Cestovní ruch Parkování

Parkoviště na Souši je nový magnet Jizerek. Sto míst někdy nestačí

Parkoviště u Souše. Foto: Miloslav Lubas
Parkoviště u Souše. Foto: Miloslav Lubas

Zájem o nové parkoviště pod jizerskohorskou přehradou Souš je v některých zimních dnech takový, že se tam všechna auta nevejdou. Odstavná plocha pro 100 vozidel leží necelý půl kilometr od stopy Jizerské magistrály a běžkařům slouží zhruba měsíc a půl.

„Překvapilo nás, kolik lidí začalo na Souš jezdit. Zvláště když je zima zatím taková vypráskaná,“ říká Jaroslav Kořínek, starosta města Desná v Jizerských horách, na jehož území Souš leží. „Jakmile se udělalo pěkné počasí, bylo parkoviště plné. Někteří řidiči se tam bohužel nedostali, koupili si parkovací lístek a nechávali své vozy na kraji silnice nebo v zatáčce před domkem hrázného. Tam ale platí zákaz stání. Problémy pak musí řešit naše městská policie,“ dodal.

Nové parkoviště je zaříznuté na dvou terasách do svahu. Souš díky němu vstoupila mezi největší místa, odkud běžkaři nastupují na populární Jizerskou magistrálu.

Souš se nachází v nadmořské výšce skoro 800 metrů a teplota se tam v zimě pohybuje zhruba o tři stupně níž než v údolí. Kolem Souše letos běžkaři lyžovali i tehdy, když dole všechen sníh zmizel.

Ze Souše se dá dojet na Protrženou přehradu přes Vlašský hřeben na Jizerku nebo přejet celé hory až na Smědavu. Ze Souše tam vede silnice, jež se v zimě uzavírá. Právě na ní rolba soustruží stopy a lyžuje se tam lépe než na lesních cestách. Až do letošní zimy však Souš pálil kritický nedostatek parkovacích míst.

Nové parkoviště na terasách chválí kromě jiných lyžařka Jana Krásová. „Desná se pochlapila. Parkování tady navíc stojí jen padesát korun na den, což vyjde levněji než na Jizerce nebo v Bedřichově,“ dodává Krásová. V Bedřichově letos zdražilo parkování až na 300 korun za den.

Naše nové parkoviště hodně ulevilo sousední Jizerce a běžeckým stopám kolem ní,“ tvrdí Kořínek. Ve vrcholné rekreační sezoně se parkoviště na Jizerce vždy velmi rychle vyčerpalo a někteří řidiči nechávali stát auta v zákazech. Případně se na Jizerku vůbec nedostali.

Na parkovišti u Souše lze platit penězi, kartou i chytrým mobilem,“ podotýká Kořínek. „Skoro polovina lidí používá karty,“ upřesnil Kořínek.

Na parkoviště umístila desenská radnice mobilní WC. V příštím roce chce vybudovat stálé zázemí s WC, bufetem a převlékárnou. Mobilním chemickým WC chybí stabilita a vichřice je letos dokonce už dokázala posunout. Pro vznik zázemí na parkovišti poslouží bývalý kryt civilní obrany.

Na jaře provede desenská radnice další úpravy parkoviště. Osází ho dřevinami podle dohody s CHKO Jizerské hory. Dosavadní velkou hromadu hlíny zarovná parkoviště tak, aby splývalo s okolní přírodou.

Desná zatím vložila do parkoviště přibližně dva miliony korun a v příštím roce počítá s dalšími dvěma až dvěma a půl milionu korun.

Miloslav Lubas

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
robert
Host
robert

Automobilisté se moc roztahují. Nechápu, proč se někdo nechopí příležitosti a neprovozuje síť skibusů od zastávek ke sjezdovkám.

michalspina
Host
michalspina

víc aut do hor — opravdu tohle potřebujeme?

JiP
Host
JiP

…vas prispevek je takovy ten typicky cesky pristup. Vse by se resilo jenom zakazy a omezenimi. V podstate vsechny nase hory jsou verejnou dopravou dost mizerne dostupne a pak nezbyva nez to auto. Co treba poradne zatraktivnit skibusy po Jizerkach, jizdni rad ne jak noty na buben aby to cloveka minimalne omezovalo. Pak auto klidne necham doma, ale ted? Parkuji jak na Jizerce tak na Sousi tak v lete na Smedave, protoze jinak nez autem se tam nemam sanci za rozumny cas dostat, pokud tedy nechci stravit vice casu ve VHD cestou nez na samotnych horach. To je zkratka kruta… Číst vice »

Bob
Host
Bob

Problém není v tom, že se tam nedá dostat autobusem (byť uznávám, že by jich mělo být více), ale ono je to hlavně o lenosti a pohodlnosti.

