Pardubické letiště ztrojnásobilo ztrátu, čeká na další peníze od města i kraje
Boeing 737-800 společnosti Ryanair přistává v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice
Společnost East Bohemian Airport (EBA), která provozuje letiště v Pardubicích, loni výrazně zvýšila počet cestujících, současně ale prohloubila svoji ztrátu.
Reditelka se chlubila spoustou veci..vysledek je ten, ze o Pardubice doprabci nestoji. Vyhozene penize za terminal a vedeni co neni niceho schopne..jen tak dal….sila.
Všude se píše, že česká letiště jsou ztrátová až na Brno. Každý má na to svůj názor, ale v jednom rozhovoru paní Šmejaklová zmiňovala Polsko, jak tam letiště mezi sebou spolupracují a to by byla určitě dobrá cesta. Je plno statistik, které linky jsou u nás nejvíce žádané: Londýn, Paříž, Moskva a další. Kdyý se hovořilo o spolupráci s pražským letištěm, tak ředitel pražského letiště byl zastáncem provozovat především cargo lety a dejme tomu poue chartery, ale s tím já nesouhlasím. Na co se má z Prahy létat xkrát za den do Londýna atd. když můžeme využít naše regionální letiště.… Číst vice »
A další, co nechápe … prosím .. nejsou to letiště, kdo organizuje leteckou dopravu, a kdo určuje kam a kdo bude lítat. Letiště je jenom „dodavatel“, kterého si letecká společnost objednává. Tím, kdo rozhoduje, kam a odkud se bude létat, jsou letecké společnosti. takže letiště mohou spolupracovat jak chtějí, ale vliv na to, kdo na ně bude lítat, to bude mít nulový. Letecké společnosti chtějí lítat tam, kde budou mít cestující. Což Brno je v omezené míře, Ostrava to není, a Pardubice taky ne. a žádné dohody to nevyřeší. Lákat letecké společnosti můžete jak chcete, ale pokud tam nejsou cestující… Číst vice »
Jestli jsou všechny ty lety do Londýna vytížené, proč létat odjinud. A naopak, jestli ten jeden let z Pardubic je vytížený jen kvůli dotování letenek (ať už krajem či dopravcem), proč létat do Pardubic, pokud místní nevygenerují dostatečnou poptávku. Když se létá i z Brna, Ostravy a hlavně té Prahy. Já třeba o Pardubicích do/z Londýna uvažoval jen proto, že tam oproti Brnu vycházel dobře čas odletu, cenově byl rozdíl zanedbatelný (což jindy být nemusí, uznávám), ale řešit jestli jinak poletím z Brna za nějakých 800 nebo z Pardubic za 500 (+ cesta a čas na cestu) fakt nemá smysl.… Číst vice »
Reditelka pardubickeho letiste to letiste absolutne nezvlada. Nechqpu, co tam jeste dela.?.
Tak ubyly GA lety? No když za přistání s Cessnou 172 chtěli naposledy 1064 korun, tak se asi není třeba moc divit…
No, když má někdo na letadlo, tak předpokládám, že má tisícovku na poplatky. Každý špás něco stojí. Kolik by to podle vás mělo být?
1000 ? to je skoro zadarmo. zkuste cessnou letět někam jinam.
Sorry, ale tohle není argument. Když už zůstaneme u řízených letišť, tak cvičné ILS přiblížení + celodenní parkování C-172 v EDDC – 35 EUR. O funkčním ATIS a možnosti tam přiletět bez koordinace s Luftwaffe nemluvě. Hof snad 12 EUR či co. I LKKV snad vychází lépe či nastejno. A ano, abych předešel nejapným reakcím – příště už tam nepoletím.
Hmm… vy srovnáváte HOF s Ruzyní? EDDC vychází plus mínus stejně jako PRG .. coz je v pořadku.
srovnáváte poněkud nesrovnatelné … uvedomujete si , jaký je rozdíl mezi ruzyní a třeba Vary? 🙂
Srovnávám Pardubice s Drážďany a Hofem. Od začátku mluvím o Pardubicích (LKPD), nikoli o Ruzyni (LKPR), o té nepadlo ani slovo. Btw. poplatky na LKPR nejsou žádná hrůza. Pardubice snesou srovnání s tím Hofem, taky tam nic není; Drážďany jsou někde jinde.
aaa, já se omlouvám a sypu si popílek na hlavu … ceolou dobu jsem myslel, ze jsme jinde.
to jsou ta vedra.
Jen 2 x památka UNESCO do 40 km.
A článek typu https://zdopravy.cz/sedm-duvodu-proc-je-nesmysl-dotovat-letecke-linky-z-ostravy-30494/ bude taky následovat?
Proč není v titulku „kraj do něj nalije“ ? 🙂
Odkazovaný text je o dotacích na provoz leteckých linek. Pardubický kraj zatím nic takového nechystá, ale jistě se osvícenci ze smart regionu nechá inspirovat.
Přímá dotace není, ale je známo, že Ryanairu se platí a schovává se to pod jakési marketingové a propagační smlouvy.
Je známo. Tak to zkuste, prosím, dokázat. I na tuto smlouvu se vztahuje povinnost zveřejnění registru smluv. Každopádně, tyto marketingové smlouvy nedosahují zhruba čtvrtiny nákladů kraje na autobusovou dopravní obslužnost jako ve smart regionu.
Tak se zkuste s odkazem na zákon o svobodném přístupu k informacím zeptat na EBA, kraji a městě, zda existuje nějaká smlouva uzavřená v souladu s provozem linek Ryanair. Navíc si myslím, že to bude ale nějak hezky schováno ještě přes nějakou jinou společnost, ne přímo Ryanair. Ale kdybyste položil dotaz na všechny smlouvy se zahraničními subjekty, pak by to nemuselo být marné.
Smlouvy na marketing nejsou nikdy přímo s Ryanairem, většinou nenápadně přes firmu, co dělá in-flight magazín. Nicméně i EBA je v registru smluv a nic takového tam nevidím.
Pred zahájením provozu RYR byly uveřejněny v tisku rozhovory s ředitelkou PED, ze kterých vyplývalo, resp. dalo se dopočítat, že linka bude dotována ve výši cca 700 Kč na sedačku (!) a že to půjde z prostředků EBA, myslím, že byly zmiňovány prostředky ze zisku minulých let. Ty rozhovory by se určitě daly dohledat, jak přesně byla ta podpora vysvětlena a na základě toho odvodit, jak přesně cestovaly prostředky k Ryanairu. Část této dotace nepochybně tvorila sleva na poplatcích, ale to výše uvedenou sumu neudělá. Pokud vím, PED jsou i dodavatelem paliva, což bývá dost lukrativní aktivita, možná, že to… Číst vice »
Pokuste se je prosím dohledat, protože dle mých infornací je to 9 mil. Kč (za obě linky)
https://archiv.ihned.cz/c1-65659260-pardubicke-letiste-musi-dotaci-ryanairu-zaplatit-samo
„Když Pradubice, tak my taky!“, řekli si v Hradci a začali rozlétávat vlastní letiště. Daňový poplatník „se uskromní“ a ve školství se proškrtá.
