Cestovní ruch Doprava ve městě Lanovky

Lanovka na Ještěd láme rekordy. Kvůli omezené kapacitě má za den až 90 jízd

Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy
Lanová dráha Horní Hanychov - Ještěd. Foto: České dráhy

Lanovka na Ještěd v červnu jezdila kvůli omezené kapacitě kabin až čtyřikrát častěji, ale i tak přepravila o třetinu lidí méně. Za den měla i 90 jízd, podle jízdního řádu by jich mělo být 22. Počet míst v kabině byl omezený kvůli opatřením proti koronaviru. Informoval o tom přednosta lanovky Vladimír Štěpán. V červnu přepravila lanovka 14 500 lidí, což je asi o 5 500 cestujících méně, než je pro tento měsíc běžné. Od středy nejsou při cestě lanovkou povinné roušky, ale plná kapacita kabin se nadále nevyužívá.

Kvůli koronaviru se provoz jedné z nejstarších lanových drah v zemi zastavil v polovině března. Znovu začala jezdit od května, ale do jedné kabiny mohla kvůli omezením vzít maximálně devět cestujících. Obvyklá kapacita včetně průvodčího je 35 lidí. „I když jsme jezdili za den častěji, tak jsme nijak zvlášť nevydělávali,“ uvedl Štěpán. Při 90 jízdách mohla lanovka přepravit maximálně 800 cestujících, podle přednosty jich ale bylo ve skutečnosti ještě méně. Obsluha lanovky je na častější jízdy, než je uvedeno v jízdním řádu, v létě zvyklá, cestujících ale při nich bývá nesrovnatelně více. „Když je léto, vydařený den, jezdíme v normálním režimu 35 lidí a máme 70 jízd, tak odvezeme kolem 3 000 lidí,“ uvedl přednosta.

Důvodem nižšího zájmu v červnu podle něj bylo to, že nebyli cizinci, školní výlety a o víkendech nepřálo ani počasí, často pršelo. „Už ale začínají organizované zájezdy, začínají jezdit Němci, trochu se to rozjíždí k lepšímu,“ uvedl Štěpán. Podle něj sice dál nevyužívají plnou kapacitu kabin, ale alespoň ji zvýšili z deseti na 25 lidí a při velkém zájmu zřejmě najednou přepraví ještě víc cestujících. „Pokud bude fronta moc dlouhá, tak se budeme snažit odvézt lidi co nejrychleji. Je lepší, když budou rozptýlení někde na kopci, než když se budou kumulovat u nás ve frontě,“ dodal přednosta. Společně stráví cestující uvnitř kabiny jen několik minut, trať dlouhou 1 188 metrů lanovka zvládne asi za čtyři minuty.

Dvoukabinová lanovka na Ještěd patří mezi nejoblíbenější turistické atrakce v Libereckém kraji. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, ta horní pod vrcholem Ještědu o 400 metrů výš. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Kabiny dosahují rychlosti 36 kilometrů za hodinu, patří tak k nejrychlejším v Česku. Z vrcholu kopce nad Libercem je vidět na Krkonoše, Jizerské hory, Lužické hory, Český ráj a České středohoří. Loni přepravila lanovka zhruba 230 000 lidí. Na Ještědu je v provozu i sedačková lanovka Skalka, jež má nástupní stanici u konečné tramvaje. Přímo k hotelu s vysílačem ale vozí turisty jen kabinová lanovka Českých drah, od výstupní stanice na Skalce je to k vrcholu Ještědu ještě téměř dva kilometry.

ČTK

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peeetr

Peníze se už používají víc na snadnější korupci a okrádání než na původní určení přizpůsobování cen poptávce.
Když vidím velkou frontu tak středně zdražím a za ještě vyšší cenu začnu nabízet předbíhací vstupenky do vedlejšího vchodu.

Tady na Moravě

I kdyby vozili v kabině po 5 lidech, tak to pořád bude pro ČD zlatý důl.

Bob

Základní jízdné za trať o délce 1,2 km s převýšením 0,4 km je dvaapůlkrát nižší než základní vstupné na žižkovskou televizní věž. To mi nepřipadá nijak zvlášť přemrštěné, i když zahrnutí do tarifu liberecké MHD by bylo cestujícím jistě příjemnější.

pamětník

Ani netušíte, kolik to tehdy dalo práce zamezit snahám o její privatizaci – jinde se to (bohužel pro ČD) nepodařilo …

Jindra

Kdyby se tato lanová dráha stala skutečně obětí divoké Klausovy privatizace, s největší pravděpodobností by již neexistovala. Na vrchol Ještědu by vedla dálnice…. Teda díky Bohu, že ostala ve vlastnictví ČD.

roman

ničím nepodložený blábol

Jindra

Tak nám sdělte něco podloženého. Kdo měl eminentní zájem lanovkou na Ještěd provozovat jistě víte.

Bob

Pokud by do správy ČD byla dána horská dráha a ruské kolo na pražské matějské pouti, tak by možná taky ještě dodnes byly v provozu. ČD mají pro retro slabost.