Doprava ve městě Dopravci Železnice

Průlom: Provoz na městské lince převezme Arriva, schválila pražská rada

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rada hlavního města Prahy dnes rozťala dlouhodobě kritizovaný stav na městské železniční lince S41 z Roztok do Libně a Hostivaře. Od 9. prosince má podle rozhodnutí radních linku zajišťovat místo Českých drah konkurenční Arriva. Deníku Zdopravy.cz informaci potvrdili radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) a radní Petra Kolínská (Zelení).

Organizátor pražské integrované dopravy ROPID vyjadřoval dlouhodobě nespokojenost se situací na lince. Tu zajišťovaly zbylé pantografy řady 451, postupně ale kvůli stáří a zchátralosti odpadaly z provozu. Poslední 10. srpna. Dráhy tak provoz látají, jak se dá, především motorovými Regionovami.

O rozpadajících se elektrických jednotkách věděly České dráhy dlouho, přesto nepořídily nové. Zdůvodňovaly to faktem, že na linku nemají jistou smlouvu na další období. Do hry se tak vložila konkurence, když s nabídkou městu přispěchaly Arriva, RegioJet a Leo Express.

Arriva získá podle informací Zdopravy.cz smlouvu na tři roky, po které bude nasazovat své motorové vlaky; v tuzemsku má šest jednotek řady 628. Následně pak město počítá s elektrickými jednotkami, na které bude chtít čerpat dotace. Provozovatele elektrických jednotek tak bude muset vybrat v soutěži. Arriva bude mít nicméně opci na další léta, pokud by se v soutěži něco „zvrtlo“. Zároveň sama městu rovněž nabídla pořízení nových elektrických jednotek.

„Naše závazná nabídka, kterou jsme předkládali městu prostřednictvím organizace ROPID, byla vyhodnocena jako nejvýhodnější. Mám radost, že máme příležitost zapojit se s našimi vlaky do dalšího rozvoje Pražské integrované dopravy. Počet cestujících na městské lince z Roztok přes Holešovice do Libně a Hostivaře postupně roste,“ komentoval to šéf tuzemské Arrivy Daniel Adamka.

Pro Arrivu znamená zakázka zvrat v jejím tuzemském vlakovém byznysu. Městská linka bude první, kterou bude dopravce provozovat v závazku veřejné služby. Průnik do závazku byl jeho dlouhodobý cíl. Zřejmě zároveň upustí od provozu nedotovaných spěšných vlaků mezi Prahou a Benešovem. Dráhy ale podle informací deníku Zdopravy.cz nebudou škodné. Měly by od Prahy a Středočeského kraje dostat objednávku právě na segment spěšných vlaků do Benešova.

Praha chce navíc od nového jízdního řádu rozšířit provoz na městské lince i ve všední dny až do Hostivaře. Plán přitom narazil na velký odpor nákladních dopravců, kteří jednokolejnou trať z Libně do Hostivaře využívají. Nákladní dopravci mají obavy, že se jejich vlaky na trať nevejdou. Spory zatím míří ke kompromisu: osobní vlaky pojedou ve špičce, mimo špičku ne.

Motoráky Arrivy nabízejí wifi připojení a elektrické zásuvky, dopravce chce i na městské lince rozdávat cestujícím vodu zdarma. Vlaky nejsou nízkopodlažní.

Štítky

148 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Myslím si, že když pro Arrivu nebyl problém si sehnat vagony od mateřské DB na Železnici Desná, nemusel by to být problém ani teď. Teda za předpokladu, že ještě mají tu Bobinu. A rázem by to bylo i elektrický 🙂
    Vždycky si ťukám na čelo, když po elektrifikovaný tarti jezdí motorová trakce (a nemyslím teď zrovna ML, třeba takový Benešov – Tábor a jiné).

    • No tak jestli chcete Benešov-Tábor vozit vzduch v 362+BDs+Bt, tak vás to přijde přes ťukání na čelo o 50-100% dráž.

  • Arriva nas spasí ,, hlavně že je to srot z raichcu ani wc to nemá

    • Fakt ne? Tak to jsem asi cestou do Uherského Hradiště chodil do nějaké halucinační špeluňky, vypadalo to jako WC a halucinace pokračovala i po jejím opuštění, cítil jsem se odlehčen.

      Prostě OSŽ jako banda umolousanejch, primitivních netáhel se na nic lepšího než lži a pomluvy nezmůže…

        • Výborně, tak i v nákladní dopravě je myslím taky spousta lepší agendy než čeřit vodu.

      • Jak vidím je tu spousta názorů, ale informací pomálu. Přitom odpovědný člověk, který takhle znevažuje práci tisíců provozních zaměstnanců, existuje, už mnoho let je naprosto imunní vůči personálním zemětřesením a až ho potkáte, podívejte se mu schválně na hodinky. Jmenuje se Rostislav Novák.

