Pařížská dopravní revoluce pokračuje. Na většině území mohou auta jezdit nově jen 30 km/h

Auta v Paříží. Foto: Transport and EnvironmentAuta v Paříží. Foto: Transport and Environment

Město si od omezení slibuje zvýšení bezpečnosti, opatření má podle průzkumu veřejného mínění většinovou podporu obyvatel.

Zpět na článek
137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AdamK

Zmniejszenie prędkości – z jednej strony dobre (ochrona pieszych) ale też złe – większe korki i większy smog (wprowadźmy elektryki dla jego zmniejszenia). Niestety największym problemem jest to, że piesi, rowerzyści czują się coraz bardziej bezkarnie i patrząc w ekrany smartfonów (chytrych mobilek) i tabletów nie zwracają uwagi na to co się dzieje wokół nich. Jak się coś stanie to dlaczego winę zrzucają od razu na kierowcę skoro sprawcą był pieszy czy rowerzysta? Iluż pieszych weszło na czerwonym świetle? Jak to jest, że pieszy będący uczestnikiem ruchu (drogowego/pieszego) może w czasie poruszania się korzystać z tego typu urządzeń a kierowca… Číst vice »

J.K.

Zavést i u vlaků, kdyby bylo v Holýšově kolem stanice 30, mohli teď 3 lidi žít / další nemuseli ležet v nemocnici. Když páchat dobro, tak všude, ne?

Juraj

Kritikům pořád ještě nedochází, že nižší rychlost ve městě prakticky okamžitě znamená plynulejší provoz, a tím i potenciálně kratší celkový dojezdový čas. Problémem provozu ve městě jsou a vždy budou kolizní místa – změna pruhu, křižovatka, zúžení, zpomalení do ostré zatáčky.

Reflexy řidiče jsou pořád stejně mizerné, takže v nižší rychlosti je městský provoz mnohem lépe zvladatelný, a tedy ubývá i rizikových situací, které nutí ostatní prudce brzdit.

Druhá věc je vymahatelnost – nač je nám na magistrále 50, když každou chvíli nějaký magor vystartuje od I. P. Pavlova stovkou, aby pak brzdil u dalšího semaforu?

Kebab

Jste si naprosto jist, že kdyby tam byla 30 místo 50, tak stovkou nevystartuje?

Pavel Skládaný

Ti jezdiči stovkou jsou právě ti, kteří nejvíce rozhodí stabilitu dopravního proudu a v konečném důsledku ho přibrzdí. Reálně nejrychlejší je „plutí s proudem“ relativně nízkou, ale setrvalou rychlostí.

Leinad

Já bych řekl, že plynulosti nepomůže striktní omezení rychlosti, ale zejména chování řidičů.
Dojíždět k místu zastavení (červené) pomalu, třeba vyjde hladký průjezd. Dodržovat rozestupy. Když někde kapacita nestačí, začne se dělat kolona – a ta třicítka jaksi vyleze sama když každý drží rozestup a nikdo nechce zastavit v čele kolony.

Kebab

A především se věnovat výhradně řízení, i když se zrovna stojí. Padne zelená, další dvě sekundy se neděje nic, pak teprve ten první odloží telefon a začne hledat jedničku. Když se konečně rozjede, odloží telefon ten za ním a teprve se začíná rozjíždět. Nakonec projede na jednu zelenou polovina aut, než by projet mohla. Dřív by takoví dostávali trubku tak dlouho, dokud by se nenaučili jezdit normálně, dneska ale nikdo netroubí, protože troubí přece pouze ti fuj agresivní, neslušní a neohleduplní řidiči. To dále nahrává skutečně agresivním vylézačům, kterým trubka urazila majestát… A všechno je to téměř výhradně česká specialita.

Miroslav Zikmund

Jaká je vlastně reálná pouliční rychlost na většině obvykle přeplněných ulic Paříže (a nejen tam) ? Vzpomeňte si na různé filmy zachycující pouliční provoz – nejrychleji tam v řadě filmů jezdí Belmondo / Delon & spol. při honičkách … ale třeba běžné reportážní záběry apod. Kupř. v Praze se jezdí „plynule rychle“ akorát na magistrále – nejsou-li kolony – na obchvatech typu „jižní spojka“ (pokud není kolona apod. Když jsem pracoval v minulém století (před „revolucí) na jednom pracovišti, zkracoval jsem si cestu do práce jednou zastávkou busem a pak pěšky k vrátkům do práce, tak jsem od zastávky šel… Číst vice »

Khufu

Od konce roku 1987 do května 1997 jsem brigádně řídil tramvaje v Praze. Poměrně záhy jsem zjistil že optimální rychlost na nesegregovaných tratích je 30 – 35 km/h. S autem je to v podstatě to samé. Jediný problém je agresivita ostatních automobilistů. Většina lidí nějak nemá mozky dostatečně výkonné na to, aby dokázali změřit, o jak málo je agresivní a riskantní jízda dokáže urychlit.

lii

Jako člověk, který se včera z Paříže vrátil, můžu potvrdit, že i ta předchozí opatření jdou městu k duhu. Mnohem méně aut, ulice jsou najednou mnohem příjemnější a sympatičtější místo.

