Oprava Kozí dráhy v nedohlednu. Ústecký kraj objednal vlaky na úsek, který Správa železnic nechce dát do provozu
Objednané vlaky nemají po čem jezdit, trať je v rozkladu.
Správa železnic (SŽ) nepočítá s tím, že by letos a zřejmě ani v příštích letech opravila zbývající část takzvané Kozí dráhy z Telnice do Jeníkova-Oldřichova. Její postup ostře kritizuje náměstek hejtmana Jiří Řehák.
„Oblastní ředitelství Správy železnic proti vůli kraje a obcí opravu tohoto úseku vůbec nedalo do centrální komise. Rozhodlo pár nevolených státních úředníků ve Správě železnic,“ řekl Jiří Řehák. Kraj loni oznámil objednávku vlaků na úsek Telnice – Jeníkov-Oldřichov. Ten je ale v takovém stavu, že na něj bez nákladné opravy nemůže žádné kolejové vozidlo vyjet.
Nové vedení ministerstva už dříve naznačilo, že opravu trati nepovažuje za smysluplnou, jak dříve uvedl ministr Martin Kupka. Pro opravu trati není ani generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Když zjišťuji od kolegů, jak je využívaná ta trať, kolik tam jezdí občanů, tak to je zrovna záležitost, kde ekonomiku nelze nalézt,“ řekl Svoboda v podcastu Cesty Zdopravy.cz. „Historicky trať nesloužila pro občany, byla zřízena pro nákladní dopravu. Zastávky jsou velmi vzdálené nebo v prudkém svahu. Byť budu vždy bránit železnici, autobusová doprava tam poskytuje větší komfort,“ dodal Svoboda.
Řehák připomíná, že Správa železnic na údržbu tratě dostávala peníze. „Lila je jinam, pravděpodobně do bohatého centra země,“ zlobí se Řehák. Podle něj jde o ukázku, jak stát zanedbává rozvoj regionů. Kraj ale přestal v minulosti objednávat osobní dopravu sám.
Problematika Kozí dráhy se ocitá v začarovaném kruhu. Podle kraje není její vytížení takové, protože nemohou vlaky jezdit po celé délce. Podle Správy železnic zase současné využití opraveného úseku z Děčína do Telnice není dostatečné. Správa železnic odhadla náklady na opravu zbývajícího úseku na více než 300 milionů korun.