Infrastruktura Logistika Nákladní doprava Vodní doprava

Ostrava jednomyslně odmítla stavbu kanálu DOL včetně splavnění Odry

Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Podle zastupitelů jde o nadbytečný a zastaralý projekt, který svým pojetím patří do 19. století

Ostravští zastupitelé nesouhlasí se stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe. Nesouhlasné stanovisko jednomyslně odhlasovali na dnešním jednání zastupitelstva a žádají ukončení příprav výstavby tohoto vodního díla. Předsedovi vlády Andreji Babišovi (ANO) v nejbližších dnech odešlou dopis se svým stanoviskem. Novinářům to dnes řekl primátor Tomáš Macura (ANO).

Město poukazuje na to, že stavba by měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí řeky Odry, která protéká územím Ostravy, a zároveň by negativně ovlivnila urbanismus města. „Jedná se o projekt nadbytečný, zastaralý, který svým pojetím patří do 19. století, nikoliv do 21. století,“ uvedl Macura. Podle něj by projekt vytvořil další bariéru ve městě a znamenal by především obrovskou zátěž pro životní prostředí.

Město se obává, že dopady budování kanálu na řeku Odru by byly zásadní nejen v místě stavby, ale v celém rozsahu jejího toku. Stavba by ohrozila biotopy a ovlivnila by podzemní vody včetně zdrojů hromadného zásobování pitnou vodou. Ostravští zastupitelé se ale obávají také toho, že stavba by ovlivnila zakládání nových staveb a mohla by narušit statiku současných budov.

„Celá koncepce projektu je už zastaralá. V mezidobí došlo k zásadnímu útlumu koksárenství i těžby uhlí a celý region se transformoval, odklonil se od zpracovatelského průmyslu základních surovin, který mohl generovat poptávku po lodní dopravě. Význam kanálu pro průmyslovou dopravu by tedy byl velmi sporný. Využití řeky pro rekreační plavbu je sice žádoucí, ale rozhodně nevyžaduje takové zásahy, se kterými současný záměr počítá,“ míní náměstkyně primátora Kateřina Šebestová (ANO), která poukázala i na finanční nákladnost projektu.

„Jsme proto toho názoru, že vynakládané finanční prostředky by měly směřovat do jiných oblastní regionu a přípravy projektu na vybudování vodního kanálu by se měly zastavit. V době, kdy ekonomika v celé České republice v důsledku celosvětové pandemie nemoci covid-19 krvácí, považujeme další vynakládání prostředků na megalomanský projekt za chybné rozhodnutí,“ doplnila Šebestová.

Studii proveditelnosti pro výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe projednala vláda na začátku října a schválila jí. Připravovat se má první část vodního koridoru, kterou představuje právě splavnění Odry k polským hranicím. Ta by měla stát zhruba 15 miliard korun včetně přístavu, se kterým se počítá ve Svinově. Schválené přípravy projektu kritizovali opoziční politici i zástupci ekologických organizací. V regionu se proti nim postavila například Ostravská univerzita. Stavbu kanálu naopak prosazuje prezident Miloš Zeman.

ČTK

133 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FRX

Zrovna včera jsem byl na Vyšehradě a po Železničním mostě projížděl dlouhý nàkladní vlak plný osobních aut. To je přesně nàklad který by so mohl dopravovat po vodě. Jeden pàn se tu rozhořčuje nad Gabčíkovem . Pokud vím před třiceti lety ohlašovala strana zelených ekologickou katastrovu.!! Kde je ta katastrofa ?? Samotný přívodní kanàl ovšem není zrovna ràjem ptactva. Ale hned 200 metrů od betonu je podunajský lužní prales. Nic nezahnívà !! Podobně nàs strašili u Nových mlýnů se zahnívající vodou… Až se NM staly ràjem vodního ptactva Zatímco železnice i dàlnice jsou kilometry čtvereční betonu a štěrku, průplav je… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

vy jste celkové myšlenkami a představami o 30 klet pozadu. Mezitím se Gabčíkovo stalo skutečnou pohromou, je zanášeno blátem s těžkými kovy ohrožuje pitnou vodu. když jste přestal sledovat co se děje před 30 lety, těžko se můžete v dnešní situaci orientovat. Sorry.
Tady v diskusi je až tisíc hlasů proti kanálu. Vaše názory jsou irelevantní.

FRX

Ale jděte. Snad mi nechcete tvrdit že Němci a Rakušani zatěžují Dunaj nějakými kovy. ??
To napsala Vnoučata země co ??

Vlastimil Kocurek

Polsko se svým kanálem a rozšiřováním těžby hnědého uhlí zařadilo zpět mezi rozvojové země. Není třeba ho následovat, my máme jiné ambice.

Pietro

Například?

Vlastimil Kocurek

Psal jsem to několikrát.

Pietro

Jen to rozveďte. Komplexně. Třeba z vás udělají ministra.

Roman Čonka

Jestli je to součást hedvábné stezky, tak to postavit musíme. Povinné to bude jako je povinná účast na společenské hře COVID-19. Made in PRC.

