Letectví Letiště

Komentář: Sedm důvodů, proč je nesmysl dotovat letecké linky z Ostravy

Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava
Boeing 737-800 v reklamních barvách Moravskoslezského kraje na Letišti Ostrava. Foto: FB Letiště Ostrava

Zastupitelé Moravskoslezského kraje minulý týden schválili plán nalít až 800 milionů korun do rozvoje leteckých linek z Ostravy do Mnichova, Vídně a Varšavy. Je to dobrý a smysluplný plán, jak kraj tvrdí? Deník Zdopravy.cz přináší sedm důvodů, proč se domnívá, že takové dotace nemají smysl.

Katovice

Katovické letiště už dnes spousta obyvatel Ostravska využívá. Se základnami Ryanairu, Wizz Airu a linkami dalších dopravců nabízí bezproblémové spojení po celé Evropě včetně napojení na velké přestupní uzly. Nabídka letů na katovickém letišti navíc nepřestává růst. Cesta autem z centra Ostravy trvá podle navigace 67 minut, na Letiště Leoše Janáčka 27 minut (měřeno od ostravské radnice). Představuje skutečně 40 minut tak zásadní rozdíl? Nebylo by lepší, kdyby se kraj domluvil s polským letištěm na nějaké spolupráci a vzájemné propagaci?

Přeceněný vliv regionálního letiště

V Česku se rozmohl záhadný trend: spousta komunálních politiků je přesvědčena o tom, že vlastní letiště je symbolem rozvoje a prosperity regionu, a snaží se do něj nasypat co nejvíce peněz. Je to omyl. Dojet na letiště do půl hodiny není ústavní právo a základní potřeba. Jsou místa, kde má letiště svůj význam, protože široko daleko není jiné, v měřítku České republiky to ale vesměs nedává smysl.

Letadla potřebnější autobusů?

200 milionů korun ročně není malá částka ani v tak velkém kraji, jakým Moravskoslezský je. Pokud kraji tak záleží na lepší dopravě, nabízí se především otázka, zda je autobusová a železniční doprava v kraji v tak dokonalém stavu, že do ní nejsou potřeba investovat další peníze.

Letiště jako černá díra

Do ostravského letiště šlo z veřejných prostředků v součtu už hodně přes miliardu korun, k rozvoji ale stále nedošlo. Postup kraje tak připomíná spíše gamblera, který hází další mince do hracího automatu v naději, že už konečně přijde výhra. Nepřijde.

Chystaná oprava ranveje

Hlavní dráha je ve špatném stavu a čeká ji oprava. To není akce na pár týdnů. I když vzhledem k její délce je možné řešit provoz tak, že se prostě zkrátí, je opravdu vhodné lákat nového dopravce do Ostravy ve chvíli, kdy se už plánuje omezení provozu?

Investoři
Letiště přiláká další investory, kteří vyžadují přímou linku do krajského města, vysvětlují krajští politici plán na dotované linky. Podobný argument použili radní už dříve, když neúspěšně použili spojení do Amsterdamu a Helsinek. V případě Helsinek argumentovali spojením pro firmu Tieto, která v Ostravě působí. Teď už najednou přímé spojení potřeba není. K přecenění požadavku investorů si vypůjčíme i názor jednoho z diskutujících pod texty o ostravském letišti. Příklad Škody Auto: z Mladé Boleslavi na Ruzyň je to přes hodinu jízdy, ve špičce ještě déle. Jen kousek od Mladé Boleslavi je letiště Mnichovo Hradiště, odkud by letadla do Německa létat mohla. Přesto ze strany Škody Auto a jejich dodavatelů nikdy nezazněl požadavek, aby se z tohoto letiště létalo nebo aby dokonce snad kraj provoz takové linky dotoval.

Nákladní doprava

Když už letiště v Mošnově stojí, dává spíše smysl jeho využití jako terminálu pro více modů v nákladní dopravě. Ta funguje na komerční bázi a není třeba ji dotovat. To je šance pro ostravské letiště, pro kterou by měl kraj vytvořit podmínky.

