Ostrava na třetí pokus vysoutěžila dvoupodlažní autobusy, dodá je Scania

Vizualizace dvoupodlažního autobusu pro Ostravu. Foto: DPOVizualizace dvoupodlažního autobusu pro Ostravu. Foto: DPO

Ostrava bude prvním městem v zemi, kde začnou jezdit v městské hromadné dopravě dvoupodlažní autobusy. Na třetí pokus se do

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Zajímavé

LiborV

Všimli jste si i vy ostatní jak se postupně začíná dařit Scanii pronikat do vozového parku českých dopravců? Nejnověji vozy této značky nasazuje ČSAD Polkost (od 1. 12. 6 ks na nové lince MHD Praha, Arriva na Kladně..). Čím tak boduje třeba oproti SORu?

R2R2

Bud maji stesti, ze se trefuji do predstav politiku o idealnich vozidlech nebo je to o penezich, tim ci onim zpusobem.

PetrB

Nedavno je koupil i Ustecky kraj (Dopravni spolecnost Usteckeho kraje) v poctu 71 ks…
Tak urcite svedska Scania na tom bude s kvalitou lepe nez cesky SOR.

Karel

Příště bez chyb

Gajda

Stačí se podivat na interier Soru, na podlahu Soru, na to jakej má Sor servis. Tam bude asi nejen Scania zajímavější. Nehledě na to, že ji kupují i ti, co můžou koupit co sami chtějí.

PetrB

Ja vim od predstavenstva jednoho mestskeho dopravniho podniku, ze SORky poridili jen proto, ze byli levne, protoze zrizovatel (mesto) nema jaksi zajem zvedat rozpocet DP, takze jedina cesta jak koupit co nejvice novych vozu byl SOR. Na stranu druhou je tento dopravce z vozu SOR City NB12 docela nestastny vzhledem ke kvalite techto vozu… a ma za to, ze je bude muset vyradit drive s porovnanim se znackou MAN nebo IVECO (Irisbus). MAN vydrzi az 17 let v kazdodennim provozu, Citelis 15 let. Předpoklad u SORU je asi 10 – 12 let. Takze ve finale co se vyplati koupit? A… Číst vice »

Martin V.

V Praze se nejstarší SORky NB dožily 10 let v provozu a zatím nic nevyřazují, nebo už jo? Každopádně je to statisticky významný vzorek, takže do pěti let bude jasné, jestli bude životnost srovnatelná se Citybusy nebo ne. Jsou u SORu nižší jenom pořizovací náklady, nebo i náklady na servis?

Alexandr Mikulka

Celkem by mě zajímalo, odkud čerpáte svá čísla, své údaje a své zkušenosti. Zdá se mi, že z ukazováku levé ruky.
Protože já sice SOR nemám rád ale zato žiji ve světě dopravců a reálné zkušenosti se SOR-em jsou výrazně lepší, než hate, který je provází. Se podívejte, kolik drží SOR v brutálně těžkém pražském provozu.

LiborV

V Berlíně mají stejné patrové vozy Scania. Ty novější také se skleněnou střechou. Na videu si jí ředitelka BVG chválí. Objednali je s motorem euro 6. Cena za vůz je mírně nad 400 000 euro. Nějak málo oproti Ostravě ne? Nejnovější patrové vozy v Berlíně jsou 3 nápravové od firmy Alexander Denis
.

noerf

Jednopodlažní autobus Irizar I8 pro 63 cestujících stojí 10 milionů (dopravce Student Agency) s koženými potahy, klimatizací, wifi, zásuvkami, monitory v sedadlech. Při sníženém komfortu by se tam vešlo 67 cestujících, což v této verzi irizar standardně nabízí. To znamená, že DPO volí pro mhd model s kapacitou, která je srovnatelná počtem sedaček s dálkovým autobusem a cenou o třetinu vyšší. Tomu se říká efektivní hospodaření. Obyčejný třínápravový bus byl efektivnější a podstatně levnější.

LiborV

Nejsem si jistý zda ta cena, kterou platí Student agency za Irizar i8 není daná velkým množstvím odebraných vozů. Berlín kupuje dieselovou verzi patrového vozu pro Ostravu (také se skleněnou střechou) v přepočtu také za necelých 10mil. korun. Jenže Berlín odebral podobných vozů 200. Ostrava odebere 2.

dopravak

To bude určitě tím počtem ks. Vezměte nějaké řízení (mini)projektu, dokumentace, náběh výroby, nastavení lakovací linky na dva ks apod. Turistická atrakce ok, ale nevím, jestli tohle není trošku mrhání penězi.

noerf

LiborV: Tak určitě má Student agency nějaké slevy, na druhou stranu má specifické požadavky na sedadla a vybavení autobusů.
Spíše jsem chtěl poukázat, že místo patrového autobusu s určitou kapacitou sedících cestujících lze použít relativně standardní autobus (15 nebo 18 m), kde se dá uzpůsobit počet sedaček dle potřeb objednatele a s výrazně nižší cenou za pořízení i provoznímy náklady.

a8n

Protože Ostrava je speciálka – jiný motor.

