lot
Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

Paříž čekají další proměny, post starostky obhájila vizionářka, která město otevírá lidem. Omezením aut

Představa starostky Paříže Anne Hidalgové o podobě ulic ve městě v příštích letech
Představa starostky Paříže Anne Hidalgové o podobě ulic ve městě v příštích letech

Zdánlivě se jedná o zprávu, která s dopravou příliš nesouvisí. Starostkou Paříže bude i v dalších šesti letech opět Anne Hidalgová, která suverénně vyhrála nedělní komunální volby a obhájila tak svůj mandát. Obyvatelé francouzské metropole svým hlasem dali zelenou jednomu z největších vizionářských projektů, který po světě probíhá v oblasti dopravy po městě. Hidalgová dala ve svém programu jednoznačný závazek: pokračovat v proměnách posledních šesti let, kdy veřejný prostor otevírala lidem, co jdou po svých, ať už pěšky, či na kole. Stranou jde naopak individuální automobilová doprava, která město zatěžuje jak hlukem, tak emisemi a také zabíráním veřejného prostoru.

Hidalgová ve svém volebním programu nazvaném jednoduše Manifest pro Paříž nabídla změny v dopravě tak, aby Pařížané mohli více jezdit na kole a chodit pěšky namísto používání osobního auta. To vše pod jednoduchým sloganem: Vše, co potřebujete k životu, bude v okruhu 15 minut pěšky nebo na kole.

Plán starostky je na první pohled jednoduchý, i když v myslích mnoha obyvatel nepředstavitelný: postupné omezování průjezdu a parkování osobních aut po řadě ulic. Ty se tak otevírají jen pro jízdu na kolem nebo chůzi. Hidalgová věří, že kromě lepšího ovzduší i zdraví obyvatel se díky tomu bude dařit více místním podnikatelům. Podle plánu má být každá ulice v Paříži bezpečná pro jízdu na kole, ať už oddělenou cyklostezkou, nebo celkovým designem ulice, který auta podřídí aktivnímu pohybu lidí.

Přesvědčit mají i restrikce: kromě omezení dopravy Hidalgová plánuje z 83 500 parkovacích míst na ulicích v Paříži zrušit celkem 60 tisíc míst. Lidi tak chce odradit od toho jezdit autem a dát jim možnost pohybovat se po svých Uvolněný veřejný prostor zároveň slibuje proměnit v nová náměstí, parky, pěší zóny a další místa, která namísto plechu přitáhnou lidi.

Hidalgové v uskutečnění plánů pomohla také pandemie koronaviru, kdy celosvětově zažila jízdní kola velkou renesanci. Během ní zakázala Hidalgová autům vjezd na několika hlavních třídách, například centru města Rue de Rivoli, která vede od náměstí Svornosti kolem muzea Louvre směrem na náměstí Bastilly, a namísto toho její tým vybudoval po městě dalších 100 kilometrů oddělených cyklostezek a širokých chodníků. Nové cyklostezky zvané #coronapistes kopírují mimo jiné trasy metra tak, aby statisícům lidí, kteří každý den dojíždějí do Paříže z přilehlého regionu Îlle-de-France, umožnily použít kolo namísto hromadné dopravy. V plánech je také omezení rychlosti na hlavním pařížském silničním okruhu na 50 km/h. Důvod? Snížení emisí a hluku.

Výsledek se dostavil okamžitě: systém sdílených kol Vélib trhá od května rekordy, aktuálním maximem je 180 000 výpůjček za jeden den, a záběry z ulic Paříže plných lidí na kolech se staly pevnou součástí TV vysílání po celém světě.

Pařížané ocenili lepší infrastrukturu pro pohyb na kolech také loni při vlně stávek zaměstnanců veřejné dopravy: chodit pěšky či jet na kole se pro mnohé stalo alternativou, u níž už zůstali.

Hidalgové se podobná rozhodnutí přerozdělit veřejný prostor ve prospěch lidí, co jdou po svých, ať už pěšky, či na kole, osvědčila už v minulosti; namísto auty permanentně ucpané dvouproudé silnice na levém břehu Seiny vznikla po uzavření tříkilometrová promenáda oblíbená obyvateli Paříže i návštěvníky z celého světa.. Jen v roce 2019 počet Pařížanů používající jízdní kola stoupl o 54 %. Počet jízd autem naopak začal klesat.

Anne Hidalgová sama kolo používá pro každodenní pohyb po městě, fotky z průběhu kampaně ukázaly, že začátkem května měla na tachometru už 4500 kilometrů.
Hnacím motivem všech aktivit Anne Hidalgové a jejího týmu je přitom snaha proměnit francouzskou metropoli znovu v místo příjemné k žití a podnikání; v éře globálního přetahování o talentovanou pracovní sílu je kvalita života často rozhodujícím faktorem toho, kde firmy otevírají svá nová sídla.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
175 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Centrum třeba Prahy je taky placka…

Ondřej

Byl jste někdy v Praze?

jakub

Dobrá práce. Doufejme, že podobně se bude postupovat i v Praze. V tomhle dávám do Hřiba velké naděje.

Kalanis

Já ne. Paříž je jako poměrně velká část hlavních měst plus mínus na placce. Jádro Prahy je dost drsně nacpané v údolí a přilehlých návrších.

Dimik

Lini Muslimaci na kole nejezdi. Tak pro koho to proboha ta komunistka planuje?

Petr766

Ale tak je fakt, že zase by bylo zábavné pozorovat, kdyby se splnil vlhký sen aktivistů, že půlka města sedne na bicykly (místo dnešního cca 0,4% dopravy včetně rekreační), jak dlouho bude trvat, než se svým stylem jízdy nedodržovat nic a nebrat ohled na ostatní, pumpičky vyeliminují. Ono kolikrát dneska stačí, když se dojedou dvě tři a pak se rozjíždí z křižovatky a předjíždí. Natož kdyby jich bylo násobně více. Docela bych do toho šel, zavřít nějaké město pro auta a ať se ukážou jak to zvádnou. Akorát chudáci chodci, už dneska jsou lovná zvěř pumpiček, natož v situaci, kdy… Číst vice »

hamburger

dnešní 0,4% je způsobeno hlavně nedostatkem infrastruktury, přitom je tady velký potenciál i díky elektrokolům a elektrokoloběžkám. Mít ve všech hlavních směrech cyklopruhy (jakože pruhy, ne ty piktogramy mezi parkovacím místem a jízdním pruhem pro auta) nebo ještě lépe oddělené cyklostezky tak ty procenta polezou nahoru velmi rychle. S tím jde v ruku v ruce nedodržování pravidel, když bude lepší infrastruktura tak nebude problém pravidla dodržovat

Radek Janata

Stačí se jet podívat do Amsterdamu nebo Kodaně. Tam cyklistů opravdu násobně více jezdí a nějak to zvládají. Protože pořád je ulice volnější, když tam místem projede X lidí na kole, než když tam projede X lidí v autech.

