Oprava silnice za cenu dálnice? Liberecký kraj zkusí v Česku stále unikátní metodu výběru firmy

Silnice II/288 vede i kolem Sejkorské kaple. Foto: Semily.czSilnice II/288 vede i kolem Sejkorské kaple. Foto: Semily.cz

Liberecký kraj je prvním krajem v zemi, který bude soutěžit dodavatele opravy silnice II. třídy metodou Design & Build. Vítězná

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel Mach

Doufám jen, že kraj jako zadavatel si stanoví min. podmínky pro šířku a založení komunikace, aby firmy nešetřily tam, kde se to za 10 let negativně projeví. Ale jinak už včera bylo pozdě. Vždyť oprav se slibuje už přes dvacet let.

Myth Buster

Design & Build ≠ levnější! Panu hejtmanovi někdo napovídal bludy – protože je možná chtěl slyšet. D&B bude paušální cena, je tedy lépe předvídatelná. To ale samozřejmě platí pro situaci po podpisu smlouvy. Před podáním nabídek může (jako vždy) cenu jen odhadnout projektant. A tento odhad může být dalek od reálných nabídek. Podstata D&B je zapojit zhotovitele do přípravy a optimalizace – ale musí na to mít čas. Stát smluvní vzory i metodiky má.

Doporučuji:
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/metodiky/2015_metodika_db_zaverecna_zprava.pdf
http://www.pjpk.cz/obchodni-podminky/ („žlutá kniha“ FIDIC)

Neuwelt

A tak proč ne… před lety si v Liberci nechali taky nabulíkovat, že metrová tramvaj je špatně a 1435 mm dobře. Vyhodilo se mraky peněz do kanálu za které tam mohly být např. moderní tramvaje místo nekonečných recyklátů. Snad budou v tomto úspěšnější, ona sebelepší myšlenka je v této banánové republice bohužel velmi často výrazně pokroucena.

Ulafme

V Polsku naprosto normální. Takto se tam staví cca 80% dálnic. Nutno ještě podotknout, že ten zhotovitel je potom zodpovědný rovněž za vyřízení veškerých povolení… Netřeba asi dodávat, že vše potom trvá max. polovinu času, než v ČR.

milanek

Já jsme pro, podle hesla, kdo nechce hledá důvody, kdo chce hledá způsoby, mi přijde tento, byť novátorský, postup, jako zajímavé řešení vzniklé situace, kdy by za současného stavu finance na rekonstrukci nebyly. Zhotovitel může jít do většího rizika s projektem, protože si to případně sám opraví, takovéto riziko na sebe ale nemůže samospráva převzít, protože ta spravuje jí svěřený majetek nás všech, a proto k němu musí být velmi opatrná.

MOT

Pan Hořelica neví, že i ejpovický tunel byl fakticky design n build… ale vzhledem k tomu, kdo ho tam nainstaloval se tomu nedivím