Majkl

Přijde mi to jako chtít si spnit dětskej sen. Nemáme moře, tak si ho natahneme pro lodičky až sem. Ale možná jsem to nějak nepochopil, tak se milí zainteresovaní diskutéři zeptám. Co konkrétně potřebujeme plavit po vodě z Ostravska do světa a zpět? Čemu to z dopravního hlediska pomůže? Jaká prumyslové podniky na kanál čekají?

Dusanh

Žádné. To ale zastánci kanálu nevidí/neslyší. Doporučuji německé statistiky. Jasně z nich vyplývá využívání vodní dopravy tam, kde pro ni byly historicky podmínky. A to samozřejmě přetrvává dodnes. Nepřekvapí, že např. chemička BASF v Ludwigshafenu má svoji logistiku postavenou z velké části na vodní dopravě. Prostě proto, že „se to tak dělalo vždycky“. Naproti tomu se nějak zázrakem někde v Bamberku či Norimberku neobjevily firmy, které by začaly (a to už je 28 let!!) mávnutím proutku využívat – náhle se zjevivší – vodní dopravu (kanál RMD). Obávám se, že čeští příznivci vodní dopravy zmeškali asi tak jedno století, příp. by… Číst vice »

Permonik

Železnou rudu, černé uhlí, plyn, ropu (ten americký), kontejnery, snižit zavislot na Hamburském přístavu atd. Agrarní produkty. vyvažet strojní produkty, chemie, …odpady.

Permonik

Možna by to chtělo provnát trasu Hamburk – Dečín a trasu Štětín – Ostrava a maté odpoveď.

Majkl

Velké lodě s kontejnery mají tradičně cíl a začátek cesty do světa v přístavech Bremen a Hamburk a také Antwerpen. Další kontejnery jezdí z Hedvábné stezky přeložené v Polsku. Lodí po řece to není moc rychlá doprava. Snad možná pro ty substráty a další průmyslové suroviny. S postupujicím útlumem přeprav uhlí do elektráren a s tím souvisejících dalších produktech místa na dráze pro další přepravy přibude a to také kvůli stavbě VRT na Ostravsku. Zbytek se klidně může naložit a vyložit o pár km dál v Polském přístavu. Zajímavé by bylo v tomto případě i informativní referendum v Moravskoslezském kraji.

Permonik

Ano tradičně. Jenže pokud jím poláci nabídkou levnější překladku ve Štětině tak proč to nevyužit. Doprava po vodě není rychlá, ale určitě má svoje ekonomické odpostatnění. jsou firmy co jsi na zboží počkají za nižší cenu…

FRX

Slyšel jsem že se někde u Ostravy dělaji auta . Ala ty by plavat přece nemohly !!!

rsp

Já mám takový pocit, že zastánci průplavu z řad veřejnosti (pomíjím „zainteresované“, kteří chtějí rýžovat) svůj postoj opírají hlavně anebo snad výhradně o lákavé ministerské fotokoláže (jaká je i u tohoto článku), jak krásně to bude vypadat. Něco tak vkusného prostě musíme mít. A že schválně přeháním? Možná, ale na zpravodajském portálu ČRo byl opravdu komentář, jehož jádro bylo „vždyť ono to hezky vypadá, jeďte se podívat do Německa“. Když pominu i běžné veřejnosti vlastní k přírodě bezohledné technicistní uvažování „poručíme větru, dešti, o následky se nestaráme“ je utrpení číst „argumenty“ zastánců průplavu, co všechno by se po něm mohlo… Číst vice »

Pietro

Poláci splavňují Odru za naše humna. A zastupitelé Ostravy odmítají splavnit Odru do Ostravy? Z čeho mají strach? Že o nich budou hovořit, že podporují kanál D-O-L? Dle mého názoru se tady projevil symbolický polibek smrti od Zemana. Nechtějí být spojováni se Zemanem, který je spojován s D-O-L. Některé argumenty proti mohou být oprávněné (úprava vodního toku se zásahy do biokoridorů a pod., ale to se dá rozumně vyřešit, ale myslím, že nikdo ze zastupitelů racionálně nehodnotil pozitiva a negativa splavění Odry do Ostravy a jde jen o slohové cvičení aby se mohli zbavit odpovědnosti rozhodování o něčem, čemu mentálně,… Číst vice »

K.S.

Polibek smrti od Zemana opravdu ne. Že je ten kanál blbina se psalo ještě před tím než se do toho opět začal míchat. Ano, splavnění do Ostravy by možná smysl mělo, možná by smysl mělo nějaké usplavnění Labe, ale celý kanál je s otazníkem jednak se u něj udávají přepravy tak na úrovni jednokolejky (takž možná úprava tratě Hulín-Valmez tak aby klesl sklon by to vyřešila spolu s trianglem v Hranicích), jednak dlouhodobě vykazujeme pozoruhodnou neschopnost v realizaci projektů, jak těch potřebných z hlediska ČR, tak těch na kterých by měl být zájem okolních zemí a EU. Takže se nedá… Číst vice »