Souhlasím, místo aby spolupracovali na rozvoji jednoho pořádného letiště, tak se lijou prostředky do dalšího, je to naprostý nesmysl a honéní nějakého pochybného ega Hradce Králové.
Nesouhlasím s tím, že by se regionální letiště např. Brno nebo Pardubice měly primárně zaměřovat na nízkonákladovky a low-costy by měli tvořit hlavní příjem. Tyhle letiště jsou ideální pro chartery neboli dovolenkáře, kde jsou mnohdy lépe dostupné svou vzdáleností, mají rychlejší odbavení a levnější a jednodušší parkování a všeobecně služby s letištěm spojené. Tímto směrem by mělo jít např. pardubické letiště, kde by oslovilo cestovní kanceláře a nabídlo „dovolenkářům“ kvalitní podmínky pro letecké cestování do zahraničí. Nevidím jediný důvod, proč by nemohlo v letní sezoně každý den odlétat z Pardubic 4..6 letadel, o prázdninách klidně 8…10 možná i 12 a… Číst vice »
Přesně tak. Ne každý se chce štrachat přes ucpanou Prahu, pak nechal ve stresu majlant za parkování, aby se nakonec mohl nechat okrást v některém z místních restaurací.
Ach bože.
Takže přes zimu to mají zavřít?
Navíc, vážně netuším kde se bere ta fáma, že má SW monopol. Jsme na otevřeném trhu, co brání cestovkám najmout si třeba Bulhary? A pokud to nedělají, tak to musí mít nějaký důvod, pravděpodobně peníze.
Však si musí najímat bulhary, turky, bo SW skoro nic nelítá kvůli odstaveným maxům…
Určitě tu chybí min. jeden český dopravce (ideálně lowcost), který by SW konkuroval, ale v aktuální situaci to není možné a výhledově kdo ví…
Proč český? Ryanair už v Praze bázuje 4 letadla. To už se z něj skoro stává český lowcostový dopravce.
No, ale pravdou je, že TVS/SW v posledních letech dost tlačil cestovky, aby létaly zejména z PRG, protože pro leteckou společnost je mnohem jednodušší zajišťovat provoz z báze, kde mám k dispozici všechny potřebné prostředky včetně údržbové základny. Pokud jde o zajištění charterů dopravci z jiných států, ano, to pochopitelně jde a nemyslím, že by byly problémem peníze. O jednom důvodu jsem slyšel a to z více stran. Zdá se, že dominantní dopravce na českém trhu, když by si někdo sežene náhradu do jedné destinace, velmi rychle dává pocítit svoji sílu tím, že najednou nemá pro tuto cestovku volné kapacity… Číst vice »
Znovu se ptám, co takové CK (samozřejmě malé jsou v nevýhodě, na duhou stranu se mohou při objednávání letecké přepravy spojit 3-4 střední CK a navýšit tak svou váhu) dohodnout se s těmi Bulhary na tom, že jim odlítají vše? Třeba tím, že budou přes sezónu bázovat dvě letadla v ČR.
Třeba to, že do některých destinací není možné, aby létala letadla třetích zemí. Např. není v zásadě možné, aby lety z ČR do Egypta zajišťoval bulharský dopravce. Nebo skutečnost, že někteří charteroví dopravci vyžadují, aby charterer byl jen jedna společnost, neuzavírají smlouvy se skupinou cestovek, chtějí jen jednoho odpovedneho partnera, což ale pro takovou cestovku (zejména menší cestovku) znamená relativně velké riziko. Bohužel, není to tak úplně jednoduché a TVS/SW tohlem pochopitelně dobře ví.
Tak ono je celkem bezne, ze letadlo objednava jedna cestovka, a mista dal preprodava dalsim cestovkam. vcelku bezny postup.
do egypta si muzou nasmlouvat egyptskou spolecnost. par jich tam mají.
Doplním z vlastní zkušenosti poznatek, že pro Řecko je běžný rozdíl mezi dovolenou s dopravou letecky nebo autobusem do Řecka 6000,- Kč, přitom v letadle byla snížena před lety hmotnost zavazadla na 15 kg u autobusu to nikdo nepřevažuje. Délka dovolené letecky v Řecku z Ostravy běžně 11 dnů z Prahy za ty stejné peníze 14 dnů. Předloni stála individuální letenka na Kypr z Katovic 2500 až 3000 korun se zavazadlem 25 kg. Na základě těchto údajů je podle mne cena leteckých zájezdů minimálně z letiště Ostrava pro Smartwings zlatý důl a cestovní kanceláře nejsou ve vyjednávání s leteckými dopravci… Číst vice »
Ja bych spíše řekl, že jsou cestovky a cestovky. I v ČR jsou skvělé a s dlouhou tradicí, ale když jde někdo po ceně a reference jej nezajímají, nebo to dokonce vezme přes agregátora typu Invia, tak má co chtěl. Stejně tak v Něměcku jsou mizerné cestovky (jako kdekoliv jinde). Nicméně ať si každý létá nebo jezdí s kým uzná za vhodné. Jestli je Ostrava zlatý důl těžko řici. Každé letiště mimo bázi je komplikace v rotacích, pokud na některé lety musí přelétávat třeba z PRG (a nějaké přelety jsem videl, nevím jak moc je to pravidelné), tak pak si… Číst vice »
Minimálně Praha – Brno je přelet relativně častý, každý den se mi QS prg-brq stáčí s vysunutým podvozkem nad hlavou k přistání. Otázkou je, jestli by to nešlo vyřešit třeba prg-boj-brq-boj-prg nebo prg-ayt-brq-ayt-prg apod. Každopádně kdyby to mělo ekonomičtější řešení, pravděpodobně by to již QS prováděli..
tak ono to tvs dělají … casto jsou/byly k videni kombinace OSR-BRQ-něco a naopak.
a jinak ono záleží na tom, jak maj plné letadlo, pro koho zrovna letí – a ono asi pražáci letadlo zaplní dostatečně, takže uz by místa na nalozžení dalších lidí v BRQ stejně moc nebylo.
Jo to typicky dělají, ale asi ne vždy to vychází.
