Otočit, či neotočit? DPP vypsal anketu, jak chtějí lidé sedět v metru

Úprava sezení v jedné soupravě pražského metra. Foto: FB Adama ScheinherraÚprava sezení v jedné soupravě pražského metra. Foto: FB Adama Scheinherra

Výsledky ankety poslouží i při rozhodování o rozmístění sedaček v nových vlacích metra.

Zpět na článek
89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Ať to udělají jakkoliv, hlavně aby už nebyly žádné sedačky stylu 2+2, při šířce skříní užívaných v MHD je pak zbývající ulička totálně ucpaná a nedá se procházet…
Je mi 50 a raději budu stát než blbě sedět.

Vlakar17

Ale že by udělali anketu nový design autobusu a tramvají, to ne.

Filip Hrdina

Jistě že otočit ..více místa na tašku a na nohy nepotřebuju aby naměkde jaká barva dýchal přímo…

petr

to soudruzi v zápaním německu už to měli vychytené v 60.letech v tzv.uerdigenech!tak si člověk překlopil opěrku a mohli sedět za sebou vždy ve směru jízdy nebo si udělat 4řku

Jana.popchodová

V metru mi vadí sedačky po 10 nebo 12 proti sobě
Horší je to v autobuse, kde jsou sedačky obráceně, jak to mohli takto d…ě usadit.Koho baví jezdit pozadu?

Vasek

V autobusu je to často kvůli kolům. Buď tam bude sedačka pozadu, nebo žádná.

Josef J.

Nebo o půl metru výš než sedačky před a za.

Mvek

Já si často rád sedám pozadu. Jednak při prudkém zabrždění nikam neletím, jednak pohled z okna pozadu je někdy ještě zajímavější, mám víc času si něco prohlédnout. Takže je naprosto v pořádku mít takové i takové sedačky. No a v neposlední řadě spousta lidí si na tyto sedačky nesedne, takže i jako člověk sotva středního věku si tam spíš můžu sednout…

Tomáš

Dobrý večer, sedačky proti sobě jsou lépe dostupné pro špatně pohyblivé či se zavazadly… Nástup/výstup je plynulejší. Takže za mne letecké uspořádání = 5-. Navíc při cestě „zpět“ jedou „pozadu“ všichni!

SYN

No, lépe přístupné… to platí jen když naproti zrovna nikdo nesedí. Ale když je taková „čtyřka“ proti sobě plná, tak dostat se pryč „od okna“ a nikoho při tom nepošlapat je umění, a pokud vůz ještě nestojí tak je to přímo o hubu…
Řeknete „počkat až zastaví“ ale to zase dost výrazně zdržuje…
Za mně „naproti sobě“ za pět bodů…

Vojtěch C

Nejdůležitější není natočení sedaček, ale především jejich celkový počet ve voze a způsob rozmístění !! Např. v tramvajích (staršího typu) jsou dvojsedačky zcela výjimečné. Ve vozech metra jsou sedačky vynechané pouze u za prvními a posledními dveřmi soupravy, kde tak vzniká (podle mého docela užitečný zvětšený prostor). Toto řešení by bylo možné použít i ostatních vozech. Např. u každých druhých dveří by se samostatná sedačka odstranila. Některé průchody mezi trojicemi sedaček by také bylo možné rozšířit tím, že dvě dvojsedačky (zády k sobě) by se zredukovaly pouze na samostatné sedačky (zády k sobě), nebo by se k oknu dala dvojice… Číst vice »

Ondřej

Podélné sezení mi přijde na nic…v lepším případě čumíte na nějakou podivnou existenci a alternativou je možná tak civění do země. V horším případě Vám někdo do obličeje strká svou velkou p*del.

Michal

Otočit

Martin

No a nechtel by DP udelat anketu ohledne KT8.., a otocit sedacku u kloubu, pac tam si sednout a cucet do plechu, kdyz sedadlo muze byt bokem nebo do prostoru je divny…

David Miller

Největší problém otočené sedačky je, že člověk sedí více v prostoru (nesedí přímo u stěny, protože je tam mezera) a připadá si až blbě, že nohama překáží…

Roman Soudný

Ať už budou sedačky otočené jakkoliv, lidé si stejně vždycky sednou “bokem.”