Kluk z Pankráce

Okamžitě zavést v Praze. Dík.

Bob

Škoda, že 30 nejde plošně zavést taky v ČR na místních komunikacích. Samozřejmě 30 asi není adekvátní na silnicích I. třídy skrz město, ale na místních komunikacích by byla fajn. Místo různých retardérů.

Smyslem takového opatření není ekologie, ale hlavně snížení hluku. Kdo bydlí u rušné silnice, tak to zná.

basteilubbe

Technická: I znečištění hlukem patří do kolonky ekologie. Nadměrný hluk má negativní vliv na živé tvory, včetně člověka.

Pavel Skládaný

Plošnému zklidnění formou celoměstských zón 30 v ČR naprosto nic nebrání, nekritický obdiv ke kapitalistům ze Západu není na místě. Stačí jen vymezit oblasti mimo hlavní sběrné komunikace (kde zpravidla zůstává 50) a administrativně stanovit příslušné dopravní značení. Dopravní značka „Zóna 30“ je k dispozici ve vyhlášce č. 294/2015 Sb., know-how je v Technických podmínkách č. 218 Ministerstva dopravy ČR.

Jediné, co je k tomu potřeba, je začít na tom pracovat, samo to nevznikne, radní musí (chtít) konat.

Pája

Tyhle cedule už ve spoustě čtvrtí jsou a někdy i „vylepšené“ o „Zóna přednosti zprava“ To je mimořádně nebezpečná kombinace, protože místní to ví a respektují, ale řidiči z jiné části města Vás v klidu sejmou a ještě se diví – jedu 50 a jsem na hlavní. Za 5 let, co jsem v takové čtvrti bydlel to ohrožení bylo cca 2x týdně. Tudíž obráceně – všude 30 a 50 na výjimku by bylo z tohoto pohledu lepší. Pokud přehlédneš zrychlení, nevadí.

Pavel Skládaný

Takový koncept už dlouho prosazují Švýcaři – limity ve městě de facto „otočit“. Obecnou úpravou namísto 50 km/h definovat 30 km/h, která se bude ovšem místní úpravou v definovaných oblastech (např. na průtazích a dopravně významných komunikacích) zvyšovat na 50.

Leinad

A potřebuje mít řidičák i ten kdo neví, že na neznačené křižovatce dává přednost zprava a z prstu si vycucá žádná značka = jsem na hlavní

Kebab

Nepotřebuje, ale bohužel ho má. A protože těmhle body nehrozí, protože rychlost většinou dodržují, mají pásy a svítí, tak ho bude mít i dál, dokud někoho nezabije.

Šejdr

Zavedení zóny 30 považuji za mnohem lepší nápad než tuzemskou módu sázení retardérů všude, kde se dá. Jednak se jede plynule a pohodlně, druhak obyvatelé budov kolem retardéru neřeší praskající stěny.

Khufu

Ano. A všechny retardéry nahradit úsekovým měřením rychlosti s rozpoznáváním obličejů a automatickým strháváním pokut z účtů.

Divočák

K tomu hluku.. 28-30km/h, to je max druhý převodový stupeň.. 40tka už se dá jet na mírně podtočenou, tišší trojku.. jen postřeh

Pája

Záleží na konkrétním vozidle.

Pavel Skládaný

Tak to moje moderní škodovka jede 30 km/h zcela bez problémů na trojku či výběhem.

Yellowhammer

Tak to tvoje moderní Škodovka bude mít za chvíli perfektně zanešené vstřikování tím podtáčením 👍

Pavel Skládaný

Za deset let jejího provozu k tomu nedošlo, nezastrašujte lidi.

Panoramix

Podle toho vloženého obrázku dramaticky klesá počet závažných zraněních v zásadě exponenciálně, tzn. úplně by stačilo zavést kompromisních 40 km/h, aby dramaticky ubylo nehod se závažnými následky. Rozdíl v úbytku závažných následků nehod mezi 40 km/h a 30 km/h už není tak zásadní, zatímco rozdíl mezi jízdou 30 km/h a 40 km/h už celkem zásadní je. Třicítku dá málokteré auto plynule se zařazenou trojkou, takže pěkně vytáčíme dvojku a spotřeba a exhalace stoupají. Tudíž přesný opak toho, čeho se snaží zaváděním těchto opatření jisté skupiny docílit mj. docílit. Kdyby tomu všemu nevládli populisti, tak by se mohli s odborníky domluvit… Číst vice »

vašek

Rychlost 30 km/h se dá snadno překročit i na kole. Budou v Paříži pokutovat i cyklisty za překročení rychlosti?

Aleš

Viděl jste někdy pokutování cyklisty za projetí křižovatkou na červenou, za ohrožování chodců, kličkování přes křižovatku / kombinaci využití jízdních pruhů a přechodů pro chodce v plné rychlosti atd.? Tak se „vzpamatujte“ 🙂

Khufu

Já cestuju několikrát do roka do Německa a ujišťuju vás, že tam je to naprosto běžné. Ale i tak je to nedostatečné a občas je nutno nějakého cyklistu z kola srazit a následně pošlapat.