Pietro

Celý kanál je opravdu z otazníkem jako velká utopie. Na pováženou ale je, když Poláci splavní Odru až skoro ke hranicím, takřka pod nos a my to nevyužijeme. Nepochopitelně je to vnímáno tak, že když se splavní Odra do Ostravy, začne se budovat D-O-L. Proto mi přijde jednohlasné odmítnutí bez diskuse jako bezhlavé, bez přemýšlení o pozitivech a negativech. K tomuto rozhodnutí je třeba mít odvahu. A tu má z dnešních politiků málokdo. Dám příklad z jednoho severočeského města, které má roční rozpočet kolem miliardy, kterému architekti nakreslili do územního plánu 3 silniční tunely v celkové délce cca 7 km.… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

to je vaše vnímání světa. Jen připomínám, že jednoznačně proti je také VŠB -TUO v Ostravě, která má tisíce fundovaných odborníků v nespočtu technických odvětvích.

Pietro

Mohli by je začít vyvážet do Prahy. Třeba to Pepíkům pomůže otevřít oči.

Lubos

I Němci, kteří vybudovali spoustu vodních kanálů vidí tento projekt jako vyhazování peněz.

Pietro

Ale tam se také píše něco jiného. A to, že se Němci orientují více na služby. Výroba se přesunuje na východ. A z toho těží Poláci. A mimo jiné se tam také píše, že zvládli transformaci svého průmyslu (zatímco se u nás vše rozkradlo a rozprodalo a zavřelo). Proto se také Polsko roste. Není bez zajímavosti, že poláci staví víc dálnic než my. Investují, modernizují, staví. U nás se jenom žvaní a protestuje. Všechno prošvihneme.

Vlastimil Kocurek

Poláci jsou největší příjemci čistých dotací v EU,. tak někde to vidět být musí. Jinak my jsme na rozdíl od nich na startu znalostní ekonomiky a oni k tomu mají hodně daleko. Za našimi humny na druhém konci republiky chtějÍ rozšiřovat už tak gigantický důl na hnědé uhlí. Polsko možná roste, ale je kromě dálnic ve všem kus za námi.

Pietro

Tak, každá doba musí mít nějaký název. Třeba taková průmyslová revoluce.. Myslíte si, že by se obešla bez znalostí? Ve znalostní ekonomice žijeme již několik století, to jen tak na okraj. Ale zpět. Na příkladu Polska je vidět, že se umí k problémům postavit čelem. My dotace rozkrádáme, oni čerpají. A tak mají dálniční boom. Ta vaše znalostní ekonomika je dobrý trumf do diskuse, ale bez infrastruktury se neobejde. A jsme zpět u dopravy, že? Polsko je kus za námi? No možná ano, ale aby nás nepředběhli pane Kocurek. My se totiž na rozdíl od nich loudáme se vším. Rozšiřují… Číst vice »

Tady na Moravě

Mám jenom jedno přání.
Pokud Poláci dotáhnou do konce splavnění k české hranici, a u protože dál kanál nebude pokračovat, tak tam postaví i přístav… a ten přístav jim bude prosperovat a bude využívaný českými dopravci….
Tak nechci nikde slyšet ani číst žádný brečení „Proč to není u nás??“
Děkuji

Démon

A my to jenom převezeme do Ostravy na ty kontejnerové terminály po těch prázdných silnicích kolem Ostravy …

Dusanh

Pokud chce někdo argumentovat přepravou nadrozměrných výrobků – stejně je v těch hutích/ocelárnách (např. i v takovém Frýdku-Místku, kam nikdy žádný kanál stejně vést neměl) musí nejprve naložit na podvalníky. Tak co ty podvalníky dovézt až do Koźle? Za „pár“ miliard se mohly UŽ DÁVNO opravit/postavit potřebné mosty/nadjezdy a upravit/zpevnit stávající silnice (je to asi 90km). Vozilo by se to tam v noci, klidně i s vyloučením jiného provozu (to se u nadrozměrů stejně děje). Mohlo to být dávno hotové…

Zbyněk

Co to tam sedí za hňupy? Vždyť se jedná o alternativní kratší cestu přes střed Evropy! Vodní kanály nejsou stoka, naopak, nové biotopy se vytváří, lidé využívájí břehy k rekreci, nebo snad si chodíte si zaběhat podél dálnice? Lodní doprava přeci nezamená těžký průmysl, naopak, proč si myslíte, že kanály v blízkých zemích fungují a dávají lidem obživu? Taková zaslepenost v 21. století je opravdu síla.

Dusanh

Jak kratší? Jako že je kratší než D1/D2 (resp. D1/D55 apod.). Nebo že je kratší a „sklonově výhodnější“, než trať Bohumín-Břeclav?

Zbyněk

Jste úplně mimo mísu. Mluvím o evropském významu pro vodní cesty. Rozhodně se vodní cesta nedá přirovnávat k dálnici, to je absolutně odlišná stavba.

Dusanh

Evropský význam vidíme jasně např. u kanálu RMD, vy míso. Využití pro přepravu nákladu limitně klesá k nule…

Jarda Š.

