cargo

Paříž čekají další proměny, post starostky obhájila vizionářka, která město otevírá lidem. Omezením aut

Představa starostky Paříže Anne Hidalgové o podobě ulic ve městě v příštích letechPředstava starostky Paříže Anne Hidalgové o podobě ulic ve městě v příštích letech

Zdánlivě se jedná o zprávu, která s dopravou příliš nesouvisí. Starostkou Paříže bude i v dalších šesti letech opět Anne

Zdánlivě se jedná o zprávu, která s dopravou příliš nesouvisí. Starostkou Paříže bude i v dalších šesti letech opět Anne Hidalgová, která suverénně vyhrála nedělní komunální volby a obhájila tak svůj mandát. Obyvatelé francouzské metropole svým hlasem dali zelenou jednomu z největších vizionářských projektů, který po světě probíhá v oblasti dopravy po městě. Hidalgová dala ve svém programu jednoznačný závazek: pokračovat v proměnách posledních šesti let, kdy veřejný prostor otevírala lidem, co jdou po svých, ať už pěšky, či na kole. Stranou jde naopak individuální automobilová doprava, která město zatěžuje jak hlukem, tak emisemi a také zabíráním veřejného prostoru.

Hidalgová ve svém volebním programu nazvaném jednoduše Manifest pro Paříž nabídla změny v dopravě tak, aby Pařížané mohli více jezdit na kole a chodit pěšky namísto používání osobního auta. To vše pod jednoduchým sloganem: Vše, co potřebujete k životu, bude v okruhu 15 minut pěšky nebo na kole.

Plán starostky je na první pohled jednoduchý, i když v myslích mnoha obyvatel nepředstavitelný: postupné omezování průjezdu a parkování osobních aut po řadě ulic. Ty se tak otevírají jen pro jízdu na kolem nebo chůzi. Hidalgová věří, že kromě lepšího ovzduší i zdraví obyvatel se díky tomu bude dařit více místním podnikatelům. Podle plánu má být každá ulice v Paříži bezpečná pro jízdu na kole, ať už oddělenou cyklostezkou, nebo celkovým designem ulice, který auta podřídí aktivnímu pohybu lidí.

Přesvědčit mají i restrikce: kromě omezení dopravy Hidalgová plánuje z 83 500 parkovacích míst na ulicích v Paříži zrušit celkem 60 tisíc míst. Lidi tak chce odradit od toho jezdit autem a dát jim možnost pohybovat se po svých Uvolněný veřejný prostor zároveň slibuje proměnit v nová náměstí, parky, pěší zóny a další místa, která namísto plechu přitáhnou lidi.

Hidalgové v uskutečnění plánů pomohla také pandemie koronaviru, kdy celosvětově zažila jízdní kola velkou renesanci. Během ní zakázala Hidalgová autům vjezd na několika hlavních třídách, například centru města Rue de Rivoli, která vede od náměstí Svornosti kolem muzea Louvre směrem na náměstí Bastilly, a namísto toho její tým vybudoval po městě dalších 100 kilometrů oddělených cyklostezek a širokých chodníků. Nové cyklostezky zvané #coronapistes kopírují mimo jiné trasy metra tak, aby statisícům lidí, kteří každý den dojíždějí do Paříže z přilehlého regionu Îlle-de-France, umožnily použít kolo namísto hromadné dopravy. V plánech je také omezení rychlosti na hlavním pařížském silničním okruhu na 50 km/h. Důvod? Snížení emisí a hluku.

Výsledek se dostavil okamžitě: systém sdílených kol Vélib trhá od května rekordy, aktuálním maximem je 180 000 výpůjček za jeden den, a záběry z ulic Paříže plných lidí na kolech se staly pevnou součástí TV vysílání po celém světě.

Pařížané ocenili lepší infrastrukturu pro pohyb na kolech také loni při vlně stávek zaměstnanců veřejné dopravy: chodit pěšky či jet na kole se pro mnohé stalo alternativou, u níž už zůstali.

Hidalgové se podobná rozhodnutí přerozdělit veřejný prostor ve prospěch lidí, co jdou po svých, ať už pěšky, či na kole, osvědčila už v minulosti; namísto auty permanentně ucpané dvouproudé silnice na levém břehu Seiny vznikla po uzavření tříkilometrová promenáda oblíbená obyvateli Paříže i návštěvníky z celého světa.. Jen v roce 2019 počet Pařížanů používající jízdní kola stoupl o 54 %. Počet jízd autem naopak začal klesat.

Anne Hidalgová sama kolo používá pro každodenní pohyb po městě, fotky z průběhu kampaně ukázaly, že začátkem května měla na tachometru už 4500 kilometrů.
Hnacím motivem všech aktivit Anne Hidalgové a jejího týmu je přitom snaha proměnit francouzskou metropoli znovu v místo příjemné k žití a podnikání; v éře globálního přetahování o talentovanou pracovní sílu je kvalita života často rozhodujícím faktorem toho, kde firmy otevírají svá nová sídla.

 

Tagy Anne Hidalgová Paříž
175 komentářů