Kalanis

Obojí placka. Na rozdíl od Prahy.

Jakub P

JJ, placka u moře, se spoustou deště a větru.

žlutý klandr

A viděl jste v Amsterodamu ty stohy kol, poházené všude po chodnících ? Kolikrát se tam nedá ani projít.

hamburger

A viděl jste v (kdekoliv) ty spousty aut, poházených všude po chodnících? Kolikrát se tam nedá ani projít 😀

asdfr

Mna by to tiez zaujimalo, co by sa dialo. Dajme tomu by preslo na bicykle 20 percent ludi. Je pekny letny den tak tych 20 percent ludi ide na bicykli. Pride decembrovi ranajsi mrznuci dast a ako sa tych 20 percent cyklistov dostane do prace. Do aut nemozu sadnut. Ved tie su fuj fuj. MHD – to by som chcel vidiet, co to urobi s ranajsou spickou, ked zrazu bude chciet ist o 20 percent cestujucich viacej.

Potom je krasny decembrovy den, takze zase zaujem o MHD opadne a tak dookola.

Martin Pavlović

Stačí vytáhnout paty z domova, podívat se do libovolného holandského města a uvidíte přesně to, po čem tu prahnete. Jo a i když to pro vás asi bude překvapivé, funguje to výborně.

asdfr

Lubovolne holadske mesto – zaujimalo by ma rozdiel vysok medzi najnizsim a najvyzsim bodom daneho mesta.

Priemerne teploty v zime a priemerne teploty v lete a rozdiel tychto teplout a porovnat to napr. z Prahou.

Veronika

Ano, Amsterdam je sice placka, ale zato je tam počasí celoročně výrazně nevlídnější než u nás.

Jakub P

Nevěřím, že by vás to zajímalo. Kdyby vás to totiž opravdu du zajímalo, tak si to najdete, není to nijak složité (minimálně u velkých měst), stačí hodit do vyhledávače average temperature a název města. Výšky se najdou podobně snadno. A když už budete v tom, doporučuju rovnou kouknout i na průměry srážek, počty deštivých dní nebo třeba průměrnou rychlost větru. Je jasný, že placatost jejich zemí cyklodopravě v Nizozemí a Dánsku nahrává, ale rozhodně to není tak, že by to měli zadarmo a automaticky, jiný faktory jdou zas proti tomu a velký obnovování cyklodopravy (před masovým rozšířením aut byla dost… Číst vice »

Peeetr

A taky by jsme se mohli poučit od křováků jak ušetřit za oblečení.
Česká města nejsou nezamrzající placky a nikdy nebudou, dokud teda nebudeme mít kolonie jinde, třeba u těch křováků, jako měli ti supermoudří Nizozemci v minulosti, než ty jejich dobroserské koloniální rady a příkazy odmítli i tam.

Petr766

Už se těším na Paříž za 5-10 let, bude to vypadat jako někde v Africe… Frantíkům není pomoci. Tyhle experimenty můžou fungovat v menších územích, kdy je ale vždy zajištěna dostupnost v okolí. Však oni to poznají, tedy pokud tam ještě nějací normální obyvatelé zbyli, o čemž se dá s úspěchem pochybovat nejen v Paříži, ale i v jiných městech ve Francii. Ono je hezké že „vše“ budu mít do 15 minut chůze, ale jde taky o to, že ne všichni chodí nebo jezdí na kole a je jim 25, že… A taky jakmile se tento nesmysl začne rozšiřovat víc… Číst vice »

Hanzi

Tak typickym Frantikum to je stejně jedno, protože ti už stejně dávno Paříž neobývají. Tu už má pod nadvládou jiné jisté etnikum. Osobní zkušenost z loňského října. Typického Francouze těžko v Paříži prohledat.

Jaaa

Zajímavý, že já mám zcela odlišnou zkušenost…

Petr766

Kdysi jsem si říkal, že top města v Evropě, která stojí za to více poznat, jsou Řím, Paříž a Londýn. Paříž už tam po jejich multikultiexperimentech a teď tomto opravdu nepatří. Raději budu objevovat jiné lokality než tohle. Londýn ten je tak napůl.

Armin

Typický francouz se prosím pozná jak?

Jakub P

To nevím. Ale docela si troufám poznat hloupého rasistu.

Petr766

Jak, že nehýká jako aktivisti v neziskovce a nechce jezdit na kole? 😀 😀 😀

Petr766

Já zase hloupého aktivistu, co ví, jak jsou všechny cesty zbytečné a jak se mají lidi ideologicky správně dopravovat 😀

Peeetr

Typický dnešní Francouz je nejtmavější čmoud ze všech členů EU porovnatelná už je jen jižní Itálie 🙂

Armin

Vidíte, já jsem jen naznačoval, že je tady někdo rasista, a vy jdete jen tak okolo a ještě to přiznáváte na rovinu. 🙂

Peeetr

??? Vždyť je to naopak jasné přiznání vládců Francie, že oni spolu s Angličany z celé Evropy nejvíc považují za ideální otroky černochy. Naopak Germáni daleko raději z jiných etnik nabírají raději kulturně bližší třeba indoevropsky mluvící Kurdy a pak tradiční Slovany z jejichž tisíciletého zneužíváníni a absorbování dokázali dostat dokonce i do angličtiny slovo „slave“.

Já, kdo jiný

Attention: Uvnitř Boulevarde Pheriferique (Departement 75 ) je obyvatelstvo v mnoha obvodech obyvatelstvo bílé, kdežto vně až na výjimky tmavé – Les Bougnoulles To jsou ta vrais Banlieux.
(Před tmavými rasisty si na prdel nesednu, nejdu s dobou.)

LiborV

U zemí jako je Francie je velmi těžké říci kdo je vlastně typický Francouz. Obyvalelé Breataně, Provance nebo snad Štrasburku? Ti lidé jsou odlišní. V Paříži lze vidět na mentalitě jak odlesky jednotlivých regionů, tak i bohaté koloniální minulosti. Letos v únoru jsme potkávali tisíce Pařížanů, kteří s nadšením běhali po ulicích, které do nedávna patřily autům. Velmi mě překvapila ta masovost běhu nejen po nové nábřežní promenádě. Hodně jsme se setkali i s tím, že lidé a třeba i stoly a židle zaplnily místa kde se do nedávna parkovala. Je to patrné zejména večer a o víkendu. Pravděpodobně se… Číst vice »

Greta

Zapomněl jste na zámořské departementy, Francouzská republika není jen v Evropě.