Neklesá k nule, ale jde o to, že kanál pro námořní lodě (a to ani malé) přes naše území nevybudujeme. DOL by vypadal zhruba stejně jako RMD, navíc by se stavěl v ještě daleko těžších podmínkách. Z Rotterdamu do přístavu v Černém moři stejně rejdaři náklady vozí po moři, ne po řekách a kanálech, jelikož takové zkrácení cesty by jim přepravní náklady podstatně zvýšilo, ne že by tím něco ušetřili. A ani z Hamburku nebo Štětína by to nebylo jiné, byť si to zřejmě M. Zeman myslí. Rejdař raději pluje o několik dnů déle, než aby náklad dvakrát překládal.

Dusanh

„… kanály v blízkých zemích fungují a dávají lidem obživu…“
Nemluvíte třeba o kanálu RMD v Bavorsku, který vydělá méně, než 10% svých provozních nákladů, že ne? A to je typově úplně stejná úžasná alternativní cesta!

rtep

Naštěstí v Ostravě nesedí hňupi typu našeho soudruha prezidenta a moc dobře vědí, že takový nesmysl nikdy k ničemu dobrému nebude.

2084

Radši bych si šel zaběhat podél původního koryta s meandry než podél nějaké vybetonované stoky. Kolem dálnice bych si sice nezaběhal, ale dálnici využívá osobní i nákladní doprava, DOL se využije pouze pro malou část nákladní dopravy (řekl bych, že na dálnicích by se nějaký významný úbytek kamionů nekonal, navíc kamiony na dálnici bych jako problém neviděl, to je spíše problém ve městech, kterým by DOL od kamionové dopravy neodlehčil).

Vlastimil Kocurek

Ostrava překročila práh 21. století. To je senzační poselství.

Radovan Komínek

Ostrava nic nepřekročila. Ostrava se nesnaží o modernizaci uzlu Ostrava, nijak nepomohla ve zkrácení termínu na obchvat Poruby, zabila výstavbu Místecká III, Severní spoj čeká 10 let na další pokračování, výpadovka na Hlučín je 25 let mrtvá a neřeší problémy na ulici Rudná. Ostrava jenom potvrzuje svoji pozici, že u infrastrukturních staveb nijak pomáhat nebude a svoji nečinnost bude zneužívat boj za dobro voličů. Moc dobře si pamatuji vlažný přístup u elektrizace hlavní-Kunčice včetně názorů z města Ostrava, že tato trať by se měla pro malý provoz zavřít, ale když se nedalo zřízení zastávky Ostrava Stodolní nijak zvrátit ani ovlivnit,… Číst vice »

Vizionář

Nechápu, proč jsme si ty hlupáky tady zvolili. Nedělají skutečně nic, vše zůstává maximáně u nějakých pěkných vizualizací – to je jen laciný marketink pro hlupáky z řad voličů.
Ostrava by měla nejvíce skočit po příležitosti splavnit Odru z Polska do Ostravy!
O jakých biotopech a urbanismu mluví????
V trase kanálu do Svinova je jedno velké nic, jen dvě koksovny, chemička, spalovna a ČOV!!!
Macuro a Šebestová, jste směšní, zmizte!

Vlastimil Kocurek

Jak píšu na různých místech, že to co píšete je irelevantní, protože základ je uvědomit si, v kterém století žijeme. Kdyby se to mělo realizovat v roce 1950, pak by mělo smysl okolo toho diskutovat Dens už není doba železobetonová, a to vám nějak úplně uniklo. prostě žijete o století pozadu. A Polsko také, podle takových se skutečně řídit nebudeme.

Ivana

Dnešní vedeni Ostravy se stará jen o galerie, výstavy, koncertní síně a ne o průmysl.

Vlastimil Kocurek

To je ale správné, je to město, průmysl je dnes privátní, a velká část komunikací v Ostravě je státních. město zajiš´tuje v Ostravě kvalitní a rozsáhlou MHD, navrhlo stavbu unikátní filharmonie, …. to jsou úkoly města + ochránit město před zbytečnými stavbami.

Vlastimil Kocurek

Proč předkládáte staré věci, já mluvím o dnešku (včerejšku). Infrastruktura, o které mluvíte je státu, případně kraje. Ano voliči jsou z Ostravy, a měli by hlasovat výhradně pro cíle, na administrativním území Ostravy. taková je totiž legislativa. Úkolem měst je vytvářet v 21. století hlavně vyšší sociální infrastrukturu, a to si plní Ostrava skvěle.
Ještě jednou, to co popisujete je věc státu , který navíc Ostravě dluží nejméně 1 bilion Kč na životném, prostředí. To potom nečekejte že se Ostrava vůči státu nějak přetrhne iniciativou.

Radovan Komínek

Nechci polemizovat o tom za D-O-L do Ostravy ano nebo ne, ale jelikož jsem jel několikrát po cyklostezce podél Odry z Ostravy do Bohumína a viděl jsem situace studie D-O-L, která je nebo byla veřejně dostupná na internetu, tak uvedené argumenty musím označit za snůšku lží bez znalostí faktů. Ale u voličů by to uspět mohlo.