  • Arriva rozdáva vodu ? Neni to jen barel vody uprostřed pro nacepovani? Ze by davala balenou vodu nevim…

  • A co bránilo ČD pronajmout nebo koupit ojetiny od DB.
    Teda ty staré nepoužívané Stadlery Gtw. Stejné jako bude mít Regijet pro Ústecko.
    Odpovím si sám. Musel by si někdo založit firmu, která by to dovezla, otypovala, zmodernizovala, draze pronajala ČD a pár lidí by se mělo dobře.
    Asi je to moc práce pro Systémové špecialisty.
    ČD mě poslední dobou přijde jako Brzda, kde jeden kancl bojuje proti druhému a ve výsledku z toho vzniká taková Malá, Velká Británie. 🙂

    • To je asi tak naivní dotaz jako co brání ČD udržovat ve správkovém stavu výrazně méně vozidel než jim v něm hnije.
      Ani bych za vším nehledal zločinný úmysl, většina z toho je patlalství.

      • Nebo tak.
        Akorát to ukazuje jací jsou odborníci na svých místech. LOL

    • Doteď tady smlouvy byly po roce, i kdyby byla na tři, jako je teď, tak by nikdo cestou pronájmu motoráku, který musí přestavět na elektrický pohon, určitě nešel.. Využitelnost ele. střídavých vozidel o kapacitě cca 120 míst k sezení tady není zase tak velká, aby bylo snadné je udat jinde.

        • Stadler Gtw u DB jsou motoráky.
          Jančoura si je nechá přestavět na el.
          Kdyby tyto ojetiny ČD koupily, tak je můžou upíchnout kdekoliv.
          Že je tam možnost je jednoduše přestavět na elektriku, je přidaná hodnota.

  • Soukromník se prolomil přímo v hlavním městě. Myslím, že ČD plně nedocenilo význam tendru…

    • To není žádná novinka – ARRIVA se do dotované ZDO v PIDu marně tlačila už několik roků, ale zatím musel „dotace“ dostávat jen jiný nejmenovaný „nejúspěšnější“ dopravce, a tak by požadavky na dotování dalšího asi těžko na MHMP prošly.

      • No já bych zas z tý Rady hlmP nedělal úplný Mirky Dušíny – prostě je ten Jediný Správný Dopravce, kterému to doteď (s drobnými výjimkami danými nějakými cash-backovými „vazbami“) bianko bagrovali, svou žabotlamovou bohorovností a ignorováním nasral už neakceptovatelně, takže Arriva je akorát takový bubák na něj ukázat mu, kde je jeho místo v potravním řetězci (zas tak velkej rozdíl mezi 814 a 845 není… přesně 31 🙂 ). Ale za ty tři roky mu to zase naservírují na stříbře, protože to už dokopán takto k činu bude mít nějakou tu dvouvozovku se správně širokými dveřmi.

      • Co to tady zase točíte? Mohl byste zapojit malou násobilku a podívat se, kolik vlakokilometrů dostal nabagrováno Augusta a kolik ČD? O kolik řádů jsme jinde v peněžním vyjádření? Desítky milionů versus miliardy?

        Jinak je samozřejmě na místě způsob netransparentního přidělování veřejných zakázek pranýřovat, ale asi to dává větší smysl na větších objemech, tzn. ptejme se proč se Praha a PID dávno nesoutěží, nikoliv proč se nesoutěžil Augusta a Arriva…

        • Tak si zkuste tu svoji „malou násobilku“ zapojit nejdřív sám a spočítejte si průměrné „dotace“ na 1 vlkm u jednotlivých dopravců …

          • Nevím, jestli si sedíte na vedení, nebo to ignorujete úmyslně, ale obecnější a zásadnější problém není, že se nesoutěží Augusta, ale že se nesoutěží nikdo.

            A ano, pokud by se soutěžilo normálně a transparentně, tak by nikdo nemohl říkat, že Augusta je moc „drahý“, protože by cena jeho služeb byla de facto tržní cena.

    • škoda, že se nepřihlásil KŽC… když začali jezdit do Čakovic, myslel jsem, že je to nějaká provokace nebo satira… už to ale trvá nějak moc dlouho

      • To už by tentokrát asi neprošlo: vedení ROPIDu už není stejné, jaké bývalo …

  • Praha Libeň – Praha Podbaba dnes 16kč s IN25, nově 24kč s Arrivou (přechod na drahý PID tarif). Praha Hostivař-Praha Libeň… dnes 14kč s IN25, nově 24kč. I Hostivař-Holešovice… dnes 20kč, nově 24kč.

    Děkujeme.

    • Pominu-li, že na In-kartu jezdí určitě davy, tak dle tarifu PID za 18 Kč

      • Doufám, že vás s jízdenkou za 18kč v pásmu 0 potká revizor a řádně vás zkasíruje podle sazebníku pro pokuty, vážený černý pasažére. Měl byste méně inhalovat DDT a více číst, třeba pravidla pro tarif PID. Jízdenka za 18kč v pásmu 0 použít nelze. Na městké lince na ní můžete jet jen ze Sedlce do Podbaby. To je obojí v B. Dál jen za pokutičku.

        https://pid.cz/primestske-cestovani/
        https://pid.cz/wp-content/uploads/mapy/schemata-trvala/a5_tarifni_pasma_zeleznice.png

      • NEPominu-li, že tuto linku(platí) bude platit Praha, tak by taky mohla všechny ČéDé- tarify zakázat používat na této lince.