Peeetr

Francie ze slova Frankové. Germánský kmen, jehož bojovníci vyznačující se typickou zbraní franceskou (vrhací sekera) vyrazili z domácí oblasti (dnešní Kolín) a dobyli oblast dnešní Paříže. Tam se od ostatních Germánů nakonec postupně kulturně oddělili (hlavně pod vlivem křesťanské církve jenž jim radila přednostně masakrovat příbuzné Sasy, kterážto zrada pak vyvolala staletí msty Vikingů), když se z nich stala vládnoucí vrstva jenž si podmanila galské a keltské kmeny tvořícící pak Francouzské království.

Luděk S.

To je běs, jak všude dostáváme na frak. Člověk si koupí bávo nebo audinku v plný palbě, starý nějaký pěkný SUV no a nakonec ani nezaparkuje na přechodu, když si chce v centru skočit na kafčo. Kam ten svět spěje? Už to přišlo i do Prahy. Zlatá ODS. Dneska? Dneska už nemám o víkendu ani služební s řidičem. To mám jako vysoký státní úředník jezdit mastnou tyčí?

Jiří Kocurek

„Měl jsem tam jet vyměnit prasklý hajlz,“ napil se instalatér piva a pokračoval: „Jenže pak jsem mu volal a oni mi řekl, že mám přijet MHD, když teda mám problém přijet na kole, že on auta v Praze nechce.“ Otočil se k vedlejšímu stolu: „Pánové, anglicky mluvící klientelu jsem už vyřizoval, myslíte, že by mě vzali k vám do Microsoftu?“

Luděk S.

K nám přijeli instalatéři a u těch turniketů se ptají: kde je ten hajzl???
Poslali je za mnou, blbci.

Petr766

O tom to ale vůbec není. Chcete mrtvé město? Postupujte jako Paříž nebo tak jak plánuje blázen Hřib se svým Automatovým náměstkem. Ono to poznáte, až bude rodina, potřeba zařizovat věci, starat se o příbuzné na druhém konci města atd. Pak je najednou auto dobrý.

Peeetr

Nebojte to je jen přípravná ideologická palba z levého břehu liberalistů. Pak se rychle zavede privatizace parkovacích míst a mýtné pro stále šířeji definované centrum města násobně mastnější než ty tyče v MHD.

LiborV

Mrtvé město? Letos v únoru se zdáli nadšení běžci po ulicích bez aut velmi živí. Tolik lidí jsem ještě po městě mimo závody běhat neviděl. Místo parkovacích míst lidé s kočárky také nepůsobili mrtvě, ale spokojeně a živě. Co znamená mrtvé město. Chodci místo aut? Běžci místo aut. Můžeme diskutovat o tom, že v centru Paříže je málo ploch pro pěší a pro běžce. Podle volebních výsledků se zdá, že paní starostka vyslyšela touhy místních. A zdá se, že běh v ulicích bez aut ohromně v Paříži frčí. Proč netuším…

MaT

Který náměstek? Scheinherr? A ten má s Automatem společného co?

Daniel Novák

Nestačilo by ke snížení uhlíkové stopy prostě jen přestat pálit ty stovky a stovky aut kdykoli se levicové lůze a multikulturním obohacencům něco znelíbí?

Jiří Kocurek

Popravdě, ve Francii na to jdou atomem. Ale stejně tak zakazují auta. Holt někteří sjou si rovnější a tak chtějí mít silnice sami pro sebe. Aby jim tam nezavazel plebs.

Greta

Spálení jednoho auta znamená spálení cca 600kg plastů. Pokud uvážíme, že to orientačně odpovídá cca 600 kg nafty a spotřeba je řekněme 5 kg nafty/100km, tak již po neujetí 12000km je uhlíková stopa spálení auta záporná.

Daniel Novák

Vaše schopnost pochopit ironickou nadsázku je už na dovolené?

Greta

Na nadsázku jsem odpověděl nadsázkou, co se vám nezdá?

Daniel Drnec

Omezovat nutnost se dopravovat mi přijde jako dobrý nápad (město krátkých vzdáleností), omezování možností však nikoliv. Každý druh dopravy má své jedinečné výhody, proto se dnes používají všechny možné způsoby a investují se obrovské částky do omezování jejich nevýhod (zlepšování infrastruktury a jízdních řádů, omezování emisí, …). Podle mého je nejlepší mít jak kapacitní komunikace s prioritou automobilové dopravy vedoucí převážně po obvodech městských částí, tak ulice primárně pro MHD, pěší a cyklisty vedoucí prostředkem naopak primárně městských částí, a pak samozřejmě místní komunikace se smíšeným provozem o malých intenzitách. Stejně tak by součástí infratsruktury měly být i odstavné plochy… Číst vice »

K.S.

Lavičky by ale měly mít nějaký smysl, u nás ve městě je naflákali při jedné rekonstrukci k rušné silnici, jediné co jsem tam kdy viděl sedět byla prepubertální omladina, takže s těmi asi trochu pozor.

Daniel Mach

S lavičkami nebo s omladinou?

jozka

S omladinou, sest az deset let, to je nebezpecny vek.

Jakub P

S rušnýma silnicema ve městě?

Jiří Kocurek

Dával bych pozor i v rušné pěší zóně. Kapsáři jsou především tam.

Jakub P

Ono to většinou není o omezování možnosti se dopravovat autem. Ta zůstává zachována pro ty, kdo to opravdu nutně potřebujou. Bohatě stačí nestarat se na prvním místě o to, aby cesta autem byla co nejjednodušší, nejplynulejší a nejméně komplikovaná na úkor ostatních druhů dopravy. Když jsou to auta, co musí uhýbat, kličkovat, zastavovat a dávat přednost kolům a pěším a ne naopak, stane se auto proti MHD ve městě natolik zdlouhavé, že většina lidí racionálně zvolí prostorově úspornější alternativu. Ti, kdo autem musí kvůli nákladu, si prostě vyhradí dost času (který ale jako bonus bude pro ně nejspíš předvídatelnější, ne… Číst vice »

