Doprava ve městě Tramvaje

Ostrava zatravnila 700 metrů tramvajové trati, završila tak modernizaci v Hrabůvce

Nový zatravněný úsek tramvajové trati na ulici Dr. Martínka. Foto: Twitter Zuzany Bajgarové
Nový zatravněný úsek tramvajové trati na ulici Dr. Martínka. Foto: Twitter Zuzany Bajgarové
Směs tvoří nejméně pět druhů rozchodníků, koberec bude pestřejší a jeho vzhled variabilnější. Použité rostliny jsou nenáročné na údržbu.

Ostrava dokončila  modernizaci tramvajové trati na ulici Dr. Martínka v Hrabůvce za 9,2 milionu korun. Společnost Arbor Moravia tam v úseku dlouhém téměř 700 metrů zabudovala do kolejového svršku vegetační kryt. Testuje se tam i zatravnění v prostoru zastávek. Úpravy by v místě měly snížit tepelnou zátěž, hluk a prašnost. ČTK to  sdělila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Primátorova náměstkyně Zuzana Bajgarová (ANO) uvedla, že většina tramvajových tratí ve městě má v současnosti otevřené svršky. Město by to ve spolupráci s dopravními podnikem chtělo postupně změnit tak, aby otevřené svršky časem zůstaly jen v nezastavěném území. Způsob modernizace tratí a zakrytí jízdní dráhy se bude lišit podle charakteru území.

„Pro frekventované lokality s velkým množstvím propojení a pohybu pěších budeme navrhovat spíše pevný povrch. Pro delší neprostupné úseky chceme využívat zatravnění, které je vhodné v lokalitách s nižším množstvím zeleně,“ uvedla Bajgarová.

Koberce na speciálním substrátu

U pilotního projektu na Frýdlantských mostech byla v roce 2017 vysazena vegetační vrstva do syntetického recyklátu. Tentokrát byly koberce kvůli lepšímu zakořenění a následnému růstu položeny na vrstvu speciálního substrátu.

„Směs tvoří nejméně pět druhů rozchodníků, koberec bude pestřejší a jeho vzhled variabilnější. Použité rostliny jsou nenáročné na údržbu, prakticky jedinou nutnou péčí je občasné dosazování rostlin a jejich závlaha v prvních týdnech po vysazení,“ uvedla Vojkovská.

Od poloviny září se modernizují také dva na sebe navazující úseky trati v celkové délce přes 983 metrů ve Výškovické ulici v Zábřehu, kde se mění i zastávky. Pokládá se tam kryt s intenzivní výsadbou, trať bude osazena klasickým travním kobercem po celé délce a součástí bude umělá zálivka. Přijde to na více než 125 milionů korun, z čehož by až 85 procent mohly uhradit dotace.

„Větší pracnost při modernizaci tratí a vyšší finanční náklady plně vyváží jejich mnohonásobně delší životnost, prodlouží se i cyklus mezi opravami, globálně se zlepšují parametry tratí. Jejich celková modernizace umožňuje dosažení podstatně komfortnější jízdy, snížení hluku a vibrací,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Na příští rok město plánuje zahájení modernizace úseku v Porubě a připravuje i úpravy dalších tratí v Zábřehu a v Přívoze. V Porubě se bude za 200 milionů korun modernizovat více než 1600 metrů dlouhý úsek trati na Opavské ulici mezi křižovatkami s ulicemi Martinovskou a 17. listopadu.

ČTK

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sitgestravel

Pekne. Proto v ramci rekonstrukce tramvajove trati do Jablonce mohutne dotovane z EU trat zasypali sterkem. Ano, EU mysli na ekologii, jenom kdyz tim zdrazi auta.

Peeetr

Tohle vypadá alespoň trochu inteligentně. Ne jak ti totální emani co cpou parkovou trávu a ještě na místa, kde kvůli zácpám je životy zachraňující, pokud to přez tramvajovou trať můžou v krizi střihnou hasiči a záchranky.

robert

Systém IZS má využívat silnice, ne vyhrazená tělesa tramvají. To bys taky mohl nadávat, že se hasiči nemůžou vydat z Hranečníku do Kunčic po tramvaji, aby to měli rychlejší.
Tramvajové těleso slouží výhradně tramvaji, nikdo jiný tam nemá co dělat. Že jsou silnice ucpané, vyčítej autíčkářům, kvůli kterým nemůže houkající sanitka projet.

roman

To není úplně pravda, pán naráží na Prahu kde zatravnili tramvajové pásy které občas využívali vozidla IZS aby se dostali skrz zácpu. V nouzi to zkusí i teď jenom tramvajový pás vypadá jako oraniště 🙂 .Toto samozřejmě v Ostravě nehrozí protože většina města byla postavena v posledních 70 letech a díky tomu máme širší ulice.

robert

Jak píše Y.K., byl to spíš vedlejší efekt, ne záměr. Nemělo by to být využíváno jako další možnost. Třeba v Hradci Králové tramvaje nejsou a zácpy jsou tam taky. Jak se tam řeší uvízlá sanitka v zácpě? Musí počkat nebo si probourá cestu?

Grossák

V Praze před 10 lety byly otevřené svršky výjimkou, zatímco v Ostravě pravidlem. Praha jen trochu dohnala Ostravu a někde ještě přidala trávu. Dělat dál všude tratě s pevným krytem nebo dokonce v BKV panelech už bylo ekonomicky nezvladatelné. Díky změně na klasiku jsou tratě v Praze ve slušném technickém stavu.

Y.K.

Je to těleso dráhy , slouží dráze. Že si to tam mohli stříhnout složky ISZ býval spíše náhodný vedlejší efekt než záměr. Ale to platí hlavně pro Prahu a její BKV panely, které už se nezřizují, v Ostravě je otevřený svršek celkem normální.

robert

Přesně tak. Navíc Ostrava má největší podíl segregovaných tramvajových tratí v Česku.

On.

IZS se dávno kritickým místům vyhýbá a praxi je vidět násobně více řidičů objíždějích kolonu po tram kolejích než vozidel IZS. Klasicky prašný most směrem ke „kukaťáku“ kde často po kolejích projede více aut než autobusů a tramvají. Ale i tak existuje pár míst kde je zatravněný povrch tram. kolejí nevhodný, ale jejich počet a délka je marginální. Přesto je potřeba se ohánět IZS protože tráva omezuje některé vodiče motorového vozidla a pseudo argumenty s IZS jsou vhodné a vlastně jediné.