Pád lanovky na Ještěd: Policie zahájila trestní stíhání Českých drah a čtyř fyzických osob

Nehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnicNehoda lanovky na Ještěd. Pramen: Hasiči Správy železnic

Podle policie byla lanovka na Ještěd provozována v rozporu s předpisy, České dráhy s tím nesouhlasí.

143 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
toor555

To je tady ale velmi mnoho odborníků a znalců přes lanovky, že?

Tomas Miniberger

No a co tedy bylo příčinou havárie? Statické selhání ocelového lana v tahu mi přijde jako docela málo pravděpodobné. To spíš nějaká konstrukční závada na opěře které vyvolalo bud mechanické poškození lana, nebo extrémní dynamické zatížení. V každém případě to bude technicky zajímavá věc.

Trumway

„Statické selhání ocelového lana v tahu mi přijde jako docela málo pravděpodobné.“
Jestliže lanovka jezdila více než bylo obvyklé (nějakých 20 vs 90) mělo se tomu přizpůsobit i zkrácení intervalu kontrol. Jasně, že tou primární příčinou bylo to přetržení lana, protože kdyby se lano nepřetrhlo nerozjela by se lanovka dolů a nebylo třeba ji brzdit.

Tomas Miniberger

Přetržení lana není příčina, ale důsledek například úbytku materiálu korozí, mechanického poškození, statického přetížení, anebo neobvyklého dynamického zatížení.

Trumway

No dobře. Tak to co jste vyjmenoval je příčina přetržení a přetržení je zase příčina nehody.

Y.K.

Lano pravděpodobně neprasklo někde v délce, tam je katastrofální závada málo pravděpodobná, ale nejspíše někde kde je upevněno do závěsu kabiny. Tam je koncentrace namáhání, tam končí všechny oscilace, tam je nejméně vidět a je to tuhý bod na jinak pružném laně.

Samozřejmě odhad, přesně se to dozvíme až ze závěrečné zprávy.

Trumway

Nepsalo se někde, že to bylo 50 cm od uchycení?

Trumway

Tady to bylo:
„Už víme, co se v neděli na Ještědu stalo?

Víme, že tažné lano, které kabiny vytahuje nahoru, se asi padesát centimetrů od koncovky roztrhlo. “
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/pad-lanovky-si-nedovedu-vysvetlit-kontroly-nemohou-byt-prisn/r~2ee0dfc23bd911eca7d80cc47ab5f122/

Y.K.

No já si raději počkám na oficiální informace. Na fotkách spadlé kabiny to nebylo zachycené. Osobně si myslím, že iniciační bod vždy bude v tom kritivkém pevném bodě „nula“, jestli tak pak v rámci selháváníní pramenů po jejich přetížení v rámci kritického okamžiku zůstane půmetrový cancour je docela možné, důležité je ovšem kde přesně to začalo, ne jak to skončilo.

Fsp

Tak co bude trestem pro právnicku osobu?

zrušení právnické osoby? propadnutí majetku? zákaz činnosti?zákaz plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži?zákaz přijímání dotací a subvencí?

Martin

Povinnost dva roky vysílat v TV reklamu s cestujícím koloťukem Trojanem a jeho dcerou lesbičkou, ve které bude známý a profláknutý slogan „ná..odní d..ravce“ nahrazen sloganem “ nebezpeční matláci“

Martin

Dnes bych mohl dát stovku minusů. Ale ruku na srdce modří kamarádi, to je přesně ono, vyhazujete za nesmysly (stupidní reklamy) a šetříte na tom důležitém. Místo jedné reklamy by se dalo třeba vybudovat důstojné zázemí pro personál – viz včerejší diskuse o jídle ve vlacích a o tom, jak personál musí spát na sedačkách ve voze. Anebo na jedné straně zakazujete cestujícím po nehodě opustit vlak a na druhé léta provozujete nebezpečnou lanovku. Nic ve zlém, ale takhle si dobrý obrázek u veřejnosti nevybudujete nikdy.

xyz

Tak ono těch rukou na srdce by mohla být fůra, zejména z pohledu železničářských odborů, které porůznu nadávají, jak (zde to napíšu bez vulgárních zkomolenin, i když oni je někdy používají) Jančura a Arriva dovážejí německé šroty, přičemž samy ČD provozují i starší vozy s nižší úrovní bezpečnosti. Dále letité vyhrožování těchto skupin tím, že pokud se nebude bez soutěže „bagrovat“ do rukou ČD, tak že svévolně zastaví práci, mj. různá tvrzení v Obzoru a na dalších místech, že „jedině ČD čekají na přípoje; soukromník by ujížděl“ (a pak člověk jede zpožděným vlakem ČD a jediným spojem široko daleko čekajícím… Číst vice »

Jan

Nová lanovka jedině s ETCS!