Výkolejka

1) oni zřejmě nechtějí jen výrazně snížit počet nehod se závažným zraněním, ale chtějí se dostat tam kde ti Norové a Finové, tedy na nula mrtvých, takže proto se rozhodli použít jejich osvědčenou rychlost 2) to že vy jezdíte nějakým verglem, který není schopný jet plynule 30 neznamená, že to u jiných (normálních) aut nejde 3) … „někdo se prostě našel v tom, že musí za každou cenu chránit slabší skupinu“ … a co Vám na tom jako vadí? Chcete aby ve společnosti (na cestě) vládlo pravidlo silnějšího? Nejsou životy a zdraví důležitější než to, že v autě přijedete do… Číst vice »

MaT

Ano, že se víc neřeší nelegální jízda cyklistů po chodnících a některé jejich další prohřešky (třeba jen kolik jsem dnes viděl po setmění různých těch cyklokurýrů bez světel ani nechtějte vědět), to mi taky vadí. Ale k tomu podjíždění aut čekajících na semaforech… To je podle Vás přestupek? Takže, zákon o provozu na pozemních komunikacích (361/2000 Sb), § 57, odstavec 4: „Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom… Číst vice »

Gale

Nedlouho tomu, co zákonodárce stanovil bezpečný boční odstup na 1.5 metru.
Tedy cokoli pod tuto vzdálenost dostatečné není..

Blume

Komu se ta 30ka v Parizi nelibi, tak at do Parize proste nejezdi. Tecka 🙂

J.D.

A komu se tam nelíbí, může bydlet jinde!

Blume

A proc by nemohl 😉

Petr

fantastické nápady! 1) chybí nějak údaj o počtech mrtvých a těžce raněných se zaviněním ze strany řidiče motorového vozidla vs. počet vozidel/chodců/přeprav za stejné období. abychom viděli jak velký je to problém 2) frantíci klasicky zavedou ale úplně všude radary a úseková měření, tam by se i Velký bratr zastyděl 3) už se těším na vymáhání ze strany mopedistů a motorkářů, kteří mají jinak pravidla pouze za doporučující a kteří tím pádem rychlost nikdy neřeší, přičemž hluk dělají s přehledem největší. 4) co ta slavná ekologie a oponující posudky poukazující na to, že množství emisí se tím nesníží, resp. se… Číst vice »

Jiří Kocurek

„přičemž hluk dělají s přehledem největší“‚

I na elektrickém skůtru!

Gwann

výborně. auta zakážeme úplně. co vy na to? tohle je totiž jediná možná reakce na podobné mudrlanty, jako jste vy. nestačí mírná regulace a furt budete frflat, co by šlo lépe a jinak. nebude se dodržovat rychlost a úsekové měření je velký bratr. OK, dobře, tu máte „po čuni“ pořádně. nebudete tam jezdit nikdo. ať máte proč brečet. chtěli jste to, tu to máte. Pokud neexistuje samoregulace, nastane úřední zásah. tupý, tvrdý, drahý a spadající i na ty co opatření dodržovali. za jednoho dementa trpí desítky nevinných, co jsou regulováni s ním. to je mimochodem taky důvod naší nesmyslné byrokracie… Číst vice »

J.D.

Třicítka sama o sobě není podle mě špatný nápad. Jde spíš o to, jak se to zavede a jestli je to nějaký komplexnější přístup k plynulosti dopravy. Jde o analýzu a úpravu úzkých míst a uzlů v dopravě. Dokážu si i představit, že pokud by se zase část křižovatek převedla na provoz neřízený semafory (a že je těchto zbytečných semaforů všude hromada) a zbylé semafory by řídili dopravu podle inteligentních algoritmů na základě aktuálních dat a analyzovaných dopravních proudů (vždyť žijeme v době velkých dat), tak by to mohlo ve výsledku vést ke zrychlení. No to jsem asi zase moc… Číst vice »

Jarda

Takovou dopravní revoluci by potřebovala česká a moravská města. Protože ve městech se mají dobře jenom autíčkáři. Ti, co chodí pěšky, jezdí na kole či MHD, mají smůlu, protože radnice a magistráty si předcházejí autíčkáře, protože se bojí křiku takových nul jako Alexandr Bellu či Robert Kotzian. Kvůli takovým lidem přerůstají auta lidem přes hlavu, běžně parkují na chodnících (věc známá právě z Brna), protože nejdůležitější ve městě není nic jiného než auto a ještě další auto. A samozřejmě nejlepší je, když si to řidič sviští vyšší rychlostí než padesátkou, protože se chce předvádět, že má auto. V Paříži na… Číst vice »

Jakub P.