MartinS.

To není pravda… Ráno při odjezdu z konečné sedím na jednosedadle po směru jízdy. Večer při nástupu uprostřed trasy je to tak 50:50 jestli sedím proti směru jízdy nebo bokem. Podle toho, kdo sedí naproti.

Sussyman

To máte stejne jako s vozidly typu SOR. Tam to ale nikdo neřeší

Dan

Pokud to případně budete přetáčet v již aktuálních vozech, kolik to bude stát peněz? Kdo to zaplatí? Já, ze svých peněz za jízdné?

dzejejc

Ono totiž odmontovat sedačku, otočit jí a dát zpět bude stát hrozně moc peněz…

MartinS.

A co si ten článek přečíst celý? Odpověď je ve 4. odstavci.

Josef

přečetl jsem poctivě celé za vás: aby nevznikaly zbytečné vícenáklady…

Pája

Pokud se při tom stupni opravy sedačky běžně nedemontují, tak sice nejsou náklady na odstavení souprav z provozu, ale zdarma tu práci nikdo dělat nebude.

Zdeněk

Na těch několik minut, které člověk stráví jízdou v metru, není rozmístění sedačkek důležité. Metro není mezinárodní rychlík, kde jízda trvá několik hodin.

Ivan

Očividně píše někdo, kdo metrem nejezdí… ano, na pár minut je to jedno, ale spousta lidí dojíždí třeba 30 minut.

Vlada

Zcela nejlepší bylo umístění sedadel jako dříve. Tedy zády ke stěnám soupravy. Bylo totiž více místa ke stání a i zároveň k případnému průchodu soupravou. Navíc, se lidé středního vzrůstu dotýkaly či přímo nevešly koleny proti sobě. Ale to se z kanceláře špatně zjišťuje. Musí se mezi lidi

Kuba2

V hlasování o potahu chybí koženka. Přitom je hygieničtější než hadr a pohodlnější než plast. Do autobusů se po neúspěšném experimentu s věčně špinavým hadrem vrátila, kdy se toho dočkáme i metru a tramvajích?

Radek

A umožňují současné drážní normy koženku (nehořlavost atd.)?

BND30

Poctivou enderáckou koženku ani oheň nežere.

Lišák

Ano umožňují, ale je tak drahá, že se to nevyplatí. Ono s nehořlavostí potahů je obecně problém i s tím, že musíte mít nehořlavý jak potah tak měkčení. A to je pro většinu výrobců velký problém.

Martin

Kdyz muze byt v autobusech? Nedava to moc logiku…

MaT

Tak když autobus hoří, tak jsou z něj už většinou všichni venku a stačí kousek poodejít a ani se neotrávíte zplodinami hoření.

To v metru je to trochu komplikovanější. Je tam mnohem více lidí a dostat je do bezpečí trvá déle. A i když se stihnout dostat ze soupravy, otrávit zplodinami se mohou i tak, ty zplodiny mohou docela rychle zaplnit docela podstatnou část tunelu.

Tolik k té logice.

Lišák

Bohužel rozdíl mezi autobusem a metrem je co se týče hořlavosti značný. Pro metro platí nejpřísnější norma hořlavosti HL3. Je to dáno tím, že vozy jezdí v tunelu kde je vždy problémový zásah hasičů. Proto je většina materiálů nehořlavých, případně s velmi pomalou hořlavostí či samozhášecí. Každý materiál, který normu nesplňuje je evidován (hmotnost, umístění ve voze) a individuálně posuzován.

Ivan

Přesně! napsal jsem jim to do komentu. Látka je humus a plast nic moc.

SaulGoodman

Plastové sedačky mi přijdou na MHD celkem pohodlné, když jsou udělané dobře. Ty v 15T jsou super třeba.

vbb

Nejlepší plasťáky jsou ty z T3.

