovať zisk a… Číst vice »

Kubrt

1. Problém nestojí baterky vs. vodík. Jsou to alternativy ukládání energie, každá ta technologie má své pole, pěkně je to vidět zde https://www.joiscientific.com/hydrogen-and-energy-storage-expanding-capacity/available-storage-technologies/ 2. „Momentálne ho síce nevyrábame v Európe moc a potrebujeme na výrobu elektrickú energiu.“ Vodíku vyrábíme docela dost, je to jedna ze základních chemikálií. Drtivá většina se vyrobí a zase spotřebuje v petrochemickém průmyslu, surovinou jsou různé uhlovodíky a odpadá při tom stechiometrické množství CO2, který odchází do atmosféry. Samozřejmě se studují různé způsoby, jak tento CO2 uložit bez vlivu na atmosféru, ale zatím se tak neděje. 3. V současné době pár procent vodíku se vyrábí elektrolýzou… Číst vice »

Jiří Kocurek

„vodík jako způsob akumulace elektrické energie z obnovitelných zdrojů“

Má nevýhodu v prachbídné účinnosti vůči bateriím i PVE. Zas na druhou stranu nepotřebuje drahé kovy ani velkou nádrž s vodou.

Ale je to pořád lepší, než přebytky z OZE prohánět okruhem ve chladící věži v podobě ohřáté vody, vykoupit se muselo.

Jarda Š.

Otázka je také, jestli nebude pro dopravu lepší z vodíku vyrábět methanol. Snadněji se skladuje a přepravuje, neboť je to kapalina, a lze ho použít jak pro spalovací motory, tak i s palivovým článkem pro elektromotory.

Jiří Kocurek

Metanol má svoje nevýhody. Je to jed a docela zákeřný, nedá se jednoduše odlišit od relativně neškodného etanolu. Těch 40 mrtvých nebyl jediný případ hromadné otravy. Takovýchto „průmyslových havárií“ bylo víc.
Svítiplyn (oxid uhelnatý) je ještě horší případ a je jenom dobře, že se přestal používat mimo hlídané provozy.

medical examiner

No právě. Dá se to léčit (Fomepizol, etanol), ale jen v drobných případech.
Jenže když by toho někdo vychlastal půl litru…

Jarda Š.

Benzín nebo motorovou naftu lidé pijí?

Jarda Š.

Zas tak silný jed to není, ledaže ho někdo vypije množství větší než malé. Lze do něj přidat látky, které mu dodají barvu a zápach, aby nebyl zaměnitelný s etanolem.

VS

Vážený pane Jardo Š. na ZŠ bylo v učebnici 1 ml na oslepnutí, 10 ml ke smrti. Neuváděli hmotnost, na které to pravděpodobně bude záviset. Současně předpokládám, že šlo o čisté požívání (bez souběžného nebo předchozího požití ethanolu). Wikipedie dnes uvádí: Již požití dávek 4–10 cm3 může způsobit trvalou slepotu. Toto osobně nevnímám jako slabý jed. Samozřejmě wiki uvádí i následující: Individuální rozdíly ve vnímavosti jsou značné, byla hlášena přežití i po dávkách 500–600 cm3 (možná i díky současnému požívání ethanolu). Naneštěstí nemám čas hledat elektronické verze lékařských skript, ale pro moje hodnocení stačí i současné tvrzení wiki. Přeji hezký… Číst vice »

Jarda Š.

Za silné jedy považuji takové, kde k otravě stačí nedbalost při manipulaci s jedovatou látkou. Methanolem se neotrávíte, pokud úmyslně nepijete nápoj, ve kterém je obsažen.

Alibaba

Na to už jsem se ptal taky, a právě z důvodu lepší skladovatelnosti. Není potřeba výkonné kompresory a ani tlustostěnné tlakové nádrže. Dala by se asi využít současná infrastruktura pro benzín a naftu. A že to bude někdo chlastat mě netrápí, dostane Darwinovu cenu.

Jarda Š.

Problém methanolu ovšem je, že je zatím dost drahý. Tam, kde je povolen, se používá jako hlavní složka paliva do závodních strojů, protože spalovací motor s ním dosáhne vyšší výkon.

Alibaba

Vyšší výkon se dosahuje proto, že líh a etanol mají vyšší oktanové číslo než benzín, takže může být vetší kompresní poměr motoru, a tím je i trochu vyšší účinnost.
A je metanol dražší než vodík? To je oč tu běží…

Jarda Š.

