Infrastruktura Železnice

Ostuda jako Brno. Z týdnů jsou měsíce, Ťokovo ministerstvo zdržuje soutěž

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pět měsíců po schválení vládou stále není jasné, kde bude umístěn nový brněnský železniční uzel. Ministerstsvo dopravy dosud neschválilo zadávací dokumentaci na zakázku, která má prověřit požadavky nákladních dopravců. Studie má ukázat, zda již schválený přesun nádraží neohrozí nákladní dopravu.

Dění kolem brněnského uzlu tak dostává absurdní rozměr. Zatímco vedení města finišuje se soutěží na nový název, stát zdržuje jakýkoliv posun. Už v květnu centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že Správa železniční dopravní cesty má prověřit variantu Ab, která řeší snadnější zapojení nákladních vlaků do nového uzlu.

Zdánlivě banální technicko-ekonomická studie měla říct, zda jsou požadavky sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz na vybudování samostatného průtahu pro nákladní dopravu přes budoucí osobní nádraží  reálné. A to včetně přesmyku v Modřicích a především odstranění konfliktů mezi osobní a nákladní dopravou v Brně -Židenicích.

Budoucí studie ale stále zaměstnává úředníky a soutěž na její zpracovatele dosud nebyla vypsána. I když původně mělo jít o záležitosti několika týdnů, již teď je jasné, že do konce roku se soutěž nejspíš nestihne. Ministerstvo dopravy dosud neschválilo SŽDC zadávací dokumentaci. Současně tvrdí, že ke zpoždění nedochází.

Technicko-ekonomická studii měla ukázat, zda varianta nákladních dopravců je proveditelná nebo ne. ŽESNAD.cz se dlouhodobě nekloní k žádné variantě, upozorňuje ale na problém, že při přesunu nádraží se zhorší průjezd nákladních vlaků. Odhadované náklady na nový brněnský uzel jsou 60 miliard korun. 

Nákladní dopravci používají příměr k rekonstrukci D1 – je to podle nich to samé, jako kdyby se u Jihlavy dálnice zúžila na dva pruhy a ještě tam někdo vymyslel úrovňovou křižovatku se semafory.

Vypsání soutěž má na starosti SŽDC, té ale musí schválit dokumentaci ministerstvo dopravy. To slibuje, že soutěž vypíše do dvou měsíců.
Na přípravě zadání se pracuje a podle předpokladů bude soutěž vypsána do dvou měsíců, pak bude záležet především na výsledku samotné studie a dalším časovém harmonogramu prací. Z tohoto pohledu k žádnému zpoždění nedochází,“ řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Na dotaz, zda opravdu ke zpoždění nedochází, když ministerstvo mluvilo o několika týdnech, zopakovala, že ke zpoždění nedochází.

Podle informací deníku Zdopravy.cz studii nejvíce zdržuje Luděk Sosna, ředitel odboru strategie ministerstva dopravy. Důvodem mohou být jeho obavy, že původně schválená studie se ukáže jako nesprávná a bude ji muset předělat.

Nešlo by o první případ, kdy studie schválená Sosnou prošla revizí: už teď SŽDC nechává předělávat studii na železniční spojení do Bavorska nebo podél Labe. „V první řadě je nutné najít shodu nad detaily zadání tak, aby výstup práce byl dobře použitelný. Ředitel odboru strategie Luděk Sosna stejně jako další odborníci MD a SŽDC hledají kompromis v tomto velmi odborně složitém úkolu,“ dodala Rezková.

52 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • V ČR jsou daleko důležitější železniční stavby než je „přesun“hl.n.v Brně.To zase bude vyhozených milionů za nic neřešící „studie“ o ničem.K uvedeným miliardám na přesun-i zde jsou náklady hodně poddimenzované, je nutno připočíst miliardy na totální přestavbu MHD.Už vidím,jak se cestující s bagáží vláčí odněkud z H.Heršpic do středu města.To je stále tam,kde nyní a nikdo na tom nic nezmění.V tom je nějvětší výhoda železniční dopravy,jinak zájem o dráhu upadá.

  • Dvakrát měř, jednou řež. To platí v případě této stavby dvojnásob. Aneb než paskvil, tak raději nic. Bohužel zdopravy.cz tlakem na konkrétní fyzickou osobu podporuje vznik podmínek pro vznik takového paskvilu. Osobně kvituji, pokud se na SŽDC snaží problémem seriózně a odpovědně zabývat.