Teď si představte, že by lano a technologie spravovala SŽ a dopravci patřily jen kabinky a samozřejmě i pozemky pod oběma stanicema ..

Jiří Kocurek

Ona je propojená se zahraničními lanovkami?
Sorry, nedalo mi to.

Jiří Kocurek

Díky, ale to není lanovka, kde by poloha kabiny byla pevně dána tažným lanem.

Ale dočteme se tam „V té době značně futuristicky vyhlížející dopravní prostředek byl proto vybaven samočinným zabezpečovacím zařízením na bázi hradlového poloautomatického bloku“

A ve které době? 1901 tam měli autoblok. Berounka

Fsp

ovšem propojená taky s ničím není 🙂

Jan

Čekal jsem, kdo se toho chytne a zakázal jsem si slovo Koc(o)urkov pro jasné pochopení absurdity. Vysvětlit si na lanovce, jak by asi vypadalo, kdyby byl provozovatel infrastruktury a dopravci a byla by tam třeba žlutá a černá kabinka navíc. Kdyby se při reko čekalo na ETCS, stejně jako z Chuchle do Radotína, kde je AB bez kódu a čeká se na něj a jezdí se max 100, ač se na mnoha místech bez AB i kódování jezdí suše 120. Že kabinky nemají DAC a do budoucna to jinak nepůjde. Že Metro je taky dráha a to naše má na… Číst vice »

Matěj Kováč

Že zrovna takový odborník jako vy smíchá dohromady zcela rozdílné pojmy „hradlový poloautomatický blok“ a „autoblok“ mě celkem překvapuje

Jan

Vzpomínám si, že každé pondělí dopoledne lanovka nejezdila kvůli pravidelným revizím, nemluvě o pravidelných několikaměsíčních mimosezńních odstávkách. Snad se u soudu dozvíme, co se při nich (ne)dělo…

Velký hektor

Pisoárová lanovka.

Y.K.

To byla doba. Na dráze se nevybudoval pořádný vlakový zabezpečovač zůstalo to jen u blikátka a automatiku z úvah vykopli a zdá se že podobná mentalita zasáhla i lanovku. A přetrvává nám to do teď.

dolf

Nemáte pravdu, vlakový zabezpečovač vyvinutý v 8é letech plně splňoval bezpečnostní rizika, ale na zásah politických orgánů, aby se zajistilo provozování dráhy i za kritických podmínek se musel upravit a stal se z něj dle názoru strojvedoucích „barvičkář“. I v ˇuvalech by se dnes hodil na všech kolejích a zabránil by několika mimořádným událostem.

Petr

Za každým průšvihem hledej politika.

Y.K.

Samozřejmě že to bylo něčí rozhodnutí. Ze širokého hlediska zůstalo prostě u barviček a fíro koukej. Na lanovce zase „musíš vzít za brzdu“ (bez analýzy toho, že člověk co po kabině létá jak nudle v bandasce bude mít trochu problém něco obsluhovat).

Trumway

„České dráhy se s názorem vyšetřujících orgánů ohledně odpovědnosti společnosti České dráhy a jejích zaměstnanců neztotožňují. Lanovka na Ještěd měla veškerá nezbytná povolení a revize, které jsou k provozu lanovky potřeba. “ Vážení. Když budu mít auto které sjelo z výrobní linky bez hlavových opěrek na předních sedadlech a bez bezpečnostních pásů na zadních sedadlech kde povezu sousedovic děti co je mi platná čerstvá technikcá kontrola a záznam v TP , že vozidlo bylo schváleno k provozu na pozemních komunikacích když při nehodě tam budou děti létat jak hadroví panáci……… Vždycky to budu já kdo bude cítit vinu za to,… Číst vice »

Trumway

Tím nechci říci, že by se měly tyto památky a stará technická řešení zlikvidovat jen by se neměly používat v běžném provozu, ale příležitostně.

Antos

A jaký by byl rozdíl, když by se 20 lidi zabilo ne pri bežné, ale pri príležitostne jizde?

Trumway

Rozdíl by mohl být v tom, že by tihle lidé byli informováni předem o možných rizicích a bylo by jen na nich zda do toho jdou nebo ne.

Trumway
Leinad

Na příležitostné jízdy si sběratel veterána vymazlí. Parní lokomotivy dneska často jezdí v lepším stavu, než když byly pravidlem.

