Dozvuky tragické nehody na přejezdu. Drážní inspekce doporučila častější prořezávání i změnu předpisů

Tragická nehoda na přejezdu v Rumburku. Foto: Drážní inspekceTragická nehoda na přejezdu v Rumburku. Foto: Drážní inspekce

Viditelnost přejezdu nesplňovala normy, značky jsou polepené samolepkami.

Tragická nehoda z letošního května na železničním přejezdu v Rumburku, při které zahynuli dva lidé a jeden byl vážně zraněn, by mohla vést i ke změně právních předpisů. Ve své závěrečné zprávě to doporučuje ministerstvu dopravy Drážní inspekce.

Příčinou nehody byla sice chyba řidičky, která nerespektovala světelnou a zvukovou výstrahu na přejezdu, vyšetřování ale ukázalo, že riziko chyby šlo výrazně snížit. Nejen přidáním závorových břeven, což je jedno z doporučení inspekce.

V bezpečnostních doporučeních je i kontrola viditelnosti dopravního značení a také změna právních předpisů. Inspekce doporučila, aby byly instalace dopravního značení A 31 „Návěstní deska“ a A 30 „Železniční přejezd bez závor“, resp. A 29 „Železniční přejezd se závorami“ povinné (až na určité výjimky).

K nehodě došlo 29. 5. 2023 na trati mezi Rumburkem a Krásnou Lípou na přejezdu P3277 ve Výletní ulici vedoucí k restauraci na vrchu Dymník, kde se střetl osobní automobil Audi A4 s jednotkou RegioShark. Záběry z místa nehody krátce po události ukazují, že lepšímu výhledu na signalizaci bránil vzrostlý živý plot. Viditelnost výstražníku na přejezdu je ve směru od Rumburku podle normy 35 metrů, dosáhla ale jen 33 metrů.

Ovlivnění vnímání výstražných křížů

Mimo normu byla i viditelnost v opačném směru od Dymníku. Viditelnost dopravních značek upozorňujících na blížící se přejezd byla snížena vysokou trávou či polepením samolepek a úpravou dalšími výtvory neznámých „umělců“. Návěstní desky pro 160 a 240 metrů chyběla úplně.

Viditelnost přejezdu podle mapy.cz. Foto: Mapy.czVýhled na přejezd den po nehodě při pokusu Drážní inspekce. Foto: DIVýhled na přejezd den po nehodě při pokusu Drážní inspekce. Foto: DIVýhled na přejezd den po nehodě při pokusu Drážní inspekce. Foto: DI

Mohlo dojít k ovlivnění (snížení) vnímání výstražných křížů umístěných za živým plotem a červených výstražných světel výstražníku a k zásadnímu snížení vnímání dalších prvků železničního přejezdu. Řidička za daných světelných podmínek nemusela být schopna včas rozpoznat (zaregistrovat), že se blíží k přejezdu,“ uvádí inspekce.

Řidička a spolucestující při nehodě zahynuli, třetí spolucestující byla vážně zraněna. Vyšetřování současně ukázalo, že před střetnutím projelo přejezdem i další auto, to ale ještě stihlo ujet. Druhé auto, se kterým nastala střetnutí, na přejezdu zastavilo.

Závěrečná zpráva popisuje, že šlo v podstatě o rodinnou tragédii. V obou autech cestovala jedna rodina z Německa, která jela na výlet do přilehlé restaurace Dymník. Spolucestující z havarovaného auta vypověděla, že spala a probudila se, když auto stálo na přejezdu a nemohlo se rozjet. Auto řídila matka jejího přítele. V autě, které projelo před nehodou přes přejezd, byli jejich příbuzní.

„Uspořádání komunikace ke vzniku mimořádné události mohlo významně přispět, nicméně šetřením se to prokázat nepodařilo,“ konstatovala Drážní inspekce. I proto je v bezpečnostních doporučení pokyn pro rumburský městský úřad, aby kontroloval stav a viditelnost značek před přejezdem. Současně inspekce doporučila ministerstvu dopravy, aby byla instalace všech tří návěstních desek před přejezdem povinná (až na vyjmenované výjimky).

Tragická nehoda na přejezdu v Rumburku. Foto: Drážní inspekceTragická nehoda na přejezdu v Rumburku. Foto: Drážní inspekceTragická nehoda na přejezdu v Rumburku. Foto: Drážní inspekce
Tagy drážní inspekce nehoda na přejezdu nehody na přejezdech
151 komentářů