Ostuda jménem Západní expres. Bavoři už zvažují výpověď pro Länderbahn
Na žádné jiné trase loni vlaky nezrychlily tolik, jako mezi Prahou a Plzní. Současně ale na žádné jiné dálkové trase
Na žádné jiné trase loni vlaky nezrychlily tolik, jako mezi Prahou a Plzní. Současně ale na žádné jiné dálkové trase se České dráhy nepotýkají s tak velkými výpadky slibovaného řazení vagónů. Cestujícím si běžně stává, že si koupí místenku do vagónu, který nakonec vůbec nepřijede, a místo vozu první třídy skončí v koženkovém kupé vagónu ze začátku osmdesátých let minulého století, který na trase nemá co dělat. Hlavním zdrojem problémů na této trase je především společnost Die Länderbahn (DLB) a její potíže s vlastními vozidly.
Nedodržování řazení není jen subjektivním pocitem pravidelných cestujících, ale oficiálně vyjádřeným údajem z hlášení Českých drah ministerstvu dopravy. Od začátku nového jízdního řádu v prosinci loňského roku do konce ledna bylo vykazované dodržení slibovaného řazení podle smlouvy s ministerstvem 73,4 %. „Linka Ex6 je v daném období linkou s nejhorším plněním,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Průměrná spolehlivost u všech linek je přitom 93,98 %. „Příčinou nízkého počtu pravidelných řazení je především nespolehlivost zařazování vozů společností Länderbahn,“ dodala.
Cestující Aleš Petrovský mezi Plzní a Prahou jezdí pravidelně, někdy autobusem, někdy vlakem. Zkušenosti z jízd vlakem jsou podle něj značně odrazující. Na facebookovém profilu zveřejnil minulý týden své zážitky z cestování Západními expresy. Třikrát za sebou nebyla ve vlaku vůbec první třída, i když si do ní koupil jízdenku. „Většinou si o kompenzace za chybějící první třídu, zásuvky či nefunkční wi-fi v expresech musím výslovně požádat, jen málokdy se personál automaticky omluví a kompenzaci vydá sám. Každopádně pro takovou trasu s velkým potenciálem je to obrovská ostuda,“ říká Petrovský.
https://www.facebook.com/alespet/photos/a.635441516528250/2587235334682182
České dráhy vysvětlují situaci tím, že výpadky jsou u Západních expresů z Mnichova, kde na trase spolupracují s Die Länderbahn. Dopravce patřící z většiny italským státním drahám se dlouhodobě potýká s nedostatkem vozů i lokomotiv a už rok a čtvrt jeho nedodržování standardů výrazně komplikuje provoz v Česku. Generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec na twitteru uvedl, že situaci intenzivně řeší.
Chybějící 1. třídou na trase Praha – Plzeň – Mnichov vnímáme velmi negativně i my, proto tento problém intenzivně řešíme s německým dopravcem, který má vozy 1. třídy na tuto linku nasazovat, a také s bavorským objednatelem železniční dopravy (BEG), který dopravce vybral.
— Miroslav Kupec (@KupecMiroslav) March 25, 2019
České dráhy zatím za nedodržování standardů neplatí žádné pokuty. I to je výsledek kdysi uzavřených smluv bez soutěže, kde jsou sankce za neplnění spíše kosmetické, zejména pak v porovnání s některými nově soutěženými smlouvami v krajích. „Vzhledem k nastavenému systému vyplývajícímu ze smlouvy dosud nebyly v uvedeném období uplatněny pokuty za nedodržení standardů procentuální spolehlivosti nasazovaných vozidel na dané lince,“ dodala Rezková.
Vlaky mezi Prahou a Plzní mají přitom potenciál zopakovat úspěch z jiných tras, kde mohou odlákat více cestujících ze silnice na železnici. Už na začátku roku například RegioJet zredukoval počet autobusů mezi Prahou a Plzní. Nedodržování kvality vozidel ale může řadu cestujících odradit.
Podle ministerstva dopravy proběhla od ledna dvě jednání s bavorskou stranou. „Na úrovni objednatelů je uvedený problém vnímán shodně negativně jak ze strany Ministerstva dopravy, tak i ze strany bavorského objednatele BEG,“ tvrdí Rezková. Na dotaz, zda nezvažuje zkrácení vlaků jen pro české území, odpověděla, že jsou otevřeny různé varianty.
Zatím nejradikálnější se zdá být podle všeho bavorský objednatel, společnost Bayerische Eisebahngesselschaft (BEG). Kontrakt na provoz těchto vlaků končí s DLB v prosinci 2022. „Kvůli pokračující velmi slabé výkonnosti dopravce intenzivně řešíme všechny možné legální způsoby, jak situaci řešit. Variantou je i předčasné ukončení smlouvy,“ řekla mluvčí BEG Agniezska Urban. Podle ní už BEG loni v říjnu poslal DLB výtku a varování kvůli problémům s vozy a nedostatkem personálu, kde bavorský objednatel vyzval dopravce k urychlené nápravě.
DLB na dotazy od úterý neodpověděla.