108
Diskuze

avatar
25 Komentáře
83 Reakce na komentáře
51 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
50 Autoři komentářů
SpeedyJan SůraApexK.L.Jan Váňa Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Občas se stane, že v Pardubicích přistane Ruslan, naloží tam nějaké zbraně a letí s nimi do Gruzie nebo tam někam. Pardubická dráha je pro plně naložený a natankovaný An-124 krátká, tak natankuje jenom trochu a přelítne do Prahy. V Ruzyni dotankuje a letí non-stop na Kavkaz. Chápu, že s citlivým zbožím nechtějí tankovat někde na Ukrajině, ale Mošnov má luxusně dlouhou dráhu. Tak proč netankují v Ostravě, když je to po cestě? Mají dražší palivo než v Ruzyni? V době, kdy Íráncům nechtěli prodat palivo v západní Evropě, taky jejich Airbusy na zpáteční cestě tankovaly v Praze. Proč se… Číst vice »

Jan Váňa
Host
Jan Váňa

Jediny smysluplný projekt regionálního letiště v ČR jsou Vodochody a to za předpokladu, že si ho koupí LP a místo toho, aby stavělo další ranvej, udělá z Vodochod lowcostové letiště. Ušetřili a vydělali by všichni a Praha by měla jedno letiště na SZ a druhé na JZ a měla možnost si mj. i stáhnout ty, kteří teď radši létají z Drážďan (i když tam to po krachu Germanie není teď žádná sláva)

Apex
Host
Apex

To je přesně to, co si vymyslela Penta… A ta jediná by na tom vydelala. Nikdo jiny by neušetřil. A dve letiště v Praze jsou nesmysl, na to je aglomerace příliš malá.

Ondra
Host
Ondra

Jsou několikanásobně menší aglomerace, které mají letiště tři. Zapomínáte na to, že Praha slouží jako spádové letiště v podstatě pro celou republiku. Tím nijak nehájím stavbu Vodochod, jen upozorňuji že to co píšete není pravda.

Apex
Host
Apex

Které několikanásobně menší aglomerace máte na mysli? Já se přiznám, že si nemohu menší aglomeraci se třemi mezinárodními letišti vybavit. Alespoň ne v Evropě…

Jan Váňa
Host
Jan Váňa

Počítejte se mnou : 1. Nové letiště ve Vodochodech může stát cca 3,5 -4 mld Kč . Když LP koupí projekt za 1,5 mld (Pentu do teď stála studie, EIA a všechno okolo maximálně 100 mio Kč) a utratí oněch 3.5 – 4 mld Kč, tak ho celá legrace bude stát cca 5 – 5,5 mld Kč 2. Nová dráha v Ruzyni cca 6-8 mld Kč (tzn. v Čechách tak 10 mld. Takže když škrtneme to novou dráhu, která zjevně nebude třeba, když budou Vodochody, tak mi vychází úspora 2-5 mld Kč. A to ještě nepočítám náklady na tzv. AIrport… Číst vice »

Apex
Host
Apex

Ano, jedna dráha v Praze chybí, o tom asi není třeba diskutovat. Ale pokud se konečně podaří na LKPR dostavět paralelní dráhu, která umožní souběžný provoz a která je tam koneckonců plánovaná někdy od šedesátých let, tak 12-30 (13-31 už to nějakou dobu neni…) bude zbytečná. Navic, nechápu, proč by Letiště Praha mělo kupovat Vodochody a investovat penize do něčeho, co naši politici zvorali svojí „privatizací“ s vidinou vytvoření konkurence pro LKPR. Navíc, investice do Vodochod, aby z toho bylo standardní letiště, bude dnes mnohem vyšší, vždyť na 3,5 mld Kč se před těmi téměř 15 lety odhadovala jen výstavba… Číst vice »

petr766
Host
petr766

Naprosto souhlasím, myslím že těch pokusů už bylo dost. Ono je to podobné jako v Brně a tam by ještě se dalo říct, že to potenciál má mírně větší. A do toho přijde nějaký „expert“ s tím, že by třeba Olomoucký kraj mohl mít letiště v Přerově… Proč proboha…

Přemek
Host
Přemek

Osmým důvodem je, že dotace zadlužují a dluhy dnes destabilizují celý svět.