Jiří Kocurek

Srovnávat osobní auto vyráběné ve stotisícikusových sériích a lanovku?

Trumway

Bylo to přirovnání týkající se schválení a bezpečnosti poplatné době vzniku

Jan Tichavský

Paternoster aspoň má tu automatickou brzdu.

Trumway

To jo, ale to nastupování a vystupování…

Jiří Kocurek

Oproti jezdícím schodům je to … nezvyk.

Leinad

Statisticky má nehod daleko méně. I když jsou pořád baráky, kde se používá na pravidelný provoz. Má několik míst, jejichž nakopnutím(při nepovedeném nástupu/výstupu) se zastaví.

RTO

Páternoster není v právním významu výtah, předpisy pro klecové výtahy se na něj tudíž nevztahují a žádné jiné nařízení, norma ani vyhláška nebrání uvádění nových oběžných výtahů na trh a uvedení do provozu a už vůbec neupravuje provoz současných oběžných výtahů.

Trumway

Díky. Velice zajímavé.

Zdendik

No, s tím příměrem k automobilu, ta lanovka byla vědomě provozována desítky let s vyřazenou automatickou brzdou. To s
je ještě o řád nebezpečnější, než kdyby sjížděla z pásu auta s odpojenou parkovací brzdou. Platí to o lanovkách i těžním zařízení, jakmile povolí tah tažného lana, zaúčinkují samočinné brzdy, buď se kousnou do průvodnic, nebo sevřou nosná lana.

Pardál

A co na to pan Škrabánek, kontrolor lanovek ze Sadské (za. DÚ), co na to soudruh Jiří Kolář (prdelník ODS), ředitel DÚ, a co na to Jan
Tleskač?

Honza V.

Snad České dráhy i další nezodpovědní alibisté nakonec pochopí, že kulatá razítka funkční zabezpečení nenahradí. Ostatně kdo ví, jestli mezi těmi fyzickými osobami není i někdo, kdo ta razítka rozdával.

Petr

Tak teď už zřejmě, jen tak něco, někdo nepodepíše.

Jarda

Stíhání ČD? To uz jsem předpovídal, ale že prolomi mlčení a zverejni zo bych necekal
ČD je ekvivalent mafie, neznicitelneho a jedineho boha železnic.

Jara16

Je na čase udělat si vlastní firmu a ukázat světu, jak sklízet ovace…

SYN

Aby mu celá banda slavnostně prorokovala že „nikdy nevyjede“ a „do jara zkrachuje“??

El Barto

Dozvíme se od vás i něco jiného, než že „ČD je ekvivalent mafie, neznicitelneho a jedineho boha železnic.“ na 1000 a 1 způsobů, a přitom bez jediného věcného argumentu?

David

Stejně nechápu jaktože ta lankovka mohla být schválená s ruční záchrannou brzdou, když první automatická záchranná brzda byla Otisem úspěšně instalována už v roce 1857. Tahle lanovka je v provozu od roku 1975, tedy 118 let od vynálezu automatické brzdy. To že taková lanovka mohla být schválena a potom ještě skoro 46 let provozována je podle mě samo o sobě ohrožením bezpečnosti.

Trumway

Tak asi takhle. Lanovka byla postavena (slavnostní zahájení provozu ) v roce 1933. V roce 1971 došlo k řadě technických úprav, které ale zásadně nezasáhly do původní konstrukce. S tím rozdílem, že došlo ke změně ze systému dvou tažných (přítažných) lan na jedno tažné (přítažné) v kombinaci s brzdou na nosné lano. Podstatnou změnou bylo nahrazení dvou podpěr za jednu. . Do provozu byla předána 1975.
Výměna nosných lan- 1938,1985,2011

David

Však proto píšu 1975, protože to byly ty zásadní technické úpravy, v rámci kterých se tam nainstalovala ta ruční brzda.

Trumway

„Rekonstrukcí byl pověřen národní podnik Transporta Chrudim, což bylo šťastným řešením, ale poměry té doby zapříčinily nepochopitelnou časovou zdlouhavost celé rekonstrukce. Porovnáme li dobu výstyvby a dibu rekonstrukce, pak čtiři roky proti jednomu je z dnešního pohledu až zarážející. Rekonstrukce byla sice zásadní ve stavební i strojní části, ale trasa a kyvadlový systém byly zachovány.“

Dvě slova: Nepochopitelné a zarážející. A jestli byla před deseti lety nepochopitelná doba rekonstrukce tak dnes nám i další věci z dnešního pohledu rovněž mohou připadat nepochopitelné.

Trumway

čtiři . Bože, jsem já to ale střevo 🙁

Trumway

„S tím rozdílem, že došlo ke změně ze systému dvou tažných (přítažných) lan na jedno tažné (přítažné) v kombinaci s brzdou na nosné lano“

Jak krátkozraké řešení.

Filip Jirsák

Jak hloupý komentář.
Kdyby se to stalo opačně (nejprve by tam bylo jedno lano s brzdou a bylo to nahrazeno systémem dvou lan) a došlo k nehodě, budou diskuse plné „odborníků“, kteří se budou podivovat, jak mohl někdo postavit lanovku bez brzdy.
Každé řešení má své výhody a nevýhody a žádné nemůže fungovat bezpečně, pokud zásadně narušíte jeho bezpečnostní prvky.

Trumway

Jistě, jistě. Ale i hlupák ví, že dvě lana jsou více než lano jedno. Jen dvě lana jsou více materiálu a taky více peněz a výměna se pak prodraží. Jaká je pravděpodobnost, že praskonou dvě lana? Myslím si, že o dost menší, než v případě jednoho a je logické, že když se počet sníží na pouhé jedno musíte ho něčím nahradit. Kdyby v roce 1944 tam bylo jen jedno nebyla by tahle nedávná nehoda premiéra. Jenže tam byly dvě a tak to dopadlo dobře.

Leinad

Dvě tažná lana nebo tažné a nosné lano zvlášť – obojí má svoje výhody a nevýhody.
Osobně se domnívám, že stejná lana (ze stejné „šarže“ kusu ve slévárně,..) při stále stejbém zatížení mají docela velkou pravděpodobnost, že praskbou zároveň.

Filip Jirsák

Hlupák taky ví, že čtyři hrušky jsou víc, než dvě jablka. Ale o bezpečnosti to nevypovídá vůbec nic. Stejně jako o bezpečnosti nevypovídá počet lan. To, že si myslíte, že je pravděpodobnost menší, neznamená vůbec nic. Ta pravděpodobnost klidně může být větší – třeba proto, že to vzájemné působení dvou lan může způsobovat větší namáhání. Nebo ta konstrukce může být udělaná tak špatně, že prasknutí jednoho ze dvou tažných lan by vyhodila kabinku z nosných lan a tažné lano by ji neudrželo. Zkrátka problém opravdu není v tom, zda jedno lano nebo dvě. To je jen pohled hlupáka. Alespoň trochu… Číst vice »

Martin

Myslíte zřejmě výhodu v ceně a nevýhodu v bezpečnosti u řešení s jedním lanem (sorry, ale ruční brzda někde u stropu v momentě kdy všichni v kabině lítají ze strany na stranu opravdu není „bezpečnostní prvek“) oproti nevýhodě v ceně a výhodě v bezpečnosti u řešení se dvěma lany….

Filip Jirsák

Nikoli. Řešení s jedním tažným lanem neimplikuje automaticky ruční brzdu o stropu jako jedinou pojistku při případném přetržení lana. I tady v diskusích mnohokrát zaznělo, že tam původně byly dvě automatické brzdy.

SYN

Hm, takže ušetřili na lanu (tady jim dávám asi za pravdu) i za brzdu (automatickou)? Tak tam už toho šetření bylo moc…

kix

cože se nezasáhlo do původní konstrukce? a co z té úůvodní konstrukce tam teda zůstalo? Dyť ta lanovka byla komplet tehdy nová..původní zůstaly jen části zdi budov, jinak nic

O. M.

Ta „řada technických úprav“ znamenala, že původní lanovka byla nahrazena novou.

zdenek

V česku je zase možné jezdit bez vlakového zabezpečovače v roce 2024 a nikdo se taky ne..

Jiří Kocurek

ne-co? Nezrakvil? V roce 2023 zatím nikdo (doufejme, že to tak zůstane), ale v roce 2022 to byl jeden. V roce 2021 zemřeli 4 lidi.

kix

ona tehdy ten automatický systém záchranné brzdy měla

milan

Mně se hlavně líbí, že když hrozí TČ i firmě – zaměstnavateli, tak se tato brání nejen postihu sebe samotné, ale i svých zaměstnanců – to v případech, kdy nehrozí postih I firmě nenbývá běžné!

Honza V.

To nevíme, jestli všichni čtyři jsou její zaměstnanci. Mohou to být také nějací úředníci nebo nezávislí revizní technici, a pokud se České dráhy ke své odpovědnosti nehlásí, tak ji logicky chtějí svalit právě na ty ostatní.

