Obrazem: V Ostravě představili novou tramvaj od Stadleru, ze třetiny má český původ

Tramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaj Tango NF2 "nOVA" od výrobce Stadler. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravní podnik Ostrava a společnost Stadler dnes na veletrhu Raildays v Ostravě poprvé detailně představily zcela novou tramvaj pro moravskoslezskou

Dopravní podnik Ostrava a společnost Stadler dnes na veletrhu Raildays v Ostravě poprvé detailně představily zcela novou tramvaj pro moravskoslezskou metropoli. Vozidlo Tango NF2 „nOVA“ je první tramvají, kterou vyvinula společnost Stadler ve své pražské kanceláři, zároveň jde o první zahraniční tramvaj v tuzemské MHD.

Neplatí to ale stoprocentně. Bohumír Kráčmar ze společnosti Stadler označil původ stroje za česko-polský. „Přes 35 procent z ceny komponentů vytvořili čeští dodavatelé,“ uvedl Kráčmar. Jako příklady jmenoval společnosti Bonatrans, C.I.E.B. Kahovec a Alfa Union. Jinak je ale tramvaj vpravdě evropský produkt. O hrubou stavbu se postarali v Bělorusku, trakční motory pocházejí z Rakouska a finální montáž probíhá v polském závodu Stadleru v Siedlcích. Design navrhli ve Švýcarsku, například tvar čela má zabránit nejhoršímu v případě srážky s chodcem.

Tramvaj je dvoučlánková, plně nízkopodlažní, má klimatizaci a zásuvky USB. Vejde se do ní 188 cestujících, z toho 61 sedících. Maximální rychlost je 80 kilometrů v hodině. Podle Kráčmara předčí jiné tramvaje například tím, že má některé železniční prvky, například vnitřní obložení. Skříň rovněž prošla dynamickými zkouškami.

Dopravní podnik Ostrava si objednal celkem 40 vozidel v celkové hodnotě 1,2 miliardy korun. „Smlouvu jsme podepsali za velmi výhodných podmínek,“ doplnil šéf DPO Daniel Morys. Připomněl, že z 85 procent na akvizici přispějí evropské fondy.

Hotové jsou zatím dvě tramvaje, zatímco jedna stojí na veletrhu Raildays, druhá už polyká zkušební kilometry bez cestujících v ostravských ulicích. Třetí vozidlo je rozpracované. Tramvaj by měla být do konce srpna schválená jako typ. DPO bude muset nové tramvaji přizpůsobit i infrastrukturu, na zastávky Dům energetiky a Stodolní se tramvaj zatím nevejde.

První reakce návštěvníků veletrhu byly vesměs pochvalné, zazněla ale i kritika na madlo, o které se cestující při opouštění některých míst může praštit do hlavy.

Tramvaj Tango NF2 Trmvaj Tango NF2 Tramvaj Tango NF2 Tramvaj Tango NF2 Tramvaj Tango NF2 Tramvaj Tango NF2 Zásuvka USB v tramvaji Tango NF2 Trmvaj Tango NF2 Tramvaj Tango NF2 Trmvaj Tango NF2 Trmvaj Tango NF2
Tagy dopravní podnik ostrava Stadler tramvaj Tango NF2
1 komentář