Jakub
Host
Jakub

Pane Sůro, děkuji za střízlivý vzhled do problematiky nejen ostravského letiště. Ona podobná situace je téměř na všech letištích snad s výjimkou LKPR. Naprostý souhlas s vašimi závěry. Bohužel diskuze níže mě jen utvrzuje kolik „odborníků“ si myslí, jak celou problematiku neovládají. Na tom lze výborně vidět, že nevědí zhola nic. A je až s podivem, kolika lidem nevadí tohle zcela nekoncepční vyhazování peněz oknem.

Václav Babička
Host
Václav Babička

Souhlasím s Vaším textem,
byla to pro mě zajímavá zkušenost jak s diskuzí a jejím vývojem, tak i s tím jak se lídé různě dívají na jednu „dotaci“
Je myslím dobré, že taková možnost diskuze tu je.

Martin od FM
Host
Martin od FM

+ Jeste k doplneni o KTW: Rok 2018 byl z pohledu statistik pasažérské přepravy nejlepším v historii Katowice Airport. Letiště zaznamenalo rekordní výsledky ve všech segmentech přepravy, tj. celkové, pravidelné a charterové. V celkové přepravě bylo odbaveno 4 838 149 cestujících, tj. o 945 208 více (+24,3 %) v porovnání s rokem 2017. V segmentu pravidelné přepravy letiště zaznamenalo 2 845 004 cestujících, tj. o 421 135 více (+17,4 %). Sítě charterových spojů využilo 1 974 235 cestujících, tj. o 514 837 více (+35,3 %) než před rokem. Poprvé byla v ročním měřítku překročena hranice 40 tis. startů a přistání,… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Jenom, abych ta čísla uvedl do souvislosti: Meziroční PŘÍRŮSTEK cestujících v Katovicích je dvojnásobný oproti celkovému počtu cestujících v Ostravě. Ano, někdy před 15 roky Mošnov propásl šanci, v tomto okamžiku bohužel druhá podobná není na stole.

Martin od FM
Host
Martin od FM

Trochu pozitivnich dat naseho managementu: (Jakub Unucka, Jaromir Radkovsky, Ivo Vondrak ) Vize – staneme se dulezitym leteckym pristavem ve stredoevropskem prostoru – mame 458 novych parkovacich mist (1 misto vyslo na 103 413 Kc) celkem 47 363 454 Kc bez DPH – narust cestujicich o 17 % cestujicich (z 324 116 na 377 936, pravidelna preprava narust 12%, chartery 46%) – od 01.01.2018 doslo k navyseni mezd vsech zamestnancu, a v souvislosti nejlepsi sezonou vyplaceny mimoradne odmeny, plus vanocni odmeny – pocet zamestnancu 176, z toho je ve vedeni spolecnosti 10,5 navyseni mezd vedeni spolecnosti letiste nastesti jen o… Číst vice »

Václav Babička
Host
Václav Babička

Dostal jsem teď vtip o Ostravském letišti.
„Jaký je rozdíl mezi Pražským a Ostravským letištěm? Na Pražské létají letadla a nejezdí tam vlak,
na to Ostravské jezdí vlak a nelétají tam letadla.“

Jiří
Host
Jiří

Tady bych si dovolil lehce oponovat. Ten vlak na ostravské letiště jednou za tři hodiny a z letiště odjíždějící prázdný 10 minut předtím, než z terminálu začnou chodit lidé ze tří letadel nepovažuju za „jezdí vlak“…

Přemek
Host
Přemek

Vždyť ten vlak ale jezdí?!

K.L.
Host
K.L.

Považuji za skandální, že zastupitelé MS kraje takto rozhazují peníze daňových poplatníků po stamilionech a není v tomto státě síla která by jim v tomto zabránila a pohnala je k odpovědnosti. Když pracovník způsobí firmě škodu je proti němu uplatněno náhradové řízení, případně dostane padáka, zastupitelé MS způsobili škody za stamiliony, měli by je dostat k úhradě…………….a padáka taky!

