Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava bude mít další tramvajovou trať s travnatým pásem. Hluk má klesnout o čtyři decibely

Instalace zeleného pásu na tramvajovou trať ve Výškovické ulici. Foto: DPO
Instalace zeleného pásu na tramvajovou trať ve Výškovické ulici. Foto: DPO
Tráva má lépe pohlcovat i polétavý prach z aut, ve městě zezelenají i další tramvajové tratě.

Dopravní podnik Ostrava finišuje s téměř rok trvající opravou tramvají tratě ve Výškovické ulici. Po dokončení se stane dalším úsekem ve městě, kde budou tramvaje jezdit po zeleném pásu z předpěstovaných travních koberců.

Instalace pásů začala v těchto dnech. Cestujícím a obyvatelům má přinést až o čtyři decibely tišší provoz tramvají. „Dosahujeme nejen snížení hluku z tramvajové dopravy a estetizace tramvajových tratí, ale zároveň pomáháme snižovat negativní dopady z běžné automobilové dopravy v nejbližším okolí, protože naše zatravněné úseky dobře zachycují částice polétavého prachu,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Oprava Výškovické ulice začala loni v září, už na konci dubna město převzalo zmodernizovanou křižovatku, včetně nových nástupišť u obchodního centra Kotva. Rekonstrukcí prochází dva na sebe navazující úseky o délce téměř kilometr. První úsek vede od křižovatky s ulicí Svornosti po křižovatku s ulicí Čujkovovou, druhý po křižovatku s ulicí Pavlovovou. Oprava vyšla na 125 milionů korun. Většinu nákladů zaplatila Evropská unie z Operačního programu doprava.

Už loni se travnaté pásy objevily na tramvajové trati na ulici Dr. Martínka v Hrabůvce. Primátorova náměstkyně Zuzana Bajgarová (ANO) tehdy uvedla, že většina tramvajových tratí ve městě má v současnosti otevřené svršky. Město by to ve spolupráci s dopravními podnikem chtělo postupně změnit tak, aby otevřené svršky časem zůstaly jen v nezastavěném území. Způsob modernizace tratí a zakrytí jízdní dráhy se bude lišit podle charakteru území. Pilotní projekt zatravnění se uskutečnil v Ostravě v roce 2017 na Frýdlantských mostech.

Ostrava plánuje vybudování pevné jízdní dráhy a následné zatravnění například v Porubě, připravuje úpravy dalších tratí v Zábřehu a v Přívoze.

Odebírat
Upozornit na
guest
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Konečně někoho napadlo vracet zeleň do měst.

medical_examiner

Mě to taky napadlo…
Akorát že ta zeleň nebude na té trati, ale v případě např. Barrandova nebo Červeného Vrchu všude okolo…

Q.i

Hodilo by se uvést alespoň původní hluk v dB. Decibel je logaritmická jednotka, snížení o 4dB je v rámci spektra různé ( není lineární)

medical_examiner

Že jo…nebo by to mohli uvést v procentech…

Vbb

Právě naopak. Snížení hluku o 4 dB je VŽDY snížení na cca 40% původního akustického tlaku.
Že jste ve škole chyběl zrovna když se braly logaritmy vás bohužel neomlouvá :-).
Spektrum do toho už netahejte vůbec.

wm6x

4 dB? Poznal by to bez meraku vubec nekdo?

medical_examiner

Ehh…ne…
Kolikrát by to nepoznal ani s měřákem

Vbb

Nejste vy ten, co si na nějakém fóru spotřebitelů stěžoval, co je to za bordel, když dvojkompresorová lednička má hluk 38 dB, tak jak to, že jednokompresorová nemá 19 dB?
Z hlediska akustického tlaku je pokles o 4 dB snížení tlaku na méně než polovinu (konkrétně na 40 procent).

Jaaaa

Přesně tak, někdo prostě neví, že jde o log(10) jednotku. A někdo vůbec netuší, co je to logaritmus a jak vypadá.

Prostě jako kdyby ta tramvaj jela jenom po jedné kolejnici.

Vnímání zvuku je holt ale takové. 4 dB jdou poznat. Ale holt to není jako strčit rádio pod polštář, což by si možná někteří představovali.

Zdraví to ale uleví aspoň trochu, a to se počítá.