Ryk Mat

Muhehe. Není to tak dávno, co jsem tu o kapacitě, cenách, nápravových tlacích, rychlosti výměny cestujících, spotřebě a dalších nectnostech dvoupodlažních busů psal. Běžně to má kapacitu o něco větší, ale nádrže na plyn na střeše holt být nemůžou. Přestože se na ceně podepisuje i prosklená střecha a odebrané množství, určitě mnohým její výše napoví, proč ve Švýcarsku, zemí s nejlepší veřejnou dopravou v Evropě a nejspíš i na světě, jsou naprosto běžné tříčlánkové busy a double decker tam nejezdí. A jsem si jist, že i další parametry těch ostravských monster budou stejně otřesné Ale Dolní Oblast je místo naprosto… Číst vice »

LiborV

Možná budete překvapen, ale švýcarský Post Bus si v roce 2017 doubledeckery pořídil. Stále se však jedná o zlomek jeho vozového parku. Odkaz: https://www.alexander-dennis.com/media/news/2017/may/yellow-double-decker-buses-in-eastern-switzerland/

Ryk Mat

Wow. To jsem nevěděl. Vhledem k rozsahu veřejné dopravy ve Švýcarsku je nasazení 23 kusů v celé zemi zdá být opravdu potvrzením jejich univerzální výhodnosti a použitelnosti.

Martin K.

Když jsem kolem té Karoliny dneska jel, tak jsem pořád uvažoval co mi tu chybí. Teď už to vím a mohu jít klidně spát. Nejdříve předražené tramvaje od ŠT (nerozporuji kvalitu, jen ty dva metry délky za 20 míčů proti Stadleru, který v době výběru spolehlivě v OV jezdil na testech), pak letiště v Mošnově (se zoufalou snahou mít linku na Mnichov nebo Vídeň za každou cenu) a teď patrový autobus… Ale proč ne, my na to máme, přeci společně s Karlovarským krajem se pravidelně pohybujeme na předních příčkách mnoha statistik, jen už „nevím“ čeho se týkají.

Vít Jůza

Přehled, na jakých linkách to bude a nebude moci jezdit, by mohl být zajímavý. Pod nesníženými dráty to jezdit může?

Kevis

Oni napsali, že to bude občas jezdit na vybraných linkách. Spíš bych řekl, že to bude v práci.dny stát v garážích. Napsali to jen proto,aby ukonejšili občany, že nevyvalili tolik peněz jen proto,aby to jezdilo jen o víkendech. Za tu cenu by totiž mohli nakoupit 4 nové autobusy.

Kevis

Cože, obsaditelnost celkem 73 cestujících? To má kdejaký 12 m autobus za poloviční cenu

Jiří Kocurek

Nejsou to jenom sedíci? Tak to ve 12m autobusu nedokážete. Ani Karosa Récreo.

Jiří Kocurek

Tak pardon, jenom 64 k sezení. Tak to bych teda v tom 12m raději ani nechtěl vidět.

Robert

To si mohli pořídit desetimetrové SORky. Kapacita podobná, zážitek při plném vytížení taky, a za ty prachy by jich bylo min. 7.

Jarek

Mohla být lanovka, bude něco co zvenku vypadá jako bus na pláž do Chorvatska.Co je na tom atraktivního?Podobným busem snad už každý jel.Teď ještě někdo musí vysvětli Polákům, aby nechali auto na Hlubině a nedělali organizovaný chaos na Slezské.

Modré zábradlí

Dvoupatrový autobus mají leckde. Třípatrový, to by byla ta správná atrakce!!! 🤡

Jiří Kocurek

Kde? Nerad bych si kvůli tomu nevyřizoval pas. Když teda nepočítám dálkové linky, žluté Irizary vídám často.

Kubrt

Třeba v Berlíně.

Martin V.

Chápu to dobře, že to bude kabriolet? Sice modrý, ale se ŽLUTÝM zábradlím. 🙂 Třípatrový bus nevím, ale když jsem viděl vlak se dvěma kontejnery na sobě (na normální plošině a pod dráty, ne po americku v kapsových vozech), tak jsem fakt valil bulvy. Tam by třípodlažní ešus jezdit klidně mohl. https://www.youtube.com/watch?v=CIsTNESkMLo

Václav

To zábradlí je jen namalované, aby to připomínalo kabriolet. Ale střecha je prosklená.

jva

Jsou tam okna otevírající se v celé výšce, čili to zábradlí tam smysl má. Jen nevím, jak mají ošéfováno – okna se šoupají „přes sebe“ – když bude jeden vykukovat, ten před/za ním u stejného okna bude chtít taky, tak tu svou půlku otevře a tomu prvnímu tam něco skřípne (nehledě na to, že pokud bude jeden luftovat, druhý přes dvojité zatmavevené sklo uvidí jen „černou Ostravu“)…

Dalibor

co ty kontyše, ale ten kilometr vysokej smeták na protijedoucí elektice … ten mne dostal.