        Ale chápu, že pro Modrý je to jeden „šok“ za druhým poslední dobou a to je fajn…..

        • A cestující vás nezajímají?

          V čem je dobré jim zdražit skokově klidně o 50%? To vám přijde jako ok zdražení? Ono je špatně, že v Praze existuje i dopravce, který na krátké vzdálenosti prodává jízdenky za rozumnou cenu? Většina lidí, když jedou tramvají 4 zastávky, jede na černo (pravděpodobnost revizora minimální, tuplem někde v oblasti zahradního města, hostivaře či libně), nikdo za to nedá 24kč krom cizinců.

          Je nějak špatně, že ve vlacích existuje tarif, díky kterému se lidem vyplatí i za vzdálenost 4 zastávek tramvají (obdoba 1 vlakové) zaplatit a neriskovat? Ten ušlý zisk (kvůli přehnanému tarifu) akorát doplatí město v dotacích.

          S IN25 stojí Podbaba-Masaryčka jen 14Kč, což se vyplatí o dost více než 24kč za DPP a to i se zdravou procházkou z Masny k paladiu.

          • Jiný Marek: To by si ale mohli tedy i bus dopravci prodávat „svoje jízdenky“, že…a Dopravní podnik taky bokem nějaký „levnější svoje“….
            Takže, jak mě zajímají zákazníci s IN??
            O nic víc než ti, kteří žádnou IN – kartu ČD nemají, taky o nic víc, než ti, co veřejnou dop. bohužel nejezdí, přestože rovněž platí daně atd.

            Pokud jezdí někdo pravidelně, může si koupit lítačku a pokud jede „nahodile“, využije toho, co PID nabízí. Mmch. teď se dá dojet třeba z Benešova do Kladna oproti minulosti za velice nízkou cenu, to jen tak pro příklad) a lze využít v rámci PID i více dop. prostředků.)

            Stejný přístup bych prosazoval i k jakémukoliv jinému dopravci do budoucna, který „by vyhrál“ státem/krajem/městem dotovanou (pro některý: zaplaceno za službu) linku, ať už vlakovou, busovou, koňský povoz atd.
            Svoje jízdenky nechť si dopravci prodávají na komerčních linkách, nebo ať rozdíl doplatí tomu, kdo objednává…..

            • Jak víte, že levnější jízdenky generují ztrátu? Co je to za demagogii? Za vyšší cenu se jich klidně může prodat méně, kdysi dokonce ČD uvedly, že na lokálce na Vlašim (nepodporuji tam vlak – na tom bychom se asi shodli, že by tam byl lepší autobus z Benešova, ale nyní to píšu jen kvůli tématu jízdného) se díky snížení jízdného o 50% zvedly tržby. Vybralo se víc než předtím. To samé může být v Praze. To nemůžete vyloučit.

              Co se týče DPP, ten právě za své jízdné jezdí… PID jízdné vzniklo jako kopie jízdného DPP. Ale do vlaků se absolutně nehodí. A spousta soukromých autobusových dopravců uvnitř Prahy jezdí pro DPP, ne pro ROPID, takže je logické, aby jim DPP nadřadil jízdné.

              U ROPIDu je to ale nežádoucí, protože jeho tarif je pro krátké vzdálenosti destruktivní (vyhánějící a pak se prohání prázdné spoje spolu se zastávkovou politikou ROPIDu, která zpomaluje VHD na rychlost šneka). ROPID totiž levnou jízdenku za 12kč nedovolej použít ve vlacích a ani v Praze v MHD, kde nedovoluje použít ani levnou jízdenku za 18kč, krom okrajů Prahy v pásmu B.

              • Jenže já se nezastávám toho, aby byla doprava (všeobecně) drahá,právě naopak .
                Nemluvím za soukromníky a ni za politiky.
                Jen prostě nevidím důvod, aby se nemohlo pohnout S NĚČÍM, nebo něčím jiným proto, ŽE TAM NEBUDOU PLATIT REŽIJKY, INKARTY apd. důvody…

                Jinak souhlas s tím, že by mohla být v Praze i levnější jízdenka než za 24, a to třeba na 15min.

                • A co se týká vlaků Benešov – Trhovéé Štěpánov, tak po Vlašim bych vlak nechal určitě dál , i když hlavní je zde autobus docela jednoznačně. Rozhodně alespoň o víkendech.
                  V kladiva ( můj názor, asi nejsem zase tak přísný) alespoň na jedno vozidlo , co by to točilo po Vlašim tam a zpět.
                  Rozhodně ale s něčím jiným, než odporným šukafonem.
                  Na zavření osobky jsou jiní kandidáti, třeba Rakovník – Čistá,Rožmitál….

                  • Já bych tu lokálku utnul celou, ale v první fázi by to asi šlo nechat do té Vlašimi, dál do Trhového určitě zavřít (vozí to jen vzduch) a to samé celá trať do Sedlčan je naprosto zbytečná a vozí vzduch už z Olbramovic.

                    Krátokodobé jízdné v Praze je poměrně dost drahé… vlaky jsou zde taková nesystémová, ale jediná alternativa, aspoň pro část lidí. Třeba v Linzi máte jízdné na 4 zastávky za 1E. Což je podobná cena jako náš lístek za 24kč, jenže oni tam mají oproti pražákům dvojnásobné platy, oproti řadě nepražáků až trojnásobné. Takže sazba 24kč je pro krátké vzdálenosti v Praze úplně mimo.