Třeba v Praze se mají dobře už i cyklisti. Dnešní ranní zkušenost z Dvořákova nábřeží u Právnické fakulty. Na silnici jsou namalované dva vyhrazené pruhy pro cyklisty, pak je tam jeden pruh pro auta a místa na parkování. V době kdy jsem tam projížděl (autem obsazeným z jedné poloviny ;)) jsem viděl tři cyklisty. Kterým pruhem myslíte že všichni jeli? Máte tři možnosti: a) pruhem pro cyklisty, b) pruhem pro auta, c) po chodníku. Modří už vědí, ano c) je správně 😀 Jinak další dva cyklisty jsem potkal v souběžné ulici 17. listopadu, kde vede tramvajová trať, ale nejsou tam… Číst vice »

Jenda

Oni ti na chodnících jsou často turisti na sdílených kolech, kteří mermomocí musejí jezdit po Starém městě na kole (protože je to „cool content“ na Instagram), ale na silnici si netroufnou. Včera jsem s takovými třemi Němci zažil scénku jako z grotesky, když u Národního divadla dojeli k uzavřenému chodníku, rozhodli se to objet protisměrem po tramvajových kolejích, jenže proti nim vyjela tramvaj, první zpanikařil, ohnul to doprava, zabrzdil, kolegové to do něj naprali z boku a skončili na jedné hromadě. Tramvaják se musel královsky bavit, protože ani nezvonil.

basteilubbe

Jezdit po městě na kole je v civilizovaných zemích normální. Praha je bohužel součástí poněkud retardovaného Východu, takže místo abychom se před těmi nebohými cizinci styděli za naprosto katastrofální cyklistickou infrastrukturu, tak se jim ještě jak burani smějeme.

Khufu

Víte, cyklistická infrastruktura se poměrně snadno buduje ve městech v rovině s širokými bulváry vystavěnými v 50. a 60. letech minulého století přes prázdná území srovnaná se zemí za poslední války. Praha leží ve systému kaňonů Vltavy a jejích přítoků. Řekněte mi, kudy byste navrhoval segregované cyklistické spojení třeba mezi Náměstím míru a Waldeskou nebo mezi Bulharem a Olšanským náměstím. Nepřekročitelnou podmínkou je zachovat současnou cestovní rychlost tramvají cca 19,5 km/h.

Bob

Tvrdit, že v Praze se cyklisté mají docela dobře, je zábavné. Asi jste nikdy nebyl v zahraničí, aby jste viděl, co to jsou dobré podmínky.

PS: Jak vypadá pětimístné auto obsazené z jedné poloviny? 🙂

Kebab

Proč by auto muselo být nutně pětimístné? Kupé nebo kabriolety mohou být čtyř nebo dokonce jen dvoumístné, nemluvě o možnostech konfigurace osobních dodávek😉

Miroslav Zikmund

Pokud nebude Policie (nevím / neřeším zda na má právo i městská / obecní) ubalovat za jízdu po chodníku jak koloběžkáři tak cyklistovi tučnou pokutu, která bude bolet – údajně lze až 2 500 Kč (nemělo by být až, nýbrž natvrdo), tak se nic nezmění …. A ono to, obě kategorie uživatelů přece jen zabolí a díky sociálním sítím si to nenechají pro sebe … A legislativně bych šel ještě dál – pokud se ukáže, že tuzemský cyklista / koloběžkář je držitelem ŘP, což lze díky evidencím snadno zjistit, tak by mu takový přestupek zapisoval do jeho řidičského konta …… Číst vice »

Čtenář

Ano, běžte ještě dál. Nikoliv legislativně, ale jednoduše běžte co nejdál a už se nevracejte.

Pája

Kolik toho ročně na kole najezdíte Vy?

M.

Bydlím v Ostravě, využívám jak auta, mhd, tak i kolo nebo jdu pěšky. Nějak jsem si nevšiml, že by zastupitelé nadržovali řidičům.
Jak se to tedy projevuje?

Diesel

Kdo byl poslední léta v Paříži tak ví že kromě neděle , kdy mají skoro všude zavřeno se tam ani těch 30 plahočit nedá a hlavně Paříž má tu výhodu že kdo nechce vysloveně dovnitř tak se nechá i hezky objet po kapacitních komunikacích, což se třeba o Praze říct nedá.

David

I v Praze by se dal takový limit zavést, třeba s výjimkou radiál a vnitřního okruhu rozšířeného o ulice Povltavská, Průmyslová, Kbelská, Spojovací, Českobrodská.

Diesel

Dejme tomu vnitřní Praha, ale tady je ten rozdíl mezi Paříži. Paříž je de facto celek, Praha vznikla slepením vesnic a osad a dodnes je to patrné. Takže jet takovou Modřanskou, Přátelství, Strakonickou…… celou dobu 30 by situaci asi moc nepomohlo.

Gwann

Paříž vznikla úplně stejně jako Praha. jen to tam víckrát projeli buldozerem než v Praze.

a strakonickou nikdo na 30 nebude regulovat. jakkoliv ta se na 10 reguluje běžně sama sebou.

takže méně výmyslů a argumentačních manipulací.

Jiří

A přestavba Paříže za Napoleona III. je vosk? Ty 20 – 30m široké bulváry tam snad byly od středověku?

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99estavba_Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEe_b%C4%9Bhem_druh%C3%A9ho_c%C3%ADsa%C5%99stv%C3%AD

Gwann

Jiří, chápete psaný text? – cituji se sám „….jen to tam víckrát projeli buldozerem než v Praze….“

čili jsem barona Hausmanna či jak se ten hlavní bořitel jmenoval…jen nezmínil. samozřejmě o tom vím.

na konci 19 století jsme tu měli pro změnu asanační zákon, který byl svinstvo par excellence. zničil i románské památky, z dnešního pohledu šílená věc.

a komunisti pokračovali. viz likvidace podstatné části starého břevnova, pokus o proměnu žižkova na panelákovou džungli, likvidaci starých holešovic a tak dále.

