Podcast: Pojďme se víc zabývat elektrifikací, říká šéf Správy železnic Jiří Svoboda

Elektrizace tratě Šakvice - Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnicElektrizace tratě Šakvice - Hustopeče u Brna. Foto: Správa železnic

Za měsíc zveřejní Správa železnic plán prosté elektrifikace tratí v dalších letech.

Jiří Svoboda stojí už pět let v čele Správy železnic a letos má vůbec největší rozpočet v historii této státní organizace. Na jaké projekty padne nejvíce peněz, jaký je stav nejdůležitějších staveb na železniční síti v Česku a co se musí stát, aby byly výluky lépe koordinované? Právě tato témata otevíráme s Jiřím Svobodou v novém díle podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Podle něj souvisí souběhy výluk především s dosavadním způsobem financování Správy železnic. „Odjakživa tu chybí dlouhodobé plánování. Řeknu to zjednodušeně. Jsme v pozici, teď nejsou peníze, nepřipravujte, nemůžete stavět. A pak přijde pokyn, teď jsou peníze, stavte. A v tu chvíli, když je možnost zdrojů, se řeší věci, které se historicky odkládaly. Například Poříčany-Velim, kde byly obří propady tratě. Řešení by bylo, a ministr si to bere za své, nastavit parametry financování na pět a více let a k tomu přiřadit plánování výlukové činnosti,“ říká v podcastu Jiří Svoboda.

V rozhovoru se zaměřujeme i na elektrifikaci dalších tratí. Poslední únorový den předloží Správa železnic ministerstvu návrh tratí, které by měly skončit v nejbližších letech laicky řečeno pod dráty. „Prostá elektrifikace by se nevázala na železniční svršek a spodek. Zatrolejujeme trať a zařídíme vše nezbytné, mám na mysli zabezpečovací zařízení, protože to je provázáno s napětím. Ty světy nelze oddělit,“ říká v podcastu Jiří Svoboda s tím, že do strategie elektrifikace začíná zasahovat i čerstvě vypsaná soutěž ČD na hybridní vozidla. V podcastu naznačuje, že se o prosté elektrifikaci hovoří například u tratí na Frýdecko-Místecku či Krnovsku a o objízdných trasách směrem na jih k Olomouci.

V podcastu otevíráme i téma nákladně opravených lokálek, kde pak kraje omezily nebo zastavily osobní dopravu a další budoucnost regionálních tratí, do kterých bude nezbytné investovat podle ředitele stovky milionů korun. „Když zjišťuji od kolegů, jak je využívaná ta trať, kolik tam jezdí občanů, tak to je zrovna záležitost, kde ekonomiku nelze nalézt,“ říká Svoboda k rekonstrukci Kozí dráhy v Ústeckém kraji.

Poslechněte si rozhovor zde na stránce, případně ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času

6. minuta: IV. koridor a hledání cesty jak zlevnit úsek Nemanice-Ševětín
13. minuta: Oprava trati Praha-Kladno s odbočkou na letiště
18. minuta: Přesun brněnského nádraží a rekonstrukce železničního uzlu Brno
21. minuta: Stav pražského mostu na Výtoni a rekonstrukce Branického mostu
26. minuta: Koordinace výluk a změna financování Správy železnic
34. minuta: Opravy regionálních tratí
38. minuta: Další elektrifikace tratí v síti Správy železnic
41. minuta: Vodíkové vlaky v ČR
45. minuta: Příprava vysokorychlostních tratí
53. minuta: Výhradní provoz ETCS a provoz nostalgických vlaků
62. minuta: Spolupráce Správy železnic s architekty

Tagy Doporučeno Jiři Svoboda podcast Cesty Zdopravy.cz Správa železnic
125 komentářů