Silnice

Oprava silnice za cenu dálnice? Liberecký kraj zkusí v Česku stále unikátní metodu výběru firmy

Silnice II/288 vede i kolem Sejkorské kaple. Foto: Semily.cz
Silnice II/288 vede i kolem Sejkorské kaple. Foto: Semily.cz

Liberecký kraj je prvním krajem v zemi, který bude soutěžit dodavatele opravy silnice II. třídy metodou Design & Build. Vítězná firma si sama zpracuje projekt a provede podle něj samotnou rekonstrukci. Metodu, v Česku dosud použitou u dopravních staveb jen dvakrát, chce použít na opravu dvou kilometrů silnice II/292 z Cimbálu do Podbozkova na Semilsku.  Plán na její opravu vzbudil pozornost před několika týdny. Odhadovaná cena je svoji úrovní v přepočtu na jeden kilometr téměř na ceně kilometru dálnice.

Věříme, že se touto metodou můžeme dostat s cenou výrazně níže,“ řekl hejtman Martin Půta. Projekt zpracovaný společností Pontex totiž odhadl cenu na 167 milionů korun za dva kilometry. Cena ale zarazila řadu lidí v oboru, i když Krajská správa silnic Libereckého kraje si za ní stojí.

Přidělení dotace schválil Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Podle jeho ředitele Zbyňka Hořelici jde o první případ, kdy se z prostředků SFDI financuje projekt vybíraný metodou Design & Build. „Příspěvek SFDI bude ve výši maximálně 70% vysoutěžené ceny, pro letošní rok je alokováno maximálně 17 milionů korun,“ dodal Hořelica. Kraj dotaci získal proto, že jde v republice o pilotní projekt způsobu výběru.

Design & Build znamená, že účastníci soutěže mají sami přijít s projektem opravy a podle něj pak silnici rekonstruovat. Může to znamenat značnou úsporu peněz, projekční firmy většinou nejsou příliš nuceny k tomu na technickém řešení šetřit. V Česku se na silnicích použila tato metoda zatím jen u rekonstrukce mostu v Kutné Hoře, nově se začalo stavět podle této metody na rekonstrukci Doubského mostu v Karlových Varech.

Podle ředitele Krajské správy silnic Libereckého kraje Jana Růžičky, která projekt od Pontextu objednávala, je silnice vedena ve složitých směrových i výškových poměrech. „Průměrný podélný sklon v celém řešeném úseku je více než 5 %. Větší část řešené délku je vedena v odřezu, šířka zpevnění komunikace se pohybuje od 4,5 m do 6,0 m, na hranu zpevnění bezprostředně navazuje přilehlý svah terénu, bez nezpevněné krajnice,“ řekl Růžička. Podle něj je zásadní podíl zdí – celkem 107 metrů betonových zdí a šest zárubních gabionových zdí v délce 1526 metrů. „Dohromady tvoří více než 50% stavebních nákladů,“ dodal Růžička.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Doufám jen, že kraj jako zadavatel si stanoví min. podmínky pro šířku a založení komunikace, aby firmy nešetřily tam, kde se to za 10 let negativně projeví. Ale jinak už včera bylo pozdě. Vždyť oprav se slibuje už přes dvacet let.

Myth Buster
Host
Myth Buster

Design & Build ≠ levnější! Panu hejtmanovi někdo napovídal bludy – protože je možná chtěl slyšet. D&B bude paušální cena, je tedy lépe předvídatelná. To ale samozřejmě platí pro situaci po podpisu smlouvy. Před podáním nabídek může (jako vždy) cenu jen odhadnout projektant. A tento odhad může být dalek od reálných nabídek. Podstata D&B je zapojit zhotovitele do přípravy a optimalizace – ale musí na to mít čas. Stát smluvní vzory i metodiky má.

Doporučuji:
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2015_metodika_db_zaverecna_zprava.pdf
http://www.pjpk.cz/obchodni-podminky/ („žlutá kniha“ FIDIC)

Neuwelt
Host
Neuwelt

A tak proč ne… před lety si v Liberci nechali taky nabulíkovat, že metrová tramvaj je špatně a 1435 mm dobře. Vyhodilo se mraky peněz do kanálu za které tam mohly být např. moderní tramvaje místo nekonečných recyklátů. Snad budou v tomto úspěšnější, ona sebelepší myšlenka je v této banánové republice bohužel velmi často výrazně pokroucena.

Ulafme
Host
Ulafme

V Polsku naprosto normální. Takto se tam staví cca 80% dálnic. Nutno ještě podotknout, že ten zhotovitel je potom zodpovědný rovněž za vyřízení veškerých povolení… Netřeba asi dodávat, že vše potom trvá max. polovinu času, než v ČR.

milanek
Host
milanek

Já jsme pro, podle hesla, kdo nechce hledá důvody, kdo chce hledá způsoby, mi přijde tento, byť novátorský, postup, jako zajímavé řešení vzniklé situace, kdy by za současného stavu finance na rekonstrukci nebyly. Zhotovitel může jít do většího rizika s projektem, protože si to případně sám opraví, takovéto riziko na sebe ale nemůže samospráva převzít, protože ta spravuje jí svěřený majetek nás všech, a proto k němu musí být velmi opatrná.

MOT
Host
MOT

Pan Hořelica neví, že i ejpovický tunel byl fakticky design n build… ale vzhledem k tomu, kdo ho tam nainstaloval se tomu nedivím

Partneři



CSCARGO
RSD