TomasG
Host
TomasG

A co ti brání v tom podat trestní oznámení pro údajné zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinností při správě cizího majetku, když máš podzření že zastupitele MSK způsobili škody za stamiliony?
Kdyby seděli, nic nedělali, tak nic nezkazí co, ale to zase budeš vykřikovat, že za peníze které berou, nic nedělají.
Nevrátil ty jsi se teď náhodou z te kulturně-společenské akce na Letné?

K.L.
Host
K.L.

Kdyby nic nedělali, ušetřili by spoustu peněz daňových poplatníků. Kolik procent obyvatel MS kraje bude využívat tyto draze dotované letecké spoje? Snad jeden ze sta nebo ještě míň. Jestli jste si nevšimli tak v tomto státě se třicet let dělají jen dluhy a nikdo není schopen říci kdy,kdo a z čeho je zaplatí!!!

Vaclav Babicka
Host
Vaclav Babicka

Vylepšená infrastruktura z Ostravska do Katowic pomůže nejen letišti v Katowicích, ale i naopak pomůže letišti v Ostravě. Další krok po vylepšení dostupnosti letiště může být lepší cena pro letecké dopravce v Ostravě a je to. Ani Vídeň nemá velkou radost z blízkosti Bratislavy a tak se snaží. Tamní nárůst low costových linek to hezky potvrzuje. Dalo by se pokračovat dál, tak hodně štěstí Ostravo !!!

TomasG
Host
TomasG

Ano, tohle by mohl být určitý model spolupráce v rámci regionu, který mi příjde smysluplný.
Zajistit pravidelné vlakové spoje mezi letištěm Katowice a Ostravou, dejme tomu v hodinových intervalech. Pokud by byla doba jízdy cca 40 min z Ostravy hl.n na letiště v Katowicích tak super.
Na oplátku by mohli poláci přesměrovat z Katowic do Mošnova Cargo. Vím, že min. UPS tam vykládá zásilky které potom dodávkama vozí do Ostravy.
Toto všechno je ale věc managmentu letiště a krajských zastupitelů obou států. Nicméně jak znám poláky ………. Hmm nevím no.

Václav Babička
Host
Václav Babička

Ano to je přesně ono, nedivil bych se kdyby UPS jednalo o cargu i s Ostravským letištěm, ale jak už to bývá, rozhodla cena…

a8n
Host
a8n

Trať na KTW má být až v roce 2022 a až bude, bylo by velkým úspěchem, kdyby to šlo sjet za 1h 40 minut

PetrD
Host
PetrD

Cargo v Mosnove uz je. Prvni hala ze tri byla ted dostavena. Je tam tedy prekladiste dálnice, zeleznice a cargo letiště.

Vaclav Babicka
Host
Vaclav Babicka

Myslím že je dobré nezapomenout na koupěschopnost zákazníka. Katowice = nízká cena, slabší servis, ale low costové aerolinky tam jsou ziskové. Létají a asi i budou létat v budoucnu bez dotací. V Katowicích se plánuje rozvoj letiště, oni dobře vědí, že jsou přetížení, ale ani v Polsku se nedá získat stavební povolení během krátké doby. O rychlosti stavebních řízení apod. netřeba v Čechách mluvit. Rozhodně je lepší investovat veřejné peníze do chybějící infrastruktury, než do nesystémového leteckého spojení. Proč se přesně neví, kolik linek Ostrava chce, do jakých destinací a kolik let skutečně je hodlá financovat? Proč si Ostrava nevybere… Číst vice »

TomasG
Host
TomasG

Rozhodnutí MSK o podpoře letecké dopryvy je správné. Diskutovat se může jen o tom, jestli Mnichov, Vídeň nebo Warszawa jsou ty správné destinace. Mošnov bude využíván jak na cargo, tak na chartery, tak na osobní dopravu + servis. Potenciál tady je velký, jen je na managmentu jak to zvládne uchopit.
Může se to někomu nelíbit, ale ty dotace jsou podpora veřejné služby (stejně jako autobusy a vlaky) kterou kraj zajišťuje pro své obyvatele a obyvytele sousedních krajů. Jsme součástí EU, takže máme více příležitostí cestovat po celé evropě.
http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2017-0021_CS.html#title1

petr766
Host
petr766

Kolikrát za rok člověk využije vlak / bus a kolikrát letadlo do jedné z max tří destinací? Lít peníze do letiště je nesmysl.