Daniel Drnec

Ta možnost dopravy by měla být komfortní, nestačí jen, že ta možnost existuje. To platí pro všechny druhy dopravy, a dosáhnout toho lze právě segregací hlavních dopravních proudů daných druhů dopravy – pak si vzájemně víceméně nepřekáží a neomezují se. Vzájemně spolu koexistují v místních ulicích, kde jsou ale malé intenzity všech druhů dopravy (může v nich dále být např. snížená rychlost na 30 km/h – jak kvůli cyklistům, tak třeba kvůli parkujícím autům). Omezení zkracování cest přes tyto místní ulice automobilisty lze nejlépe dosáhnout tím, že budeme mít kvalitní a dostatečně kapacitní nadřazené komunikace – čímž se dá omezit… Číst vice »

Jakub P

To by platilo za předpokladu, že by na ty dostatečně kapacitní nadřazené komunikace a infrastrukturu pro IAD kolem byl prostor. Realita ve větších městech je imo taková, že na nadřazené komunikace s takovou kapacitou, aby to stačilo místo nikdy nebude a bude potřeba i dalších omezení. Tím neříkám, že takové nadřazené kapacitnější komunikace nedávaj smysl, to vůbec ne. Jen, že samy o sobě nás nespasí, v horším případě a bez důsledných opatření kolem můžou situaci ještě zhoršit. A že pokud chceme prostředí ve městech zlepšovat, bez výrazného úbytku IAD to zkrátka nepůjde. A že pokud nechceme jít cestou striktních zákazů… Číst vice »

Daniel Drnec

Jsem přesvědčen, že ten výrazný úbytek IAD není nutný – pomohou nové komunikace, ekologičtější vozidla, promyšlené úzmení plánování a podpora alternativ – a že infrastrukturu máme stavě dostatečně kapacitní pro všechny druhy dopravy.

Jakub P

Sorry, to je podle mě totálně naivní představa. Nové komunikace? Sem tam nějaká, ale celkově už se jich do větších měst vejde minimum. Daleko víc bude případů, kdy by je bylo třeba naopak zmenšit. Ekologičtější vozidla? Super, rozhodně je to přínos pro ovzduší, ale přínos pro prostorovou náročnost je nulový. Promyšlené územní plánování? Jednoznačně ano, ale sebelepší plánování nic nenadělá s množstvím prostoru, který je k dispozici. AFAIK bude omezení IAD prostě nutné. S tím, že čím dřív si to přiznáme a čím chytřeji to provedeme, tím míň to bude každého z nás bolet (když se to opravdu povede, dost… Číst vice »

Daniel Drnec

Ono pomoci může i změna organizace provozu na stávajících komunikacích nebo jejich přestavba. A pro to je prostor v ČR asi ve všech městech.

Petr766

Ona tková rodinka na kolech ovšem prostorově zabere víc místa, než jedno auto. O možnostech přepravy nákupů, zavazadel, malých dětí ani nemluvě.

Jakub P

Nezabere, ani když budem počítat čtyřčlennou rodinu s tím, že každý pojede na svém kole a rodiče nepovezou děti na svých kolech, jak je ve městech s rozvinutou cyklodopravou obvyklé (kolik je takto obsazených aut v běžném městském provozu, procento? spíš míň). Furt zaberou max stejnej, ale spíš menší prostor i v nulový rychlosti, tím spíš při jízdě, kdy kolem sebe auto potřebuje, pokud nejede krokem, metry volnýho prostoru na většině stran. Běžnej nákup nebo zavazadlo taky není na městským kolem velkej problém, a s nástupem elektrokol bude menší a menší. Samozřejmě zůstanou případy, kdy auto bude nezbytný. To nikdo… Číst vice »

Petr766

Ještě postni ten krásný aktivistický obrázek jak to tam je demagogicky nakreslené. Jinak jistě, vozit větší děti na vlastním kole, to je úžasný nápad. Asi jako ta cargokola, děcko lapí v tom prostoru na věci a celé to zabere prostoru jako dodávka 😀

Petr766

Běžnej nákup na kole 😀 Pobavilo.

LiborV

V Holadsku se běžně provozují kola s korbou na nákup, či pro převoz dětí.

Petr766

Aha, takže pro to, co lidé chtějí a preferují, to se podporovat nemá a mají se preferovat způsoby dopravy, které i přes x let řvaní aktivistů nikdo využívat v podstatě nechce a které jsou lehce nahraditelné. Na kratší vzdálenosti stačí nohy, na delší MHD, když už nechci autem. Bicykl není ve městě vůbec potřeba.

LiborV

Ve chvíli kdy se zavedou vhodné podmínky tak zájem o kola a chůzi pěšky roste. Příkladem jsou města Vídeň a Kodaň. Z menších německé Kostanz kde polovina 100 000 města jezdí na kole.

Petr766

Pěší mají v našich městech prostoru dostatek. Podporovat kola je zbytečnost, nenabízí nic navíc – pokud nejsem líný, jdu raději pěšky a pokud to mám dál nebo potřebuji rychleji, vezmu auto nebo jedu MHD /veřejnou dopravou/. Že jsou pumpičkáři líní a neudělají krok pěšky a obtěžují chodce na chodnících i řidiče v zákazech, je problém jen a jen jejich. Prostoru mají dostatek na vozovce. Jestli se bojí, ať jedou MHD, jenže ta pro ně není dost nóbl jako prasit na kole a pak se chlubit, jak je to kolo cool a rychlé. Ovšem za porušení všechn předpisů a ohrožování ostatních.… Číst vice »

Petr766

Jinak Vaše myšlení je typicky zeleně omezené – nedovolíme lidem, aby se dopravovali tak, jak oni chtějí a potřebují, ale uměle jim jeden způsob dopravy znevýhodníme a to by bylo, aby pak nezačali řešit jiný způsob dopravy. Správně je to tak, že vytvářím podmínky pro to, co lidé chtějí. A to není velké omezování aut, ale naopak konečně zabrat, dobudovat to, co tu desítky let (i proti tomu západu) chybí a pak až vyřeším podstatu, můžu řešit drobnosti typu cyklonesmysly.

LiborV

Doporučuji se pohybovat v centru Prahy u hlavních ulic pěšky. A přebíhat je na zelenou (mnohde to stihnout nejde). Chodíte přes magistrálu pěšky, po chodníku v Ječné… jak se při tom cítíte? Bezpečně a vítaně?

Petr766

Aktivistická logika Zelených a podobných – „není to o možnosti omezování dopravovat se aute“. Tak to co nejvíce UMĚLE znepříjemníme, ale tím to neomezujeme. Tak jo.

Jakub P

Není to o omezování MOŽNOSTI se dopravovat autem. Je to o omezování jeho pohodlí. Nebo spíše o neomezování pohodlí ostatních způsobů dopravy kvůli autům v takové míře jako dosud.