Přelety jsou nutné v rámci rotace letadel, když neni možné letadlo z provozních důvodů bázovat na jednom letišti. Náklady jsou ale započítané do ceny charteru. Létat „W“ je také ekonomicky i provozně náročné, musíte brát do úvahy třeba fakt, že musíte řešit nasazení posádek, aby nebyly přes časové normy, tzn. buď mít na každém letu zdvojenou posadku nebo ji přepravit do místa, kde je vystřídáte. Nehledě na to, že když dojde k provozním nepravidelnostem, tak hrozí větší riziko následných problémů.
z ceny do olene autobusem vyvozujete, ze je letecka preprava predrazen?
teda, dneska je to tu pekny panoptikum
„Vzhledem k tomu, že byla letos dobudována dálnice v Srbsku a Severní Makedonii a cesta autem Vám ušetří minimálně 100E za půjčení auta v Řecku“
On existuje někdo se zdravým rozumem co by jel do Řecka z ČR autem nebo autobusem? Opravdu?
znám pár lidí, co jezdí do řecka autem. a já to určitě taky jednou plánuju.
není to masová záležitost, ale pro ty, pro které je cesta cíl .. cesta přes rumunsko je fajn, dá se cestou dát fagaraš / transaplina a podobné… a dál už je to taková exotika.
12 letsdel z pardubic/brna?
kdo by s nima lital prosim vas? a proc uz tam tedy neletaji?
Z Brna létá v létě klidně i 15 letadel denně.
No…. ale i s cargem. 15 to fakt jen na začátku sezony když se sejde víc charterů.
Třeba zítra cca 10 a to je pátek. Sobotu jsem nehledal, tam asi díky Londýnu a Berlínu by to mohlo být o něco více
Dobrý nápad, ale asi byste to měl vysvětlit cestovkám. Ony se totiž snaží minimalizovat náklady, takže je pro ně jednodušší plnit letadlo z Prahy, které naplní do jedné destinace třeba každý den v týdnu, než to dělat tak, že v úterý to letí Brna, ve čtvrtek z Pardubic, v pátek z Ostravy a ve zbytku týdne z Prahy. Jednotným místem odletu určitě dosáhnou u aerolinky nižší ceny, navíc pokud si to SW prodává i jako linku, je to pro něj výhodnější. A cestovky nemusí řešit, že zrovna do nějaké destinace se odlétá jen v určený den, což nemusí klientům vyhovovat.
Všechno je otázka ceny. Bude-li Praha drahá přesunou se nizkonakladovky jinam. V případě Prahy asi jen ty Pardubice. Výhoda u nás je ta, že cena lístku z PCE do Prahy je nízká a dojezd dobrej. To jinde je cena dopravy z nizkonakladoveho letiště často stejná nebo vyšší než letenka. Ale zatím je zjevně Praha pro všechny s cenou ok. Budějovice ale nedávají smysl vůbec. To prostě není pro nikoho zajímavé.
Taky si myslím, že v názvu Praha-Pardubice by mohl být potenciál, ale má možná 2 háčky
– jestli se aerolinkám vyplatí ušetřit za poplatky v Praze a letět do Pardubic
– jestli by mohli v Pardubicích lákat Rusáky s Prahou v názvu letiště podle dohody o provozu mezi ČR a RF (?)
Doufám, že článek pečlivě čtou v Českých Budějovicích. Jistě stále věří v tři rotace týdně ČB – Dubai nebo něco podobného.
Pardubicím by IMHO pomohlo, kdyby na letiště byl dotažen vlak (dalo by se využít již existující vlečky), letiště přejmenováno na Letiště Praha-Pardubice, a následně tam přetáhnout nízkonákladovky z přetíženého Havliště. Letiště (ještě navíc nízkonákladové) hodinu jízdy od města není ve světě nic divného, naopak to pražské je spíš atypicky blízko.
Tak ony už tam jezdí nějaké autobusy na nádraží, navazující na letadla. Vážně tomu tolik pomůže, když tam místo toho bude pendlovat 810?
Jenže dnes tam létá pálr letadel denně. Pokud by se ram odklonily lowcosty z Prahy, mohly by tam přistávat třeba 3 nebo 4 letadla každou hodinu. To by nebylo na 810, to by bylo spíš na nějakého Inter/RegioPantera, ideálně až do Prahy.
By se tam odklonily low costy z Prahy – a jak je tam odkloníte? Jakou to pro ně bude mít přidanou hodnotu? Proč by to dělaly? Píšete, že Praha je přetížená – nevím no, lítá tam toho dost, ale zjevně to funguje, když se letiště nesnaží své zákazníky vypudit někam jinam a tito tam létají…
A proč by třeba Ryan přesouval dobrovolně letadla do Pardubic a vzdával by se tak cestujících ve prospěch konkurence? Navíc lowcosty kolikrát létají i večer / v noci, ujede ten jeden vlak a co pak? Taxíkama se to asi řešit nebude do Prahy…
nejste vy náhodou někdo z radních v pardubicích nebo budějovicích?
proč by nějkdo dobrovolně odkláněl lety na pardubice? uvedomujete si, že to nefunguje tak, že hejtman zavelí , a aerolinky sklapnou krovky a lítaj, kam jim nařídí? ruzyně je už tak levné letiště, a spádová oblast je mnohem větší, než v pardubicích.
Možná z podobných důvodů, proč Ryan lítá kromě Dusseldorfu int. také z letiště Weeze.
Jak už vám píšu jinde.. rynaair nejprve létal na weeze .. a až později se začal cpát do dusseldorfu.
čili poněkud odlišný scenář.
Jenomže je úplně jedno, kam přišel dřív. Podstatné je, proč zde Ryan lítá místo z velkého mezinárodního letiště kamsi do polí. Toto je naprosto běžné chování low costu. Nevidím důvod, proč by se stejný model nechytil zde.
Vy jste tu tvrdil, ze RYR letal do dusseldorfu, a pak utekl na weeze. jen vám vyvracím ty bludy.
a znovu – pokud by pardubice měly potenciál na to být základnou, už jí jsou a ryanair / wizzair se rvou o to, aby tam mohli lítat.
to, že tak dosud neučinili, dozajista o něčem svědčí.
