Dopravci Infrastruktura Železnice

Osobní vlaky mezi Libní a Hostivaří pojedou každý den. Mohou zpozdit jiné spoje

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cestující v Praze budou mít od prosincové změny jízdního řádu možnost jezdit přímým vlakem mezi Roztoky u Prahy, Holešovicemi, Libní a Hostivaří. Dnes v úseku mezi Libní a Hostivaří jezdí vlak jen o víkendu.

Proti prodloužení linky ve všední dny protestovali ostře hlavně nákladní dopravci, kteří spojku z Libně využívají velmi často a mají obavy, že se na trať nevejdou. Nakonec ale situace vypadá, že situace míří alespoň k částečnému kompromisu. O budoucím vlakovém spojení jednali minulý týden zástupci dopravců, Ropidu a Správy železniční dopravní cesty.

Z jednání vyplynulo, že nakonec projede naprostá většina naplánovaných vlaků. Oproti návrhu jízdního řádu jsou jen drobné odchylky v brzkém ranním a pozdním večerním období,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Podle původních plánů Ropidu mají vlaky na této trase jezdit po půl hodině ve špičce a po hodině v ostatní časy. Došlo by tak k výraznému zlepšení spojení mezi těmito částmi Prahy. Zatímco autobusu trvá podle jízdního řádu cesta z Libně do Hostivaře 22 minut, vlak ji zvládne za 9 minut.

Důvodem obav nákladních dopravců je jednak jednokolejná trať z Libně do Malešic, ale hlavně samotný průjezd libeňským nádražím. Kvůli husté osobní dopravě mohou od Hostivaře na Holešovice projet jen dva vlaky za hodinu v pracovní dny, protože křižuje hlavní trať z Prahy na Kolín. Právě na tento problém upozorňovali nákladní dopravci. „Průjezd Libní je hlavním problémem,“ řekl Jaroslav Tyle ze sdružení Železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.

Částečným řešením by mohla být možnost uměle zpozdit (maximálně o několik minut) některé vlaky osobní dopravy, které jedou přes Libeň. Na to ale musí SŽDC vydat provozní opatření. „O návrhu takového provozního opatření se bude mezi dotčenými dopravci dále jednat,,“  řekl Tyle.

V budoucnu by měly problémy zmizet s takzvaným přesmykem, který umožní mimoúrovňové křížení v Libni a současně zdvojkolejnění trati.

Trasu z Roztok do Hostivaře čekají od prosince i další změny. Už nebude S41, ale nově S49. „ Linka se bude nově jmenovat S49 dle logiky číslování, neboť do Hostivaře bude jezdit nově celodenně a celotýdenně,“ vysvětlil Drápal.

Nový bude i dopravce: místo Českých drah začne jezdit společnost Arriva vlaky. Na trasu nasadí modernizované motorové vozy, které budou mít například wifi, ale bude jim chybět nízkopodlažní nástup.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dle mojeho názoru, by měl Ropid plánovat dopravu, popř. její rozšíření, na tratích, které jsou již po rekonstrukci nebo jsou prostě v dobrém stavu.
    Aha. To by nám tu zbyla jen trať do Poříčan a dál nic.

    Co se vlastně o blasti Dálkové a Příměstské železnice od Sametové revoluce postavilo?
    A co nákladní doprava. Zboží co směřuje do Prahy a taky transit.
    Jak to je pořešeno, za 28 roků?

    • Třeba Nové spojení a došlo též k přestavbě hlavního nádraží. Dále třetí kolej mezi Prahou Libní a Prahou Běchovicemi.

      Prostě se udělalo to, o čem se za dřívbylolípu jen mluvilo a pokud by dřívbylolíp trval až dodnes, mluvilo by se o těchto záležitostech dodnes a dodnes by se na severním zhlaví hlavního nádraží házely výhybky ručně.

      • A jé – kuře zase poučuje slepici: kolik roků Vám bylo v roce 1989, že to máte všechny tak jasně uspořádané?
        Ono se stavělo a především rekonstruovalo a modernizovalo nejen v Praze – ale s tvrzením, že „dřív bylo líp“, žádné ty stavby vůbec nesouvisejí – on by je byl rád postavil už i ten bolševik (studie, podle kterých byly nakonec postaveny, vznikly ostatně už tehdy), ale zkrátka na ně nebylo – nebyly žádné příspěvky z EU a naopak my jsme „dotovali“ RVHP a „3. svět“ a i například (dost zbytečnou) vlastní armádu mnohem víc, než jak přispíváme do financí EU …

        • Ž v D
          Já jsem byl v roce 1989 dost staré na to, abych dokázal potvrdit Vaše slova.
          O to víc mě zaráží, že s možností čerpat prostředky z EU, sa teho moc na naší železnici neudělalo. Vlastně skoro nic. A doba čerpání dotací je v čudu.
          A jak jste napsal. Ty projekty jsou ještě od Bolševika. Pravda, některé jsou potřeba přepracovat ale jsou a neděje se nic.
          Postupem času se příprava staveb tak zbyrokratizovala, že je fakt lepší to všechno jenom opravit, zakonzervovat a vozit sem turisty dívat se na celonárodní muzejní železnico.