Jarek
Host
Jarek

Tím narážíte na probllém, že autobusů obecně nejezdí až tak málo, ale jejich provázanost na ostatní typy dopravy je dost žalostná.

michalspina
Host
michalspina

JiP: díky za odpověď. nechám stranou, že ze sedmi slov poznáte „typicky český přístup“ — psal jsem totiž jen o autech, ne o skibusech. vím, jak dlouho trvá cesta, sám pocházím z Pojizeří.

ano, jsem pro rozšíření skibusů s návazností na vlaky z Liberce + busy a vlaky z Prahy. a to na základě vcelku jednoduchého principu: zvýhodněni mají být ti, kdo jsou do ekologicky cenných oblastí, jako jsou Jizerky, ochotni přijet šetrnější dopravou. to, že je to dnes naopak, rozhodně není v pořádku, a štve mě, že se to budováním parkoviště, nota bene za veřejné peníze, ještě prohlubuje.

PetrB
Host
PetrB

Typicky cesky pristup je jak vsechno obejit, jak se k necemu pohodlne dostat atd. A vsechno zakazat je co za argument? Omezeni IAD se tahne Evropou uz par let a v techto omezenich se bude pokracovat i nadale. Napr. Britanie zakaze vsechna naftova a dieslova auta do roku 2035, Amsterdam do roku 2030. A je jen otazkou casu kdy nekdo s necim podobnym prijde u nas. Takze zacnete setrit at muzete pak na hory dojet trebas Renaultem Zeo.

Martin
Host
Martin

Dobrý den, tak jste se také přidal k novodobému honu na čarodějnice, vězte že 15 největších lodi se emisne vyrovna všem autům na světě, komíny v Číně a USA také nikdo neřeší, jenom my si tady pod sebou podříznrme vetev a půjdeme slepou uličkou elektromobily. A věřte, že po řízené likvidaci autoprumyslu se ekonomický propadnete o Vy, ať děláte co děláte. A autem na běžky jezdím kvůli dětem,tahat dvě malé děti i s lyzema veřejnou dopravou i s přestupy, no zkuste si to ..

Kecy
Host
Kecy

Krásný argument, vytržený z kontextu. Ikdyby to byla pravda tak oněch 15 lodí nejezdí po městě a nesmrdí přímo u nosu. Současně přepravy víc zboží na větší vzdálenost než všechna auta na světě. A nebýt oněch lodí nafta i benzín by byl výrazně dražší, mazut je prakticky jinak nepoužitelný odpat z ropy při výrobě nafty a benzínu. Všechno holt souvisí se vším a nic není černobílé.

JiP
Host
JiP

A oni jsou treba vybudovana nejaka kapacitni parkoviste u zastavek po trati z Liberce, kde by mohl clovek auto nechat a ten konec do hor dojet autem? Ja nejsem mistni, pokud ano, o zadnych nevim a v tom pripade je propagace bidna.

JiP
Host
JiP

…….do hor dojet „vlakem“ , chyba v textu.

Martin
Host
Martin

Ale on Vám pod tou ekologicky cennou oblasti dýma Turów, který už jednou v 80 letech zlikvidoval lesy v Jizerkach, jako kluk to pamatuji. Tak bych prosil trochu soudnosti, emise z aut Jizerky nezlikviduji. Pro ekologické dobrodeje je cílem 100 pct elektromobilits, že elektřina bude muset být částečně u fosilních paliv si ve své omezenosti neuvědomují ..

D.S.
Host
D.S.

Zrovna Jizerky mi přijdou na české poměry obslouženy VHD poměrně dobře a lidé toho využívají. Dokládají to plné vlaky na zubačce nebo busy na Bedřichov.

JiP
Host
JiP

Ano, sam se zubackou obcas svezu, ale ptam se, je kapacita vlaku dostatecna, aby nejakym vyznamnym zpusobem dokazala prevzit pocty lidi co jedou autem? Ten , byt plny vlak, je uplne smesne zanedbatelne mnozstvi lidi. Je napriklad na trati z Liberce odkud vlaky jezdi cestou i nejakeho nadrazi kapacitni parkoviste, kde by se daly odstavit i stovky aut a nemuseli stat az na te Jizerce? To je totiz dle meho nazoru zasadni problem ceske zeleznice-je pouzitelna jenom pro ty, ktere maji nadrazi v dochazkove vzdalenosti, parkovaci moznosti jsou u drtive vetsiny ceskych nadrazi zadne nebo naprosto smesne vzhledem k tomu,… Číst vice »

MlB
Host
MlB

Jen hlavní střediska a v sezóně nemají spoje dostatečnou kapacitu.

Martin V.
Host
Martin V.

Zrovna dneska jsme byli v Bedřichově na běžkách. Být z Liberce, tak mě ani nenapadne tam jet autem, když tam jede MHD, ale z Prahy se tam nemáte šanci na jeden den veřejnou dopravou dostat. Auto obsazené čtyřmi osobami mi až tak neekologické nepřijde. Kdysi jsem jezdíval na běžky z Brna do Nového Města na Moravě vlakem, ale to byl přímý zrychlený vlak, který navzdory docela pomalé trati Tíšnov – Nedvědice – Bystřice – NMnM dělal lyžařům dobrou službu. A taky se běžně jezdívalo lyžovat na jeden den autobusovými zájezdy.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Z druhého konce Prahy se samozřejmě na jeden den pěkného lyžování do Bedřichova dá. Ozkoušeno několikrát. A vrátit se můžete třeba i z Harrachova, Josefova Dolu nebo řady dalších míst.

AAA
Host
AAA

šukafon ke každý lanovce!