cargo

Ostuda jako Brno. Z týdnů jsou měsíce, Ťokovo ministerstvo zdržuje soutěž

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBrno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pět měsíců po schválení vládou stále není jasné, kde bude umístěn nový brněnský železniční uzel. Ministerstsvo dopravy dosud neschválilo zadávací

Pět měsíců po schválení vládou stále není jasné, kde bude umístěn nový brněnský železniční uzel. Ministerstsvo dopravy dosud neschválilo zadávací dokumentaci na zakázku, která má prověřit požadavky nákladních dopravců. Studie má ukázat, zda již schválený přesun nádraží neohrozí nákladní dopravu.

Dění kolem brněnského uzlu tak dostává absurdní rozměr. Zatímco vedení města finišuje se soutěží na nový název, stát zdržuje jakýkoliv posun. Už v květnu centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že Správa železniční dopravní cesty má prověřit variantu Ab, která řeší snadnější zapojení nákladních vlaků do nového uzlu.

Zdánlivě banální technicko-ekonomická studie měla říct, zda jsou požadavky sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz na vybudování samostatného průtahu pro nákladní dopravu přes budoucí osobní nádraží  reálné. A to včetně přesmyku v Modřicích a především odstranění konfliktů mezi osobní a nákladní dopravou v Brně -Židenicích.

Budoucí studie ale stále zaměstnává úředníky a soutěž na její zpracovatele dosud nebyla vypsána. I když původně mělo jít o záležitosti několika týdnů, již teď je jasné, že do konce roku se soutěž nejspíš nestihne. Ministerstvo dopravy dosud neschválilo SŽDC zadávací dokumentaci. Současně tvrdí, že ke zpoždění nedochází.

Technicko-ekonomická studii měla ukázat, zda varianta nákladních dopravců je proveditelná nebo ne. ŽESNAD.cz se dlouhodobě nekloní k žádné variantě, upozorňuje ale na problém, že při přesunu nádraží se zhorší průjezd nákladních vlaků. Odhadované náklady na nový brněnský uzel jsou 60 miliard korun. 

Nákladní dopravci používají příměr k rekonstrukci D1 – je to podle nich to samé, jako kdyby se u Jihlavy dálnice zúžila na dva pruhy a ještě tam někdo vymyslel úrovňovou křižovatku se semafory.

Vypsání soutěž má na starosti SŽDC, té ale musí schválit dokumentaci ministerstvo dopravy. To slibuje, že soutěž vypíše do dvou měsíců.
Na přípravě zadání se pracuje a podle předpokladů bude soutěž vypsána do dvou měsíců, pak bude záležet především na výsledku samotné studie a dalším časovém harmonogramu prací. Z tohoto pohledu k žádnému zpoždění nedochází,“ řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Na dotaz, zda opravdu ke zpoždění nedochází, když ministerstvo mluvilo o několika týdnech, zopakovala, že ke zpoždění nedochází.

Podle informací deníku Zdopravy.cz studii nejvíce zdržuje Luděk Sosna, ředitel odboru strategie ministerstva dopravy. Důvodem mohou být jeho obavy, že původně schválená studie se ukáže jako nesprávná a bude ji muset předělat.

Nešlo by o první případ, kdy studie schválená Sosnou prošla revizí: už teď SŽDC nechává předělávat studii na železniční spojení do Bavorska nebo podél Labe. „V první řadě je nutné najít shodu nad detaily zadání tak, aby výstup práce byl dobře použitelný. Ředitel odboru strategie Luděk Sosna stejně jako další odborníci MD a SŽDC hledají kompromis v tomto velmi odborně složitém úkolu,“ dodala Rezková.

Tagy Luděk Sosna Správa železniční dopravní cesty SŽDC Železniční uzel Brno Žesnad.cz
52 komentářů