Otočit, či neotočit? DPP vypsal anketu, jak chtějí lidé sedět v metru
Výsledky ankety poslouží i při rozhodování o rozmístění sedaček v nových vlacích metra.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zapojí do rozhodování o uspořádání sedaček v soupravách pražského metra cestující. Na svých stránkách zveřejnil anketu, ve které mají lidé možnost vyjádřit se ke svým preferencím při jízdě metrem.
Anketa navazuje na experiment, kdy DPP ve 12 soupravách metra na linkách A a B otočil jednosedačky o 90 stupňů a cestující tak sedí zády ke stěně. Velká část cestujících tak sedí i bez této úpravy, ale nemají opěrku sedačky otočenou. Od ankety si DPP slibuje zjistit preferenci cestujících.
Anketa poběží do 30. dubna 2022 do půlnoci. Mohou se jí zúčastnit cestující, kteří pražské metro využívají alespoň jednou týdně. Anketa má celkem 12 otázek, naprostá většina je výběr z možností odpovědí, tudíž vyplnění ankety zabere zhruba 1 minutu. Pouze jedna otázka je volný text, kde účastníci ankety mohou napsat vlastní náměty na zlepšení komfortu při cestování ve vlacích pražského metra. „Rádi bychom od účastníků ankety zjistili i další informace, například jaký typ sedaček by ve vlacích metra preferovali, ale také jak často využívají pražské metro, jak dlouhá je obvykle jejich cesta metrem, nebo které linky využívají nejčastěji,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.
Na základě výsledků ankety se představenstvo DPP dále rozhodne, jak bude postupovat s otáčením jednosedaček ve vlacích 81-71M (modernizované vozy sovětské výroby). „Případné otáčení jednosedaček bude DPP realizovat během údržby a technických revizí vlaků, aby nevznikaly zbytečné vícenáklady,“ dodal Šabík. Otočení jednosedaček je možné pouze ve vlacích 81-71M. V soupravách M1, které jezdí na lince C, sedačky otočit nelze.
Anketa bude i na výběr hlasu
DPP chce využít odpovědi z ankety i pro rozhodování o údržbě či výměnách sedaček ve vlacích metra. Výsledky zohlední i při řešení jejich uspořádání v nových autonomních vlacích, které budou jezdit na linkách D a C. „Relevantní a především realizovatelné náměty na zlepšení komfortu při cestování metrem, které od cestujících dostaneme, budeme s kolegy postupně zpracovávat v koordinaci s hlavním městem nebo ROPIDem do pilotních projektů,“ upřesnil Šabík.
DPP plánuje podobné ankety využívat i v budoucnu. V minulosti nechal zapojit veřejnost do výběru námětu murálu během modernizace stanice metra Opatov. Další anketu chystá pro výběr nového hlasu pro autobusy a tramvaje. Společně s ROPIDem bude testovat ve stanicích metra Háje a Palmovka i nový design jednotného informačního systému. „Chceme tak více zapojovat cestující, ptát se na jejich názor a preference zejména v oblastech, které přímo souvisí s uživatelskou přívětivostí nebo komfortem cestování,“ dodal Šabík.