Vaše výpady mě začínají trošku unavovat. Když vám někdo rozporuje dostupnost Ruzyně, okamžitě píšete, že je „mimo“. Když vám to x lidí vyvrátí, tak už to raději nekomentujete. Já jsem nikdy neříkal, že RYR odněkud někam utíkal, ale jenom to, že litá místo DUS na malé letiště Weeze. Čekal bych, že mi objasníte, proč tento model funguje tady a na dalších x místech v Evropě a zaručeně nemůže fungovat v ČR. Kupní silou to opravdu nebude. Terminál v Pardubicích se otevřel před loňskou sezónou. Chartery a RYR odtud začaly létat, ale z dost pochopitelných důvodů nyní létání pozastavily. Hodnotit proto… Číst vice »
kdo mi tady vyvrátil, ze dosutponst ruzyne je spatna? nikdo takový tu nebyl.
„(DUS) Ten je mnohem větší, má dvě dráhy. Proč tam teda Ryan kompletně nezůstal? Proč lítá raději někde z pole?“ tady tvrdíte, že ryanair z dusseldorfu utekl na weeze.
a dál to nemá smysl. vy jste opravdu fantasta, a zcela mimo.
(a ano, kupní síla je to zásadní… )
Vy se točíte na naprostých detailech a pořád jste relevantně nevysvětlil, proč low costy jinde létají na menší letiště, ale v Praze to zcela jistě nejde. Já i ostatní vám ukázali, že dostat se odkudkoliv na východ od Libně do Ruzyně trvá srovnatelně dlouho, ne li déle, než do Pardubic. I z té MB je to se započtením všech času do Pardubic minimálně autem pohodlnější, i když to tak na první pohled nevypadá a vy trdíte, že je to „úplně mimo“. Kupní síla má vliv na celkové počty cestujících, takže i tady budou počty logicky menší, ale princip zůstává. Regionální… Číst vice »
Z MB to opravdu není do Pardubic pohodlnější autem než do Prahy. Od otevření Blanky je cesta výrazně kratší a pokud nejedete v ranní špičce na letiště, tak naprosto bez problémů. Jedete v podstatě celou dobu čtyřproudem, jediný menší opruz je po vyjetí z Blanky po Evropské. Cesta z MB do Pardubic opravdu není pohodlná: I/38 mezi MB a Nymburkem je jedna z nejhorších silnic, co se nehodovosti týče, extrémně zatížená nákladní dopravou, stále vedoucí obcí. O variantě přes Jičín po I/16 a I/35 radši ani nemluvím. Znovu opakuji: pokud by to pro aerolinky takové terno, dávno odtamtud létají. Věřím,… Číst vice »
Problém je, že se do té špičky trefíte celkem často, což opravdu znamená poměrně velkou časovou rezervu. Každopádně pointa není v tom, jestli se někde jede o minutu déle, ale o to, že dostupnost Ruzyně z východu od Prahy opravdu ideální není. Pardubice mají výborné spojení na dálkovou dopravu, takže ani z Prahy to není zas o tolik dále. Když se k tomu přidá rychlejší odbavení a levnější služby, tak to opravdu zas taková fantazie není. Podle mě tady potenciál je. Bohužel bez peněz na rozlétání ať už v podobě slev, nebo jakkoliv jinak, to v takových případech nejde. Když… Číst vice »
A úplně super je, když na letišti typu Pardubice nebo Brna je zpoždění letu několik hodin. To tam člověk pomalu zemře hlady…
Pokud by někdy na letišti byla rozumná frekvence, tak by postačovaly přímé autobusy bez zastávek z letiště na hlavní nádraží řekněme v 15 minutových intervalech. Autobus by cestu bez problémů zvládl do 10 minut. Silniční infrastruktura mimo centrum města na poměrně slušné úrovni, nový terminál MHD s dostatečnou kapacitou před nádražím taktéž. I vzhledem k současné frekvenci vlaků z Pardubic do Prahy by toto řešení pravděpodobně přineslo více užitku, než teoretický přímý vlak z letiště jednou za hodinu.
To ovšem naráží na to, že pak přiletí plné letadlo a ti, co se nevejdou do autobusu, pak budou trčet a čekat na další… Vždyť jedno plné letadlo Ryanu jsou prakticky dva plné letištní kloubové autobusy….
Nepředpokládám, že cestující z celého letadla by chtěli využít autobus na nádraží. Dále pak cestující s odbaveným zavazadlem čekají na jeho výdej, takže téměř jistě nestihnou stejný autobus jako cestující pouze s příručním zavazadlem. Kdyby přesto autobusy kapacitně nepostačovaly, tak by šel interval samozřejmě zkrátit.
Ono je to vidět třeba na letišti v Brně… pár spojů natřískaných po strop, zbytek vozí vzduch. Posily se moc neřeší. Jinak pokud to bude sloužit jako letiště pro Prahu, tak je předpoklad, že velká část cestujících bude chtít využít právě dopravu na nádraží či do města. Myslím že jen menší část „místních“ to bude mít pořešené vlastním autem či odvozem. A upřímně, je rozdíl jet někoho vyzvedávat autem do Pardubic nebo na Ruzyni 😉 Ale souhlasím, je to lepší řešení než tam tahat vlak. Ale stejně je to utopie, ty nízkonákladovky tam dobrovolně létat nikdy nebudou, Praha se jim… Číst vice »
Ryanair podle svých internetových stránek používá letadla Boeing 737 – 800 s kapacitou 189 cestujících. Na to stačí 2 městské autobusy IVECO Urbanway (kapacita jednoho je 111 cestujících). I kdyby byl nasazený na spoj mezi letištěm a nádražím v Pardubicích jenom jeden, stačí aby se jednou otočil. Stávající linka provozovaná DPMP potřebuje pro jednu cestu 8 minut, to znamená že i s výstupem a nástupem cestujících může jeden autobus zajistit interval 20 minut. To si myslím, že je OK. Hlavní problém je v tom, jak a kde najít dostatečné množství cestujících. Loni se jich letišti podařilo přilákat 147 000 a… Číst vice »
Ono je to celé hypotetické, a všichni nebudou chtít jet busem, ale letecký cestující obvykle zabere víc místa než ten hubeňour, na něhož je typován autobus.
opravdu do toho autobusu narvete tolik lidi? nezapomente, ze nárosta vetsina z nich sebou taha kufr.
realna kapacita bude tak tretinova.
jako ze by tam pulka letadla cekala na autobus hodinu?
Jo už to vidím, 111 cestujících a k tomu zavazadla…
Nepomohlo by to, viz případ letiště Ostrava.
Naprosto souhlasím. Pro orientaci cizinců stačí udělat málo – změnit název na Praha-Pardubice, zapojit propagaci na FB, reklamy v destinacích (Visit Prague .. now from €9) a investovat po vzoru Mošnova do železnice. RegioPantery jsou ok – zvládají 160 km/h, jsou relativně moderní, je jich dost… zastavovalo by se jen v Pardubicích, Kolíně a Libni.