Luboš Beneš

Plastové sedačky jsou zlo-jsou studené, podchlazují. Takže napomáhají k močovým infekcím, artritidám…..

Sussyman

T3G se jich Brno zbavuje.

ušatá

Naprostý souhlas, nejen za mne, ale stěžuje si na řada lidí a DP to asi moc nezajímá. Proč v jiných městech a v zahraničí mají neplastové a jsou čisté a udržované.

vbb

Plastové sedačky a studené?? Kdyby byly ocelové, tak neřeknu.
Jinak na plastových sedačkách jsem seděl svých prvních cca 30 let života a teď je taky preferuju, a žádné zdravotní problémy nepozoruji.

ušatá

Tvrdé, studené. Jinak dobré byly v T3 – vyhřívané odspodu, pak ano. Navíc současné řešení vytápění je k ničemu, sedačky studené, teplo utíká do prostoru a ven, takže i neúsporné. Čili pod ty sedačky by to bylo nejrozumnější.

Petr Novák

No, v T3 byly vyhřívané až moc. Tak, že v zimě se na nich prakticky nedalo sedět. A to je další problém plastových sedaček. Pokud je pod nimi topení, tak se prostě přehřívají. Stejný problém pozoruji na některých místech i u plastových sedaček ve starších brněnských Solarisech. Jakkoliv mám tyto vozy celkově rád, tak sedět na některých sedačkách v zimě, kdy se topí, je o zadek.

ušatá

On je takový problém nastavení teploty? Většinou byly tak kolem 30-35 stupňů. Pokud to bylo víc, byla to většinou závada.

Petr Novák

Právě že i těch 30 stupňů je moc. Alespoň pro mě, tedy. Pálí to víc, než papričky Jalapeňos. Víc, než 25 by na sedačce pro cestující být nemělo. Jenže to by se zase v zimě vůz nevytopil. Proto je vhodné plastové sedačky, alespoň na takovýchto místech, eliminovat 😉 DPMB na to naštěstí přišel a v nových Solarisech jsou na sedačkách podušky, které dost pomohly.

Martin

Koženka je při hoření toxická, proto se do metra už nikdy nepodívá.

Zdeněk Zahradník

Otočit, či neotočit.
Tak je to správně.

BND30

Možná měli definovat osu toho zamýšleného otáčení…

Zdeněk Zahradník

Děkuji za opravu,

vbb

Otočit či neotočit.
To je oč tu běží.

(Hamlet, Dánsko 🙂 )

MaT

Otočit či neotočit.
A pak běžet, či neběžet.

(Sběrač kovů, Teplice)

Lišák

Více než otočení sedadel bych ocenil zrušení těch ,,stromečkových madel“ v nástupních prostorech. Přijde mi, že díky nim se v nástupním prostoru vždy shlukuje více lidí, kteří pak blokují dveře.

Juraj

To možná ano, dokud je souprava víceméně prázdná. Jakmile se ale zaplní a lidi stojí všude, pak naopak madla u dveří velmi chybí.
IMHO je shlukování u dveří tak trochu důsledkem příčného sezení, které činí prostor opticky těsnějším a lidé nemají chuť si popojít dál mezi sedačky.

Vojtěch C

Ano s těmi „tyčemi“ uprostřed bývá problém. Starší lidí, kteří pamatují ruské vagony si pamatují, že za dveřmi bylo dost místa pro štíhlého člověka, které když se tam vmáčknul, tak nestál v profilu dveří. Mnozí se tak naučili jezdit a když došlo k předělání sedaček, které sahají až těsně ke dveřím tak toto strategické místo (pro rychlý výstup) zaniklo. Spousta lidí ale stále je zvyklých jezdit „blízko u dveří“.

Radim

Nechápu na co ty mraky otázek. Stačily by čtyři. První „jak často jezdíte“, druhá „jakou linkou/linkami jezdíte“, třetí „jak dlouho jedete metrem“ a čtvrtá „chcete ty sedačky tak nebo tak“ a hotovo… Jo možná by tam mohla být i ta textová „co chcete zlepšit“, OK, tak pět.