Speedy
Host
Speedy

Je a není. Dá se to říct téměř o jakékoliv dotaci.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Polemika Katovice: Letiště je přetížené a zahajuje rekonstrukci terminálů (není to šance pro nedalekou konkurenci?). Chybí parkování. Veřejná doprava: 7 autobusů denně, cestovní doba 2 hodiny. Úseky zánovní dálnice severně od Katovic zrají k rekonstrukci podobně jako D1 u Ostravy. Železnice žádná. Autor v zásadě doporučuje vykašlat se na vlastní zanedbanou infrastrukturu a parazitovat na sousedech, co na tom nejsou o nic líp. A co když se vrátí kontroly na hranice? Přeceněný vliv regionálního letiště: Omyl. Nejde o symbol, ale o reálný hospodářský faktor. V Německu se nevyužitý potenciál regionálních letišť oceňuje na 4,6 miliardy € ročně, http://www.airliners.de/studie-regionalflughaefen-potenzial/47604 Letadla potřebnější… Číst vice »

Vaclav Babicka
Host
Vaclav Babicka

Jsem si jist, že Polsko nemá žádný zájem v následujících letech obnovit stálé hraniční kontroly. I Polsko je země, která chce volný pohyb občanů a volný pohyb zboží. Pro Polsko jsme významným exportním trhem, přece si nezavřou jeden z penězovodů do své země.
Pokud ovšem myslíte namátkové kontroly na hranicích, tak to jsou pouze dočasná opatření, která se mohou rovnat silniční kontrole kdekoli.

a8n
Host
a8n

Článek kritizuje schválený plán. A ten v dané podobě prostě prasárna je. Pokud by postupovali s péčí řádného hospodáře, počkají si nejdřív, jestli něco předvede LOT a až v případě neúspěchu případně něco smysluplného soutěžili (dva huby jedné aliance smysluplné nejsou).

Jiri H
Host
Jiri H

Příklad: žiju v Brně, přesto jsem z Brna letěl jednou v životě, většinou z Prahy či Vídně je to levnější nebo proste jen Brno dané spojení nenabízí. Vadí mi to? Kolikrát do roka běžný občan letí? 3x? To by asi bylo moc. Moravskoslezský kraj je už tak špinavý, tak proč zatěžovat jeho ŽP a ještě z veřejných peněz?

jal
Host
jal

Hmm ,zajímavý argument.
Katowice jsou ještě špinavější a to o hodně.
Proč zatěžovat jejich ŽP ještě navíc vožením těch necelých 400 000 cestujících z Mošnova do Katowic ? Není lepší podpořit linku do Varšavy a tím přispět k čistějšímu vzduchu na Katovicku? 🙂

petr766
Host
petr766

Jako že těch (zcela hypotetických) 400 000 cestujících poletí do Varšavy? Když jinak by z Katowic mohli do mnoha lokalit přímo?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Katovicky argument – priserne spojeni VHD, z centra Ostravy rovno nekolika hodinam cesty v tom lepsim pripade. Katovicke letiste je navic samo o sobe priserne, plne front a neprijemneho personalu. Argument maleho regionu – Prave Polaci nam ukazuji naprosty opak, o rozvinutych zemich jako Rakousko nemluve. Cesko neni zas tak male, aby melo jedno letiste v Praze. Ostravsko je milionovy region, dojizdet z kazdeho sidliste 4 hodiny na letiste, to nejde. S letistem pouze v Praze budeme jako stat porad na chvostu pouzivani letectvi (nebyt zahranicnich cestujicich v Praze, tak zjistime, ze v Cesku se letadel oproti jinym zemim EU… Číst vice »

Jesenik
Host
Jesenik

Ikdyž je příšerné tak se mi do těch Katowic vyplatí jet i z Chomutova.

Matt
Host
Matt

Tak to první výběrové řízení byl nesmysl už jenom proto, že Amsterdam a Helsinky jsou každé hub jiné aliance a těžko se najde jedna aerolinka, která by z obou dokázala mít návazné lety svoje nebo na codeshare. Zatímco Vídeň a Mnichov je oboje základna LH Group, takže pokud bude mít dost CRJ, tak by to pro ni mohlo být zajímavé.
A řekl bych, že linky z Katovic jsou dotované taky (zejména Ryanair a Wizz) a pokud přestanou, mohou ze dne na den zmizet.

