Otálení nelze omluvit. Karlovarský kraj dostal pokutu za autobusové smlouvy bez soutěže

Autobus Iveco Crossway společnosti Autobusy Karlovy Vary. Foto: AKVAutobus Iveco Crossway společnosti Autobusy Karlovy Vary. Foto: AKV

Karlovarský kraj znal dlouho dopředu datum ukončení platnosti předcházejících smluv a měl dostatek času na zadání služeb v řádné soutěži.

Karlovarskému kraji se nevyplatilo zadávání zakázek na autobusovou dopravu bez soutěže. Od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dostal za tento postup pokutu 2,7 milionu korun. Pokuta je pravomocná, po rozkladu kraje ji potvrdil předseda ÚOHS Petr Mlsna. Smetl přitom ze stolu argument kraje, že smlouvy musel uzavřít kvůli časové tísni. Podle Mlsny se kraj do tísně dostal vlastní nečinností, když otálel s vypsáním soutěží.

Karlovarský kraj uzavřel v letech 2018 až 2021 postupně tři smlouvy se společností Autobusy Karlovy Vary (ze skupiny Z-Group), aniž by podpisu předcházelo nabídkové řízení podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Kraj postup zdůvodňoval mimořádnou situací, údajně hrozilo přerušení dopravních služeb.

Současně kraj argumentoval nákupem nových CNG autobusů. Podle kraje by nebylo hospodárné, aby musel nabídkové řízení po dokončení tohoto nákupu opakovat.

Antimonopolní úřad ale argumentaci kraje neuznal. Konstatoval, že nebyly splněny podmínky pro užití přímého zadání, protože Karlovarský kraj znal dlouho dopředu datum ukončení platnosti předcházejících smluv a měl dostatek času na zadání služeb v řádném nabídkovém řízení. Nešlo tedy o mimořádnou situaci.

„Pokud by Úřad přistoupil na argumentaci objednatele, pak by to znamenalo, že objednateli by vždy postačilo, aby otálel se zadáním smlouvy o přepravě v nabídkovém řízení či zadávacím řízení natolik, aby mohl namítat hrozbu přerušení služeb a následně mohl zadat zakázku přímo a bez soutěže,“ uvedl Mlsna. Podle něj nabídkovému řízení nebránil ani plán kraje na nákup nových autobusů.

Předseda úřadu nevyhověl ani námitce proti výši pokuty, která mohla dosahovat až 15 milionů korun.

Kraj v letech 2016-2020 ovládalo hnutí ANO 2011. Náměstek pro dopravu Martin Hurajčík se po neúspěchu ve volbách stal manažerem Českých drah, loni si k funkci přivzal vzhledem k její nenáročnosti a svým schopnostem starostování Mariánských Lázní.

Tagy Autobusy Karlovy Vary Karlovarský kraj ÚOHS
15 komentářů