                    Rakovník-Čistá nebo Rožmitál souhlas.

            • Jako pokud jste tu za soukromé dopravce, nebo politik, který si jen vozí pr. v autě po městě tak Vás asi chápu. Ale pokud jste tu jako občan, a těšíte se na zdražení, tak jste asi kr.:-)

        • Zrušit tarif dopravce v integrované dopravě je mor, protože se tím musí zrušit i první třída, která tady za pár let jezdit bude..

          • Na to, že by se první třída dala zavést i v tarifu integrovaného systému jste asi nepomyslel, že?

            • Kolik by tak mohlo stát předělat všechny automaty na integrované jízdné na to, aby nabízeli i první třídu a kdo by si to platil, když jede na tu integrovanou jízdenku první třídou třeba polovinu cesty a pak výraznou část metrem a tramvají, kde si připlácí za…? Nebo já jsem alespoň měl pocit, že to integrované právě slouží k tomu, aby se dalo na jednu jízdenku, kterou by tímto lidé museli dělit tak jako tak..

        • A proč? Co z toho máte Vy? A to že PID podlézá voličům měsíčními kupony 500 Kč, tedy 15 Kč denně?
          Žádné zakázání státních tarifů. Porcují národní peníze, tak žádné takové

            • Který ovšem plní roli státního jízdného. Na stejném principu jako ve švýcarsku.

              • Státní tarif to není, neplní jeho funkci a není porovnatelný s něčím ze Švýcarska.

                Proč? Protože chtě nechtě je to záležitost jedné firmy, která má ale poměrně hustou síť vlaků, já chápu že mnoho lidí vytáčí že nemůžou s lístkem ČD do každého vlaku, ale tak to prostě je a není absolutně žádný důvod aby jiná firma uznávala lístky ČD, jenom protože tu mají z historického důvodu téměř monopol.

                • Takhle by ten tarif mohl fungovat, kdyby byly ČD otevřené akceptaci u jiných dopravců. Což nejsou, viz GWTR, kterým po získání Plzeň – Most vypověděli smlouvu i na všechny regio provozy.

    • nastává doba kdy daňoví poplatníci nebudou dotovat určitou skupinu lidí co má in-kartu. Ano, kupte si in-kartu, ale jezdite na nedotovaných linkách čd a né na tych dotovaných.

    • Kolika lidí se to asi týká? Nemají lítačku, mají InKartu a potřebují cestovat mezi zastávkami městské linky?

      • V řadě relací je to levnější i bez INkarty… Třeba ML se to netýká, ale poměrně častá je relace Podbaba-Masna. A zde máte zpáteční obyčejnou za 34 Kč, zatímco s PIDem jste na 48kč. Rozdíl skoro 30% není málo. Až někdo vám podobný zde zakáže ČD tarif, tak to bude brutální zdražení. S INkartou je pak rozdíl skoro 40%. PID tarif uvnitř Prahy je velmi drahý. Já třeba Lítačku nemám.

        • 1) Máte pravdu, cesta po Praze (i ve většině měst) je neskutečně drahá, když člověk potřebuje jet třeba jenom dvě zastávky. Já si taky musím připlácet 24 Kč pokaždé, když jedu přes Prahu za hranice PID
          2) Děláte z komára velblouda, vámi popisovaný problém se týká marginálního počtu lidí
          3) Proč by se měl ROPID starat o komerční slevu nějakého dopravce? To, že nějaký dopravce dává slevu, je bonus, který nebude trvat věčně.

          • 1) nechápu, jak to myslíte… za Prahou existuje aspoň v busech lístek za 12kč, což se už dá celkem srovnat se sazbou u ČD, kde je 11kč za 1km bez IN a 8kč s IN25.

            2) Marginálního možná na ML, až bude soukromník i na výrazně využívanějších linkách v Praze, tak to marginální zdaleka nebude. On Lítačku každý nemá a kupovat se mu nevyplatí, pokud mu je více jak 26 let a méně než 65. Ne každý jezdí denně po Praze, aby se mu vyplatila.

            3) Demagogie… INkarta je troch více, než jen nějaká tuctová komerční sleva. Její obdoba je i v zahraničí, vlastně spíše je INkarta kopií podobných nabídek z ciziny. Ostatně snahu státu vytvořit nějaký celostátní systém slev také vychází z INkarty. Tuctová sleva je možná nějaké Vlak+ na festival, rozhodně ne INkarta a celkově železniční jízdné, které v podstatě bylo inspirací pro vznik IDS (tou možností přestupovat a nekupovat si nový lístek od nuly).

            • Vopravdu? A nebylo spíš inspirací pro IDS jízdné v MHD, který můžete použít na metro, tramvaj, autobus, narozdíl od lístku na vlak?

              Myslím, že se s vámi Babilon mazal až moc, je načase to vyklopit: že vám jde hlavně o režijku, což…?

            • Jsem z Kladna a např. pro jakoukoliv cestu na Moravu musím jet metrem z Vltavské na hlavní, tj. dvě zastávky (2 km) za 24 Kč.