Permonik

Hodnotu ne. Ale pro představu hluk ulice je kolem 70dB (67-73dB), konverzace kolem 60dB (57-63dB). Takže se mužete z hluku dopravy dostat na uroveň hlasitější konverzace. Neni psáno jak to eliminuje frekvence zvuku. Mužete odrušit i některé nepřijemné pískaní. Jinak od 70dB se doporučuje ochrána sluchu. Takže se i pomocí 4dB dostanete z pásma lehkého poškozování sluchu do pásma, kdy nedochází k poškození. Spíše ty 4dB potřeba brát v kontextu. 4dB uděla trava v kolejišti, 3dB uděla nové položení koleji, 2dB je třeba rozdíl mezi novým okolkem a sjetým, další 2dB je kolejnice s novou geometri vs stará. A dohromady… Číst vice »

Martin

Tak zaplaťpambu, že má DPO srovnané priority. Vše vyřešené, tak se teď může vrhnout na pokládání trávy mezi koleje.

Facepalm

Áá, další panáček, co měl v ruce obrázkovou Dialektiku pro mateřské školy.

PeterC.

Ano, zeleny pas je super. Ale musia polievat, inak bude sucha trava pocas obdobi bez sazda.

dejf

Jo no, je škoda že se k takovejm projektům rovnou neplánuje závlaha. Třeba v Praze by 1% průtoku Vltavy asi dokázalo zavlažit značnou část exponovaný veřejný zeleně. Pro představu i když je celkem sucho, tak Vltavou těch 50 kubíků teče.
Zase na druhou stranu když sem od závlahy na Hradčanský dostal v nočce sprchu skrz otevřený okno, tak sem doufal že je to pitný.

Vašek

Sucho? Už třetí rok v řadě jsou nadprůměrné úhrny srážek, o suchu nemůže být řec.

Jaaaa

Jo? A kde? Druhej. A jsou nárazové.

Facepalm

Plácáte blbosti.

Jiří Kocurek

https://www.chmi.cz/historicka-data/pocasi/uzemni-srazky#
Za rok 2020 je to 114 % oproti průměru. Rok 2019 byl ale podprůměrný.

Balde

závlaha je součástí projektu v ulici Vyškovická, v ulici Dr. Martínka se jedná o rozchodníky a tam závlaha není protože se pokládalo na stávající trať

Jan

Proto už se konečně začínají projektovat rekonstrukce ulic s cílem zadržet a využít srážkovou vodu pro zeleň, aktuálně třeba Seifertova. Nejhorší je mít zaasfltované město, kde voda rychle steče do kanálu a celá ulice je za hodinu po dešti suchá.

Permonik

Nemusi. Možna by chtělo zjisti z jakých rostlin to je, než rychlé komentovat. Jsou to suchomíilné rostliny.

V. K.

Zatravněné kolejiště je samozřejmě lepší. Třeba to jednoho dne pochopí i Praha 4.

Digi

A taky praha 5, kde teď při rekonstrukci tramvajové trati na Barrandov zrusili zatravněný pás mezi hlubočepy a barrandovem… Ony ty tramvaje při posypávání pískem při jízdě z barrandvského kopce totiž vůůbec nepráší…

Leinad

Lepší „čistý“ písek, než písek s pyly, zbytky od kytek atd.

Digi

No ale to jste tam asi nikdy nebyl ne?? Ono to totiž není prach a pyly, ale prach NEBO pyly… A ,ač sám alegik , dám přednost 4. týdnům kýchání, než 52 týdnům prášení křemeného prachu do plic…

medical_examiner

I na to je pamatováno.
I když úplně jiným mechanismem než myslíte (smyčkou před žst. Smíchov)

Digi

No blíž je smyčka v hlubočepích, jestli myslíte že to prášení omezí tím, že omezí jizdu tramvají z/do kopce…

medical_examiner

Těsně vedle. Na tom Smíchově bude všechno končit. A tramvaje, které tam jezdit nebudou – tam nebudou prášit…

medical_examiner

No…ono jí jaksi jednoho dne nic jiného nezbyde…

Honza25

Místo otevřené trati je to super. Ale místo asfaltu nebo betonu, zejména tam, kde často jezdí vozy IZS, je to hezká blbost. V Praze viz Vršovická/V Olšinách (západní část ulice). Vozovky 2+2, 1 pruh parkoviště + cyklo, druhý úzký a uprostřed trávník. Nemocnice za rohem, za dalším hasiči. Sice houkat můžou, ale neprojedou. V minulosti jezdili po kolejích.