Gwann

PS: jen jsme ty demolice naštěstí nedovedli do pařížské dokonalosti. nebo taky moskevské dokonalosti

ABC

Strakonickou nejspíš ne, u Přátelství už bych si tak jistej nebyl….

Jiří Kocurek

A důvod toho případného omezení je jaký? Kromě touhy někomu něco nandat, někoho šikonovat a poléčit si tím mindráka.

Twix

Co znamená objet Paříž? Kudy? Jestli po té okružní magistrále, která vymezuje hranice města Paříže, tak tu jsem před 10 lety viděl ve špičkách také beznadějně zacpanou, téměř stojící.

ketchup1970

souhlas .. kodrcal jsem se ookruhem , netrefil jsme odbočku an St.Germain les Arpajon .. 30 minut asi 5 km v zácpě.

Pája

A to je snad důvod otravovat lidem ve městě život? Od kdy proboha?😯

T2zdopravy

Co se hluku týče, koukám jsou tam stejné hloupí politici jako u nás. Hluk nezpůsobují běžná auta a kvalitní motorky, ale ty, kteří si úmyslně zničí tlumič výfuku. Dokud se v celé EU nezavede zákaz používání horších než nejlepších dostupným tlumičů výfuku, bude kolem silnic velký hluk.
Ten zbývající hluk od pneumatik je proti tomu naprosté nic.

V poslední době přibývá i kamionů, jejichž majitelé schválně vykuchali tlumiče, a ty pak dělají hluk jako vrtulníky. Podle policie, hlavní hygieničky, STK i ministerstva dopravy je tento stav zcela v pořádku.

Pája

Výrazně tišší jsou vozidla elektrická. Pokud stojí v zácpě, zvuk slyšet není a pokud jedou, tak opravdu tiše. Jakýkoliv spalovák je proti tomu prostě hluk. To píšu s vědomím, že celá naše rodina zatím spalováky jezdí.

Kebab

To má, bohužel, i dost zásadní nevýhody.

Pavel Skládaný

V principu nejde o vůbec nic nového, ve městech na obslužných komunikacích je limit 30 km/h (formou Zón 30) na Západě standardem již od 80.let. Např. tři čtvrtiny ulic Berlína jsou Zóna 30 již od poloviny 90.let, Vídeň to dokončila o pár let později. „Nové“ je momentálně jen to, že odstupňované rychlostní limity jsou požadovány systematicky a třicítka se více propaguje, budí tedy i více emocí. Veřejnost je z toho na větvi a očekává návrat běžců z praporkem, který se ovšem za desítky let praktického provozu nekoná a opatření rutinně funguje. Hlavním šlágrem je, že z třicítky auto zastaví na… Číst vice »

Kebab

Z třicítky zastavit auto na 13 metrech? To se tedy řidič věnuje něčemu jinému místo řízení a nebo má auto brzdy i gumy na odpis. Jinak souhlas.

Pavel Skládaný

Bohužel, je to tak, je to fyzikálně dané. Byť si mnozí myslí, že auto zastaví „na fleku“. Zvažte 1 vteřinu reakční doby a intenzivní brzdění zpomalením 5,8 m/s2. Pouhé kupecké počty.

Mirek Zv.

A není jedna vteřina reakce jen když si právě píše pod volantem smsku? Vteřina je dost dlouhá doba, čekal bych tak 0.4.

Pavel Skládaný

Ne, to je standardní hodnota užívaná soudními znalci. U člověka, který není soustředěn na očekávání jediného podnětu, je to běžná doba.

Jiří Kocurek

Ufff, takže „Bohužel, je to tak, je to fyzikálně dané“ je teda konsensus soudních znalců.
Jinak řečeno: Fyzikální zákonitost byla odhlasována.

Miroslav Zikmund

Rychlost reakční doby se dá změřit a taky se měří v rámci psychotestů „na dráze“ & apod. v dopravě. Počítač je udavač a ten ty reakce změří na tisíciny …. Bohužel ze zákona se nedělají psychotesty u adeptů ŘP, pokud se nejedená o adepty vyšších kategorií … Kdyby se dělaly testy povinně u všech, v rámci zjišťování zdravotní způsobilosti, tak by se k ŘP nedostali mnozí, jejichž jména jsou součástí „černé kroniky“ … jednak proto, že by neprošli na „pomalou“ reakci, jednak proto, že by je počítač práskl, že nejsou dostatečně psychologicky „zralí“ k tomu aby mohli získat ŘP ….… Číst vice »

Leinad

Nejde jen o to „uvědomit si, že se něco děje“ ale čas běží než řidič přesune nohu z pedálu na pedál a sešlápne.
S prstem na tlačítku jsem schopen to tlačítko zmáčknout rychleji.