              • Tam ale bývala nějaká možnost použít jízdenku ČD v MHD jako v náhradní dopravě – to už teď neplatí?

              • Když neumíte dojet až na Masaryčku a jít pěšky z Masny na Hlavák vám přijde moc dálka, tak se nedá svítit. Pro nelíné lidi je to akorát důkaz výhody vlaku a jeho nižšího tarifu v Praze.

                • Mein Führer… Mezi Kladnem a Masaryčkou nejsou aktuálně koleje, ba dokonce tam místy i chybí most…

                  • Himl Hergott.
                    Jak si to představujete, maršále.
                    Vypadá to tam jak po bombardování už rok a naše letadla ještě ani nevzlítla.

    • Jo, ani tam nebude platit režijka, tak tu můžete štrikovat teorie o „zdražení“.

      Dovolil bych si upozornit, že městská linka je součást MHD a jízdné v MHD na území Prahy je 32 CZK, krátkodobé 24 CZK.

      K tomu většina lidí používající v Praze MHD má – ne IN kartu, ale předplatný kupon, který vychází na cca. 10 Kč na den a cenu jednotlivého jízdného moc neřeší.

      • A ti, kterém se předplatní kupone nevyplatí jsou dojná kráva?

  • Takže Regina vadí, proto je s úspěchem nahrazena motorákem, který je ještě horší. Bezva řešení, cestující s kočárky děkují. Průjezd Libní taky bude jistě stát zato.

  • Je fakt vtipný, jak se gumy na ČD snaží sedět jedním zadkem na dvou židlích – na jedné straně brečí, jak nemají jistotu na delší období (jinde kvůli tomu soutěží nula vozidel, protože určitě už nikde nic nedostanou…), na druhé se zuřivě brání oné zlé liberalizaci rovná se smlouvám a opcím na deset, patnáct, dvacet let… Prostě 100% výkonů na další rok je pro ně víc než 90% na deset let (protože víc by ti fujfuj soukromníci prostě nepobrali kvůli materiální i personální nedostatečnosti).
    Není to lehké, být dnes Tradičním Nádražníkem – doublethink jak z Orwella.

    • A co zdražení pro cestující, to vás nezajímá? Např. na zpátečce z Hostivaře do Holešovic to bude nově 2x24kč = 48kč místo 38kč za zpáteční IN25 od ČD. Z třeba Podbaby do Libně byla dnes zpáteční za 30 Kč a nové bude také 48kč. Vlak byl alternativa pro toho, komu se nevyplatí kupovat kupon na MHD a ta je pak pekelně drahá. Do extrémní drahoty zdraží třeba Sedlec-Podbaba do Kauflandu, která vlakem byla rozumná, ale MHD je zde drahé, že se ve 2 lidech vyplatí i objednat si taxík.

      A v čšem je výhoda vysokopodlažnosti na městské lince? Proč se teda nakupují nízkopodlažní tramvaje a některé T3 částečně znízkopodlažnily? A to samé autobusy?

      Kšeft pro Arrivu na úkor cestujících, nic víc. Těm to nic nepřinese, jen zdražení a menší pohodlí.

      • Také by mě docela zajímalo, jestli tam ROPID zajistí aspoň vzájemné uznávání jízdenek ČD a ARRIVY v celém úseku, protože dnes je „tangenta“ dost často využívaná i „tranzitními“ cestujícími, kteří by přestup mezi vlaky v centru nestíhali.

        • Tak v tom případě to ČD předpokládám nabídnou samy 🙂 O cestující jim jistě jde až v první řadě.

        • Proč by to měl zajišťovat ROPID a ne Matka Dráha při své nejlepšosti? (Ale ta bude spíš dělat naschvály jako s tou výpovědí provizního prodeje na „SD“… čím hůř, tím z jejího pohledu líp a cestující je akorát hadr na vytření si úst.)

          • „Proč by to měl zajišťovat ROPID“?
            Třeba proto, že objednatelem provozu té linky je právě ROPID (který je ORGANIZÁTOREM dopravy v celé městské části PID) a i v jeho zájmu je, aby v podstatné části trasy nejezdili dva různí vzájemně nekompatibilní dopravci .

            • Přesně tak. ČD nejsou od organizování dopravy, někteří jejich odpůrci raději než aby řekli pravdu, budou hájit ubírání práce těm, kteří ji mají vykonat. Oni ti kluci na ROPIDu tam nechodí zadarmo, takže ať laskavě něco i dělaj, místo jen přidělávání komplikací cestujícím.

      • Nechápu proč by měl objednatel řešit komerční slevu dopravce (IN25), to jste tak natvrdlí?

    • Pro lidi s IN50 nebo IN100, je zdražení samozřejmě ještě větší.

    • Á, na káčku už není do koho šít a začíná se to tam požírat mezi sebou, tak se ten svrab rozlézá už i sem. Ex-výpravka T.H. a jeho modrá obsese 😀

    • Ale LE nemá na ROPIDu žádné přátelské (= kolegiální) kontakty z minulosti …

      • Jedtnika LE je sem příliš velká s nevhodným uspořádáním vozu, na Babišojízdném vydělá mnohem víc, vsadím kouli, že výsledek hospodaření k 1.1 2020 bude u soukromníků docela jinde.