  • Ach jo.. Tady je vidět ta horší stránka češství… Rovnou negativně v článku někoho označit, přitom vlastně ani nevědět, zdali je to ten „pravý“ a schovávat se za klišé „podle informací deníku zdopravy.cz…“

    Špína se snadno hází, ale těžko smývá…

  • No, kdyby ty zmíněné organizace nebylo třeba, to by bylo super, že to ještě nikoho nenapadlo. Ušetřilo by se spoustu peněz za všelijaké úřednické nesmysly, nekonečná odvolávání, územní plány, platy zbytečných státních úředníků, výrazně by se snížila korupce a bylo by peněz na vše dost. Bohužel v této postkomunistické společnosti jen velká utopie.

  • Toho Sosnu by už měli vyhodit. Na něho už jsem slyšel z tolika stran tolik stížností a pořád se tam drží. Asi má nějaké jiné velké „zásluhy“…

  • Babiš rozhodně po prohraném boji o radnici nebude sypat peníze do brněnského nádraží a ani do hokejové haly.Předvolební sliby mění povolební situace.Nechá se to vyhnít a za 4 roky před volbami se ten prapor znovu zvedne…

    • Velká část železniční sítě je v poměrně pohnutém stavu, taky bych nesypal 60 miliard do Brna… kolik to bude stát reálně? 100?

      • Asi tak,plus totální překopání MHD de facto v celém Brně.Nynější stav,když naproti nádraží je ideální přestupní uzel téměř do všech čtvrtí Brna,zřejmě někomu nevyhovuje.

  • Zdržení sem nebo tam… Ale jak je sakra možný, že ŽESNAD je v pozici že se bude „rozhodovat o reálnosti jeho požadavků“ namísto, aby on posuzoval, zda je ŽUB pro ně akceptovatelný nebo ne?!
    Co se stane, když studie ukáže, že ty změny „reálné“ nejsou? Prostě nebudou, a nákladní dopravo poser se? Nebo to bude znamenat, že „variantu nelze akceptovat, nutno hledat jiné řešení“?

    To jsou, obávám se, mnohem důležitější věci.

    • Tak hlavně to nádraží v odsunuté poloze bylo schváleno jen pokud bude i severojižní diametr (metro) schválen nějakými těmi ministerskými komisemi. A ten jimi schválen nebyl a do té doby se nádraží stavět nebude.

      • Bodejť bys měl pravdu. To nové nádraží mimo zkorumpovaných politiků a úředníků nikdo z občanů nechce….Ale názor běžných obyvatel nikoho nezajímá, byť už 2x v referendu rozhodli, že chtějí nádraží v centru….
        Paradoxně ten nepořádek v tomto státě má jednu výhodu, že mimo zdržení většiny potřebných věci se semtam zdrží i totální nesmysly.

        • Neznám moc lidí, kterým by se líbil současný stav. Referenda ukázala, že současný stav chce mizivá část brňanů. Stoleté oddalování této stavby je pomník neschopnosti úředníků.

    • Pro pomníkáře Záhubu a další VRTultras jsou mnohem důležitější věci než nějaká nudná nákladní doprava, co jen překáží světlým šotozítřkům…
      Naštěstí se tento postoj zatím do oficiálního přístupu k věci neprokopíroval – zodpovědnější snad přece jen chápou, že nákladní doprava po železnici je asi k něčemu potřeba, zatímco osobku zajímá spíše výdajová strana rozpočtu.

  • Já si pamatuju, že na přelomu tisíciletí se o tomhle projektu nádraží v odsunuté poloze začalo mluvit a termín dokončení byl stanoven na 2019 …:-D Ale znovu opakuji, celý územní plán pro Brno včetně ŽUB je dělaný někdy na konci 90. let a je v tuhle chvíli natolik zastaralý, že jedinou možností je nechat to v roce 2022 propadnout a celé to udělat zgruntu nanovo.

    • Souhlas: Zgruntu nanovo!

      Brno se mělo řešit v duchu Berlin Hbf. Příměstská doprava na povrchu a klidně na nádraží v kolejovém „esíčku“, rychlíky a dálkové vlaky pod zemí a nákladní doprava úplně mimo město.

      Všechno ostatní je u nás oblíbené příštipkaření.

      • Rychlíky a dálkové vlaky a regionální dopravu ovšem myslící člověk nemůže od sebe oddělit do různých lokalit – i vertikální oddělení je sice nepohodlné, ale přijatelné, ale uvažovat o oddělených nádražích pro „dálkovou“ a pro „regionální“ dopravu vybudovaných v různých lokalitách, jak to I tady někdo navrhoval, je naprostá pitomost – jinak dosud aspoň v tomto dokonalejší Brno udělá velký krok do mnohem horší podoby například Prahy se dvěma nádražími vzájemně pro přestupy dost nevhodně vzdálenými.