MrMarkus

Tak uvidíme, co v těch závěrech bude. Už tehdy jsem měl domněnku, že v tom hrál roli vítr, 17 m/s na U2LIBC01 není pro lanovku málo.

Trumway

Vítr je jen jedna z věcí. To nejpodstatnější je, že když už se tažné lano přetrhlo (nebo se utrhlo v uchycení) a lanovka se dala po nosném do pohybu nebyla přítomnost zařízení, které by tu kabinu zastavilo. Tedy takového zařízení, které by fungovalo samo bez zásahu obsluhy, protože pokud by došlo k otřesu, obsluha opadla na zem a vlivem jízdy kabiny by se nemohla k táhlu dostat…..

qěcy

Ta lanovka byla s ruční nouzovou brzdou vyrobena a zřejmě schválena do provozu. Jakým způsobem by přišla o schválení kvůli absenci automatické NB?

nowas

Spíš byla schválená s něčím, co pak někdo odebral.

qěcy

To znám jen z blokování dveří vozů B a pod. To asi prošlo bez trestu,. přestože mrtví vypadlí byli.

Co teda odebral podle vás?

nowas

V předchozím článku zde na serveru. Tak uvidíme. „Odpověď na otázku, proč nový systém jištění v roce 2021 při tragické nehodě selhal, může podle Rouse dát jen šetření odborníků. Z dokumentů, které měl ale možnost prostudovat, se domnívá, že oba automatické prvky jištění byly z neznámých důvodů v minulosti z lanovky odstraněny. „Proč spadla lanovka, to se ví už dávno. Prasklo lano a nebyla tam automatická záchranná brzda. Ale takovýmto vyšetřením bych nerad končil, naše zjištění jdou dál. Myslím, že to bude velmi zajímavé, až se to veřejnost dozví. Čekáme na policii, nemáme důvod jim nevyhovět,“ dodal generální inspektor Kučera… Číst vice »

Trumway

„Do současnosti zajišťuje bezproblémů pravidelný provoz pod správou Českých drah a.s.Jako dopravní zařízení docházelo a dochází k řadě nezbytných úprav. Především celý systém řízení a zabezpečení je trvale modernizován v návaznosti na vývoj v této oblasti. Také strojní části je věnována mimořádná pozornost.
Lanovku na ještěd je možné považovat za nejstarší zachovalou v České republice. Navíc svým výkonem, ojedinělým typem i technickým stavem stále patří k unikátním dopravním zařízením.“

Osobní lanové dráhy v Libereckém kraji, Pavel Vursta, vydal Liberecký kraj v roce 9/2012

Petr

Právě, že nepřišla. Systém, on tu revizi někdo podepíše. 🙁

qěcy

Tak znova: jestliže ta lanovka byla schválena a připuštěna do běžného provozu s výhradně ruční NB, tak by o papíry v souvislosti s brzdou nemohla přijít, pokud by tato brzda byla v pořádku. Staré lanovky nemusejí odpovídat pozdějším předpisům. Čili z toho vyvozují, že konstrukce lanovky byla v pořádku, ale stav zařízení nikoliv. Měla tam být podle mne dodatečně dána brzda automatická, ale k tomu dopravce není legislativou nucen.

Nebo je snad na to nějaká výjimka z obecného pravidla o reciprocitě?

Petr

Bezpečnostní zařízení, musí odpovídat provedení v době kolaudace a nebo být lepší, což osvědčí nová revize (kolaudace). původní dvoulanové provedení bylo mezi roky 71-74 předělýno na jednolanové s automatickou bezpečnostní brzdou. Tato pak byla odebrána po roce 74. Tedy v okamžiku odebrání, nebyla lanovka již bezpečná a nemohla projít pravidelnou revizí, při kterých bych předpokládal i odzkoušení zapůsobená automatické brzdy.

qěcy

Aha, taková je historie. Děkuju.👍

Observer

Jednoduchý mechanický automat bohužel nerozezná, že nemá brzdit třeba proto, že kabina přejela nosnou podpěru a na okamžik poklesl tah v závěsu tažného lana. Prostá aplikace pádové pojistky z výtahu není úplně jednoduchá.

qěcy

To je sice možné, přesto se automatické NB běžně používají.

Kubisek

S pádem osoby ovšem nepočítají předpisy, tudíž to na dráze nemůže nastat.

Klenot mezi muži

jízdenky prosííím!

Trumway

Tohle není vlak kdy se při jízdě po průjezdu kolem podpěry otevřou dveře a vstoupí průvodčí. Tady se jízdenky kontrolovaly při vstupu do kabiny.