Když se vyrobí methanol z vodíku, tak je výrobní cenou logicky dražší než vodík, ale má nižší náklady na skladování a distribuci.

Alibaba

Tak pokud budete vyrábět vodík z elektriky za kterou ještě dostanete zaplaceno, že jste ji odebral, tak možná ano. Zatím nějak nečtu, že by se té elektriky se zápornou cenou vyskytovalo tolik, aby se vyplatilo udělat si na vodík továrnu.

Obávám se, že upravit čerpačku na vodík znamená ji úplně překopat.

A co se týče elektromobilů, tak taky nejsem jejich nekritický příjemce a propagátor.

petr

Zhruba 95 % vodiku se dnes vyrabi ze zemniho plynu, 5 % elektrolyzou. Elektrolyza ma problem s dost tragickou ucinnosti. Vodik tedy neni palivo bez uhlikove stopy.

axon

takže raději po pár letech vyhazovat drahé litiové baterky do šmelcu??

Alibaba

Jak drahé a vyhazovat?
Přece tyhle technologie jsou vymakané a zestárlé baterie se v pohodě recyklují. (použita trocha ironie 🙂 )

Alibaba

To tuším taky, ale já bych vždy rád viděl tyhle údaje u výroku těch lidí co právě prohlašují o snížení množství CO2.
A pokud se takový objem vyrábí z plynu, tak proč ten plyn nevyužít pro pohon rovnou, když už je a lépe se skladuje?

Gargy

No škaredější mašinu sem neviděl… Mašina na vodík no jasně

Martin K.

Mi se naopak líbí. Na design to nejezdí, ale ty posunovačky jsou s přivřením očí jedna jako druhá, tohle vypadá poněkud jinak. Otázka krásy je subjektivní, byla by to nuda, kdyby se všem líbilo to/ty samé… 😉

PvvS

Neměl y u posunovačky i vidět aspon kusek před ni ?

Pražec

Tak to jste neviděl rušně 755 a 772.

Vojtěch Suchan

Strojvedoucí z nich taky neviděli.

Jakub

Jo, 772 byla ta prvni vec, co me napadla pri pohledu na ty fotky 🙂

Gargy

Viděl ty jsou krásné.

Kdo,já

Taky se mi nelíbí, je to ale subjektivní, to je hezčí i naše Helenka, ale ta má zase horší podvozek.
Je to ale test, tak ať se podaří.

Jira.H

Souhlasím s tebou. To je hnus. By mě zajímalo jaký z toho je výhled myslím ze nic moc

Kubrt

Vida, vodíkový fablok, to už k tomu našemu mýtickému vodíkovému šukafonu není daleko.

Jiří Kocurek

Když bude ten šukafon jezdit po rafinerii a využívat jeom odpadní vodík, který by se jinak spálil ve věčném plameni…

Kubrt

Vodík pro palivové články musí být velmi čistý, takže spíš než nějaký spalovaný zbytek bude použit „čerstvě“ vyrobený plyn.

Jiří Kocurek

Nebo tak, přebytky z výroby.

Kubrt

Provoz vodíkové lokomotivy v rafinerii se charakterem blíží provozu akumulačních parních lokomotiv v byvších chemických továrnách a plynárnách – té páry/vodíku se tam vyrábí takové množství, že občasné dotankování lokomotivy se v celkové bilanci výrobny „ztratí“. Což samozřejmě neznamená, že je to „zdarma“.

PvvS

A je dost čistý na dotankování ? Bez příměsí jiných plynů ?

Anonymní alkoholik

Tak tohle může tahat bafíky, že jo. Takže toho vodíkového šukafonu lze docílit i takhle. 😹 ETCS to pravděpodobně umět bude. Náhrada šukafonů jasná! 😀

Pražec

Cynikovi ve mně by se takový vehikl chtělo pojmenovat po jednom rodákovi ze 100 km vzdálené Poznaně…

Leipaer

Jo, taky mě mimoděk napadlo, že by s tím radši neměli jezdit do New Jersey…

K.S.

Pánové, prosím, mohli byste to neznalému poměrů v Polsku vysvětlit?

Jiří Kocurek

Taky jsem hledal: Von Hindenburg je tím rodákem.

medical examiner

Jojo…tam hrál vodík taky důležitou úlohu…