Petr766

No jo, když Vy na to jdete správně rozumem, na rozdíl od aktivistů a omezovačů 😉

Kkarel

Já se dobrovolně snažím nejezdit do center měst autem.

Bob

Já se taky snažím nelétat na nákup do nejbližší samoobsluhy tryskáčem, dokonce tam nepluji ani na karbonové jachtě. Jsem ekologičtější než Gréta. Jen za tu flatulenci celé naší staré generace se hluboce stydím a omlouvám.

Greta

Ekologičtější než já nejste, na nákup chodím většinou pěšky.

asdfr

No vidite a ja vobec nechodim do centra mesta. Nemam po co. Vysedavanie po kaviarnach ma uz davno nebavi a obchody davno z centra vytlacili. Ked potrebujem nakupit, tak to radsej zbehnem do obchodaku a urobim tyzdenny nakup a mam pokoj.

Jiří Kocurek

„obchody davno z centra vytlacili“
A když tam bude mít problém přijet zásobování, tak se to nezlepší. Ano, už mi bylo odpovězeno, že parkoviště si na to náměstí přece každý dojde. A takoví o tom rozhodují.

Jaaa

Jak kde. V Brně tomu rozhodně tak není, v Praze taky ne.

Jakub

Tak jestli jste si nevšimnul, tak to omezování se nikdy netýká zásobování

Petr766

Ne vůbec 😀 A co ten aktivistický, zcela totální, nesmysl se zásobování P1 na kolech, že někde na kraji budou překladiště z aut atd. To musel někdo solidně hulit, aby tohle zplodil. Udělat z normálního zásobování paskvil, který zabere 10x více času a lidí a bude zcela neefektivní.

Petr766

Obchody vytlačili právě bojovníci proti autům. A pak se diví, že v menších městech jsou ta centra mrtvá.

Martin OVA

Škoda, že Ostrava nejde podobnou cestou. Počítal jsem, že na kole ze Zábřehu do centra Ostravy jsem musel 17x zastavit a dát přednost autům.

Dopravak

To je jedna věc, a druhá, že bohužel i různí úředníci předpokládají, že na kole se jezdí jen když je hezky…..
Jak mi bylo smutno při pohledu v Linzi, když jsem viděl zametací a sypací minipluhy, jak v lednu pucuji cyklostezku. V Ostravě jsme se zmohli na stovky cedulí “ V zimě se neupravuje“….

Petr766

Úředníci občas mají zbytky rozumu. Na kole jezdí celoročně pár jedinců a není důvod kvůli nim ještě řešit úklid sněhu.

mgr.pavel

Jak to ti cizinci dělají, že u nich se jezdí na kole celkem celoročně, ale v Česku ne? Počasím to nebude, že by chybějící infrastrukturou? Či neudržovanou v zimě? Hmm?

PetrN

Tohle kdyby zavedli v Ostravě, tak je místní hrde obyvatelstvo vynese v zubech 🙂 . Nedávno se mi jeden Ostravak ve vlaku chlubil, že jede vlakem po 15 letech, na dotaz proč, jsem dostal odpověď :“Pi*o vole auto, ne?“ :D… Ono mentalita je v tomhle v různých oblastech různá, a to i v rámci ČR.. Zatímco v Praze je MHD považována za naprosto legitimní a mnohými oproti autům čím dál víc preferovaný, i s ohledem na ekologii, dopravní prostředek, v Ostravě a obecně méně liberálních městech je pořád neprávem považována za „socku, do které bych nevlezl“. Paříž a západní města… Číst vice »

Tady na Moravě

Hm, přitom Ostrava má jednu z nejlepších sítí městských cyklostezek a využívá je víc lidí než v Praze. Občas to chce zahodit předsudky a podívat se na realitu.

PetrN

Tak pokud jste si všiml, psal jsem primárně o MHD 🙂 A rovněž o myšlení lidi a ne o síti cyklostezek… A považuji za jistě, i vzhledem ke zkušenosti z obou měst, za ona automotozabednenost stylu „auta se nevzdám“ je daleko víc rozšířená v Ostravě, nežli v Praze. Stačí se zaměřit na podíl obyvatel využívajících na každodenní bázi MHD.

Petr766

Možná že to bude takovou tou drobností zvanou metro. Tak jaksi jinde není v ČR, že…

Bilbo.cz

Myslím si, že hlavní rozdíl je v tom, že po Ostravě se autem dá jezdit snadno téměř kamkoliv. Mimo samotné centrum (které ani není uprostřed města) jsou všude široké silnice a zácpy jen tam, kde se něco opravuje. Zatímco v Praze je MHD podstatně efektivnější, takže s ní jede i hodně lidí, kteří jinak mají raději auta.

Jakub P

JJ, to je bohužel můj dojem z Ostravy. Že to spíš než město je soustava minisídel, mezi kterými se dostat je docela fuška. Přitom je tam spousta míst, která stojí zato, ale ta zátěž průmyslem zablokovaných prostorů mezi nimi je hodně velká. No držím Ostravákům palce, aby se jim dařilo tenhle hendikep jejich města odstraňovat, já se tam zas na nějakou návštěvu velmi těším.

Petr Kusavec

Jako clovek, ktery zil 20 let v Ostrave a dnes zijici 15 let v Brne a tri roky pracujici v Praze. musim naprosto souhlasit! Nekteri kolegove z Ostravy si musi prdel vozit i v Praze i kdyz bydli na trase metra do prace. Bo, pi*co Sockou nejezdim. A o kamaradech z Ostravy a rodine ani psat radsi nebudu! 🙂

Petr766

Zdeformovaný pohled mají v posledních letech právě města jako Paříž a vůbec velká část toho slavného „západu“.

Jiří Kocurek

Musel jste dát přednost člověku v autě. Asi protože tak byla značka. Člověku na kole dáváte přednost? Člověku pěšínu taktéž s odporem?

Jaaa

Vtip je ale v otázce, zdali je tak ta značka správně.

Petr766

Pěším se přednost nedává, ti se v plné rychlosti míjí na 20 cm (a pak mě vždycky baví ty nářky stejných cyklopitomců, že je auta neobjíždějí 2m okolo…). Ideálně ještě pěšího seřvat, když si dovolí upozornit, že jezdit mezi děckama před školou „plnou parou“ na kole je opravdu výkon hodný hlupáka. Poslední dobou oblíbená disciplína, když cyklisté si z neznámého důvodu myslí, že pravidla pro ně neplatí a tak skočí ze silnice na zastávku MHD když v ní stojí vozidlo a nastupují/vystupují cestující. Hlavně že mají plnou hubu toho, jak je řidiči šikanují. Tak ať spolu s Automatem, BnK apod.… Číst vice »

Petr766

No a?

