Komentář: Sedm důvodů, proč je nesmysl dotovat letecké linky z Ostravy

Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště OstravaBoeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava

Zastupitelé Moravskoslezského kraje minulý týden schválili plán nalít až 800 milionů korun do rozvoje leteckých linek z Ostravy do Mnichova,

Zastupitelé Moravskoslezského kraje minulý týden schválili plán nalít až 800 milionů korun do rozvoje leteckých linek z Ostravy do Mnichova, Vídně a Varšavy. Je to dobrý a smysluplný plán, jak kraj tvrdí? Deník Zdopravy.cz přináší sedm důvodů, proč se domnívá, že takové dotace nemají smysl.

Katovice

Katovické letiště už dnes spousta obyvatel Ostravska využívá. Se základnami Ryanairu, Wizz Airu a linkami dalších dopravců nabízí bezproblémové spojení po celé Evropě včetně napojení na velké přestupní uzly. Nabídka letů na katovickém letišti navíc nepřestává růst. Cesta autem z centra Ostravy trvá podle navigace 67 minut, na Letiště Leoše Janáčka 27 minut (měřeno od ostravské radnice). Představuje skutečně 40 minut tak zásadní rozdíl? Nebylo by lepší, kdyby se kraj domluvil s polským letištěm na nějaké spolupráci a vzájemné propagaci?

Přeceněný vliv regionálního letiště

V Česku se rozmohl záhadný trend: spousta komunálních politiků je přesvědčena o tom, že vlastní letiště je symbolem rozvoje a prosperity regionu, a snaží se do něj nasypat co nejvíce peněz. Je to omyl. Dojet na letiště do půl hodiny není ústavní právo a základní potřeba. Jsou místa, kde má letiště svůj význam, protože široko daleko není jiné, v měřítku České republiky to ale vesměs nedává smysl.

Letadla potřebnější autobusů?

200 milionů korun ročně není malá částka ani v tak velkém kraji, jakým Moravskoslezský je. Pokud kraji tak záleží na lepší dopravě, nabízí se především otázka, zda je autobusová a železniční doprava v kraji v tak dokonalém stavu, že do ní nejsou potřeba investovat další peníze.

Letiště jako černá díra

Do ostravského letiště šlo z veřejných prostředků v součtu už hodně přes miliardu korun, k rozvoji ale stále nedošlo. Postup kraje tak připomíná spíše gamblera, který hází další mince do hracího automatu v naději, že už konečně přijde výhra. Nepřijde.

Chystaná oprava ranveje

Hlavní dráha je ve špatném stavu a čeká ji oprava. To není akce na pár týdnů. I když vzhledem k její délce je možné řešit provoz tak, že se prostě zkrátí, je opravdu vhodné lákat nového dopravce do Ostravy ve chvíli, kdy se už plánuje omezení provozu?

Investoři
Letiště přiláká další investory, kteří vyžadují přímou linku do krajského města, vysvětlují krajští politici plán na dotované linky. Podobný argument použili radní už dříve, když neúspěšně použili spojení do Amsterdamu a Helsinek. V případě Helsinek argumentovali spojením pro firmu Tieto, která v Ostravě působí. Teď už najednou přímé spojení potřeba není. K přecenění požadavku investorů si vypůjčíme i názor jednoho z diskutujících pod texty o ostravském letišti. Příklad Škody Auto: z Mladé Boleslavi na Ruzyň je to přes hodinu jízdy, ve špičce ještě déle. Jen kousek od Mladé Boleslavi je letiště Mnichovo Hradiště, odkud by letadla do Německa létat mohla. Přesto ze strany Škody Auto a jejich dodavatelů nikdy nezazněl požadavek, aby se z tohoto letiště létalo nebo aby dokonce snad kraj provoz takové linky dotoval.

Nákladní doprava

Když už letiště v Mošnově stojí, dává spíše smysl jeho využití jako terminálu pro více modů v nákladní dopravě. Ta funguje na komerční bázi a není třeba ji dotovat. To je šance pro ostravské letiště, pro kterou by měl kraj vytvořit podmínky.

Tagy Letiště Ostrava Moravskoslezský kraj Top
108 komentářů