Václav Babička
Host
Václav Babička

V Katowicích se aerolinkám dostává podpory marketingové, a obvykle jsou první rok velmi nízké poplatky.
Marketing je zaměřen na Polský trh. Kupní síla v Polsku není s ohledem na low cost špatná a množství potenciálních zákazníků je výrazně vyšší než může nabídnout severní Morava a Slezsko. Letecké společnosti budou nyní preferovat Katowice, protože je to letiště které je „živé“ a má velmi vysoké nárůsty pasažérů každý rok. Letecké společnosti tam mají nějakou zkušenost s vedením letiště a jeho konkrétními plány pro budoucí roky. Ostravské letiště je bohužel v úplně jiné pozici na trhu.

jal
Host
jal

Je známo, že autorovi je Mošnov a zvlášť vlaky na něj trnem v oku už roky. Jsem zvědav, zda se podobného komentáře dočkáme i o jiných regionálních letištích. Myslím, že i přes celosvětové problémy s Maxxy se na začátku příštího roku dočteme něco podobného : „V roce 2018 prošlo branami letiště Leoše Janáčka 377 936 cestujících, což představuje 17% nárůst oproti předchozímu roku. Obdobný procentuální nárůst se promítne také do hospodářského výsledku. Nejvíce se létalo do Řecka a Velké Británie, Bulharska, Egypta a Turecka, velmi oblíbená byla také Itálie, Tunisko a Španělsko.“ Tedy pokud nebudeme válčit s Íránem atd. a… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Ovšem to platí většinou i u benzínu a zatím jsem nečetl komentář o tom, že třeba v Č Těšíně se mohou zrušit benzinky, protože je plno levnějších hned za mostem v Cieszyně.“
Zrušení/nezrušení těch konkrétních čerpacích stanic na české straně je na uvážení jejich majitelů, kteří je provozují na své podnikatelské riziko. Bez příspěvků od kraje (srov. s oním letištěm.)

Tzn. nesmyslné přirovnání.

Pezos
Host
Pezos

Super, budeme dotovat letadýlka na úkor veřejné dopravy v kraji. No proč ne, Ostrava je očividně pořád málo ucpaná.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Pezos, ja nevim, jestli znas Cesko ale jo, Ostrava JE malo ucpana. Ty narky ostravaku jak maji na houby dopravu me vzdycky dokazou pobavit. Elektrobusy, dopravni terminaly, klima v tramvaji, placeni kartou, kilometry dvouproudovek, dalnice s houpackou, ale ostravak furt ma malo.
Jediny problem je obchvat Poruby, jinak je to naprosto v pohode prujezdne mesto.

Pezos
Host
Pezos

Chytrý kraj, kde se zavře silnice a o dva týdny později i objížďka.

Mimochodem, nedávno jsem někde četl, že DPO řeší reklamace od lidí, kterým terminál nevzal kartu a obratem dostali od revizora pokutu. Když jsem to psal před rokem, tak mě málem ukamenovali, že to není možné.

a8n
Host
a8n

Spíš neřeší. Ví se o tom už snad dva roky a dosud to co vím není v SPP ošetřeno.

Viťa
Host
Viťa

To mi vysvětlete. Jihomoravský a Moravskoslezský kraj jsou +/- stejně lidnaté. Proč stále slyšíme o problémech ostravského letiště a ne brněnského (kromě neúspěšně rozlétaných linek s Blue Air). Proč je ostravské ztrátové a brněnské se jakž takž drží? Přitom Brno má za zadkem Vídeň, lepší silniční spojení s Prahou a mírně lepší s ní má i železniční spojení….

Jen tak
Host
Jen tak

tak ono brnenske letiste na tom bylo dost mizerne, a psalo se dost dlouho. vlastnicke spory, navic dlouho vbylo soukrome. kraj ho koupil az relativne nedavno.

Vilem Baczko
Host
Vilem Baczko

Brnenske letiste koupil kraj? A ktery?