        • naopak je s podivem, co vše se zrealizovalo, ač se dotoval celý východ 😛
          když si veznu, kdy se jezdilo na páru, kdy vznikly žáby, kdy Metro v celý Praze 😛

    • Prosim, za “dle mojejo nazoru” nemambxt carka.

      To je strasny zlozvyk.

      • Čarka je uprostřed kosočtverca.
        S ohledem ma moje vzdělání “ vod železa“, to sedí.
        Co řeknu, to sedí. Nerad bych seděl za to, co jsem řekl.
        Happy day 😉

  • „Zatímco autobusu trvá podle jízdního řádu cesta z Libně do Hostivaře 22 minut, vlak ji zvládne za 9 minut.“
    No jo, ale to ten vlak zrovna musi jet, kdyz potrebujete, pokud ne pojedu radeji busem, kdyz ve spicce jede kazdych 7-8 minut a mimo ni pak v intervalu 15 – 20 minut. Vecer v prac. dny a celodenne po 30 minutach. Navic k tomu musite prijit na ten vlak vcas a mit nadrazi pobliz. Jina situace je v relaci Holesovice – Hostivar, tam to vlak zvladne za 15 minut a MHD s prestupem za 40 minut. Jenze zase musite byt nekde pobliz nadrazi. Jinak se vyplati spise jet metrem na Hlavak a z nej linkou S9 (30 min. jizdy) jinak metrem a busem vyjde cesta na 40 min.

    • Nepíše se, že S49 má nahradit bus, ale že je doplní. A já věřím, že S49 bude pro dost lidí atraktivní spojení, zejm. cestující mezi severní a jihozápadní částí Prahy. Spíš doteď byla linka S41 jen mezi Libní a Holešovicemi nevyužitá.
      V Libni by bylo ale potřeba přesunout zastávku návazných autobusů k nádražní budově, tak jak se už stalo ve směru na Žižkov.

    • To spojení má smysl hlavně pro vztahy mezi Prahou 6 (a i Roztokami u Prahy) a Prahou 15 – a mimo jiné odlehčí metru. „Tangentě“ výrazně přibude frekvence

  • Jediné možné a bezproblémově fungující řešení je přesmyk a zdvoukolejnění tratě. Tam by měl ŽESNAD napřít maximální úsilí.

  • Zprávu moc pozitivně nevnímám. Sice věřím, že sždc nějak vymyslí jř, že přesně v době průjzdu S49 Libní žádný vlak po hlavní trati zrovna nepojede, ale v reálném provozu pak může docházet ke zpoždění již zpožděných vlaků. Zkrátka další nestabilní prvek. O negativním vlivu na nákladní dopravu nemluvě.

    • A priori bych rozhodně nepodceňoval „šmahem“ všechny výpravčí (pardon -dispečery CDP), že nic nezvládnou (i když to „v reálu“ občas tak vypadá) – jsou mezi nimi i skuteční „šamani“, a to je pak radost se na dopravu dívat!

  • Nie je to ideálne riešenie,v špičke vlaky každých 30 minút.Niekto kompetentní asi zabudnul na doležitú vec. Medzi Hostivaři a Vršovicami začala výstavba novej trate ako súčasť IV. koridoru a už aj v lete 2018 niektoré dni premávali osobné vlaky z Benešova do Prahy po odklonovej trati a sedel som v takom vlaku,v Malešiciach sme čakali na Os z Roztok asi 5 min…Takže pri výlukách budú zmeškané vlaky ČD i nákladných dopravcov.Nič by sa nestalo,keby cestujúci z Hostivaře naďalej cestovali do Libne pomalejším busom

    • V případě odklonů os vlaků do trasy Hostivař – Libeň – hlavní by šlo zastavit s odkloněným Os v Libni a S49 odřeknout.

  • Jelikož se mě to netýká, tak jsem chtěl být vtipný a napsat, ať tam postaví kruháč a pak se dočtu, že tam má být jakýsi přesmyk – tak nic.
    Vím, komentář za houby, ale jsem alespoň PRVNÍ.

    • Ne, odborností je to zcela na úrovni většiny zdejších komentářů.
      Pan Sládek se ještě nedostavil, takže počítám, že právě řve na SŽDC na pana Nejezchleba, jak je možné, že SŽDC nekoná. Obvyklé výmluvy na neochotu Prahy 9 mu už přeci nemohou projít.

    • No tvl… moda “prvni” uz i tady? Snad to budou majitele mazat a blbce to brzo prejde.

Newsletter

Partneři


Výběr editora