Pesa představila svoji první lokomotivu na vodík, čeká ji testování v rafinerii

Lokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Zkušební provoz prototypu začne příští rok v rafinérii Orlenu.

Společnost Pesa Bydgoszcz je dalším výrobcem kolejových vozidel, který vstoupil do segmentu pohonu na vodík. Na veletrhu Trako v Gdaňsku dnes firma představila prototyp nové lokomotivy SM42-6Dn, která používá jako palivo vodík.

Výrobce i pořadatelé veletrhu přistoupili k představení lokomotivy s velkou pompou, kterou znají při ukázkách nových modelů spíše návštěvníci autosalonů. „Vodík v dopravě může mít klíčový význam pro snižování emisí oxidu uhličitého,“ řekl polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Vodíková lokomotiva SM42 6Dn je čtyřnápravové vozidlo, vybavené čtyřmi motory o výkonu 180 kW. Na palubě jsou nádrže, které pojmou 175 kg vodíku. Lokomotiva obsahuje dva vodíkové články (po 85 kW) vyrobené kanadskou společností Ballard. Lokomotiva je vybavena také systémem autonomního řízen a antikolizním systémem pro rozpoznávání překážek.

Pesa na vývoji spolupracovala s řadou dalších firem, koncept a design je čistě polský. Zatím jde o prototyp, lokomotivu čeká od příštího roku zkušební provoz v rafinerii společnosti Orlen ve městě Płock. Vývoj lokomotivy spolufinancovala polská vláda.

Lokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLokomotiva SM42-6Dn s vodíkovým pohonem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Pesa Bydgoszcz SM42-6Dn vodíková mobilita
64 komentářů