Oprava nejstrmější trati v Česku může začít. Správa železnic vybrala zhotovitele rekonstrukce zubačky
Ozubnice před Polubenským tunelem. Foto: Správa železnic
Na polské straně dojde příští rok v době výluky k výměně kolejnic a zabezpečení dvou přejezdů.
taková frajeřina za kopec peněz. Nynější vlaky zubačku nepotřebují.
budou obnoveny i vyhybky včetně ozubnicových tyčí v Dolní, polubném?
Tady se přesně ukazuje, co naši železnici ničí: přehnané ohledy na historii a nostalgii. Ano, je to krásná věc, sám jí fandím, ale proboha nemůže převažovat nad současnými potřebami! Na silnicích se také pořád nejezdí po štěrku! Ta trať má obrovský význam pro regionální dopravu, zejména v zimě pro dopravu za sportem a rekreací! Spousta Čechů už zjistila, jak perfektní běžecké tratě jsou v polských Jizerkách atd. Ta trať musí fungovat jak povrchové metro. Ozubnice je hezká, ale používala se zde hlavně v nákladní dopravě. Dnes beztak nikdo nepozná, zda ozubnicová lokomotiva ozubnici skutečně využívá, nebo zda jede adhezně. Jako… Číst vice »
Ale ozubnice běžnému provozu nijak nepřekáží. Nevím co řešíte.
To je trochu sporné.
používané motorové vozy mají drobnou úpravu (spojnice magnetických brzd* je prohnutá), aby jim ozubnice nepřekážela.
A některé vozy s ojetými koly nad ozubnicí nesmí jet.
*doufám, že si to pamatuji správně
Řada 840 může na zubačku bez omezení, může tam i část vozidel řady 854 (teď nevím, která část z nich, zda ex M296.1, nebo M296.2), kdyby byla potřeba. Řada 810 tam také může bez omezení a ostatní vozidla tam nejsou potřeba provozovat a řada 843 tam už nesmí, ale ne kvůli překážející ozubnici. Vozidel řady 840 je dostatek i do budoucna, pokud se jejich rameno provozu omezí na Liberec – Tanvald – Harrachov – SKP Górna. Pokud vím, tak ČD si pořizují další Štádlery i kvůli tomu, aby se řadou 840, která jediná ze Štádlerů má možnost jezdit na zubačku,… Číst vice »
Já bych si zas tak jistý s řadou 840 nebyl. Mám pocit, že v depu říkali, že musí mít i nějaký větší průměr kol, který je větší než jak se to dá ojet na tratích bez ozubnice (ale ten rozdíl se dá akceptovat a dojíždí se to právě na tratích bez ozubnice).
že je zbytečná. Stadlery mají dostatečnou motorizaci, aby zubačku nepotřebovaly. Je to NE nostalgická fraška.
Stejnou frašku mají v Tisovci. Nejlépe bude, když tam ozubnici demontují a parní zubačku sešrotují, že ?
Takovou kravinu s odstraněním ozubnice udělaly v roce 1980 OeBB na trati Eisenerz – Vordernberg. Takže dráha je dost ochuzena a ani nemá smysl se pokoušet o zprovoznění alespoň jedné z dochovaných parních lokomotiv, které tam jezdily. Mám za to, že jsou tamní zubačky zachovány tři, dvě na pomnících a jedna ve Strasshofu, ale taktéž od roku 2002 neprovozní.
Pořád řešíte nostalgii, ne současný provoz.
Přesně jako vy argumentovali normalizační stavbaři, když z fasád obouchávali štuky a nahrazovali je plochým břízolitem, vytrhávali secesní okna a nahrazovali je typizovanými…
Ale opravu zjevně komplikuje. Pokud vím, tak to nejzajímavější, ozubnicová výhybka, už tam stejně léta není. Nebo se pletu?
Projev kulturního barbara. Víc k tomu nelze dodat.
Bohužel technická památka v této zemi spoustě lidí nic neříká, má to pro ně hodnotu šrotu. Smutné. Naproti tomu na Slovensku dovezli a zprovoznili parní zubačku z Rumunska.
Ok, tak jezděte autem výhradně po polních cestách!
ale ozubnicová lokomotiva ji musí využít vždy,pokud jste viděl pojezd?!
Nemusí.
na každou kravinu jsou dotace… pak se člověk diví, že nejsou peníze na podstatnější dopravní stavby.
Škoda Y pražců, to je velký zásah do vizuálu památky. Nestačily by pražcové kotvy na každém pražci?
A jak by jste na betonové pražce přidělal ozubnicové pásy?
Vyrobit speciální pražce je drahé, a dřevěné na bezstykovou kolej v těch poloměrech asi nestačí.
Bude to mít nějaký vliv na traťovou rychlost?
Takže ŽST Kořenov a komplet DOZ zase až někdy jindy? A co širá trať za Kořenovem?
Kořenov Harrachov se dělal nedávno
Včetně kousku mezi Harrachovem a st.hr.?
Ano, někdy v roce 2009.
ten se dělal nově před zprovozněním do polska, samotná stanice pak je ještě novější když se stavěla výhybna
tam tuším ne, to bude ale vědět Osoba odborně nezpůsobilá přesně:-)
Tušíte špatně. Přitom existuje stále dostupná fotodokumentace, kde je rekonstrukce mezi Harrachovem a státní hranicí hezky zachycena:
https://zubacka.cz/index.php/zubacka/aktualne/223-rekonstrukce-trati-szklarska-poreba-harrachov-16-dil
Není tedy nutné čekat na Osobu odborně nezpůsobilou, obrázky a doprovodný text řeknou mnohem více :-). Ale chápu, že obnova proběhla již před patnácti lety (letí to opravdu rychle) a mnozí už za ta léta zapomněli na to, jak to probíhalo. Proto jsem rád, že na stránkách Zubačky jsou nejen tyto snímky stále dostupné.
Jasně, ale to bylo „zprovoznění, aby tam vůbec mohly vlaky“. Nakolik to z pohledu dnešní doby znamená tzv. „cílový stav svršku“ (např. pro V130) je možná celkem otázka.
Budou Poláci jezdit více než 40 km/h i po výměně kolejnic a jejich svaření?!? V současnosti je od Harrachova ke státní hranici povolena rychlost 50 km/h, což naprosto dostačuje. Krom toho má levotočivý oblouk mezi stanicí a hranicí poloměr cca 200 metrů a tam nějaké výrazné zvýšení rychlosti fakt nehrozí ani pro v130, to by tam byla nejspíš rychlost 60 km/h, ale víc patrně ne. Na polském území by byla velkým úspěchem padesátka od hranic do Polany Jakuszycké, pak by snad mohla být rychlost až 70 km/h v dostatečně dlouhém úseku k zastávce SKP Huta. Jenže na takové kejkle s… Číst vice »
A ještě dodám, že u nás rozhodně neproběhlo zprovoznění ve stylu …aby tam vůbec mohly vlaky. Vždyť u nás je posvařováno, dosazeny pražcové kotvy a celkově byla úroveň obnovy u nás vyšší, než byla v Polsku.
Tak o té šedesátce jsem právě uvažoval.
Tak ta šedesátka by tam tamní turistický provoz opravdu vytrhla… Buďme rádi, že je tam provoz takový, jaký je. Bylo by lepší pokusit se ho zahustit i přes státní hranici a to je tak maximum, co půjde. S řadou 840 a ničím jiným.
Mezi Kořenovem a Harrachovem je obnovený akorát kus trati okolo Jizerského mostu a navazujícího tunelu.Zbytek je na dost vyžilých dřevěných pražcích s rozponovými podkladnicemi a dost „hranatými“ oblouky.Štádler tam při traťové 50 dostává pěkné rázy do podvozků. Ten úsek by si rekontrukci určitě zasloužil.
kdyby se Kořenov dělal nedávno, tak bude mít nová nástupiště… Jako je tomu v Harrachově.
Zajímavé je, že nikdo neřve, že tam musí zůstat ta původní rozpadající se ozubnice, podobně jako původní rozpadající se most pod Vyšehradem 😂
On ji jaksi nikdo jiný nechce nahradit za úplně jinou.
Spíš se divím těm pražcům – jsou součástí svršku a přijde mi divné, že se to nechrání jako celek.
To je proto, že je každému jasné, že s prohnilými pražci a špatnou ozubnicí ta trať fungovat nebude – takže kdyby se to tak nechalo, ta trať zanikne. U mostu pod Vyšehradem to bohužel není tak jasné, že není schopen plnit svou původní funkci, protože na tu funkci jsou kladeny vyšší nároky, než v době jeho stavby.
tak on není schopne už plnit ani tu původní funkci..protože je přežitý
Asi tam nejsou na severu takový škodiči 🙂 a chápou, že dávat tam ocelové pražce starého typu je blbost. Ostatně oni už se myslím nevyrábí (ně že by nebylo možné je někde z výzisků sehnat (ale kvalita bude stejná jako ty co tam jsou), a i technologie lisování plechu by se asi našla.
Y-pražec je ideální řešení (i do malých poloměrů), protože není problém na něj přivařit skoro cokoliv dalšího, takže úchytky na pzubnici je to nejmenší.
Tak jestli ty nové pražce vydrží to co ty staré tak OK, ale tomu nevěřím.
Pokud do nich nebude někdo pravidelně vrážet podbíjecí pěchy (a jinak narušovat antikorozní úpravu), tak by pozink měl mít lepší výdrž než ty staré pražce.
Tak tomu kldině věřte, nejsou z plechu, ale z válcovaných profilů, které mají o dost tlustší stěnu.
Super. Jen tohle
„Letos se práce na rekonstrukci nijak neprojeví na provozu. “
Práce na rekonstrukci se letos na běžném provozu neprojeví, ale historický provoz zůstává omezen.
Historickým provozem samozřejmě myslím Rakušanku
Zajímalo by mě, jestli se tam podaří dotáhnout tu slovenskou parní zubačku?
Když je v havarijním stavu, tak ještě aby se jezdilo… 🙂
Zřízení turistické zastávky Údolí Jizery není součástí akce?
To by skutečně bylo fajn vzhledem k turistickému charakteru zdejší dojížďky, ale obávám se, že je to spíš utopie. Co kdyby to chtěl nakonec ještě někdo používat? §7 – Cestující by to zneužili!
Tak, tak, cestující veřejnost je kolikrát horší, než ten dobytek, jak praví klasik…
Jak je to v tom místě s elektrikou?
Protože by asi zastávka musela mít výjimku z osvětlení, nebo mít nějaký fotovoltaický ostrovní systém.
Část Jizerek jsou evropská rezervace tmy pro astronomy, takže dobrý důvod k výjimce…
V tom případě lobujte na DÚ.
Pokud jde o osvětlení, některé malé obce osvětlují odlehlá místa např. začátky a konce obcí pomocí solárních LED „výbojek“ na stožáru VO. Jak dlouho vydrží svítit, ale nemám tušení. Snad alespoň do půlnoci, jako „elektrické“ VO v obci, než ho na 4 hodiny vypnou.
Mám křížem krážem procestované a prochozené celé Česko a soustava vodopádů na Černé Desné je podle mě jedna z nejhezčích částí přírody u nás.
Na co? Do Kořenova je to 2 km – to snad turista zvládne dojít.
Chládek a Tintěra….tak to vám „štěstí“ podalo ruku.
Doplním, že DSDiK na polské straně provede kolej jako bezstykovou.
Konečně budou moci přijet Slováci s parní zubačkou.
Tona kolejových stycích neumí jezdit?
Zrejme se v 19. stoleti v Uhrach stavelo jen bezstykove…
jak to souvisí s bezstykovou kolejí? a klidně mohli přijet z naší strany
Rozumím tomu správně, že součástí této nejspíš celoroční uzávěry tratě v příštím roce není zabezpečení ani těch nejkritičtějších „desítkových“ přejezdů v Desné a Kořenově a instalace nějakého rozumného zabezpečovacího zařízení (nebo alespoň samovratných výhybek v Kořenově, aby se trochu zvýšila propustnost trati?
Nestíhá se projekce, práce byly na cca 2 roky přerušeny, to asi tak pro upřesnění.
měla být součástí resp. souběžnou akcí i dopravna v dolním polubným to taky padlo?
Ta bude
Na idnesu byl článek, že SŽDC chtěla natrvalo odstranit ozubnici, ví se něco víc?
Protože balizy jsou na stejné místě mezi kolejemi jako ozubnice.
Být konstruktérem balíz, tak tomu říkám výzva…
Ve Švajcu to jistě už zmákli.
Jj, zmákli. Jako neinteroperabilní řešení. Což jim ve Švajcu nevadí.
Na metrovém rozchodu zcela jistě nevadí. Ale na normálním rozchodu v TEN-T síti by jim to vadilo nejspíš hodně.
Maj tam balízy mezi ozubnicí a kolejnicí a i v koleji bez ozubnice mají balízy vyosené. Jak vyosené je čtecí zařízení na lokomotivě nevím, ale očekával bych to.
Ale to je na tratích úzkého rozchodu, na normálním rozchodu snad ozubnici nemají (ale tady není nic nemožné).
Na normálním rozchodu mají ozubnici akorát na obou tratích na Rigi a dále na trati do Heidenu, která od standardní sítě není fyzicky oddělena, používá se klasické napětí 15 kV, ozubnicový vlak přejede celé zhlaví v Rorschachu a pokračuje po klasické trati směr Romanshorn ještě jednu zastávku. Jestli tam mají nebo budou mít ETCS, netuším – samozřejmě ozubnice končí před napojením tratě.
Vůbec jsem si neuvědomil, že Rigibahn je normálněrozchodná, tu druhou trať jsem neznal vůbec.
Kdo dřív přijde, ten dřív mele
sž to chtěla dát pryč i před nějakým etcs..prostě dobrá správa no..
Na to ať honem rychle zapomenou!
Smutné je, že ta fotka je z Krupky.
Kde je fotka z Krupky?
Všechny fotky u článku jsou z trati Tanvald – Harrachov.
Odstranit ozubnici chtějí především „experti“ z CK MD kvůli posedlostí ETCS. SŽ má teď na papíře argument, proč takovou blbost (demontovat ozubnici) nedělat.