Kebab

Vím, že to znalci používají, ale s vteřinovou reakční dobou bych tedy za volant nevlezl. Ovšem jak tak sleduji okolní provoz, tak to asi není nic výjimečného…

Miroslav Zikmund

Najde se jen málo jedinců, kteří jsou si schopní přiznat, že na ŘP nemají … jednoho takového znám. Ačkoli jako výpravčí musel řešit dopravní situace, tak sám došel k poznání, že jeho reakce – koordinace pohybů za volantem – nejsou takové, aby se nestal „neštěstím“ pro okolí a nikdy se o ŘP nepokoušel …

Kuba

Příště k tomu přibudou běžci s praporkem. Bezduché omezování ještě nikdy k rozvoji nepřispělo. Pokud je potřeba zredukovat dopravu, nechť se tak děje na základně finanční motivace (tj. mýta) a ne buzerací i těch, co jet opravdu musí.

Výkolejka

Takze pokud je zamer snížit pocet nehod, tak diky mytu budou moct bourat jen ti co na to budou mít?

Kuba

To je otázka, jestli to ke snížení počtu nehod vůbec povede – spousta lidí bude při tom plahočení čumět do mobilu místo na silnici.

Pavel Skládaný

To není otázka, zkušenosti posledních třiceti let ukazují, že tendence je jednoznačně příznivá. Ovšem nutno přiznat, že třicítkou se plahočíte zpravidla jen pár set metrů na sběrnou komunikaci, kde se pak můžete řítit až 50 km/h, pokud to hustota provozu dovolí.

Výkolejka

No mozne to asi je ze lidi budou vic cumet do mobilů, ale ze by to pak uplne vymazalo efekt nizsi rychlosti?
Budu optimista a budu verit tomu ze ne … Prece jen tu mame konkrétní priklady ze to funguje.

Gwann

a když zaplatím sazbu zvýšenou, můžu jet ve městě 130km/hod?

povšimněte si, že podle článku to snížení rychlosti podporuje 60% obyvatel Paříže. Takže…smolík. Ani za mýto nebudete dělat to, co většina fakt pod okny nechce.

basteilubbe

Na tom není nic bezduchého, je to naopak promyšlený a v desítkách velkých měst po celé Evropě ozkoušený a fungující model. Bohužel tady u nás na divokém a retardovaném východě si na něco podobného asi ještě tak 10-15 let počkáme.

Pavel Skládaný

Zas tak dramatické to není. Např. u nás v Brně jsou celé Židenice zóna 30 (ale už i řada dalších čtvrtí), všude předhost zprava a parkování s kytičkami, jezdí to úplně normálně.

Luboš Beneš

Paříž má ovšem další výhodu a tou je, že na nejbližší stanici metra je to max. 100m.

Jiří Kocurek

Opravtu to tam zastavuje každých 200 metrů? Fakt to nechci měřit z mapy.

ketchup1970

Nadsázka…

MaT

No tak tady to často máte podobně blízko na nejbližší stanici tramvaje (v centru). A těch tramvají zase v Paříži moc nemají – oni si je tam dokonce úplně zrušili a teprve relativně nedávno je začali zase zavádět – ale je to jen někde na periferii a zatím jen pár linek…

jkjk

To není bezduché, ale zcela cílené. Jde o omezení hluku, řeší se i restaurační zahrádky nebo hlučné motorky.
Individuální automobilová doprava v Paříži se cíleně redukuje třeba omezením parkování na ulicích, jako pařížský rezident máte nárok za 45 euro za rok na parkovací kartu, na základě které v zónách parkujete levněji (ne však zadarmo), tj. 1,5 eur za den nebo 9 eur za týden. A počet míst v zónách se každoročně redukuje. 80 % parkovacích míst je aktuálně v garážích.

Aleš

A jak se prosím v tuzemsku řeší hlučné motorky?

robert

Je to špatný, ale roztahovační autíčkáři si za to bohužel můžou sami.

robert

Jako mínusy mi klidně dávejte, ale já nejsem autíčkář, takže já bitý nebudu, tím víc v nějaké Paříži a vztekat se v kolonách taky nebudu. 😀 Až si uvědomíte, kdo vyhrál, pak si rád přečtu váš názor od vás, jelimanů se zadkem přikurtovaným k autosedadlu 😀

MP12

No normálka, dodržovat se to nebude jako je běžné u nás 😉

M@trixX

Ja som dal minus preto, ze je to trochu komplikovanejsie nez par autistov. Dnesni politici musia napravit chyby svojich predchodcov, ktori dlhe desatrocia vytvarali prostredie vhodne len pre dopravu autami a ignorovali vsetky negativa, ktore to prinieslo od nemoznosti sa nikam dostat bez auta cez hluk a smog az po smrtelne nehody.

robert

Máš plus za přiznání i celkem racionální zhodnocení.

MP12

Ale ty ne 🙂

robert

To je mi tak nějak jedno. 🙂

Jenisej

Ti roztahovační autičkáři tvoří 10 % HDP v naší zemi jenom tím že je nakupují.

robert

Super. 😀 Ale co z toho máme? Zaparkované pekáče všude možně? Dokonce i tam, kde je to zakázáno a kde se vůbec nedá projít? Každodenní kolony v ulicích? No to je fakt výhra. Můžeš si gratulovat. 😀

Jakub P.