          • Nepochopil jsem, co tím chcete sdělit – v Berlíně jsem samozřejmě byl, ale nevím, co by to schéma mělo změnit byť třeba jen na mém konstatování, že „i vertikální oddělení je sice nepohodlné, ale přijatelné“: speciálně na hlavním nádraží v Berlíně je přitom orientace dost složitá a při přestupech mezi různými úrovněmi je třeba počítat s dlouhými přesuny jak vzdálenostně, tak i časově – v Brně by 2 úrovně byly sice snad přijatelné, ale tam takové řešení komplikuje ještě příčná silniční doprava (včetně MHD).

            • Možná se shodneme na tom, že nádraží se staví hlavně pro cestující. A z těch je pro naprostou většinu Brno cílová zastávka vlaku, pak pokračují pěšky nebo MHD. Proto není úzká vazba regionální a dálkové dopravy natolik nutná.

              • Tak v tomto případě se neshodneme určitě, protože samotné Brno pro mnoho cestujících z „dálkové“ dopravy rozhodně není cílovou zastávkou (a přestupují na dopravu regionální) a naopak mnoho lidí z brněnské aglomerace i širšího regionu jižní Moravy přestupuje v Brně na vlaky dopravy „dálkové“, takže (i) v Brně úzká vazba regionální a dálkové dopravy nutná rozhodně je – budete si to ostatně moci sám ověřit při brzké dlouhé výluce na hlavním nádraží. Což samozřejmě neznamená, že by kvůli tomu bylo třeba „vyhánět“ nádraží (sloužící regionální i „dálkové“ dopravě) z centra.
                Tu „dálkovou“ dopravu dávám v tomto případě do uvozovek proto, že tím myslím veškerou „nadregionální“ dopravu, byť na vzdálenost třeba i jen 60 – 100 km (Svitavy, Žďár nad Sázavou, Olomouc, apod.), což nazývat skutečnou dálkovou dopravou je trochu eufemismus, ale je většinou realizována skutečně dálkovými (v poměrech střední Evropy) vlaky.

              • Na nádraží se samozřejmě přestupuje i z regionální dopravy na dálkovou. Copak všichni, co chtějí v Brně nastoupit na EC směr Praha, resp. Vídeň, Bratislava a Budapešť, jsou z Brna? Nikoliv, mnoho jich je z okolí.

      • Pokud zgruntu nanovo, tak by mělo Brno zaplatit vše co bylo dosud naprojektované a převzít odpovědnost za svojí neschopnost.

  • Odsun nádraží z centra města na periférii je nebetyčná stupidita. Takže každý další odklad a zdržování je velmi nutné a vítané.

    • Ano máš plnou pravdu. Pokud nádraží zůstane v centru, tak to bude šťastný konec.
      Ale kolik to vše už stálo peněz, jak radnici, tak ministerstvo, stát a kolik zkorumpovaných státních úředníků si na tom nabalilo kapsu. Za ty vyhozené peníze dávno mohly být hotovy všechny nástupiště v potřebné výši, výtahy, pohyblivé schody s přímým napojením na tramvaje MHD, vyústění přímo na Masarykovou ulici apod. , případně na autobusy na Zvonařku.

  • Hned první věta článku je nesmyslná. Kde bude umístěn uzel Brno je jednoznačně dané, bude mezi Maloměřicemi (včetně) a Modřicemi (mimo), a nikdo to nezpochybňuje. Není jasné jeho vnitřní uspořádání, včetně polohy hlavního nádraží, ale že by celý uzel měl být někde jinde, to (zatím?) nikdo nenavrhnul.

    • Ta připomínka je zcela správná a ta věta je skutečně nesmyslná: „nový“ brněnský železniční uzel bude situován přesně tam, kde začal vznikat před 179 roky a postupně se pouze rozrůstal a měnil uvnitř – což je snad zcela jasné všem (i autorovi).

  • Absurdní je v prvé řadě vůbec úvaha o stavbě za 60mld z veřejných peněz, proti které je většina občanů města. Je to čistě lobistické rozhodnutí bez podpory veřejnosti. Mimochodem, jaký je názor nového vedení města k odsunu brněnského nádraží z centra?

    • Všelidovým hlasováním se ještě nikdy nic nepostavilo a taky nepostaví. To je největší problém dneška, že každý rozumí všemu a pak se samozřejmě nedá postavit nic. Od toho jak a kde jsou určené organizace a její zaměstnanci. Pokud bude rozhodovat veřejnost, tak se můžou tyto organizace zrušit, rozpustit všechna vedení měst a obcí a celkově to zabalit.