        • Já jsem přece netvrdil, že by tam LE měl jezdit se svými „černými tramvajemi“ místo do Bohumína – na to by ta vozidla byla skutečně zbytečně velká (i když po zavedení celotýdenního provozu až do / z Hostivaře frekvence jistě ještě výrazně vzroste).

  • Je tam wifi, tak jsme za vodou! Klidně na drezíně, ale hlavně s wifi v zádech. A ty spěšné vlaky do Benešova budou ČD zajišťovat regionkama? Nebo stáhnou další elefanty z berounské trati a nahradí starými patrovými vozy?

    • Prý přijde Děčín o pár syslů, které mají být nasazovány na Beroun, či Benešov. S kterými vozy a které výkony, případně zda se díky nim uvolní elefanty možná doplní někdo znalejší.

    • Do Brna začnou brzy přicházet nové jednotky a i Praha má Bdmtee, možná souvislost s ohlášeným záměrem ČD o zjišťování možností modernizací těchto vozů před pár měsíci, takže možná v trochu jiném rozsahu, než se to provádělo do teď? S Bdmtee 266 doplněným klimatizací bych na Sp s Peršingem asi nepohrdl.

      • No ty jednotky do Brna tak brzy nezačnou přicházet,protože ještě nebyl vyhlášen výherce výběrového řízení.Pak můžeme čekat odvolání neúspěšných uchazečů(jak je v ČR zvykem).Nějak se to té krajské půjčovně vlaků vymyká z kontroly.Takže ještě nejméně 3 roky v Honekrech.

        • I tak jich mají přímo v Praze dvacet kusů, něco jezdí Sp od Kolína, ale něco by to mohlo, ale třeba bude situace po slevách s vozy na dálkových vlacích docela jiná..

  • No každopádně je to výrazně zvýšení komfortu na této lince oproti panťákům .

      • Krom toho, že jste mimo s tím stářím, tak si taky neuvědomujete, že německá 30 let stará ojetina se nedá moc srovnávat s 30 let starou českou ojetinou. 628 jsou minimáně na úrovni o 10 let mladších 843. Vlastně paradoxně působí jak zvnějšku tak zevnitř ještě mladším dojmem. S panťákem je to pak naprosto neporovnatelné. Ale asi jste ani jedním vlakem nejel osobně, jinak byste snad ani nemohl něco podobného napsat….

    • Naopak: je to významné ztížení cestování zejména pro matky s kočárky a cyklisty, které a kteří si tím zvykli jezdit (i místo tramvajemi) právě kvůli nízkopodlažním vozidlům, jež ARRIVA k dispozici nemá.

      • Kočárky lze do vlaku dostat za pomoci ochotneho vlakoveho personalu.
        Mimochodem dokud jezdily v MHD autobusy řad 7xx a 9xx, tak nikdy žádný chlap neodmitl pomoci matce s kočárkem. Takže to zas takový extra problem není.

        • Až na to, že tam už dávno žádný „ochotný vlakový personál“ nejezdí – tedy kromě strojvedoucího, takže žádný další „“ochotný vlakový personál“ není třeba platit – jen občasný „výlet“ revizora.

      • Nenízkopodlažnost sice stížením pro určitou skupinu cestujících je, ale samotný konfort hlavně co se interiéru týče, se výrazně zvedne.

        • Komfort na 5 nebo 10 minutové trase není určující, spíš je nekomfortní mít na elektrické trati motorák. Jde hlavně o rychlý a snadný výstup a nástup, to je opravdu cesta zpět. Vlakový personál rovná se strojvedoucí, ten má jako pomáhat s kočárky? Tak to chci vidět.

          • Tady se projevuje dlouhodobý nedostatek v podobě neexistence soupravy podobné metru.

      • Tak to je krásný, že tak na ty maminky myslíte. Možná byste si mohl cvičně vyzkoušet naložit kočárek do rychlíku Jedné Správné Dráhy na lince R17 (je součástí PID) a následně do motoráku Arrivy na spěšňáku do Benešova.

        Nezapomeňte si všimnout sklonu schodů, šířky dveří a v neposlední řadě i místa na odstavení toho kočárku.

        Ale gratuluju, po „zdražení“ proti režij- é, čo to trepem, IN25, jste právě vyrobil zásadní pseudoproblém s vysokopodlažností. Možná to otisknou i v Zájmech Strojvůdce.

      • No je to určitě velká škoda, ale je to dané tím, že předchozí dopravce se na matky s kočárky i cyklisty zvysoka vysral a náhradu rozpadajících se pantografů neřešil, dokud se nerozpadly úplně.

        Náhrada regiošukem (kam asi míříte) není úplně ideální, bo regiošuk je vozidlo částečně nízkopodlažní (a o to víc naprd má dveře v motorovém voze). Navíc ani regiošuků mnoho není a objednatel má možná důvodnou obavu, že při sebemenším problému by se vozidla brala z jiných linek v uzlu, kde např. mají jezdit zdvojeně.