Vlastimil Kocurek

To je jedno, že jste tam jel, podstatné bylo v Ostravě řečeno, že to je stavba 19. století.
To je problém v čase, pochopit jaké je století, že dnes není doba betonová a jednotkou úspěchu tuna něčeho, ale pronikáme do vnitra hmoty, nanotechnologie, elektronika, …..
I vakcína na covid je takový produkt, nevznikla z hromady betonu ani v nějaké smradlavé stoce.

Radovan Komínek

Je smutné, že politika a lež vítězí nad technickými parametry a to i o voličů, víc jsem příspěvkem říci nechtěl. Ještě štěstí, že Zeman neřekl, že se mu líbí VRT. Muselo by se to zastavit jako megalomanská stavba doby betonové.

Vizionář

Máte rozum, jsem rád, že nejsem sám, vidím to stejně, za nic se neschovávejme a říkejme pravdu. Zlé jazyky kanál zpolitizovaly jen kvůli tomu, že jej podporuje pan prezident. A pak je tu jakýsi ekologický Patrik, který nás chce dostat znovu do jeskyní a s ním nikdo nic nedělá!!!

Vlastimil Kocurek

V době jeskynní neobíhaly Zemi tisíce satelitů, jako dnes. Možná ani nevíte, že i Česlo se na takových programech podílí, a je to jistě lepší práce, než stát po kolena v bahně s lopatou při stavbě kanálu nebo sedět na bagru. V Česku momentálně startuje znalostní ekonomika, a je dobré soustředit se na to. Nakonec to nám včera doporučili i Němci.

Vlastimil Kocurek

No s tímhle kanálem se to podle vás „zpolitizovalo“, ale každá řeka se dá technicky splavnit, tak dělejte další návrhy, řek je tady dost. Budu se těšit na další splavnění. :):):):)

Vlastimil Kocurek

Co se týče technických parametrů, tak je jasné, že software, nebo šíření 5G, 6G
nebude probíhat kanálem.

Ivana

No,no, pan Macura není přínosem pro Ostravu.

Jenda-71

Ostravští zastupitelé mají rozum. Nerad chválím politiky, ale tentokrát musím udělat výjimku 😀

Luděk S.

Zakleknem…

Oldřich Sládek

Tvl..Luďku, já to SP čet‘. Vylhanejsi excelové cvičení jsem ještě neviděl, to předčí i SP ŽUBu 😉

Luděk S.

Dík za pochvalu! Dřem jak koně!

Honza P

Pokud by se měl někdy realizovat tento kanál, tak by se nutně muselo začít od Moravy, protože celý kanál bude muset být zásobován vodou z Dunaje. V Odře u Ostravy nejsou dostatečně průtoky, takže i kdyby se tato akce za 15 miliard slavnostně otevřela, neplavalo by tam nic, bylo by tam (po většinu roku) málo vody. To už by bylo účinnější ty peníze vybrat v hotovosti a posloužit jimi na podpal.

Vizionář

Za 15 miliard pouze do Ostravy.
Píšete blbosti, minimálně od ostravských soutoků Odry s Ostravicí a Opavou je řeka dostatečná!!!
Najděte si historii, už se tudy v minulosti velké lodě plavily směr Polsko.

Peeetr

Tisíce blbečků opakují teze o nutnosti napájení a zásobování nějakou cizí vodou.
Česko je unikátní střecha Evropy a vodu máme vlastní, pouze stačí tolik draho přečištěné ji nepouštět úplně nekontrolovaně zdarma do zahraničí. Právě tyto stavby, které nemusí nikdy dojít až k absolutnímu vrcholu D-O-L o kterém snil už Karel IV. umožní vodu lépe regulovat a kromě možností dopravy i umožní v dobách sucha vodu na Moravě a Slezsku lépe schraňovat.

Dusanh

Jako že v Lanžhotě postavíte velké čerpadlo a budete vodu z Moravy vracet do Olmiku? 😀

2084

No, v létě té vody není zas tolik. Třeba na Labi je poměrně často nedostatek vody pro plavbu větších nákladních lodí.

Vlastimil Kocurek

Voda v létě není ani v Dunaji předloni byl stav v Komárně 177cm,. doprava sála.
Zdroj TASR.

Vlastimil Kocurek

Ta voda se musí udržet v půdě, ne v kanálech.

Vlastimil Kocurek

Je to tak, navíc nám Ostrava letos nadělila k Vánocům 15 miliard. 🙂

J.K.

Já nevím co má na splavnění Odry do Ostravy stát 15 miliard, ale zregulovaná už je tam stejně, tak nevím co by to mělo být za devastaci životního prostředí…

Jiří Kocurek

Vody po kolena, v létě nikoliv. Plavební komory by byly potřeba. Ale i tak je těch 15 miliard trochu moc peněz za sakra málo muziky.

Jarda

celé koryto by se muselo rozšířit a vyhloubit a ještě ty komory….v podstatě to ani moc nedává smysl…bylo by lepší, kdyby se odkanalizovalo Labe, které přišlo o polovinu délky

Vlastimil Kocurek

…….a tu vytěženou zeminu by tisíce aut vozilo někde poblíž vašeho bydliště, abyste to měl pod kontrolou ????