Martin

Trocha úcty, vážený Vendo, zemřel tam člověk.

Klenot mezi muži

Martine, však to bylo také připomenutí toho mrtvého nádražáka. Ale důvod k nějaké úctě tam opravdu nevidím, prostě pracovní úraz jako každý jiný. S podobným rizikem každý zaměstnanec v dopravě počítá.

Matěj Kováč

Sorry, ale fakt nejdu na vlak s tím, že už se z něj nevrátím. Dost dementní názor. Ale pokud Vy to tak máte i když jdete přes ulici pro rohlíky, tak si to tak klidně mějte.

Klenot mezi muži

Samozřejmě, že takto neuvažuji. Ale to jsou jenom fakta a jedině fakta platí v životě. Bez ohledu na to kolik brzd vozidlo má, kolik pásů si uvážete nebo kolik přilb budete nosit, stejně to riziko neeliminujete. Proto je také zbytečné se zastavovat nad nějakou smrtí, která je přitom běžným denním chlebem. Nehledě na to, že nás je tu 8 mld, takže tu hovořit o nějaké ztráte je vskutku směšné. Držte se fakt, pane.

Granja

Pro vás to ztráta není, jak uvádíte, ale pro rodinu to ztráta je.

Jirka

To nikdo nevyvrací, ale kdysi už nějaký ten pátek zpět jsem slyšel bizarní hlášku, přísloví či tak, …že smrt si ráda hraje na schovavávanou. A souhlasím – zubatá může každého z nás si vzít v okamžení a je jedno zda se udusím rohlíkem, uklouznu na listu papíru nebo mě vymaže omylem vystřelená atomovka ….. Hold se s tím musíme naučit žít.

Trumway

Byl on to zaměstnanec nebo to byl brigádník? Už mi to nějak vypadlo.

digi

Záleží na tom?? Umřel člověk…

Peeetr

Tady se z toho zase dělá kovbojka, jako by se stejné případy neustále v zahraničí neopakovali.
Záchraná brzda začne blbnout, obsluha se nakonec naštve a vyřadí ji. Kontrolóři to jednou přehlídnou se zdůvodněním doježdění sezóny, a pak to budou přehlížet furt ze strachu, že se do toho už taky namočili. A vedení rozdává bonusy za to, že to „spolehlivě“ jezdí bez nutnosti drahých oprav.

Jiří Kocurek

A to je přesně ten důvod, proč je z toho t.č. obecného ohrožení: Věděli to, ale kašlali na to.

Trumway

Jasně, že to je obecné ohrožení. U zaměstnance co má v přípůadě nouze aza ´=ukol obsluhovat nouzovou brzdu může nastat nečekaně zdravotní indispozice. proto by bylo vhodné, aby tam byly zaměstnanci dva nebo aby v případě, že je tam jeden byli cestující před jízdou poučeni o chování v krizových situacích. nepamatuji si, že by mě někdy někdo jako cestujícího seznámil s tím kde je tam nouzová brzda a s tím za jakých okolností ji použít.

JendaVenda

Buďte v klidu, to samé je i u lokomotiv. Nejvíce mě dostala hláška strojmistra, když strojvedoucímu, který odmítl převzít stroj pro jeho nezpůsobilost bylo řečeno “ Přece do toho kolegu nenamočíš“

Jiří Kocurek

„…nenamočíš“ A tak se stalo, že se nakonec MV Sewol nevyhnutelně potopila. Prezidentku Jižní Koreje to stálo funkci a šla z paláce rovnou do vězení, protože ututlat 3 stovky mrtvých se před pozůstalými nepodařilo, byly z toho obrovské demonstrace a potopení té lodi byla příslovečná poslední kapka.

SYN

Jo, tam to byl šlendriján, a v postupu záchranných prací i nepochopitelný diletantizmus… dost černý den.

Lojza

Uvědomujete si, že v té kabině zemřel člověk? O jaké kovbojce to tu píšete?

Honza V.

Píše o tom, že takovýto šlendrián se ve světě neustále opakuje. A v řadě případů způsobí smrt mnohem více osob, což se mohlo velmi snadno stát i zde na Ještědu.

Lojza

Ne, zlehčuje to jako prkotinu. Ale ona se prkotina nestala, stala se věc s hodně smutným koncem…

Jirka

U nás v práci se doslova kašle na BOZP, oblíbené je vysazení na vidlích jeřábu na cca 25 m štosy a postupně se takhle odebírá nebo naopak. Každý rok kontrola a nic se nezměnilo. I za deště, námrazy …. A trvá to xy let, údajně se to opakovaně kontrole vůbec nelíbí, ale dělá se to pořád, asi do prvního který spadne nebo ho roztříská jeřáb.