Myšleno jako vtip?
Stálo by to stamilióny a výsledek by klidně mohl být opět v pokačování ztrát, místo plánovného zisku (opět viz Ostrava). To už je lepší dotovat každoroční ztráty v řádu jednotek miliónů nebo letiště prostě zavřít.
Kdo bude ty vlaky platit a proč? Budou na komeční riziko? Není koridoir už tak přetížený aby mermomocí musel přídávat spoje pro vyloženě specifický účel? Když bude mít letadlo půl hodiny zpoždění tak co? Samé ocásky.
Tohle prostě nemůže fungovat. Buď je to velké letiště s hustým provozem, které intenzivně krmí taktové železniční spojení a nebo letiště se sem tam nějakým letem a zde je železnice zcela neekonomické šílenství.
Snad jedině pro návoz paliva. 😀
Proc by proboha tohle někdo dělal?
Hlavním problémem LVH ve vztahu k lowcostům jsou poplatky. Přetížené sice je, ale zatím stále nijak kriticky – třeba Stanstedem (rovněž s jednou RWY) projde skoro dvojnásobek cestujících. LVH atypicky blízko není, protože to není lowcostové letiště; ještě blíže centru je třeba letiště v Lisabonu, Kodani či Ženevě. Ale souhlas s tím, že do zprovoznění Vodochod by Pardubice byly pro lowcosty do Prahy vhodné.
Pro koho by to bylo vhodné? Pro lowcosty určitě ne i za cenu nižších či žádných poplatků, pro cestující rozhodně také ne a pro LVH taky ne, protože by přišlo o podstatnou část přijmů. Ona je i otázka, zda (pokud Vodochody vůbec někdy budou – nevěřím tomu) jestli se vůbec pak vyplatí létat lowcostům tam místo Ruzyně.
Jediné, pro koho by to bylo vhodné, je letiště Pardubice, aby pak vykazovala hezčí čísla a pro místní politiky, aby se před voliči naparovali, jak jim letiště začalo fungovat.
A hlavně, jak tam ty lowcosty donutit jít?
Poplatky jsou ve vztahu k lowcostům (v případě prahy) nulový problém.
Děkuji za upřesnění časté dezinformace, že LVH je „kriticky přetížené“. To, že v některé časy nemají sloty, je jedna věc, druhá – argument v uvozovkách – je prezentace vedení letiště, které samozřejmě chce stavět, rozvíjet, upevňovat pozici atd.
Pojďme si udělat trošku jasno v těch poplatcích. 1) Poplatky v Praze jsou odpovídající, na úrovni srovnatelných letišť. Musíte brát v úvahu, jaké náklady jsou spojené s provozem letiště, co vše musí provozovatel uhradit, aby zajistil naplnění všech požadavků dle národních a mezinárodních předpisů. Technika pro zajištění bezpečnosti (security), zajištění odbavení cestujících, zavazadel a dalšího provozu, ale i spotřební materiály nakupují za světové ceny, které opravdu nejsou zanedbatelné, v některých případech existuje jen velmi omezený počet dodavatelů…. Navíc je neustále nutné zajišťovat údržbu a další rozvoj. Nelze proto očekávat, že PRG bude např. o polovinu levnější, než letiště v bývalé… Číst vice »
Omlouvám se, vloudila se chybka. Správná směrnice o postupech při stanovení letištních poplatků je 2009/12/ES ze dne 11. března 2009. Výše uvedená z roku 1996 se týká odbavení letadel.
taky nezapoměnte na ty dvě úvratě (z koridoru od prahy se do směru na letiště – nebo zpátky – dostanete jedině přes dvě úvratě)….
je to nesmysl.
To jako že cestující z Pardubic pojede vlakem do Prahy na hlavák, pak pojede metrem do Veleslavína a tam přestoupí na autobus na pražský letiště? Nehledě na to, že vlak Praha – Pardubice by se musel vejít navíc k existujícím vlakům na nejzatíženější část koridoru – a to nejenom jeden denně, aby se pardubickýmu letišti pomohlo. Do Prahy by se mohlo sice jet oklikou přes HK – Nymburk – Lysou, ale to zase vlak nedá za hodinu. Pokud nebude ve spádové oblasti letiště dostatečná poptávka po leteckých službách, nezbude než rozhodnout mezi dvěma variantama. Buď letiště zrušit nebo dotovat. Takhle… Číst vice »
ono ani přes koridor to nedá vlak za hodinu.
spousta lidí zapomíiná, že ze letiště na koridor a ku praze jsou tam dvě úvratě, což zabere nemalé množství času navíc.
Chtít jezdit vlakem přímo na pardubické letiště je nehorázná pitomost, když autobusem se tam lze z „vlakově autobusového“ terminálu u vlakového nádraží dostat za 8 minut (což, mimochodem, vlakem ani ůbec zvládat nelze). Mnohem víc mě na té přihlouplé debatě ovšem překvapuje, že všichni uvažují o pardubickém letišti jako výhodném jen pro Prahu, když časově vychází cesta na letiště do Pardubic i do Ruzyně stejně nebo pro Pardubice výhodněji nejen už třeba z pražské Libně, ale pochopitelně ze všech lokalit východně od poledníku přibližně tou Libní procházejícího, a to samozřejmě i pro celou západní Moravu, jejíž letové zájmy už nepokrývají… Číst vice »
¨všichni ne… jen snílkové 🙂
Přesně tak. Pro všechny na východ od Prahy je dostupnost Ruzyně dost zoufalá. I z takové Třebové je mnohem jednodušší dostat se do Mošnova, nebo Tuřan než do Ruzyně, protože na průjezd Prahou je potřeba tak hodinová rezerva. Do Pardubic jak by smet. U charterů a nízkonákladovek pak hraje velkou roli i cena parkování, která je na Ruzyni značně napálená.
Z třebové dojedete na hlavák, a pak za necelou půlhodinu jste autobusem na letišti. Autobus jede přímo z nádraží.
Parkování na letišti .. a napálené? viděl jste vůbec nekdy, kolik stojí parkování na ruzyni, a kolik jinde?