Vladimir

Jasne tam psali, ze má prosklenou střechu, takze je naprosto jasne, že se o atrakci jedna ani v Londýně, ci Berlíně, kde jsou dvoupatraky běžný dopravní prostředek. Ostrava je turistické mesto, bezste se v lete podívat do DOV, na namesti, ci do ZOO a je v poradku, ze se snaží mesto i nadále zatraktivnit, napr.: dvoupatrovymi autobusy se skleněnou střechou.

LiborV

V Berlíně si objednaly patrové vozy Scania také se skleněnou střechou a USB. Ty vozy byly vyvinuty primárně pro Berlín. Tam je, ale pohání standardní motor s normou Euro 6.

Big Fat Fabulous Woman

Populismus par excellence!

Jiří Kocurek

V Praze je lanovka na Petřín, provozuje ji DPP. V Brně lodě na Přehradě, provozuje je DPMB. To jsou zcela srovnatelné atrakce.

David

A co teprve lanovka z Podbaby do Bohnic, to teprve bude něco!

Sch

Chápu, že běžný low entry mezimestsky autobus není atrakce, ale město by ušetřilo asi polovinu.
A kdyžuuz je ten autobus jako atrakce bez reálného použití jinde, proč to na této trase není elektrobus, toto je ideální.
Sorry jako, to není bus pro rok 2020, Ostravo!!!

Kubrt

Patrový elektrobus by dvě nápravy neunesly, se obávám. A tady šlo primárně o tu patrovost jako atrakci. Osobně to taky nepovažuju šťastně vynaložené prostředky, ale to musejí posoudit ostravští voliči, ne já.

Martin V.

Tak by nápravy mohly být tři. Loni se tu psalo, že Alexander Dennis bude dělat pro Berlín třínápravové double deckery (zatím na naftu): https://zdopravy.cz/berlin-kupuje-az-dve-ste-dvoupodlaznich-autobusu-vyrobi-je-ve-skotsku-17943/

LiborV

Podobné dělá i pro Post Bus ve Švýcarskuhttps://www.alexander-dennis.com/media/news/2017/may/yellow-double-decker-buses-in-eastern-switzerland/ Berlín plánuje provozovat 2 velikosti doubledeckerů. Ty kratší dvonápravové dodává nyní Scania, ty delší se 3 nápravami právě Alexander Denis.

Travegoist

Ono taky ale ADL nemá bůhvíjaké dílenské zpracování, od pohledu na úrovni SOR….

Anonym ze severu

Já vím, že byste radši dvoupodlažní trolejbus a ideálně s kastlí Sorky 😀

Jiří Kocurek

Ještě se probrat a uvědomit si, že patrák ma kapacitu 20m kloubáku. To že kloubový SOR vyjde na 7,1 milionu při objednávce 150 ks je irelevantní. Obojí je sice od S ale tím podobnost končí.
Navíc by ty elektrobusy musely být 4 kusy. 3 na lince a jeden se 20 minut dobíjí. Pak se vystřídají. Protože dva krátké autobusy orpavdu neodvozí totéž, co jeden patrák.

LiborV

Jaké jsou ceny klubového autobusu s podobnou kapacitou? Umím si představit například MB Kapacity se speciálním polepem. Zároveň se tomuto řešení nebráním. Např. v Berlíně kupují kloubové i patrové vozy. Tuším, že nové ostravské Scanie byly vyvinuty primárně právě pro Berlín.

LiborV

Porovnal jste kapacitu těchto 2 patrových vozů a standardního vozu SOR 12 metrů LE? Kolik by těch vozů bylo třeba a o kolik více řidičů by tyto standardní vozy o víkendu spotřebovaly? Rozumím tomu, že máte podobně jako já pochybnosti o využití těchto vozů přes týden. I já. Proto mě napadlo zda raději nepořídit podobný vůz jako je MB CapaCity. Občas se vyplatí koupit i něco co má oproti nejlevnějšímu řešení něco navíc.

Kubrt

MB Capacity nebo pocet řidičů nebo cokoli jiného nemá smysl řešit; město se rozhodlo pořídit, řečeno slovy páně Kočky seniory, lidovou technickou zábavu, neboli kolotoč. Ten taky točí jen o víkendu, tak co.