Granja

Schopnost se vcítit není každému dána. Bohužel.

rzc

Taková lanovka se asi měla provozovat v obráceném režimu, dokud by se drželo madlo, tak to jede, jakmile by se pustilo, tak by se kousla brzda do lana.

Jsem zvědavý, co měli ČD v papírech, ale kašlali na to.

Trumway

To by nefungovalo. Jedna jízda a ten pracovník by měl ruku odkrvenou a za jednu dennjí směnu by měl ruce vytahané jko pavián. Ale máte pravdu. Taky nerad pracuji s levnými rozbrušovačkami co mají přepínač 0 / 1 a špatně dosažitelný. Bezpečnost práce tak výrazně klesá na rozdíl od tech co mají spínač a navíc jištěný pojistkou a když jí náhodou musíte upustit vypne se.

Leinad

Živák může být i pedál nebo tlačítko cca v úrovni klávesnice.

Trumway

Může. Já jen ragoval na „dokud by se drželo madlo“

milan

Chcete říct, že řidiči tramvají či jiných kolejových vozidel s tzv. ručním řadičem jej mohou pustit i za jízdy, protože při opaku jim z jeho držení hrozí zdravotní problémy? I v Praze u TRAM tamního DP je puštětní ručního řadiče za jízdy zakázané, ale narozdíl např. od Brna a dalších měst i v ČR v něm není zabudován tzv. živák / spínač mrtvého muže – zde – https://youtu.be/GCrTvdI04Qg?feature=shared z již nejezdících RT6N1, kdy se madlo ručního řadiče tlačí dolů, aby nezněla výstraha a po pár sekundách automaticky nenastoupila nouzová brzda. Pozn. Je-li madlo ručního řadiče tzv. tvaru „T“, tak ještě… Číst vice »

rzc

Ano, lepší by byla třeba šlapka.

Trumway

Nebo židle. Dokud by pracovník seděl tak by to jelo. jak by se zvedl nebo by spadl zastavilo by to. Něco jako spínač na sedačce zahradního traktůrku. Jen by nesměl usnout.

milan

Chcete říct, že řidiči tramvají či jiných kolejových vozidel s tzv. ručním řadičem jej mohou pustit i za jízdy, protože při opaku jim z jeho držení hrozí zdravotní problémy? I v Praze u TRAM tamního DP je puštětní ručního řadiče za jízdy zakázané, ale narozdíl např. od Brna a dalších měst i v ČR v něm není zabudován tzv. živák / spínač mrtvého muže – zde – https://youtu.be/GCrTvdI04Qg?feature=shared z již nejezdících RT6N1, kdy se madlo ručního řadiče tlačí dolů, aby nezněla výstraha a po pár sekundách automaticky nenastoupila nouzová brzda. Pozn. Je-li madlo ručního řadiče tzv. tvaru „T“, tak ještě… Číst vice »

Trumway

„Chcete říct, že řidiči tramvají či jiných kolejových vozidel s tzv. ručním řadičem jej mohou pustit i za jízdy, protože při opaku jim z jeho držení hrozí zdravotní problémy? “

Chci říct, že nějaké ovládání tramvaje je umístěné tak, aby bylo jeho ovládání pohodlné protože tak bylo navrženo a nemusí být člověk zavěěšen někde u stropu jako netopýr. Tady pravděpodobně nikdo nepředpokládal, že ta brzda bude někdy potřeba. Je to jako by byla ruční brzda v autě umístěná vpravo od sedadla spolujezdce. Taky by byla hůře dostupná a špatně ovladatelná.

Jiří Kocurek

To je řešení sice funkční (pokud potřebná síla nebude příliš velká), ale patří do 19. století, do doby, kdy pan Otis vynalézal bezpečnostní výtah.

Velký hektor

Proč

Jiří Kocurek

Pan Otis vymyslel brzdu, která se aktivuje samočinně po přetržení lana. Založil si firmu na výtahy, firma funguje dodneška.

kix

ono n alanovce to tak dobře nefunguje, bohužel, proto se to blokuje..nejen u nás

rzc

To máte pravdu, ale holt takové řešení tam je, tak se s ním mělo pracovat lépe. Samozřejmě nejlepší by bylo úplně jiné řešení, a veliké štěstí bylo, že v kabině byl jenom jeden člověk a ne 50 lidí.

