Oprava bratislavské tramvaje koupené za tisíc eur může začít, převezli ji do dílen v Brně
Praha chystá po opravě nasazení tramvaje na retrolinku.
V Brně začíná velká oprava tramvaje K2, která má v budoucnu rozšířit historický provoz v Praze. Za tisíc eur ji letos koupil od bratislavského dopravního podniku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Během noci na dnešek byla převezena do ústředních dílen brněnského dopravního podniku (DPMB).
V Brně čeká tramvaj kompletní renovace, která má trvat zhruba devět měsíců. Pražský dopravní podnik za opravu Dopravnímu podniku města Brna zaplatí 9,67 milionu korun bez DPH. Kloubová tramvaj evidenčního čísla 8133 je od roku 2009 odstavena v bratislavské vozovně Krasňany.
Tramvaj po opravě bude jezdit v rámci retroprovozu na lince 23. „Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let. Pro veřejnost ho charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah, všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ řekl v červnu člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.
Během devíti měsíců zaměstnanci DPMB tramvaj rozeberou na jednotlivé komponenty, provedou kontrolu, vyvaření nebo výměnu zkorodovaných součástí. Pak dojde na upevnění vlnitého oplechování, které je pro tramvaje K2 typické a lakování do původních barev v červeno-krémových odstínech. Na závěr se vůz dočká nové kabeláže, elektrické výzbroje, pokládky podlah nebo montáže obložení interiéru, stropu a zasklení.
Pracoviště řidiče má funkčně i vizuálně odpovídat původnímu provedení, šoféři zde ale najdou i moderní prvky, které však budou skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozidla. „Tramvaj bude současně vybavena některými prvky nebo funkcemi dle požadavků pražského dopravního podniku nad rámec původního stavu, například antivandalskými fóliemi na oknech nebo kamerovým systémem. Před předáním do Prahy bude také nutné obrátit polaritu elektrické výzbroje,“ doplnil šéf brněnského dopravního podniku Miloš Havránek. V Brně se na rekonstrukci bude podílet většina profesí ústředních dílen, které zaměstnávají 140 lidí. Od karosářů, přes elektrikáře až po lakýrníky nebo stolaře.
Tramvaj z roku 1977
Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 a 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.
Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967 až 1983. Prosadily se v řadě měst – v Československu v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny.
Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo, nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je podle DPP zachována ve výjimečně původním stavu.