Nevím odkud jste, ale v Praze v centru auta na chodníku nevidím skoro vůbec. Možná nějaké černé BMW, MB nebo Audi místního nebo venkovského mafiána s velkým egem a malým přirozením, ale normální řidiči na chodníku neparkují. Problém s mafiány by mělo řešit městapo, ale tam asi není vůle.

Na druhou stranu v Praze v centru každou chvíli potkávám na chodníku růžové nebo červeno zelené „sdílené“ dopravní prostředky, které mi jako chodci překážejí mnohem častěji a mnohem více. Nejlépe na Starém městě na úzkém chodníku, postavené nebo položené napříč.

robert

Nepoznám rozdíl mezi mafiánem a obyčejným člověkem. Stojí auto tam, kde nemá? Stojí. Je to tím pádem blb, který to prostě plácne na první lepší místo a vůbec ho nezajímá, jestli porušuje zákon nebo ne. Prostě ho tam dá. Že řidiči vjíždějí do křižovatky, aniž by pak mohli pokračovat, se mi pravidelně stává na I. P. Pavlova. A za to může kdo? Tramvaje? Metro? Několikrát jsem byl svědkem, jak se houkající sanitka nemohla prorvat křižovatkou ucpanou autíčkáři. Prostě musela počkat, až se autíčkáři domluví, že ji pustí. Jen doufám, že tu jejich sobeckost neodnesl pacient. Autíčkáři by měli milovat každého,… Číst vice »

Jan

Ale parkují, včetně Žižkova, což je širší centrum. A vedlejší ulice jsou jednosměrné, aby mohly plechovky legálně lemovat chodníky z obou stran a stejně to nestačí. Před vozovnou Žižkov bylo oblíbené místo parkovat na bílém šrafování uprostřed křižovatky, aby si člověk odskočil do bankomatu nebo na nákup, nedávno se to zahradilo citybloky. Další oblíbené fígly jsou parkování za hranicí modré zóny, kde už je autíčko Eltoda nevyfotí, ale časem se budou zaznamenávat i tyto přestupky mimo modré zóny, tak ivdíme jak to bude efektivní.

Miroslav Zikmund

Problém není ani tak s parkováním na „chodníku“, ale s tím – že tam, kde to je dovoleno dopravní značkou – není dodržen odstup 150 cm od zdi „baráku“, takže chodec má často problém projít a vůbec se neřeší „kočárkáři“ nebo „vozíčkář“ … na chodníku je sice bílá čára / její zbytky, ale čumák vozidla tu čáru přesahuje / někdy i kola, takže na chodníku není zachován volný schůdný prostor … Takováto vozidla by měla být odtahována, protože tvoří překážku provozu na „pozemní komunikaci zvané chodník“. To by bylo řevu, kdyby to někdo začal dělat …. Možná by nestačila ani… Číst vice »

Aleš

Aniž bych byl na stejné vlně jako robert, tak třeba na brněnských Vinohradech je to tragédie: hasiči neprojedou, parkuje se na přechodech, chodnících, trávnících, zákazech, prostě všude, Přitom slušně zaparkovat je kde, jen je to 3-5 minut od baráku, to Brňák nerozdejchá. Radnice s tím nic nedělá, nechce si rozhněvat voliče.

Gwann

hlavně to není pravda.

robert

Samozřejmě že je. 🙂 O tom fakt není nutné diskutovat.

Gwann

10% HDP nejde z nákupů aut a PHM v ČR. o tom opravdu není třeba diskutovat. pokud bychom přičetli export autoprůmyslu, už se tomu můžeme blížit. jenže ten autoprůmysl je tak úspěšný právě a jen kvůli exportům…. a pokud umíte počítat HDP, tak jistě víte že je to C + I + G + Ex – Im. čili i při té výrobě musíte odečíst importované vstupy. a autoprůmysl je na ty importované vstupy celkem náročný….o PHM ani nemluvím. pokud se tu prodá cca 70tis škodovek a 20tis Hnujdé ročně, tak i při 100% z nich vyrobených na našem území (čili… Číst vice »

robert

Tak si to mysli, chytráku. 😉

Gwann

ha, ha, pobavil jsi

robert

Vždyť ty taky, komiku. 😀

Mirek Zv.

Mohli bychom třeba odbagrovávat Krkonoše a zavážet tím Miladu. To by taky hezky zvýšilo HDP.

Gwann

no, to je IMHO pitomost

HDP 2020 je něco kolem 5.5 bilionu.
desetina je 550 mld. to jako prrrr. nesmysl jak noha.
v ČR zdejší automobilismus netvoří 10% HDP.
ano, výroba aut a komponent tvoří opravdu dost. ALE: minimálně 90% produkce jde na vývoz…takže náš autoprůmysl ovlivňují jiné státy než naši motoristi.

takže – přestaňte demagogicky vykládat fakta.

200tis prodaných nových aut ročně je celková hodnota max. 120mld. a to škodovka je max cca třetina a i ta spoustu komponent dováží. komplet cena taky není přínos k HDP. a tak dále….

Jiří Kocurek

To je jak bych četl Mein Kamf. Jen cílová skupina je jiná.

robert

To máš teda ve své knihovně pěkný poklad. Nevím, jestli ti mám gratulovat nebo tebou opovrhovat.