Marian Kechlibar

Ostravský rodák zde. Kudy byste tu stezku chtěl vést, aby to tak nebylo?

Jediné, co si aspoň trochu umím představit, je separátní cyklotrasa podél Rudné k Ostravici a tam dolů na cyklotrasu podél řeky, ale i to by vyžadovalo značné předělání mostů apod., navíc byste se nadýchal pěkného svinstva.

A v domkových čtvrtích typu Družstva vždycky potkáte auta, i když jedou pomalu.

Jakub P

A nemohla by být, pro začátek třeba na dvou z těch 17 křižovatek, ať neblázním úplně, přednost tak, že by ji měl cyklista před auty?

Zbyněk

Zatímco v Praze neumíme dát rámce pro IAD jedné z nejkrásnějších ulic – Smetanově nábřeží. 42 miliard za Blanku vylito do kanálu. Zdravím pana Béma, Svobodu a Hudečka: https://www.denik.cz/praha/auta-zmizi-z-vaclavaku-i-z-nabrezi-do-dvou-let-slibuje-primator-20120924.html

Petr766

Blanka je jedna z nejlepších staveb a i přes vícenáklady nebyla v konečném důsledku až tak drahá. Na Smetanově nábřeží se jezdit musí, když není objízdná trasa. To stejná přes Malou Stranu. A ono by to chtělo dodělat ty kapacitní komunikace komplet, Blanka je jen nutný začátek

jkjk

Tak určitě, 43 mld. místo 21 mld. je úplně v pohodě. Vždyť jsou to jenom tři roční pražské rozpočty na kapitálové výdaje.
A po Smetanové nábřeží se určitě jezdit musí, přes SJM ani Strahovský tunel to rozhodně objet nejde.

pzag

Mi se libí ty představy desetitisíců lidi, kteří najednou, jako mávnutím kouzelného proutku, budou mít čas dennodenně korzovat po ulicích, rozjímat nad světem, tančit a vysedávat na zahrádkách kaváren, které budou jedna vedle druhé na stovkách kilometrů silnic.

jozka

Tak zrovna Pariz ma takovych lidi dost. Sice obcas probehne policejni akce, kdy je nakam vypakuji, ale po case se zase vsechno vrati do puvodniho stavu.

Frantisek

Právě, že mávnutím proutku to nejde. Tak se k tomu postupně vytvoří podmínky. Vaše představa pouhého rozjímání, tančení a vysedávání je však poněkud lichá – navzdory úvodní poněkud nelogické větě je i kolo dopravním prostředkem, a to nejšetrnějším ke svému okolí.

jozka

Ano, pro hipstera presunujici sve pestene telo na kilometru ctverecnim mezi svym bydlenim, svym openspacem a kavarnou s wifinou ano. Otazka za sto bludistaku? Je jich tolik?

Tady na Moravě

I zcela obyčejný nehipsterský slušnočech dokáže při běžné námaze vyvinout průměrnou rychlost 15 km/h na kole ve městě, pokud je k tomu odpovídající infrastruktura. To je rychlost odpovídající prostředkům MHD, a to prosím pěkně bez započítání docházkových časů a čekání na zpožděný dopravní prostředek.
Tedy cesta na kole je po městě rychlejší jak autobus nebo tramvaj a ujet vzdálenost do 10 km zvládne 90 % zdravých lidí. Když se k tomu přidá dostupnost různých elektrokol a koloběžek, tak je to skutečně nejjednodušší způsob pohybování se po městě, pokud tomu odpovídá infrastruktura.
Nevýhodou jsou rozmary počasí.

jozka

Ano a taky nikdy nikam nic neveze, nema male deti a podobne.

Tady na Moravě

Přesně tak – cílem je nahradit jízdy, kdy sedí otylý pepik sám v autě a nic a nikoho nikam neveze, až na svoje pozadí, které veze o pár kilometrů dál.
Čím méně bude takových prázdných aut v denním provozu, tím větší prostor bude pro ty, kteří auto potřebují využít ať už z důvodu zaplněnosti, nákladu nebo invalidity.

jozka

Ano a to se nejlepe udela tim, ze zarizneme dopravu vsem.

Tady na Moravě

Tobe nekdo neco nekam zariznul, ze se tak certis, nebo jenom zavidis, protoze na kole neumis jezdit?

jozka

Copak nemame argumenty, tak to posouvame do roviny osobnich urazek?

Muzete byt v klidu, na kole mam nadopravovano az o je. Sveho casu jsem pri vhodnych povetrnostnich podminkach dojizdel do prace cca 22km. Pote dlouha leta 8km bez ohledu na podminky, takze o tomhle vim dost.

Petr766

Jj, většinou se ukáže, že my „zlí“ (taky) automobilisti nakonec používáme tu veřejnou dopravu víc než celý Automat s Hřibem dohromady. A na kole mám odježděno taky víc než kdejaký praštěný hipster, co platí za sdílené růžouvoučké dotované kolo víc, než stojí MHD, aby ty dvě zastávky nemusel pěšky.

Petr766

Co bych měl zpoceným pumpičkám proboha závidět? Že z důvodu toho, že jim MHD není dost nóbl a pěšky jsou líní, budou denně trávit dopravou a cyklistikou mnohem více času, než my zlí chodci a řidiči?

Jakub P

Oni dopravu nezařezávají, ani tu automobilovou. Jen otáčí priority. Z výchozího stavu, kdy je v paralelních ulicích jedním směrem třeba jeden uzoučký pruh pro kola a celkem 3m šířky chodníků a 5 luxusně širokých pruhů pro auta (včetně parkovacích), to otočej na 3 široký cyklopruhy, 6 m šířky chodníků, nějakou zeleň a 1-2 pruhy pro auta… Takže kdo potřebuje, autem může. Ale najednou to není ten prostředek, pro jehož pohodlí se musí všichni ostatní omezovat…

jozka

Miluju tenhle socialneinzenyrsky newspeak.

Jakub P

Copak nemame argumenty, tak to posouvame do roviny osobnich urazek?

jozka

Ktera cast presne byla osobni urazkou?

Petr766

Prioritiy jsou nastaveny správně. Chápe to každý normální člověk s výjimkou aktivistů

Petr766

Nikdo cyklisty neomezuje. Mají stejných 5 pruhů pro auta a k tomu ještě cyklopruh

Petr766

A ty víš, že on v tom autě jede celou dobu sám, nikoho nevezl, nevyzvedává, nezařizuje víc věcí najednou, které by MHD nebo na kole trvaly půl dne?