Vlastimil Kocurek

Stejný problém je na Dunaji v Gabčíkovu, rychle se to zanáší nejen zeminou ale i těžkými kovy a jsou z toho bezradní, prostě. kde by se to asi vozilo ??? Je to silně kontaminované. Tam v budoucnosti bude řešení, ale docela drastické a drahé.-

Jakub P

JJ, už vidím, jak se nákladní lodě proplejtaj těma meandrama těsně před hranicema a v pohraničním úseku…

Vlastimil Kocurek

O tom už nemusíte přemýšlet. Je to věc Ostravy. Angažujte se ve svém městě, třeba tam také máte řeku, kterou byste mohl splavnit.

J.K.

Jj, hlavně nepřemýšlet, to je vždycky riziko že si člověk udělá vlastní názor. 🙂

Permonik

Kdybych našel odkaz tak doplnim. Odbahnění toku a srovnaní na plavebni šířku, rekonstrukce mostu 7 silničních, 1 železniční (ty se stejně v nasledujích letech budou muset opravit), 1 zdymdlo, přístav a možna 2km kanál, aby se vyhly meandrům v Bohumíně.

Kalanis

Kanál je u bratrů Poláků. Tam problém nebude. Problém bude zdymadlo a jez Bohumín (zelený jak na Labi) a prohloubení až k dolu Jan Šverma, kde je místo na přístav a překladiště. Zbytek trasy je nyní skrz moravskou bránu pro velkou plavbu hloupost. I když zásobovat letiště Ova lodní dopravou – to by byl slušný punk.
Ova má od Rudné na jih CHKO – podobně jako Olm na severozápadě.

Vlastimil Kocurek

„U bratrů Poláků“ Bratr se asi nejlépe pozná podle toho, že k nám exportuje potraviny se salmonelou a jedem na krysy.
„Zásobovat letiště lodní dopravou, to by byl punk“ – No comment :):):):) ale sranda musí být i v těchto diskusích.

Vlastimil Kocurek

Jak píšu výše, jde o to pochopit jaké je století. Tím ostatním už není třeba si zatěžovat hlavu.

Jiří Kocurek

Že by ten nesmysl šel konečně tam, kam patří, tedy zpátky do archivu a 100 let nevytahovat? Bylo by jenom dobře.

Jediné, co dává smysl aspoň trochu, je Labe. A možná Odra k Ostravě. Když bude dost vody. Přístavy na Dunaji nejsou daleko od hranic a od moře to ůže jet vlakem z Terstu nebo Koperu. Chorvati se snaží o trojmoří, aby se zboží překládalo na vlak u nich.

švestka

Nejpozději v březnu 2023 do archivu půjde (stejně jako Miloš z hradu) a snad už navždy.

rtep

Pro zlodědka Zemana není vhodná archivace, lepší bude skartace…

Vlastimil Kocurek

Skartace tohoto projektu by byla nejlepší.

Miloš

Ostrava má jistě tajný a lepší projekt pro tranzit zboží v jejich regionu..
Ať ucpané dálnice a železniční koridory jen kvetou😉

Vlastimil Kocurek

Ostrava nebude realizovat vaše sny, ale udělá si to podle sebe. Je na to legislativa.

Vizionář

Udělá si to tak, že neudělá vůbec nic a bude si dál hrát na jakýsi „skanzen“!!!

Vlastimil Kocurek

Skanzen jsou právě ty průplavy. A ostravský průmysl.

Frantisek

Silnice ucpané zátěží ze zanedbaných železnic rozhodně nevyřeší ještě pomalejší vodní kanál. Ale ani další dálnice.

Majkl

Milošu vzdej to. Dráha a dálnice postačí. Splavnil bych opravdu ale jen lépe Labe v údolí Labských pískovců a dál směr Východní Čechy. Vltava jen rekreace,.případně část Moravy na jihu tedy. Zbytek zpět zameandrovat.

K.S.

Moravu nemá smysl splavňovat, to by muselo souhlasit Rakousko a Slovensko, ta je v jejich gesci a tam můžeme myslím tak maximálně doufat v protažení Baťáku. Labe by se dalo usplavnit, ale muselo by se najít moderní řešení celého problému, ne trvat na tom co kdysi kdosi nakreslil a brát to za jediné možné, což se dělá.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, to zaznělo i v Ostravě na projednávání, že nejsme v 19.století. Tedy pan prezident zřejmě ještě je.

Vlastimil Kocurek

Morava na jihu vůbec nepřichází v úvahu. je tam lužní les – v podstatě chráněné území evropského významu. Akorát v Lánech to nebylo známo. Navíc je to hraniční řeka ČR/SR a pak SR/Rakousko, lužní les a meandry jsou ve všech třech státech.

Kalanis

Morava i v tom lužním lese dávno regulovaná je. Tam je to otázka zpevnění břehů, postavení jezů a zdymadel. Naopak je (za stávajícího nastavení) prakticky neproveditelné zplavnění Dyje.

K.S.