Představte si, že viděl. Ceny jsou dost vysoko, na letišti je frmol. Pokud pro někoho jedete, tak stačí nějaké zpoždění a parkování se může dost prodražit. Cena na týden je mimochodem 2x vyšší, než v Mošnově. V Pardubicích to bude něco podobného.
https://www.aeroparking.cz/?gclid=CjwKCAjw4NrpBRBsEiwAUcLcDIFknWqioW9WWTVtc6ygddIP73L978YzxyixfW_jx5G7h12X8VURhhoCb2MQAvD_BwE
Jel jste někdy s rodinou na dovolenou? Většina rodin s malými dětmi si dobrodružství s vlakem a plným aeroexpresem nechá ujít.
milej zlatej .. z ruzyne odlitam tak 30 do roka, pokazdy na ruzyni parkuju. takze me fakt nemusíte poučovat, jaký je tam frmol a kolik tam stojí parkování. 1000 / týden vám přijde nepřiměřená? a za kolik byste tam chtěl parkovat? za pade?
přemýšlím, jak se vám při ceně 60kč / hodina může parkování při čekání na někoho prodražit. nebudete vy příbuznej těch, co zabloudili v polsko a na parkovisti u dálnice čekali 3 dny na pomoc?
Podívejte se, nemusíte hned na někoho útočit, když má jiný názor. Parkování na ruzyni není nic levného. Třeba na 4 dny to vyjde podle obsazenosti na 950-1115 a toto ještě musíte nějak objednávat online. V Mošnově je to 70/den, v Pardubicích zdarma, v Katovicích za pár zlotých. Služebně to asi nikdo řešit nebude, ale pokud jedete někam na víkend, tak je ten litr k letence už znát.
Kdo to na ruzyni tolik nezná, snadno omylem čeká v expresu za 100,- za půl hodiny apod.
víte, on je parking na tech letistich tak levnej, protoze tam .. není kdo by tam parkoval.
myslíte si, že až z ostravy/pardubic bude ten váš vysněný pupek – hub celého světa, že tam bude stále parkovný za 70? 😀
Podívejte se, nikdo se nepotřebuje poměřovat s Ruzyní. I lidé ze zbytku ČR potřebují nějak cestovat a ne každý se chce štrachat hodiny do Ruzyně, jejíž napojení na dálkovou dopravu Praha totálně zablokovala. O to víc, když cestující na letišti čekají dost předražené služby, kterými je letiště přímo pověstné. Regionální letiště minimálně v Brně, Ostravě a Pardubicích smysl mají. U ČB, KV se dá asi polemizovat.
to je jak hučet do dubu. naprosto ignorujete fakta, a stále si tu melete svou pohádku o tom, jak vsichni chteji letat z venkova.
podivejte se nekdy na mapu cr, a zkuste se zamyslet, jakou tato letiste mají spádovou oblast .)
V Brně myslím stojí parkování na týden 800 korun.
v P ardubicích máme parkování zdarma
I jeden ze střípků, proč jsme ve ztrátě.
Mimochodem v Ped je parkování zdarma.
Ono jde o to, že „pokrytí nějaké oblasti ČR“ je typická činnost pro cestovky a chartery. Aerolinky mají část klientů letících z ČR do XX cíle, ale druhou část klientů letících z XX do ČR (obvykle primárně do Prahy). Vyplatí se riskovát ztrátu klientů z XX ve prospěch lepší dostupnosti z Vysočiny atp.? Nebo prostě všechny obslouží v Praze a nebudou to komplikovat. Pomíjím ruské společnosti, což je velmi specifický trh s komplikovanými právy někam létat.
Ty lidi v těch cestovkách nejsou nějací joudové, ale pohybují se v ostře bussinesovém a konkurenčním prostředí a moc dobře vědí, jaká aktivita pro ně má jaký obchodní význam. Nepodezříval bych je z toho, že nevědí, že existuje nějaké letiště Pardubice. Není na tom nic k vysvětlování – oni musí prodat zájezdy (s daným místem odletu) a naplnit letadla a vědí, že tak jak to dělají, funguje. Nic bych zatím nehledal.
Víte, ono by chtělo zauvažovat trošku do budoucna. Terminál se sotva dostavěl, máme tady problémy s MAXy, staví se D35 a D11 na sever. Podle mě je opravdu brzy hodnotit po tak krátké době úspech, nebo neúspěch. Hradubice mají dohromady taky skoro milion obyvatel. Na rozdíl od Ruzyně má letiště perfektní napojení na dálkovou dopravu, parkování může být za zlomek toho, co na Ruzyni, na východ Prahy je to srovnatelně dlouho atd. Poplatky na Ruzyni za pár let taky mohou být někde jinde. Pardubice klidně mohou časem být jako Dusseldorf Weeze, odkud lítá Ryan mnohem více, než z international.
nezapomente jeste na kupní sílu obyvatel pardubic a hradce, která je podstatně nizsi, nez v praze. nemuzete se jenom podivat na mapu, a začít chytřit.
srovnávate nesrovnatelné – ona totiz i kupní síla nemců v okolí weeze bude podstatně vyšší, než, než u nás v pardubicích. takže i když v neěmecku mají letiště „v polích“, tak potenciál je stále podstatně vyšší, než v pardubicích.
Kupní síla nižší je, ale postupně také roste, zejména pokud jde třeba o Mladoboleslavsko. Ten rozdíl zas tak propastný není.
Jasně, kupní síla je jiná, ale tady jde o něco trochu jiného a to je rozdělení služeb mezi velký HUB a regionální letiště.
mladoboleslavsko? tvl .. jakože mladoboleslavák, který je v praze na letišti za chvíli, bude jezdít do pardubic?
to je pokus o legraci, nebo jen demonstrace toho, že jste naprosto mimo?
jaké rozdělení služeb mezi regionální a hub letiště (kterým praha mimochodem není)… pochopíte už konečně, že se jedná o poptávku a nabídku? a že kdyby pardubice byly zajímavou alternativou, tak tam ten ryanair, wizzair, easyjet a další už dávno vesele lítají?
on jim nikdo nezakazuje tam lítat – to, že tam nelítaj, spočívá v jiné věci – nevidí tam potenciál, a nechtějí tam lítat.
chápete to už?