        Proto tam je Arriva jako náhradní řešení. Marné je kejhání proti Arrivě, běžte kejhat na Nábřeží…

        • ARRIVA ovšem není akutní „náhradní řešení“, protože se připravuje už od časného jara (kdy si její strojvedoucí obnovovali seznání na trati do Kralup nad Vltavou) – a už v tu dobu se objevovaly úvahy o tom, že změna dopravce nastane už od červnové změny GVD.

  • Rozumné využití těch jednotek, na rozdíl od dosavadního Benešova.

  • Další typický příklad kdy má soukromník jasnou výhodu v tom že nemusí dělat soutěž na vlaky.

    • Není Arriva dcerou Deutsche Bahn, takže německých ČD? Ale nevím, jestli por ni tedy platí podobná pravidla jako pro naše v podstatě státního dopravce.

    • Moc to tomu Krtkovi baštíte.

      Podívejte se na minulé tendry ČD, povedlo se toho koupit poměrně hodně a ještě se se soutěžemi povedlo vymrdat natolik, že je všechno od jednoho správného dodavatele.

      Oni to umí, když chtějí, jen se na to teď zvysoka vybodli a asi čekali, že jim Ropid zbaští regiošuky. No občas to holt nevyjde…

      • Soutěž na elektrické jednotky běží, je jasné, že když jich chtějí kupovat 50 najednou, tak se s cenou dostanou docela jinam, tak že se to stane velkou konkurenční výhodou. Nepovažuji za nereálné, že tohle je jen takové win-win-win, uvolní se nám Regionovy na přetíženou Rudnou, kde kolem zastávek se kupí auta, neb neprůjezdná Praha, přesuneme motoráky Arrivy ze zbytečného Benešova na užitečné Kralupy, za tři roky, co budou jednotky, to přiklepneme ČD, protože ty kvůli svým patrům budou pořád mít všechny ostatní linky, které nám provoz jednopodlažním vozidlem, co se nám přesune ze špíček od Kralup na další linky v sedlech, kde je Slon zbytečně velký, nákladný, jednotky co budou jezdit Kralupy mají na to být nejnasazovanějším vozidly v PID a tím zlevnit provoz na linkách do Kolína, Benešova, Berouna či Lysé.. Můj pohled.

  • A jak dlouhý teda bude ten kontrakt pro arivu? České dráhy nechtěly investovat, že neměly dlouhodobou smlouvu, což zcela chápu.

    • Taky chápu že nechtějí investovat bez nové smlouvy. Ale nechápu, že tu předchozí smlouvu dráhy vzaly i když věděly, že jim jejich vlaky nemají na to, aby přežily celé období. To je asi ten průser a nedivím se, že to vygradovalo takto 😉

      • Když tato linka začínala tak Regionova v pohodě stačila,dokonce se objevovali hlasy že by tam stačil sólo Šukafon, a nikoho ani ve snu nenapadlo jaké popularity dosáhne. Navíc ČD tam neměli dlouhodobou smlouvu, řešilo se to rok od roku.

    • Já to zas nechápu. Elektrických jednotek je obecně u ČD nedostatek, jen se koukněte jak často musí na příměstu jezdit klasická souprava s řídícím vozem. I kdyby je tady použili jen pár let tak určitě mají dost relací, kde se taky využijí.

      • Jenže když někdo koupí jednotku z dotace, je vázána na konkretní místo a objednavatel samozřejmě bude chtít, aby mu tam jelo něco nového, než něco co mají jako druzí.. Klasická souprava jezdí pravidelně, protože potřeba vozů ve špičkách všedních dní v porovnání se zbytkem je velká a to je neefektivní, takhle ty klasické vozy jezdí v sezóně turistické lokálky.. Jedna souprava stojí zálohu, ale tam tam musí být tak jako tak, dřív to akorát byl Slon, kterých by si ale takhle zajezdil jen několik dnů v roce..

  • „Do budoucna pak počítá s třívozovými elektrickými jednotkami od Škody Transportation.“
    Kolik let vzdálená je ta „budoucnost“? Žádný dopravce nenabídl nasazení elektrických vlaků hned od počátku?

    • Obávám se že to bude jako v případě sovětských vojsk které tady byly pouze dočasně, a jednotka dočasnosti je jeden furt.
      Navíc se nedivím že ČD otálely s nabídkou Panterů, protože krom této linky je jednopodlažní elektrická jednotka kolem Prahy na prd.

      • Ono to asi skončí tak, že se magistrát dozví, o kolik je dražší honit tam nového Pantera než ojetou 628. A peníze na to nedá.

        • MHMP nemá problém v dopravě financovat daleko větší kosočtvercoviny. Ideálně, pokud je provozuje Homovláček Doprava, což tady nebude.

      • Navíc pokud mají ČD nedostatek elefantů pro S41, stačilo dvě soupravy odebrat ze směru Řevnice, kde jezdí většinou elefanty po dvou, ale jejich kapacita nebývá zdaleka efektivně využita (třeba celé prázdné horní patro v zadní jednotce).

        • Tak jednoduché to není, pokud si ROPID objedná a zaplatí dva elefanty tak tam prostě budou a hotovo, naopak pokud by tam byl jenom jeden tak hned naskakuje penále.