Georg

no otocit se to da, ale za kazde otoceni prijdete o 1,5 mista ke stani… 🙂 soucasna varianta sedadel mela svuj kapacitni duvod.

vzhledem k tomu, ze ve verejne doprave je stale „standardem“ provozovat metro ve spicce jako narvany dobytcak, tak kazdy decimetr ctverecni je dobry.

Aleš

Jak bys to chtěl provozovat jinak? Céčko je za hranou kapacity už tak 40 let. Intervaly nelze zkrátit, déčko do centra v nedohlednu, jedině tak předělat (prodloužit) stanice, aby mohly být delší soupravy.

Stráťa

Jako asi všude v české MHD by to chtělo ubrat místa k sezení a tím zvýšit kapacitu souprav. Těch sedadel tam je zbytečně moc.

Vojtěch C

Část sedaček je možné udělat jako sklápěcí. I když po pravdě mnohdy osoby sedící na sklápěcí sedačce mají tendenci zabrat víc místa, než kdyby seděli na běžné sedačce.

Pája

Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Nutit člověka stát byl v 90. letech jeden z důvodů, proč lidé dávali přednost autu. Co tak pozoruju, tak VHD obecně musí nabídnout více pohodlí. Metro není výjimkou. I ti naši tři mládežníci raději sedí. Otočit jednosedačky o 90° a dvojsedačky nechat i jim přijde OK. Mně osobně taky.

Petr Novák

Bohužel tento trend nejen už se rozšiřuje z MHD i do příměstských autobusů. Třeba Jihomoravský kraj se vůbec netají tím, že přidání druhé plošiny pro kočárky na úkor sedaček není proto, aby se tam vešlo víc kočárků, což je u většiny linek v kraji stejně zbytečné, ale jen a pouze proto, aby se tam ve špičce vešlo víc lidí na stojáka. Proč? Jednoduše proto, že není snaha posílit spoje tak, aby se stojící cestující pokud možno eliminovali.

Frantisek

Druhá kolej Modřany – Vršovice, tramvaj po Budějovické, větší podpora místních center jak v Praze, tak v celé zemi. Možností je hodně, my si vybíráme často ty nejblbější, jako třeba všechno hrnout ráno do jediného centra a večer zpět.

MaT

Ok, takže by DPP měl spustit kampaň: Najděte si práci někde jinde než v centru. 🙂

Petr Novák

A skončí to cestováním z jednoho konce Prahy na druhý, což bude snad ještě horší.

Petr

Takových firem je. Já jsem v centru nepracoval už hodně dlouho. A teď jsem prakticky na okraji. Kancelářským/technologickým centrem je Pankrác například.
Nevýhoda ale je, že když nejste na metru, tak se to potenciálním zaměstnancům moc nepozdává a takhle ztrácíme kandidáty. Případně pak odejdou, když to na jiný konec Prahy mají blíž z vesnice, kde si za vydělané peníze pořídí dům.
No a pak taky přesně takhle vznikají jedinci, kteří to mají autem 15-20 minut a MHD hodinu.

Frantík

Možná zúžit magistrálu přidáním bus+cyklopruhu a hodit tam linku jednou za 10-20 minut 😀

Vašek

Intervaly samozřejmě zkrátit lze. Cca o 10-30 sekund podle linky.

Martin

Takhle jednoduse to pocitat nejde. Kazde neotocene sedadlo zase mirne ubira kapacitu k sezeni, protoze to rohove sedadlo je spatne dostupne, pokud na jednosedadle nekdo sedi. Dva vyssi lide se proti sobe navic mnohdy ani nevejdou.

Frantisek

Pokud tu výšku mají v trupu a ne v nohách, a ty umějí držet kolmo k podlaze…

123

Ten troják proti sobě vcelku jde, tam se ti cestující nějak poskládají, čtyřky v tramvajích nebo busech je už jiný příběh, a třeba v 14T po té skvělé rekonstrukci jsou i ty dvojky proti sobě tak pro první stupeň ZŠ.

