Oprava silnice za cenu dálnice? Liberecký kraj zkusí v Česku stále unikátní metodu výběru firmy
Liberecký kraj je prvním krajem v zemi, který bude soutěžit dodavatele opravy silnice II. třídy metodou Design & Build. Vítězná
Liberecký kraj je prvním krajem v zemi, který bude soutěžit dodavatele opravy silnice II. třídy metodou Design & Build. Vítězná firma si sama zpracuje projekt a provede podle něj samotnou rekonstrukci. Metodu, v Česku dosud použitou u dopravních staveb jen dvakrát, chce použít na opravu dvou kilometrů silnice II/292 z Cimbálu do Podbozkova na Semilsku. Plán na její opravu vzbudil pozornost před několika týdny. Odhadovaná cena je svoji úrovní v přepočtu na jeden kilometr téměř na ceně kilometru dálnice.
„Věříme, že se touto metodou můžeme dostat s cenou výrazně níže,“ řekl hejtman Martin Půta. Projekt zpracovaný společností Pontex totiž odhadl cenu na 167 milionů korun za dva kilometry. Cena ale zarazila řadu lidí v oboru, i když Krajská správa silnic Libereckého kraje si za ní stojí.
Přidělení dotace schválil Výbor Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Podle jeho ředitele Zbyňka Hořelici jde o první případ, kdy se z prostředků SFDI financuje projekt vybíraný metodou Design & Build. „Příspěvek SFDI bude ve výši maximálně 70% vysoutěžené ceny, pro letošní rok je alokováno maximálně 17 milionů korun,“ dodal Hořelica. Kraj dotaci získal proto, že jde v republice o pilotní projekt způsobu výběru.
Design & Build znamená, že účastníci soutěže mají sami přijít s projektem opravy a podle něj pak silnici rekonstruovat. Může to znamenat značnou úsporu peněz, projekční firmy většinou nejsou příliš nuceny k tomu na technickém řešení šetřit. V Česku se na silnicích použila tato metoda zatím jen u rekonstrukce mostu v Kutné Hoře, nově se začalo stavět podle této metody na rekonstrukci Doubského mostu v Karlových Varech.
Podle ředitele Krajské správy silnic Libereckého kraje Jana Růžičky, která projekt od Pontextu objednávala, je silnice vedena ve složitých směrových i výškových poměrech. „Průměrný podélný sklon v celém řešeném úseku je více než 5 %. Větší část řešené délku je vedena v odřezu, šířka zpevnění komunikace se pohybuje od 4,5 m do 6,0 m, na hranu zpevnění bezprostředně navazuje přilehlý svah terénu, bez nezpevněné krajnice,“ řekl Růžička. Podle něj je zásadní podíl zdí – celkem 107 metrů betonových zdí a šest zárubních gabionových zdí v délce 1526 metrů. „Dohromady tvoří více než 50% stavebních nákladů,“ dodal Růžička.