        • Určitě se taky uvolnilo pár Tornád (řada 460) z Ostravska, kde je postupně nahrazují nové ČD Pantery…

          • Milane, Tornádo nám do Prahy necpi. Máme skoro rok 2019, ne středověk. A Praha není východní Slovensko (abych neurazil Moraváky).

          • Z Brna jich taky pár můžeme poslat, akorát tomu neříkáme Tornádo, ale Pantograf.

            • V Olomouci bereme, starých panťáků není nikdy dost. Nové stroje stejně nikdo nepošle. Pravěk vozidla a skanzen jen tak nikdo v republice nemá.

              • Tak ono to není špatná jednotka. Jen ji bohužel 50 let nikdo moc neopravil. Má hodněně pohodlný podvozek. A sedadla. Dokáže jezdit po mizerných kolejích. Kam se hrabe v tomto panter. Servisní náklady musí být směšné. A proveditelné bez výrobce.

                • Ale není nízkopodlažní, tudíž není vhodná pro vlaky s častou velkou výměnou frekvence.

            • @Pedro: Ty brněnské pantografy (560) by byly pro Prahu zdaleka nejlepší.

              Škoda jen, že by nikam nedojely.

            • Brněnská „Tornáda“ jsou ale na střídavinu, která kolem Prahy bohužel není. Jinak nevím, co kdo máte proti Tornádu, aspoň pořádný elektrický vlak, ne motoráček s konstrukcí jak z papíru – raději nemyslet na případ nehody.
              ČD si to v závěru u ROPIDu bohužel polepily, když neudržely provozuschopné pantografy, stačilo překlenout závěrečných pár měsíců. Provozní 451 je stále konkureční výhoda do nabídky, než motoráčky soukromníků.

              • Tornádo je příliš dlouhý a těžkopádný vlak na tuhle linku a navíc je vysokopodlažní.

                • Není snad problém sestavit jen třívozovou jednotku. A věřím, že po prodloužení do Hostivaře cestujícíh ještě přibyde. Ale holt budou motoráčky:(

        • A kvůli prázdnému patru uberete celou jednu 3 vozovou soupravu, kterou na ML ani náhodou nenaplníte? Tohle není řešení. A ve špičce na Řevnicích naopak ještě kapacita chybí.

        • Beroun je jedna z nejpřecpanějších linek v ČR, že jezdíte časy, kdy je tam volno, buďte rád. Že by se Praze trvale zalíbily 628 je ptákovina, Praha si na hlavních tratí právě bude tlačit na kvalitu, třívozová jednotka, která tady je/bude potřeba ve špičkách, pak může sedla a víkendy, svátky přecházet na jiné tratě, kde nabídne vyšší rychlost, komfort a dostatečnou kapacitu, větší efektivitu než Slon, taková jednotka se za celý týden klidně nemusí zastavit, jak by pro ní v PID bylo využítí… To už bych věřil, že Arrivě připadne některá z pražských lokálek, která také rostou a výhledově budou potřeba vážně kvalitnější vozy alespoň do špiček, než trio nebo spojované Regíny..

          • To, co teď nabízí ARRIVA (a co se asi zalíbilo „fotošotoušům“ v 5. poschodí v Rytířské ulici) ovšem není vhodné vozidlo pro častou výměnu frekvence cestující jen na krátké vzdálenosti, a to jak kvůli vysokopodlažnosti a malému počtu poměrně úzkých dveří (2 osoby najednou neprojdou), ale i kvůli převážně „letadlovému“interiéru: kdo tím pojede 1 zastávku (a těch je v případě třeba „tangenty“ vštšina), obvykle si nebude chtít na „letecké dvojce“ sednout k oknu, aby jej tam přisednuvší soused „nezabarikádoval“ a on jej naopak nemusel „zvedat (to je dávno známé i z autobusů MHD) – toto vozidlo a v tomto uspořádání se zkrátka na „městské linky“ nehodí a rozhodně by tam nemělo vydržet dlouho: doufám, že ARRIVA (v součinnosti s ROPIDem) brzy nalezne nějaké přijatelnější řešení.

    • Žádný dopravce nenabídl nasazení elektrických vlaků hned od počátku?

      Vzhledem k tomu, že takové vlaky fyzicky žádná dopravce volné nemá, tak to prostě není možné.
      Elektrické vlaky se nedají dovézt ojeté z Něměcka a rychle schválit, jako to lze udělat u motoráků.

      • Ale bylo by určitě možné dovézt EN57 z Polska, které jsou na 3kV DC a jezdily i v ČR (třeba na Ostravsku), takže se schvalováním by nemusel být problém. 😉

          • Dřevolíno by veřejnosti jasně ukázalo, jak si politici váží občanů a taky následné směrování boudoucnosti České železnice.

        • Problém by to sice nebyl, ale také by to žádný problém nevyřešilo – vysokopodlažní vozidlo s nástupem „po žebříku“ by pro „ML“ vyhovujícím řešením rozhodně nebylo.
          A propos: o nákupu těchto jednotek pro ČSD se uvažovalo už „za bolševika“, ale naštěstí to tehdy neprošlo a „zvítězil“ pokus o vlastní produkt v podobě „krakena“ a posléze vývoj „ešusu“ …

Newsletter

Partneři


Výběr editora