Martin OVA

Vozit všude děti autem …. výsledkem je to, že se děti vůbec nehýbou, protože je všude rodiče vozí autem a pak mají problém ujít kilometr pěšky. Je to má zkušenost, kluk od známých funguje v tomto režimu.

jozka

Jste si jisty, ze jste spravne pochopil slovni spojeni „male deti“?

Radek Janata

Jakmile děti chodí do školky a do školy, tak chodit umí a není třeba je vozit autem, ale i tou tramvají ho můžete vzít popř. může jet od 1.třídy samo. A dokud nechodí ani do školky, málokdy vyvstává potřeba vézt je někam do centra, a už vůbec ne pravidelně.

jozka

Tak zase je fajn, ze vite co ostatni potrebuji nebo nepotrebuji, to se ceni.

Jiří Kocurek

Takže do cca nějakých 4 let věku mají rodiče své děti dopravovat jak, prosím? Ujde 3leté dítě 2 kilometry?
Mimochodem, na základní školu jsem chodil 2.5 km tam a 2.5 km zpátky.

Jiří Kocurek

A omezíme tedy radius rodiny na ty dva kilometry, nikam dál?

Radek Janata

Jaké 2 km? Málokdy je to na nejbližší MHD zastávku dále, než pár set metrů.

Petr766

Prváka ve velkém městě pustit mezi šílené pumpičky a do MHD, pokud nemá školu za rohem? Fakt ne.

asdfr

Takze podla Vas moze 6 rocne dieta cestovat o 7 vecer z treningu samo z jedneho konca mesta na druhy.

Ak mate deti, tak kludne to u nich aplikujte, ale nie pri mojich.

Tady na Moravě

Však si je vez autem, nikdo ti to nezakazuje. Jenom to holt prostě nevezmeš po Smetanově nábřeží, ale jinudy.

Petr766

Proč by nemohl po Smetaňáku, když není žádný důvod aby tam autem nemohl? Kvůli cykloblbečkům, co si tam 2x do roka půjdou léčit komplex sezením vedle tramvají na kafíčko?

Lukáš F.

No a zase jsme u toho, že musíte s dětmi cestovat přes celou Prahu, namísto toho, aby měly sportoviště někde poblíž, a to je zásadní součást problému!

K.S.

To máte tak 15 let stará data. Problém s nehýbáním se dětí mizí, nebo se spíš teď přesunuje do nižší sociální třídy. Ale tam je těch věcí na řešení víc.

Jakub P

S bezpečnou infrastrukturou, kde auta musí jezdit krokem, není problém to dítě odvézt na kole nebo dovést pěšky. Čím víc aut a čím jsou rychlejší, tím víc roste potřeba aut na bezpečné vožení dětí…

Petr766

Nesmysl. Auta nejsou ten problém. Možná občas nevhodně zaparkují. Pumpičky ohrožují děcka na chodnících každý den. A ne proto, že by nemohly jet normálně jinudy jako civilizovaný člověk.

Petr766

Tak daleko cykloaktivisti nejsou schopni uvažovat.

LiborV

Obyvatelé Kodaně i Kostnice to umí i s dětmi a nákupem.

Petr766

Slušná demagogie. A elektronesmysly řeší jaký problém kromě byznysu provozovatelů? Žádný. Zdravý člověk může chodit po svých je to mnohem přínosnější než se snažit provozovat dopravu na kole. Kolo je „rychlejší“ jen z toho důvodu, že cyklista porušuje předpisy a otravuje normální lidi na chodnících.

Veronika

Nejen zdravých. Naše osmdesátiletá babička už toho pěšky kvůli bolavým kloubům moc nenachodí, ale na kole si do „konzumu“ ještě v pohodě zajede.
Tady ty řeči o pěstěných hipsterech na kole musí pobavit každého, kdo ve spoustě moravských měst a vesnic vídá na kole především seniory.

Lukáš F.

Teď asi ne. Ale jde o to vytváření podmínek. Aby existovala lokální centra, aby se nejezdilo za prací, zábavou a nákupy přes celé město.

jozka

Ano a to se nejlepe udela tim, ze se zarizne doprava, to ostatni uz prijde samo. Libi se mi, jak socialni inzenyri tvrdohlave opakuji chyby tech pred nimi a nepouci se a nepouci…

Radek Janata

Může to přijít samo, na základě dopravy. Viz např. v Praze ulice Legerova a Bělehradská. Ulice ve stejné lokalitě, ale v které to více žije, kde je víc obchodů? V Bělehradské, protože je tam MHD a méně aut.

asdfr

Nepoznam to tam, ale googl mi nasiel belohradsku v prahe – vrsoviciach blizko nuselskoho mostu. Podla streetview sa parkujue pozdlzne po celej ulici. Pomaly pred kazdym obchodom na tej ulici mozem zaparkovat. To ma byt priklad ako je ulica zivotaschopna bez moznosti pristupu autom ?

Jakub P

Nedejte na dojem z google maps. Jo, parkuje se tam, ale člověk, kterej to tu zná, se na to, že by tam našel volné místo moc nespoléhá…

jozka

Ano, kdyz se utrhnou blese, vsechny nohy, ohluchne.

Petr766

Takže zařízneme i Legerovu jako dopravní tepnu. Geniální řešení.

pzag

Aneb řešíme dopravní problémy tím, že je nevyřešíme, ale tím, že budeme lidem tvrdit, že nemají cestovat.

Lukáš F.

Ne tím, že „budeme lidem tvrdit“, ale že reálně snížíme jejich potřebu cestovat. Samozřejmě to nestačí a je třeba i měnit návyky lidí. Neznám Paříž, ale dopravní situaci v Praze nevyřešíme tím, že postavíme další okruhy a tunely, do kterých se nahrnou další auta, ale pouze tak, že lidem dáme jiné možnosti dopravy a auta omezíme.

LiborV

Ty tisíce lidí, kteří běhali po ulicích v únoru zdaleka všichni nebyli hypsteři. I starší ročníky běhali ráno i v podvečer třeba po autům uzavřeném nábřeží.

jozka

Bavime se o doprave, nikoliv o ubijeni volneho casu.