Kalanis

Druhoválečné vydání je dneska poklad, pozdější dotisky odpad.

ketchup1970

jedno z roku 1938 mám, kam se obrátit na zpeněžrní ?

robert

Ta otázka k tobě fakt sedí. 😀 Machruješ, že máš tenhle brak a na dopravní diskuzi se zeptáš, kde je možné ji zpeněžit. 😀 Ne že by ses zeptal v antiku nebo prohledal internet. Ty se musíš zeptat tady. 😀

Miroslav Zikmund

Možná by to mohla být i povinná četba – nikoli jako propagace nacismu … ale jako odstrašující příklad ….

robert

Odstrašující je už to, kdo ji napsal.

Kebab

To není náhoda…

Jenda

Jsem docela zvědavý na výsledek, možná si tam v blízké době udělám po pár letech výlet. Taky mě zajímá, jak se to bude dodržovat a eventuálně vymáhat, jestli vůbec nějaká změna reálně nastane. V Praze v naší boční ulici zavedli třicítku, ale většina aut jezdí 40 až 50 (soudím podle vlastního tachometru, když za někým jedu) a spíš mi připadá, že od té doby přibylo závodníků, kteří tomu naschvál naloží co to dá. A třeba na Jana Želivského je mezi Ohradou a nádražím třicítka už snad 10 let, ale jezdí se tam průměrně tak 65.

Tomáš Poledný

Na Ohradě je nebo ještě nedávno byla 30km/h 7-9 a 13-15. Jak to bylo před tím od Nákladového nádraží už nevím ale nemyslím si, že tam ta 30 je již 10 let.

Jenda

Ono je tam těch třicítek víc. To časové omezení je (nebo bylo, myslím, že to nedávno odstranili) jen kolem zastávky tramvaje Biskupcova, nad Jeseniovou jsou značky už roky platné nonstop.

Jan

Na Jana Želivského je hlavně problém s překračováním klukových limitů, i těch starých. Omezení rychlostí je řešení, ale bez vymáhání to nefunguje. A pro vymáhání, tedy instalaci radaru a pokutování zase není politická vůle (buzerace, přílišné omezování aut, past na řidiče atd.), včetně koaličního člena dopravní komise, který mimochodem provozuje autoškolu.

Chronosphere

No a jestli to nepomůže,a město bude furt živým městem,tak 15 km/h,a pak už bohužel zákazy vycházení.

BND 30

Bych se toho nebál.
Ještě mohou nařídit couvání…

Pavel Skládaný

15 km/h je běžně dovolená rychlost v obytných zónách ve vilových čtvrtích a přesto se tyto oblasti nevylidňují. Ba naopak žijí, jsou považovány za velice atraktivní a ceny nemovitostí letí vzhůru.

Jenisej

Nebudeto tím, že z vilkove čtvrti jsem za cca 10 minut venku ? A jen tak na okraj, zvladl by jste najít10 rozdílů mezi bytem ve městě a rodinném domě ?

David

Však z té oblasti kde se bude jezdit 30km/h budete také do 10min venku.

Pavel Skládaný

Přesně tak, jako jeden z mála jste pochopil princip diferencovaných rychlostních limitů dle funkční úrovně pozemní komunikace a charakteru jejího okolí. Na tu městskou sběrnou s dovolenou padesátkou dojedete zpravidla ještě dříve, tak do tří minut i méně.

ABC

Takže z libovolného místa to bude na tu sběrnou silnici nejdále 1.5 km? Tomu se mi tak nějak nechce úplně věřit.

Pavel Skládaný

V zásadě ano, ve většině měst to tak je. Můžete se podívat na základní komunikační rastr ulic, třeba v Praze či Brně, které tvoří sběrné komunikace s dovolenou rychlostí 50 km/h a v mapě si odměřit, jak daleko od sebe jsou. Plochy mezi nimi (resp. příslušné obslužné komunikace) pak mají limit 30 km/h, někde i méně. Takhle je to řešeno prakticky v celé Evropě již desítky let.

Gwann

opakovaně vymýšlíme kolo.

náš vyhrocený etnocentrismus je fakt na zabití. když vidím tu spoustu soukmenovců – balíků, tak zlořečím obrozencům. jinak bychom mluvili německy a byl by klid, neboť i největší balík by měl přístup k aktuálním myšlenkám….a i v nejtupější hlavě se myšlenka může uhnízdit, když do ní dopluje

robert

Jako balík určitě víš, o čem píšeš.

Gwann

potrefená husa

robert

Ano, ozval ses. 😀

ABC

Tak pokud je to takhle řešeno prakticky v celé Evropě již desítky let, tak nějak nevidím v čem spočívá ta v titulku anoncovaná revoluce.

Pavel Skládaný

Logický a správný dotaz. Rozdíl je jen v tom, že teď se to víc propaguje a popularizuje a snaha dokončit plošné zklidnění i v oblastech, kde dosud zavedeno nebylo. Např. Vídeň sice má prakticky celoplošně Tempo 30, ale přesto bylo ještě několik okrsků, kde se to dokončovalo až po roce 2015.