Jen tak
Host
Jen tak

aa, tak ne 🙂 ono letiste brno nemusi byt nutne letiste brno. 🙂

Ondra
Host
Ondra

Zdá se mi, že z Brna toho létá alespoň o něco víc než z ostravy

PetrD
Host
PetrD

„Když už letiště v Mošnově stojí, dává spíše smysl jeho využití jako terminálu pro více modů v nákladní dopravě. “
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/mosnov-hala-prekladiste-zeleznice-letiste.A190621_484749_ostrava-zpravy_woj

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

V článku mi zcela chybí vyjmenování benefitů, které letiště přináší a proč nejen v Česku je zájem na provozování regionálních letišť. Pokud budu psát jenom o negativech a zcela opominu benefity, dokážu zdůvodnit nesmyslnost Evropské unie, VRT v Česku a mnohé další věci. Připomíná mi to cca 15 let starou argumentaci „zkušených“ o nesmyslnosti D47 do Ostravy a o lepším řešení vést evropsky významnou silnici mezi Varšavou, Katovicemi a Vídní odbočkou přes Frýdek-Místek. Pokud se pozastavujete nad částkou 800 miliónů korun, tak já se spíš pozastavuji nad částkou 40 miliard korun, kterou stát a občané KAŽDÝ ROK odvádí solární mafii,… Číst vice »

Václav Babička
Host
Václav Babička

Myslím si že Ostravské letiště nemá nyní žádný plán jak být lepším a především levnějším letištěm než jsou Katowice. Cena letenky je hlavním aspektem a proto cestující neváhají jet i několik hodin na letiště. A pokud se ještě přidá dobrá zkušenost cestujících s letištěm v Katowicích, nemá Ostrava bohužel šanci, být úspěšnější. Spojení z Katowic je násobně více, než budou třeba 3, 4 nebo jednou třeba i 10 linek z Ostravy. Ostrava by měla využít a rozvíjet silné stránky svého letiště a to je rozhodně cargo. Jen malá poznámka k VRT. Je to již stará, známá, a dlouho používaná konstrukce… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

S tou D47 vs. D48 to taky byla naprostá pravda. Samozřejmě s D55 (alespoň) severně od FM. Pak by úplně stačil nějaký „velký obchvat FM“, cca Fryčovice – Paskov.

tomáš
Host
tomáš

A nic nekončí. Ve včerejším deníku osvícený náměstek hejtmanky s novým ředitelem karlovarského letiště plánují naprosto nutné
rozšíření a prodloužení ranveje, nejlépe variantu za 734 miliónů bez DPH, aby nalákali nové linky, které konečně budou
generovat tolik potřebné zisky. Tváří v tvář problémům všech českých regonálních letišť….drzost, zpupnost, blbost!

Václav Babička
Host
Václav Babička

Ano souhlasím s Vámi, že je to nesystémové řešení. Například kvalitnější a rychlejší spojení vlakem, nebo autobusem na letiště do Katowic by nestálo v dlohodobém horizontu zdaleka ani polovinu peněz, které budou bohužel utraceny za zbytečné letecké linky z Ostravy. Pokud Ostrava začne co nejdříve přemýšlet o pokrokové dopravní obslužnosti pro své obyvatele, mohla by se soustředit třeba na železniční „VRT“, a třeba i předběhne Prahu. Ostravě bych takové prvenstvní přál. Stačí jen opustit zastaralé sny, a třeba se pokusit dohnat ztrátu z minulosti. Jak dloho bychom asi jeli vlakem z Ostravy do Brna či do Vídně po nové „VRT“… Číst vice »

xxx
Host
xxx

A proč si má Ostrava platit, resp. MS kraj VRT, aby to ostatní pak dostali od státu? Navíc asi MS kraj může financovat investice jen v MS kraji, tak už vidím, jak VRT začína někde u Hranic na Moravě a končí někdo v Bohumíně. Fakt hodnotný názor.

Václav Babička
Host
Václav Babička

To byl hezký nesmysl, stejně jako letecká linka Ostrava -Helsinki, nemyslíte?
Připadá mi zbytečné se urážet. Tak se Vám omlouvám za svůj názor.

Partneři



CSCARGO