      • Státní správa snad slouží veřejnosti, ne? Nádraží snad má sloužit veřejnosti, ne? Pokud tedy odborníci uvádějí, že varianty Řeka a Petrov jsou technickoekonomicky srovnatelné, má být vyslyšen názor veřejnosti, ne?

    • Nové vedení města ještě neexistuje, nicméně tam mají být pouze strany, které odsunutou polohu podporují vehementně (ODS, KDU, ČSSD) nebo aspoň vlažně (piráti). Revokovat rozhodnutí dosluhujícího vedení však bude problém.

  • Stát zdržuje? Když chce Brno + kraj nové nádraží v nové poloze, aniž by respektovali názory cestujících, nechť si tuto stavbu zaplatí ze svýho a nikdo je nebude zdržovat! Rozhodovalo město Brno – dobrá, dali možnost lidem se vyjádřit v referendu. Proč ale rozhodoval kraj, když ten se lidí vůbec neptal?

    • Zatím si nikdo na ministestvu, na brněnském magistrátu a jihomoravském kraji nepřipouští, že tento argument může použít Evropská unie při posuzování žádosti o příspěvěk. Všechny tyto instituce totiž spoléhají na to, že i Evropská unie ignoruje zájmy a požadavky obyvatel, což se nám může pěkně vymstít a přestavbu ŽUBu si celou zaplatíme z národních prostředků. A to při takto nadsazených cenách může být velký problém.

  • Ačkoliv někdy jsou rozhodnutí odboru strategie spíše ku škodě, tak v tomto případě mi to přijde jako naprosto logický…

    • Netuším, co Vám na tom příjde logického, když je evidentní, že studie proveditelnosti je od začátku špatně zadaná a tendenčně zpracovaná. Vedení projektu pod hlavičkou SŽDC a zpracování projektu SUDOPem Brno nutně vede ke zkresleným výsledkům.
      Pravděpodobně jediným správným řešením by bylo, aby studii zadalo přímo Ministerstvo dopravy, a to nejlépe nějaké nezávislé, nejspíše zahraniční renomované firmě, protože brněnský železniční uzel je bezesporu nejsložitějším železničním „prubířským kamenem“ v ČR. Jednoznačně vymezit styková místa, aby se varianty daly vzájemně a objektivně porovnat a posoudit. Dále k variantám odsunutého a přisunutého nádraží zařadit i variantu nádraží ve stávající poloze. A do třetice – uvažovat už výhradně varianty se zapojením VRT.
      K takovému kroku, které nutně vede k oddálení realizace přestavby uzlu (v jakékoliv poloze), ovšem chybí politická odvaha a vůle.

  • on celkově Ťik a jeho ministerstvo – nemůže mít čas na vše – vrací lokomotivy, odstraňuje billboardy ale jen HUBOU

    • Kdyby poslušně neplnil úkoly ohledně omezení vlivu Faltýnka a obměny DR ČD, tak už by tam dávno nebyl. Však Babiš moc dobře ví, že patří k těm slabším kouskům.

  • Hele já vím že to je děsně revoluční nápad, ale kdyby v soukromé firmě nějaký člověk třikrát za sebou totálně zvoral svou práci, byl by propuštěn anebo přešel na jinou práci. Proč tedy Sosna stále sedí na stejném fleku (a ještě dále škodí)?

    To je ono slibované „řídit stát jako firmu“?

  • Absurdní rozměr má vůbec celý nápad stěhovat nádraží. Příště se můžou klidně rozhodnout, že řeka poteče do kopce.

  • Odborníci hledají, toto úsloví mě fascinuje. Člověk by řekl, že pokud se vymyslí přesun nádraží, tak se pozvou sdružení dopravců a požádají se o technická vyjádření. Bohužel místo uživatelů tratí (dopravci) je zvyklé MD, se ptát zcela nesmyslně ekologických organizací, jímž následně přes různé s.r.o. pošle peníze (viz. D11, apod.)

    • Možná je to i proto, že i MD začíná přicházet na to, že když zcela nesmyslně (a nezákonně) ignoruje námitky oněch ekologických organizací, mají tyto organizace ošklivý zvyk se soudit a následně (považte to) u oněch soudů i vyhrávat. A pokud je MD ignoruje i přes to, může se posléze nepěkně střetnout s jistou existující realitou světa (viz problémy na D8).
      Ad Milan: Obavám se, že nové vedení města Brna (už vzhledem k tomu, že někteří ze silných zákulisních hráčů ODS mají nakoupeny pozemky v tzv. Jižním centru) bude mít stejný, ne-li ještě větší zájem na odsunu nádraží. A zde souhlasím s Fensterglaserem, že to je nebetyčná stupidita – ale takových už jsme v naší zemi zažili…

Newsletter

Partneři


Výběr editora