Otazníky kolem tragické nehody na přejezdu. Rýhy v asfaltu i jednání na podzim. Stížnosti nebyly, říká SŽ

Nehoda na přejezdu u Dolní Lutyně. Foto: Policie České republikyNehoda na přejezdu u Dolní Lutyně. Foto: Policie České republiky

Drážní inspekce prověřuje stopy ve vozovce i uspořádání přejezdu.

Dnešní tragická nehoda na železničním přejezdu u Dolní Lutyně nezapadá do obvyklého scénáře podobných střetnutí nákladního auta s vlakem. Ve většině případů je za ní zjevná chyba řidiče, který nerespektoval výstražné zařízení a na přejezd vjel v době, kdy tam neměl co dělat. Podle zatím dostupných informací o dnešní nehodě to není tento případ.

Přejezd není v úplné rovině, zejména od severu je převýšení a umělý „hrb“. To nahrává úvahám o tom, že kamion na přejezd vjel v době, kdy mohl, a jen uvízl. Záběry z funkce Panorama aplikace Mapy.cz ukazují na místě před přejezdem rýhy, které mohly být způsobené tím, že zde už dávno před nehodou proběhla podobná situace. Podvozek návěsu mohl drhnout o silnici, autu se ale podařilo ujet.

Rýhy v přejezdu u Dolní Lutyně. Foto: Mapy.cz

„Stavebně technické uspořádání přejezdu bude určitě jednou z částí našeho vyšetřování. Máme zdokumentované stopy na vozovce nad železničním přejezdem a je předmětem šetření, kdy tyto stopy vznikly,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Drážní inspekce v minulosti už dříve upozornila na podobné problémy s přejezdy jinde. Například u loňské nehody u Rumburku upozornila Drážní inspekce na nutnost lepšího označení přejezdu. Velmi podobná, jen s menšími následky, byla nehoda v Proseči nad Nisou v roce 2019. Zde nákladní auto také uvázlo na přejezdu. Drážní inspekce zjistila, že komunikace byla špatně klasifikována a její podélný sklon byl v rozporu s normou.

Snímky na mapy.cz jsou ze září 2023. Ukazují i to, že silnička je naprosto nevhodná pro těžká nákladní auta. V Lutyni je u odbočky ze silnice cedule zakazující vjezd pro auta nad 3,5 tuny s dodatkem Mimo zásobování.

Co je zásobování?

Nabízí se tak otázka, zda tu mohlo nákladní auto projet. „Je-li na dodatkové tabulce použit text s výrazem ‚zásobování‘, rozumí se tím vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby a vozidla přepravující osobu těžce zdravotně postiženou,“ uvádí státní Centrum služeb pro silniční dopravu.

Zda sem auto smělo, nyní zjišťuje policie. Auto vezlo vrtnou soupravu do nedaleké Farmy Bezdínek. Šlo zřejmě o nadměrný náklad, policie zjišťuje, zda měla firma Spro, které patří kamion, povolení. Policisté kolizi vyšetřují jako obecné ohrožení z nedbalosti. U Farmy Bezdínek se staví sklad zeleniny, vrtná souprava měla připravit piloty pro základy stavby. Jednatel farmy Jiří Stodůlka uvedl pro ČTK, že přejezd pravidelně využívají zásobovací kamiony i zemědělci s těžkou technikou.

Jednání o autobusech přes přejezd

To, že přejezd nemusí být úplně v pořádku, naznačuje i jiná skutečnost. Loni na podzim proběhlo jednání o možném zavedení autobusové dopravy na svoz zaměstnanců do areálu farmy. Dopravce ale upozornil, že by nemusely nízkopodlažní autobusy projet. „Přítomen byl zástupce dopravce, který upozornil, že by měla Správa železnic prověřit, zda přes tento přejezd nízkopodlažní autobus bezpečně projede,“ řekl serveru Novinky.cz náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Radek Podstawka s tím, že Správa železnic o těchto obavách byla informována.

Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda uvedl, že informace v odkazovaném článku jsou poněkud zavádějící. „Moravskoslezský kraj prověřoval možnost budoucí obslužnosti blízké farmy nízkopodlažními autobusy. Případné úpravy železničního přejezdu by tedy proběhly v souvislosti se zřízením této nové linky. O případných úpravách přejezdu se mezi Moravskoslezským krajem, Správou železnic a Státním pozemkovým úřadem a firmou NETIS bude teprve jednat,“ dodal Gavenda. Podle něj do té doby neměla Správa železnic žádný podnět týkající se bezpečnosti nebo nutnosti terénních úprav.

Železniční přejezd v Dolní Lutyni byl postaven v roce 2002 při modernizaci koridorové trati. „Během dalších let potom byl vzhledem k významu této trati také průběžně opravován – poslední z těchto oprav proběhla zhruba před třemi lety,“ dodal Gavenda. „Eventuálními stížnostmi na bezpečnost přejezdu a jejich prověřováním by se nicméně zabýval Drážní úřad, obraťte se tedy prosím i na něj,“ upřesnil.

Provoz na trati je zastaven nejméně do soboty. Při nehodě zahynul strojvedoucí narozený v roce 1993, řidič auta byl o dva roky starší.

Tagy drážní inspekce nehoda Dolní Lutyně nehody na přejezdech Správa železnic střetnutí vlaku a nákladního auta trať 320 Ostrava - Bohumín - Čadca
287 komentářů