Doprava ve městě Tramvaje

Historický úspěch Škody. Do Německa dodá 80 „finských“ tramvají

Tramvaj ForCity Smart Artic v centru Helsinek. Autor: Škoda Transportation
Tramvaj ForCity Smart Artic v centru Helsinek. Autor: Škoda Transportation

Škoda Transportation slaví získání největší exportní zakázky na tramvaje. Pro dopravní podnik Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), který zajišťuje dopravu v regionu kolem měst Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, dodá 80 tramvají. Součástí kontraktu je rovněž opce na dalších 34 vozidel. Celková hodnota základní dodávky bude dosahovat téměř 7 miliard korun.

„Pro Škodu Transportation se jedná o největší exportní tramvajovou zakázku v její historii, a to jak z finančního, tak především z výrobního hlediska. Rovněž se ukazuje, že se vyplácí naše strategie orientovat se i na západní trhy. Už v letošním roce dodáme mimo jiné první tramvaje do německého města Chemnitz. Unikátní na projektu pro rnv je, že tramvaje budou propojovat tři spolkové země našeho západního souseda,“ říká předseda představenstva a generální ředitel skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

V soutěži, která běžela déle než rok, porazila Škoda většinu světových výrobců tramvají. Vozidla budou provozována ve třech spolkových státech Německa. Jedná se o Bádensko-Württembersko, Hesensko a Porýní-Falc. První tramvaje má dodat na začátku roku 2021.

Tramvaje pro německého zákazníka vychází z typové rodiny tramvají ForCity Smart, které vyrábíme v našem finském závodu Transtech. V současnosti dodáváme tyto stroje do Helsinek a brzy do Tampere,“ řekl Zdeněk Majer, viceprezident Škody Transportation.

Škodě se tak vyplácí investice do finského výrobce Transtech, jde o tramvaj, která vychází z konceptu vyvinutého právě touto firmou. Výroba tramvají má probíhat v Česku i ve Finsku.  „Vynikající reference, zkušenosti z provozu v Helsinkách a navržené inovace pro rnv, byly klíčem k úspěchu v tomto tendru, který byl jeden z největších v Evropě za poslední roky. Do projektu budou zapojeni techničtí experti napříč celou skupinou Škoda Transportation,“ dodal Majer.

Škoda do Německa dodá tři typy různých tramvají, nejdelší bude měřit téměř 60 metrů. Půjde o tříčlánkové, čtyřčlánkové a šestičlánkové tramvaje. Plzeňská firma pro německý trh vyrobí zhruba 31 kusů třicetimetrových vozů, 37 vozidel čtyřicetimetrových a 12 šedesátimetrových tramvají.

Jedná se o obousměrné nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky a rozchodem 1000 mm. Vozidla budou vybavena nejmodernějšími informačními systémy, kamerami a mnoha dalšími inovacemi. Maximální provozní rychlost vozidel bude 80 km/h. Vozidla rovněž poskytnou bezbariérový přístup pro cestující na vozíčku a dětské kočárky.

„Projekt Rhein-Neckar-Tram 2020, na kterém spolupracujeme se společností Škoda Transportation, znamená zásadní krok k zajištění budoucí udržitelnosti kvality veřejné dopravy v našem regionu. K tomu, abychom zajistili vysokou kvalitu života v našich městech, je nutné mít především efektivní a komfortní veřejnou dopravu, kterou zajistí silná flotila nových vozidel,“ říká Martin in der Beek, technický ředitel společnosti rnv.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • No jestli to chápu dobře, uspěli s tím, co primárně vyvinuli Finové dávno před tím, než je koupila Škoda. Takže mezi úspěchy patří spíš nákup konkurence.

      • Zrovna tato zakázka se už nějaký ten pátek kreslí i v pražské Škodovce. Pro každého zákazníka se tramvaje, vyjma třeba podvozků, kreslí řekněme z 50% znovu, obzvlášť při takovém počtu bude změn mnoho. Vyvinuté je hezké, ale je potřeba to převést na koleje. Malůvkami v katalogu se nenechte zmást, nic dalšího, kromě tříčlánkovéo Articu, nakresleno nebylo.

    • A měla nějakou vůbec šanci vyvinout něco pořádného, nebo se jí z drah zadávají „budget“ modely? Nehodnotil bych snad při porovnávání vlaků vnitřek pro cestující, je jasné že když si v Panterovi někdo usmyslí barevnou hudbu, vířivky a nevím co, bude to působit jinak než když se tam dá co se tam dalo. To co je myslím lepší hodnotit je technické řešení podvozků, pohonů, regulace atd. Panter by byl myslím celkem pohodlný kdyby vnitřek dělal někdo jiný, 380ka mi ale přijde že se dělala jenom jako takový tunel bez zásadnější vize.

      • Panter má tragický nejen interiér, ale i podvozky. Zejména v „rychlíkové“ verzi šílenost.
        Oni jsou omezeni malosériovostí výroby všeho, co dělají, protože na západ to nemají šanci prodat, takže k vyrobení srovnatelného produktu se světovými výrobci by se jim musel dosypat mnohonásobek.
        A nevím, proč by se to mělo dělat, podobný pokus se 109E dopadl dost tragicky.

        • Souhlasím s těmi podvozky u InterPanterů – hrůza. Mlátí to stejně jako svého času (70., 80. léta) vozy řady Bh z Györu.

          • Všem ve stromu: souhlasím. Interiér jako v tramvaji, obrovské bílé plochy, u WC pro invalidy strašné místo. Při míjení vlaků: vagonotřesení.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora