Oprava nejstrmější trati v Česku může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce zubačky
Na polské straně dojde příští rok v době výluky k výměně kolejnic a zabezpečení dvou přejezdů.
Společnost Chládek & Tintěra z Litoměřic se stala vítězem soutěže na rekonstrukci jediné ozubnicové trati v Česku. Za kompletní opravu trati mezi Tanvaldem a Kořenovem Správa železnic zaplatí 432,1 milionu korun. O uzavření smlouvy informovala Správa železnic v tiskové zprávě.
Nejstrmější trať v Česku je ve špatném stavu, o její rekonstrukci se mluví roky. Letos se podařilo Správě železnic získat dotaci na její opravu z přeshraničního programu INTERREG Česko – Polsko 2021–2027. Pokryje přes 80 % nákladů. Správu železnic vyjde oprava nakonec levněji, než byl odhad: předpokládaná cena byla 460 milionů korun. Do soutěže přišly ještě nabídky od sdružení firem STRABAG Rail a Chládek & Tintěra, Pardubice a polského Budimexu.
Letos se práce na rekonstrukci nijak neprojeví na provozu. Do konce letošního roku se vyrobí speciální komponenty ozubnice a ocelové pražce, nepřetržitá výluka začne 15. dubna příštího roku. Hotovo bude v únoru 2026.
Rozpadající se zubačka. Správa železnic zakázala kvůli stavu trati provoz historické lokomotivy
„Trať jako taková je v havarijním stavu. Kolejnice trpí řadou vad, ocelové korýtkové pražce jsou léty poškozené, styky propadlé,“ uvádí se v zadávací dokumentaci.
Součástí opravy je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích. Práce zahrnou výměnu dřevěných a ocelových pražců za ocelové ve tvaru ypsilon v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný.
Ozubnice prošla metalurgickým rozborem
Dále dojde k výměně kolejnic, strojnímu čištění štěrkového lože, opravě výhybek v dopravnách Desná, Dolní Polubný a na odbočce do areálu firmy Preciosa – Ornela. Stavbaři dále provedou obnovu odvodnění a sanaci skalních zářezů. Vymění rovněž přejezdové konstrukce na sedmi přejezdech a opraví nástupiště na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také je nejstrmější tratí v Česku. V roce 1992 ji ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu.
Abtova ozubnice je dnes již využívána jen pro nostalgické jízdy, pro běžný provoz již není potřeba, je však památkově chráněná. Při opravě bude vyměněna za novou. V rámci zpracování projektové dokumentace bylo nutné metalurgickým rozborem zjistit složení stávajících a jinak již nedostupných ozubnicových tyčí, aby po opravě nedocházelo k nadměrnému opotřebování a poškozování zubů kol na vozech nebo zubů na tyčích.
S výlukou příští rok začne omezení i na polské části trati. Polský správce kolejí ji využije k výměně kolejnic v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna a k zabezpečení dvou železničních přejezdů.