Kalanisi, promiňte ale splavnit byť regulovanou Moravu pod Brodským je…. jak bych to jen řekl, mokrý sen, tam nemá cenu nějaký kanál uvažovat, veškeré jezy co tam zbyly jsou v mizerném stavu, navíc kanál mám jít od Hodonína buď na Břeclav, Hohenau a Vídeň, nebo na Brodské a Bratislavu. Dyji jako takovou nemá cenu splavňovat nad třídu O, eventuálně I, což je pro výletní lodě, jediný cíl který za Břeclaví je, je Brno a to dodneska nemá ani pořádný železniční kontejnerový terminál, dále tam není ani pořádný průmysl který by potřeboval materiál v takovém objemu. Představa že tam vznikne ocelárna,… Číst vice »

Turnovak

Tak k tomu kanálu bych si pomohl hláškou z jednoho filmu. …to je ale blbost, počkejte uvidíte ty následky…

standa

https://www.youtube.com/watch?v=6BV37Dcxj9s tak tohle si teď může zeman pouštět 😀 protože u snů asi zůstane tak aspoň ta muzika zpříjemní život i když to asi není jeho styl.

Jiří Kocurek

Spíš tohle. Jen nám v ČR chybí Hurónské jezero. https://www.youtube.com/watch?v=U15Fwo9tbJ4

K.S.

No možná mu pusťme raději toto, ne? www. youtube. com/watch?v=9vST6hVRj2A

Vlastimil Kocurek

🙂

David S.

Naštěstí aspoň někdo má rozum 👍

Démon

Tleskám. Snad začne tato vláda řešit problémy země a ne výmysly Zemana.

Vlastimil Kocurek

už aby byl pryč, včera pozdě.

IGCT

Krása střídá nádheru.

Vojta

Díky Ostravo, že pomáháte zastavit tu kravinu. 🙂

M H

Kanál DOL je samozřejmě nesmysl, nicméně splavnění Odry v Polsku a přístav někde v Ostravské aglomeraci poblíž dálnice a s napojením na železnici může mít smysl jako ukončení této vodní cesty. Otázka však je, jestli až ve Svinově, někde u Bohumína, již v Polsku, nebo třeba až někde u Mošnova. Stejně tak je otázka, jestli by mělo ukončení této vodní cesty až v ČR nějaký reálný přínos pro firmy v regionu. Pokud by žádný přínos pro firmy působící v ČR nebyl, měla by sa tato vodní cesta jednoznačně ukončit již v Polsku.

Juraj

A existuje na to reálny business case? Pretože všetko, čo sa dá prepravovať po vode, sa dá efektívnejšie prepravovať po železnici. Lode majú výhodu akurát v hromadnej preprave komodít, a toho celkovo ubúda – ako píše aj článok.
Na kontajnery a vôbec všetko v JIT reťazci je vlak rýchlejší a flexibilnejší, obslúži viac destinácií a je kapacitne škálovateľný. Aj keby sa mala postaviť ďalšia trať, bude to prínos výrazne väčší, pretože tá poslúži aj cestujúcim. Nič z toho loď neponúka.

Jiří Kocurek

Velké Kališovo jezero je ideálně přístupné od vody, dobře přístupné od dálnice, dostat tam železnici prakticky nemožné. Takže tady ne. Vrbické Jezero podobně viz výše, pro tu železnici trochu lepší. Místím se to líbit nebude, vypadá to ajko rekreační oblast. Tady radši taky ne, to je o přesdržku. Kus dál proti proudu je soutok s Ostravicí a na ním už ubyde vody. Ale nad ČOVkou (v Přívoze) by mo možná ještě šlo. Dálnice tam je. Železnice v dosahu, areál je zavlečkovaný, bývalý důl Jan Šverma. Nic lepšího nevidím. Anebo proti proudu Ostravice k areálu Vítkovických Železáren. Namísto těch lagun, nebo… Číst vice »

K.S.

Na Vrbické se vlakem dostat dá z, z jihu. A dalo by se i ze severu, ale asi by to bylo horší co do průchodnosti.

K.S.

Dokud není známé přesné trasování u nás a v Polsku tak nemá cenu moc řešit kde ji ukončit, pokud jsou Poláci s to ji dokopat pod starý most v přes Odru, tak aby to nenarušilo meandry, budiž stavba provedena. Návrh přístaviště jsem viděl, jeden nějaký, na Vrbickém jezeře, což dává smysl. Jenom by to pak chtělo postavit vysoký jez a napojit i další jezera kolem Odry, pokud se tam těžil štěrkopísek, tak možná odtěžit i ten zbytek terénu co tam je mezi jezery a řekou. Pak by se jezera dala využít k regulaci průtoku a také by se dalo dosáhnout… Číst vice »

Jiří Kocurek

Toho Vrbického by byla škoda, už se tak nějak zapracovalo do přírody a života okolo. Jen jako kotviště výletních lodiček a podobně, časem se nějaké najdou.

Vlastimil Kocurek

Ostrava vám dale jasnou odpověď, co proboha svatého ještě chcete diskutovat !!!

M H

Otázka je, jestli je to čistě politické (či populistické) rozhodnutí, nebo jestli je to rozhodnutí na základě průzkumu mezi firmami a průmyslem působícím v dané oblasti. Článek na mě dělá dojem, že je to spíše to první. Myslím však, že by se to mělo zavrhnout až na základě toho druhého. Chrudim taky kdysi nechtěla železnici…a tak vznikly Pardubice. Vodní cesta takový význam mít nebude, ale zároveň může vytvořit pracovní místa v regionu, bude-li využívána.