Codycheck

Jediná možnost je na trase metra C, předělat prostřední vagony jenom na stání (na stojáka). Pořád by zůstalo dostatek míst k sezení ve 4 dalších vagonech soupravy metra. Já vím, že je to trochu blbost, ale místo 48 sedících v soupravě by se vešlo 96 stojících. No, není to mnoho a kvůli dalším 48 lidem předělávat vagony ? Při ranní špičce, která trvá minimálně 45 minut, kdy jsou soupravy narvané k prasknutí, by to přivezlo dalších 1440 lidí, což je jedna plně obsazená souprava metra. Teoreticky Otázka předělání jednoho vagonu maximálně víkend, poněvadž odmontovat sedadla snad netrvá tak dlouho a… Číst vice »

-mi-

Nevim, jak ostatní, no já bych nastupoval do těch 4 vagónů se sedačkami – při delší jízdě existuje šance, že se nějaké sedadlo uvolní a budu si moct sednout a zbytek cesty strávit pohodlněji

Vašek

Lepší zkrátit interval. C jezdí v ranní špičce v intervalu 115 s. Klidně by šlo jezdit za 105 s, možná i 100 s.

Vojtěch C

Snad by šlo ve všech vagonech provést částečnou redukci sedaček?

vašek

Nejlepší jsou klasické podélné lavice, jak to bylo v původních sovětských vozech a jak je to ve většině vagonu metra na celém světě. Je to nejlepší řešení, když potřebujete ve špičce do 100m soupravy nacpat 1000 lidí.

Adam H

Přesně tak. Teď jsem týden jezdil metrem v NYC a ty soupravy, kde jsou jenom podélné plastové lavice byly od pohledu prostornější a netvořily se zácpy u těch sedaček ve směru jízdy.

Frantisek

A já bych zrušil i ty lavice. Stačí v každém voze ty krajní pro invalidy, zbytek pryč, ostatní mohou stát. 🙂

Jan

Já bych nechal celý prostřední vagon jen ke stání.

Georg

ja bych nechal prostredni vagon jako plosinovy.

Sch

Obzvlášť na lince D, kde bude jízdní doba zpočátku do 10 minut. Později je mohou doplnit.

SaulGoodman

Beru, že to je z hlediska maximalizace kapacity nejlepší řešení, ale pro mě osobně také nejméně komfortní a nikdy si na takové uspořádání nesedám. Myslel jsem, že tohle uspořádání byl i jeden z důvodů malé modernizace interiéru 14T, kde bylo nahrazeno toto sezení normálním.

Současné uspořádání kombinující obě verze sezení mi přijde rozumným kompromisem a i prostorově je to ok, jen bych tu jednu sedačku na trojce asi otočil, vzhledem k tomu, že tak stejně skoro všichni sedí…

Vojtěch

U 14T byla hlavně ta chodba mezi nimi tak úzká, že se tam pomalu nedalo sednout naproti sobě, nedejbože aby se v tu chvíli ještě někdo rozhodl tamtudy projít. Interirér vozu metra je výrazně prostornější a tak mohou být lavice od sebe o dost delší vzdálenost.

Osobně si na lavice v metru sedám naopak radši, protože nemusím být namáčklý na někom v koutě s ještě extrémně omezeným místem na nohy, když je špička.

Jan Kavan

Já chci obojetniky!

Jarda V.

Jako hlasatele v metru bych si přál pana Svěráka.

Tom

Jedině mistra Lábuse 🤡

Luděk Štěkala

Co Petr Čtvrtníček? 🙂

Frantík

Ať je to kdokoli, ideálně by měl hlas dané osoby být použit pouze jako vstup pro syntetizátor. Výhoda syntetizátoru je, že bude znít „výdycky stejně“ při nových hlášeních. Dneska už ty syntetizátory umí pouížt umělou inteligenci a napodobit hlas konkrétní osoby.

Ondřej Horák

V odkazu je chyba. Je tam navíc tečka. Správný odkaz je https://www.dpp.cz/s/sedacky-ve-vlacich-metra.

Georg

(coz je z pohledu webovych standardu dost ulet)