Jestli to nebude tím, že tam do nedávné doby nebyl terminál 😉 Takže z MB to je do Pardubic sice o 30km a 10 min dále, ale to možná v noci. Jinak se to může klidně o hodinu protáhnout. Celý areál je mnohem větší, takže je potřeba na všechno více času. parkování dražší, služby dražší. Pokud bych se měl rozhodovat, odkud jet s rodinou na dovolenou do běžné letní destinace, tak budu jednoznačně volit Pardubice – pohodlnější, rychlejší, levnější. To platí nejenom pro Hradubicko, ale celý východ středočeského kraje. Prostě každý preferuje něco jiného a proto je takové rozdělení služeb… Číst vice »
No, právě něco v tom smyslu jsem se snažil napsat – a ty výhody by asi brzy pochopilo i dost Pražanů, kterým teď „cestovky“ nabízejí odlety z Prahy, kdyby jim místo toho nabídly odlet z Pardubic i s možností zajistit si u nich i dopravu z Prahy na pardubické letiště (byť třeba s místenkou do vlaku a nezbytným přestupem na krátkou cestu autobusem na letiště v Pardubicích): to, že taková nabídka asi není a Pardubický kraj ani město se asi ani nesnaží pokoušet se i o tuto cestu a podporovat ji, je právě to, co dost dobře nechápu – ale… Číst vice »
Podle počtu mínusů soudím, že hlavní důvod averze vůči regionálním letištím, je obava, aby náhodou nevznikla Ruzyni nějaká nekalá konkurence :-).
jako ze pardubice by byly konkurence ? 😀
boze… to je panoptikum 😀
Já tedy neplusuji ani nemínusuji, ale nemůže být důvodem jen averze vůči vyhazování peněz? Všechna ta letiště propásly dobu, kdy se ekonomice dařilo a počet návštěvníků v ČR se neustále zvyšoval. A znovu se opakuji, stačí se podívat, kdo je řídí:-)
Averze vůči regionálním letištím u některých diskutujících jistě může souviset i pocitem, že jejich údržba a provoz jsou nezbytně spojeny s vyhazováním peněz (o rozvoji už vůbec nemluvím), ale stejně jako pocit u jiných diskutujících, že mají velký potenciál, jsou oba tyto pohledy dost krajní a neodpovídají realitě. Tato letiště mají své místo na slunci, ale… jejich fungování je prostě jiné, nesrovnatelné s Prahou a je třeba si připustit, že s tím jsou spojené určité náklady, což znamená, že s objemem cestujících, který česká regionální letiště vykazují a i když vezmu teoretický potenciál, nikdy nebudou plně finančně soběstačná (což ale… Číst vice »
Pěkně napsáno. Musím jedině souhlasit. Však ani já, ani ostatní nesrovnávají regionální letiště s Ruzyní. Podle mě se může Brno s Ostravou dostat někam mezi půl mil až mil. cestujících, což pro obsluhu regionu a vyrovnané hospodaření snad stačí. I ty Pardubice se podle mě na úroveň Ostravy a Brna mohou snadno dostat.
Bohužel z mnoha diskutujících mám akorát pocit, že pro všechny přece stačí Ruzyně a zbytek vidláků nemá co lítat. Peníze je přece možné investovat do pozemků pro druhou dráhu v ruzyni, které jsme stačili chytře prodat :-).
Jen poznámka na okraj. Půl miliónu plus-mínus dělá Brno a to se dlouhodobě pohybuje v kladných číslech. Dosažení miliónové hranice je pro česká regionální letiště dost vzdálený cíl.
No, zrovna z toho Mladoboleslavska velký rozdíl v časové dostupnosti Ruzyně a Pardubic rozhodně také není, protože na severu Prahy ani severně od ní žádné opravdu rychlé možnosti silniční dopravy ještě hodně dlouho existovat nebudou a silniční infrastruktura z Mladoboleslavska směrem do východních Čech se naopak průběžně docela vylepšuje …
Kde konkrétně se silniční infrastruktura z Mladoboleslavska na východ Čech vylepšuje?
Minimálně byl přece postaven jakýsi severovýchodní obchvat Nymburku …
To ano. Ale to je víceméně vše-)a obchvat je tam deset let. Jinak vzhledem k hustotě provozu čím dál větší tragédie, jak po I/38, tak po I/16 a I/35. Naopak cesta z Boleslavi na Ruzyň se otevřením Blanky výrazně zkrátila.
Ale proč by někdo dobrovolně létal do „Hradubic“, kde nic není, když chce do Prahy? Aby se pak trmácel hodinu a půl do Prahy vlakem, když může letět s jiným dopravcem na Ruzyň?
Z Moravy nepojedu na Ruzyň, ale do Vídně či na severu do Katovic. Případně se třeba z Brna nabízí i slušně dostupná Bratislava, která ale ztrácí význam postupně jak Ryan (Lauda) už létá klasicky z Vídně víc a víc. Takže co v Pardubicích, když za stejnou i kratší dobu jsem ve Vídni nebo v Polsku. Jedině letenky za akční ceny, aby se to vyplatilo.
Praha není v současnosti přetížené letiště, počet denních pohybů (cca 500) je nižší než v létě roku 2007 a dokonce kapku nižší než loni. A proč by nízkonákladovky preferovali v současnosti Pardubice pokud nedostanou dotace nebo jinou podporu? I na jiných místech v okolí posilují hlavně ve velkých uzlech – třeba ve Frankfurtu, Vídni, Berlíně.
Jenomže provoz na Ruzyni neustále roste. Druhá dráha v nedohlednu a tím pádem může být za pár let situace úplně jiná. Poplatky mohou narůst a aerolinky pak samy odejdou jinam.
Dobrá halucinace. Úvaha, že se naplní kapacita, vzrostou poplatky a aerolinky odejdou sice ukazuje, že rozumíte kauzálním vztahům, ale ne leteckém průmyslu.
Nemusíte hned nikoho napadat, když má jiný názor. Nikdo netvrdí, že při nějaké změně poplatků polovina aerolinek odejde. Ale dovedu si představit, že když začne docházet v některých časech k naplnění slotů, nebo začne docházet kapacita terminálů, tak letiště některé poplatky zdraží. Pro aerolinky citlivé na cenu to může znamenat impuls jít jinam. Menší letiště můžou pro spoustu zákazníků nabídnout lepší služby, než Ruzyň – rychlejší odbavení, méně shonu, levnější parkování. Pokud bude v budoucnu docházet kapacita, může Ruzyň v pohodě přenechat část low costu a charteru Pardubicim a soustředit se na síťové dopravce a dálkové linky. Rozhodně lepší, než… Číst vice »
vy jste furt nepochopil, že to není „o přenecháníní“ něčeho. aerolinky na ruzyni nikde nedrží – ty jdou tam, kde vidí potenciál, kde vidí zisk, a kde vidí cestující.
kdyby ho viděli v pardubicích, už tam lítají dávno.
To je možná dnes, ale za pár let už může být situace úplně jiná. provoz se postupně zahušťuje, poplatky se tak mohou rázem zvednout, podobě jako tomu zřejmě bylo u zmiňovaného DUS. Ten je mnohem větší, má dvě dráhy. Proč tam teda Ryan kompletně nezůstal? Proč lítá raději někde z pole?
Ryanair neměl v dusseldorfu kde zůstavat. On první totiž začal létat na weeze, a až později začal pro některé lety používat skutečné dusseldorfské letiště.