Vlastimil Kocurek

Nemáte ještě nějaký starší příklad. Totiž to, ce se dnes děje v globální ekonomice a High Technonologis, nemá srovnání s ničím jiným, co tady bylo v minulosti, s výjimkou toho, že bohatá společnost degraduje, o samozřejmě je nyní vidět.

Permonik

Končit by to mělo ve Svinově. Aktualně to konči na hranicích. Pokud se to protahné na uzemí ČR, tak je možne to dotovat z Eu peněz jako nějaky projekt přeshraniční spolupráce (až 80 procent). Musí se vybudovat přístav a zdymadlo. Dále je v nákladech odbahnění řeky a korekce plavební šířky dráhy (což je sporný náklad). Pak je v ceně oprava 8 mostu, které už tak jsou v předrekonstrukčním stavu a opravovat se budou tak jako tak….. z mého pohledu je to sliznutí třesničky z polského dortu. Do Mošnová by se muselo kopat cca 25km skrz CHKO a přítav by byl… Číst vice »

Permonik
Vojta

Racziborz dolny je oficálně suchý poldr, i když občas v něm trocha vody je, jako před měsícem: https://www.radio90.pl/zbiornik-raciborz-dolny-rozpoczal-prace-to-historyczny-moment-dla-regionu-wideo-z-drona.html

Permonik

JJ je, ale už jsem na polských webech, asi rok zpátky viděl plány na přebudování na přehradu.

Ondřej

Oni to plánují hned jak jim skončí podmínka EU dotace, že na to nesmí sáhnout. Otázka je, jestli k tomu sáhnou, i kdyby se u nás nestavělo.

Vojta

Jojo, máte pravdu, třeba tady o tom píšou:
https://dziennikzachodni.pl/raciborz-dolny-gotowy-po-siedmiu-latach-zakonczyli-budowe-zbiornika-przeciwpowodziowego/ar/c1-15054982
Ale jsou to „vzdálené plány“:

Zapowiedział, że to nie koniec inwestycji. Racibórz Dolny ma zostać przeprojektowany na zbiornik mokry, czyli taki wypełniony na stałe wodą. Obecnie jej piętrzenie jest możliwe na okres około dwóch tygodni. Za kilka, może kilkanaście lat ma pełnić również funkcje rekreacyjne, ale i umożliwiać żeglugę po Odrze. To jednak odległe plany.

Honza P

Splavnění Odry po Ostravu je taky nesmysl, jsou tam malé průtoky. Úsek by se musel dotovat vodou z Dunaje, nebo by to sloužilo jen sezónně (když je zrovna dost vody), chuť se zase nevyplatí ekonomicky. Takže buď celá větev Dunaj – Odra, nebo nic (přikláním se k tomu druhému)

Oldřich Sládek

Na kanál DOL neexistuje komodita, která by tu stavbu ospravedlnila.

Vlastimil Kocurek

No ona bude ukončena ještě před dokončením i v Polsku, docházejí totiž peníze a naši zastánci si ani takovou důležitou věc nebyli schopni zjistit.

Martin K.

No klobouk dolů. Tohle jsem od nich nečekal. Pokud toto čte někdo z kraje, tak jen upřímné DĚKUJI!

Ivana

Bohužel vedeni Ostravy nemyslí do budoucna, jak primátor, tak šéf kraje, VŠB se také příliš neukázala.

Koro

Byl bych v klidu. Zemák pujde za 2 roky od valu a uz si na to nikdo ani nevzpomene.

Já, kdo jiný

Na Vysočině mu bude dobře.

Vlastimil Kocurek

Bude mít vilu v Lánech. ne na Vysočině, i když na léto to bude mít lepší. Má tam svůj člun.

rtep

Ani na něj. Rozhodně ne v dobrém.

ZdendaP

Bohužel se během těch dvou let zbytečně vyhodí z okna spousty peněz daňových poplatníků.

xyz

Obzvláště pikantní na celé věci je, že proti kanálu v rámci ostravské komunální politiky tedy jsou i členové Babišova „hnutí“ ANO, v čele se zmíněným primátorem Ostravy. 🙂

MLB

On asi i Babiš sám, akorát potřebuje Zemana na své straně, tak se tváří jako že souhlasí.

Vlastimil Kocurek

Také se to sune y níž a i Havliček, musí dělat šaška.

Michael

Hrajo s dedkem betla a na oko na tom makaji, aby jim dal pokoj.. Za dva roky to hodí šuplíku a všichni si zhluboka oddychnem!

czhunter

Na druhou stranu si chytře počkali, až bude po krajských volbách.
Protože teď už mají mandát delší než prezident, a nemusí mu lízat … paty.

Ivana

Pan primátor je poněkud těžšího myšlení , ten se ukázal na poněkud nepovedeném zahájení náhrady letošních Colours.

adamgolias

HURÁ

Partneři

Škoda transportation