Petr766

Kolo není dopravní prostředek, kolo je volnočasový prostředek. Kolo neřeší žádný dopravní problém lépe než vlastní nohy či MHD příp. „zlé“ auto.

jozka

S tim nesouhlasim. Kolo JE dopravni prostredek. Stejne jako auto, vlak, autobus ci letadlo, pripadne lod. A kazdy ma sve pouziti. Na neco je nejvhodnejsi to, na neco ono. Jen fanatici razi ten svuj prostredek bez ohledu na podminky. Momentalne jsou bohuzel na magistratu v razi cykloposuci (povetsinou verbalni).

mgr.pavel

Pár argumentačních klamů: – mávnutím proutku to nebude. Bude to postupný proces, který si zjevně obyvatelé města žádají. Jinak by starostku opět nezvolili. – „budou mít čas“ : právěže budou 🙂 víte, kolik času se stráví v kolonách pomalu popojíždějících aut? Že auto je z mnoha objektivních důvodů tím nejméně efektivním (ale široce používaným) dopravním prostředkem? – ne všude budou silnice nahrazeny zahrádkami kaváren, které by se zjevně neuživily. Marně zde budujete slaměného panáka.. Někde místo pruhu pro auta vznikne cyklopruh, jinde alej či park nebo bus-pruh, případně zahuštěná zástavba,.. Možností, jak využít uvolněný prostor uprostřed města, je víc, než… Číst vice »

pzag

Myslíte si, že lidi nemají jiné zájmy? CHAZ se taky hrdě pyšnil tím, jak tam děti a dospělí tančí v ulicích, recitují poezii a rozjímají nad světem. Bavilo je to asi tak dva týdny.
Ten čas na té cestě stejně stráví, kolo nebude výrazně rychlejší, pokud to není kousek. Navíc jestli je auto nepoužitelné možná pár dní v roce, tak kolo je pro většinu nepoužitelné několik měsíců v roce.

asdfr

Ma to prekvapilo, ako rychlo to tam zabalili. Tolko odhodlania bolo na zaciatku.

LiborV

Pařížané paní starostku opětovně zvolili. Podle průzkumů mají dojem, že se jim žije díky paní starostce lépe než dříve. Neznáme všechno to, co vedlo k tomu, aby si místní oblíbili více prostoru pro chodce a kola na úkor aut. Ale důvod své volby zjevně mají.

PatriK

Naopak, v návaznosti na pandemickou situaci bude mít čas na odpočinek mnohem více než desetitisíce lidí. Celosvětový shon, který v minulé době přerůstal až do patologických rozměrů, končí.

Peeetr

Nesmysl. Západní bankéři, kteří nejvíc stojí za předražením bydlení v Západních metropolích, do nich budou chtít narvat ještě víc lidí, a hlavně v nich znovu obnovit lehkou průmyslovou výrobu, aby ta kvanta lidí měla na splácení nájmů.

Petr766

Nekončí, znovu běží

Mad_Majk

Zapomínáte na to, že ve Francii je už teď poměrně standardem 4denní pracovní týden a jiné “vymoženosti”, které dávají občanům více prostoru pro volnočasové aktivity..

(tím ale neříkám, že souhlasím s prosazovaným omezováním dopravy, dle mě je to až příliš extrémní a navíc použitelné možná tak v 5km okruhu samotného centra..)

K.S.

Nemusí to být tak nereálné. Pokud je veřejný prostor nepřátelský k chodcům, tak lidé budou brát auto i na takovou vzdálenost kde to časově skrz všechny operace s autem vezme stejně času. Jenom vyjet z parkoviště, nestojíte-li hned u domu, je operace na 10 minut a to jste už nějakých 400-600 m od baráku, k tomu zaparkování, k tomu jízda, no dejme tomu že na 1-2km není třeba brát auto, ale i tak to dost lidí dělá, protože pěší chůze je pocitově horší. A ono to vůbec nemusí být tak složité k tomu lidi přesvědčit, postupně. Například kvalita chodníku, nebo… Číst vice »

pzag

Poručíme větru dešti?

Jakub P

Ne, bohatě by stačilo nealokovat dvě třetiny prostoru na ulicích tomu způsobu dopravy, kterej nezvládne přepravit víc, než tak 15 % lidí, který se tou ulicí dopravit potřebujou.

jozka

jj, taky jsem proti rozsirovani cyklostezek na ukor IAD na kapacitnich komunikacich.

Jakub P

Při stejné šířce pruhu se kapacita ulice v lidech za hodinu u kol počítá oproti IAD zhruba čtyřnásobek, u hromadný dopravy je to proti IAD třicetinásobek…

Petr766

Solidní nesmysly. Tak proč ty mraky cyklistů nejezdí ani tam, kde mají prostor?

Jakub P

Protože to jsou (doufejme jen zatím) ojedinělý kousky tu a tam a ne smysluplná propojená síť?

jozka

Podminkou uspechu je nelhat minimalne sam sobe.

Jakub P

Treba o tom, ze bychom se i do velkych a dal rostoucich mest mohli pohodlne vejit s dosavadni mirou preference IAD pred ostatnimi typy dopravy? O tom, ze dopravni problemy nemuzou byt zpusobeny prirozenym chovanim v situaci, kdy dosavadni pravidla pridelovani prostoru nedostatecne zohlednuji externality a tedy byt resitelne lepsimi pravidly? (Jasne, bylo to ode me zjednoduseni, problemu cykloinfrastruktury napr. v Praze je daleko vic, nez jen rozkouskovani a nenavazovani. Mimo jine i nedostatecne oddeleni od rychle jedoucich nebo parkujicich aut, naprosta absence hlidaneho parkovani a nedostatek jineho, aspon trochu bezpecneho. Ale kdo by na takove prispevky jako od Petra766… Číst vice »

Petr766

Vy jste fakt úplně mimo…

Filip

Nizozemí na tom v 70. letech bylo stejně, jak my teď, ale rozhodli se to změnit: https://www.fastcompany.com/3052699/these-historical-photos-show-how-amsterdam-turned-itself-into-a-bike-riders-paradise

Jakub P

A prozkoumali přitom i některé slepé uličky a řadu věcí několikrát vylepšovali, takže kdybychom se z jejich zkušeností poučili, mohli bychom řadu věcí zlepšit o dost rychleji než za 50 let…

Petr766

No asi tak. Ono se stačilo podívat na tu sebranku, co vždycky se objeví na nějaké hipster akci typu „zažít město jinak“. Místních minimum, vždycky různá aktivistická sebranka z celého města.

LiborV

Podle čeho poznáte kdo je aktivista a kdo si přijel metrem užít jemu milou čtvrť?

LiborV

Pařížané po nyní uvolněných ulicích provozují masově jogging. Netuším proč se rozhodli nový prostor pro pěší užívat právě tak Ale dělají to ve velkém. Když se lidem dají podmínky, tak oni si cestu do centra najdou. A nemusí to být jen kavárny. Navíc jsou národy, které se rády setkávají s přáteli venku.