To pořád nevysvětluje podstatu toho, proč místo z DUS lítají ve velkém odkudsi z pole. U těchto malých letišť taky nevznikl provoz ze dne na den. Chce to čas, propagaci aerolinkám, cestujícím, cestovkám. Situace Ruzyně-Pardubice je do jisté míry podobná. Pardubice mohou v mnohém nabídnout určité klientele lepší služby, takže nevidím důvod, proč se všichni tak čertí, když se kraj o nějaký rozvoj snaží.
RYR je aerolinka, ktera je „orientovaná“ na to lítat z polí.. ostatně ve frankfurtu létala /létá z Hahnu, coz je aski dvě hodiny cesty od frankfurtu.
cili opet – kdyby videla potencial v pardubicich, uz tam davno je.
nikdo se necerti – jen se tu lidi, co aspon trosku premysli, snazi vyvratit predstavy, ze prazaci budou jezdit litat na dovolenou z pardubic 😀
Aha, takže lidi z Frankfurtu lítají, ale Pražáci to do Pardubic nedají? nehledě na to, že se jedná spíše o pokrytí východu SČ kraje, Hradubicko a západ Moravy s tím, že je použitélné i jako alternativa pro Prahu. Podobně, jako ten Hahn, Weeze…
Terminál byl otevřen vloni, do toho přišla oprava dráhy, MAXy apod. Proto je s nějakými závěry potřeba počkat.
a kdo říká, že z hahnu lítají lidi z frankfurtu? zase neumíte číst.
.. rovnou to doplním … ne, lidi z frankfurtu to nejsou. ti nemají důvod lítat ryanairem z hahnu. hahn hodně těží z toho, že leží v oblasti, kde široko daleko není žádné letiště s provozem. takže sesbírá spoustu lidí ze svého okolí (ha.. tady nám do toho vstupuje kupní síla) z čeho by těžtily pardubice? jedině z toho, že pro určitý kus republiky jsou o něco blíž. jenze v tom kusu republiky chybí větší aglomerace a dostatek cestujících. spádovka pardubic je hradecko, pardubicko, možná kousek vysočiny. zbytek republiky to má blíž na jiné a praktičtější letiště – ruzyně, ostrava /katowice,… Číst vice »
Pokud by to bylo opravdu jenom pro oné Hradubicko, tak je to málo, ale trošku opomíjíte onu východní část středních čech a Prahu. Ono ty spádové oblasti nejsou nějaká pevná čára. To že většinou lítáte z Ruzyně neznamená, že sem tam nekoupíte letenku z Pardubic třeba proto, že bude v lepší čas, bude levnější, nebo prostě ušetříte za parkování. To samé platí pro lidi z Olomouce. Sice je to blíže do Brna, ale to neznamená, že nemůžete letět z Pardubic, pokud se budou destinace doplňovat. Já taky lítám podle potřebz z Vídně, Katovic, Brna, Ostravy, Prahy. Prostě záleží na více… Číst vice »
to nemá fakt smysl .. vy naprosto ignorujete základní fakta. a základní předpoklady.
stavíte tady na fantasmagoriích založených na to, že pražáci budou lítat z pardubic. a že brnáci budou jezdit do pardubic.
vy se tu snazíte prezentovat pardubice jako „pupek“ republiky – který má ale jeden problém. kousek od nej je praha, a vsechny cípy kolem mají zajistenou jinou dopravni obsluznost z jinych letist.
(jo a stavíte to na tom, jak je prazské letiste nedostupné pro 2/3 republiky).
Ne, já se vám snažím vyložit pohled na věc z jiného úhlu, než je ten váš. Pokud to máte na Ruzyni kousek, tak není co řešit. Pokud bydlíte mimo Prahu, tak už to tak jednoduché není a nezbývá vám nic, než kombinovat různá letiště, různé možnosti.
Jo a pražské letiště pro 2/3 republiky špatně dostupné je, jinak byste neviděl tolik českých SPZ ve Vídni, Katovicích, Krakově atd.
ale ano … brnaci (a okolí) jezdi do vidne, protoze to maj proste blíž, nez do prahy. a ostraváci (a okolí) jezdi do katowic (a okolí), protoze to maj bliz, nez praha. to je naprosto v pořádku, a nikdo nezpochybnuje.
jenze zapominate, ze totez bude platit v pripade pardubic. brnak ma viden za rohem, tak co by delal v pardubicich? ostravak má katowice podstatne bliz, tak proc by jel do Pardubic?
takze vam stale zbyva pro pardubické letiste hradec, pardubice, kus vysociny.
A čemu říkáte „provoz roste“? Jeden problém je kapacita terminálů. Nevím, nakolik lze ještě lépe využít plochu současných terminálů, ale plány na expanzi T2 po etapách už existují a Letiště je prezentovalo: https://www.letisteslavi80.cz/budoucnost Druhý problém je dráhová kapacita. Ten se jevil akutní někdy před 12 lety, kdy Letiště Praha odbavilo v roce 2008 rekordních 12,6 mil. cestujících při 179 tisících pohybů (= vzletů a přistání) letadel. Pak nastal známý pokles následovaný opětovným růstem v posledních letech, takže loni odbavili znovu rekordních 16,8 mil. cest. při pouhých 156 tis. pohybů. Jak je to možné? No jednoduše, letadla jsou nyní větší a… Číst vice »
Varšava je specifická v tom, že LOT strategicky blokuje sloty na Chopina a tak Ryanair musí lítat z Modlinu, nebo by se do Varšavy nedostal v podstatě vůbec.
Jakým způsobem LOT blokuje sloty? Všiml jsem si jenom, že udávají nižší dráhovou kapacitu (38-42 pohybů za hodinu) než Ruzyně (46-47 pohybů za hodinu).
Sloty na letištích se netýkají vzletů a odletů – ty si držet nemůže. Tam to funguje jinak.
Jediné, co si může držet jsou „sloty“ týkající se „oken“ pro odbavení letadla. Nicméně to taky není jednoduché (v evropě), neb je to žalovatelné.
To není úplně pravda, Ryanair by klidně mohl z WAW létat, což se dá doložit třeba tím, že Wizzair z WAW bez problémů létá a návrat na Modlin neplánuje (byť původně s jeho využitím počítal). To ostatně ukazuje na to, že LCC zase tak moc poplatky na velkých letištích netrápí, pokud mají dostatečnou poptávku. Ryanairu ale nejspíš v Modlinu jdou hodně na ruku, pokud tam má bázi, tak to bude za naprosto minimální náklady, což by v WAW neměl. Takže je to pro něj výhodně a nedělejme si iluze, vzhledem k tomu, že má monopol a letiště je na něm… Číst vice »