Ostravští píší do Prahy: DOL ani splavnění Odry nechceme

Podle ministerstva se "v Moravskoslezském kraji nabízí unikátní možnost propojit všechny druhy dopravy".
Vedení města Ostravy poslalo na ministerstvo dopravy dopis, ve kterém vyjadřuje „zásadní nesouhlas s pokračováním přípravy projektu kanálu DOL včetně části splavnění Odry do Ostravy“. Podobné psaní dostal i Moravskoslezský kraj, který byl městem vyzván ke zrušení územní rezervy pro tuto stavbu. Na twitteru to oznámil primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO 2011). Postupuje tak v souladu s loňským rozhodnutím zastupitelstva, které zmíněné vodní dílo jednomyslně odmítlo.
Město poukazuje na to, že stavba by měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí řeky Odry, která protéká územím Ostravy, a zároveň by negativně ovlivnila urbanismus města. „Jedná se o projekt nadbytečný, zastaralý, který svým pojetím patří do 19. století, nikoliv do 21. století,“ uvedl už dříve Macura. Podle něj by projekt vytvořil další bariéru ve městě a znamenal by především obrovskou zátěž pro životní prostředí.
Město se obává, že dopady budování kanálu na řeku Odru by byly zásadní nejen v místě stavby, ale v celém rozsahu jejího toku. Stavba by údajně ohrozila biotopy a ovlivnila podzemní vody včetně zdrojů pitné vody. Ostravští zastupitelé se ale obávají také toho, že stavba by ovlivnila zakládání nových staveb a mohla by narušit statiku současných budov.
Splavnění Odry z polského Koźle do ostravského Svinova loni schválila vláda. Má se přitom využít vodní levobřežní obchvat, který se vyhne cenným meandrům Odry. Obchvat míjí meandry po polském území přes pole a nezasahuje do zastavěného území Bohumína. Na území Ostravy má být přístav.
Splavnění Odry z Polska do Ostravy je jediný úsek plánovaného kanálu Dunaj – Odra, kde běží aktivní příprava. Podle ministerstva se „v Moravskoslezském kraji nabízí unikátní možnost propojit všechny druhy dopravy“.
@Ostrava_cz svými dopisy zaslanými Ministerstvu dopravy a MSK znovu potvrdila svůj zásadní nesouhlas s pokračováním přípravy projektu kanálu DOL včetně části splavnění Odry do Ostravy. Kraj opakovaně vyzvala k iniciaci kroků vedoucích ke zrušení územní rezervy pro tuto stavbu.
— Tomáš Macura (@Macura2014) May 18, 2021