MaT

No 50 snad ne, jedině možná kdyby se tam nasoukal nějaký školní výlet, ale kapacita byla myslím 35 lidí…

Jiří Kocurek

No dejte pokoj, školní výlet a rodiče půjdou na pohřeb vlastním dětem. To fakt ne.

SYN

„dead man switch“ (který zabrání jevu mrtvého muže)? Počítám že po prvních několika měsících držení táhla X hodin denně by tam stejně pověsili závaží protože to se asi nedá snášet…

Hans N.

A je to venku! Podezření z obecného ohrožení.
Těším se na podrobnosti, až se dostanou ven. Tedy existoval stav ohrožující cestující? Jak dlouho trval? Kdo byl za něj zodpovědný? Byly všechny ty věty o bezpečnosti vyřčené v minulých letech provozovatelem do médií jen frázemi?

Trumway

To se dalo čekat Vždy, když jsem tou lanovkou jel fascinovalo mě to umístění madla brzdyˇa jak bylo dosažitelné pro obsluhu.
To, že tato lanovka nebyla vybavena automatickou brzdou a byla nutná přítomnost pracovníka vyplývá i z této reportáže.
https://www.youtube.com/watch?v=UC60HwJ1qt8

Martin

Vypadá to, že pro průvodčího menšího vzrůstu je problém na brzdu dosáhnout.

Pája

A teď si představte, že se kabina zhoupne…

Jiří Kocurek

… jako by tam nebylo nic, když je to v praxi nepoužitelné.

Trumway

Pak je i čahoun malé pívo.

Jan

Přitom je to triviálně řešitelný problém.

Trumway

Triviálně? Co máte na mysli? Zaměstnat jen člověka co tam dosáhne, použít pod nohy stoličku a nebo táhlo prodloužit, aby bylo níže a dosažitelné bez vyjímky všem? Pokud tam je zaměstnanec nehrozí riziko, že za to budou tahat malé děti, ale v případě, že by ten zaměstnanec jel s někým malého vzrůstu a dostavila se u něj zdravotní indiospozice a bylo by nutné ,aby ten malý člověk na to táhlo dosáhl nebyl by v tom žádný problém. Stolička by mu stačit nemusela a vyška zaměstnance by také nebyla přínosem.

Y.K.

Triviálně proto, že automatické brzdy má například každý výtah. Že se někomu nechtělo komplikovat závěs není omluva a evidentně nikdo neřešil analýzu rizik u stávajícího řešení.

Trumway

„evidentně nikdo neřešil analýzu rizik“

Moc hezky řečeno!

Trumway

Jediné správné řešení v 21. století je nainstalovaná automatická brzda.

Honza V.

Ovšem i tak je otázka, jestli v tomto případě by kabina nespadla z podpěry ještě dříve, než by automatická brzda stačila zaúčinkovat.

Jiří Kocurek

Kdyby reagovala až 1 sekundu po přetržení, což je na automatiku hodně, tak to udělá odhadem +5 až +7 m/s k provozní rychlosti (cosinus úhlu stoupání lana x gravitační zrychlení). To by znamenalo zrychlení kabiny až o 20 km/h, ale ani to by nemělo vést k vysočení nad podpěrou.

Pokud ano, je tak nutná automatika reagující pod 200 ms, aby se +20 km/h nestalo.

Jiří Kocurek

Pardon, sinus úhlu. Kosínus by to byl v případě odklonu od svislice.

Spokojenec

Tak otázka nestojí. Každý pokus zvýšit bezpečnost překvapivě zvyšuje bezpečnost.

Filip Jirsák

To rozhodně není pravda. Spousta pokusů zvýšit bezpečnost bezpečnost nijak nezmění. A co hůř, spousta pokusů zvýšit bezpečnost ji ve skutečnosti sníží.

Chronosphere

Blábol

Trumway

Podstatné je se o to zvýšení snažit a ne nad tím mávnout rukou, že to takhle stačí.

Filip Jirsák

Ne, podstatné je to, aby se bezpečnost zvyšovala. To, že se někdo snaží o zvýšení bezpečnosti a ve skutečnosti ji sníží, je bohužel častý jev.

O. M.

Ona ta brzda účinkuje sakra rychle. Někde na jútúbu jsem viděl video ze zkoušky té brzdy tuším ve Švýcarsku – lanovka vklidu jela, když vtom jí přesekli tažné lano. Od vozíku lanovky se okamžitě zakouřilo a po cca vteřině už se kabina lanovky jen houpala na místě.

Lukáš

Bylo to v Soldenu v Rakousku:
https://www.youtube.com/watch?v=csHh632d9m0