Doprava ve městě Tramvaje

DPP koupil v Bratislavě historickou tramvaj Tatra K2. Sloužila jako škola řidičů

Nová akvizice DPP, bratislavská tramvaj Tatra K2. Autor: DPP/Robert Mara
Nová akvizice DPP, bratislavská tramvaj Tatra K2. Autor: DPP/Robert Mara
Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Podle DPP je výjimečně zachovalá.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes od Dopravního podniku Bratislava (DPB) za 1000 eur zakoupil vyřazenou kloubovou tramvaj Tatra K2 ev. č. 8133, která je od roku 2009 odstavena v bratislavské vozovně Krasňany.

Dopravní podnik nyní připravuje poptávkové řízení na opravu zakoupeného vozidla. Předpokládaná hodnota opravy je 9 milionů korun. Jakmile bude znám vítěz tendru, DPP nechá vůz přepravit z Krasňan do místa opravy. DPP předpokládá dokončení opravy tramvaje do konce roku 2022, následně ji plánuje nasadit v rámci retroprovozu na linku 23.

„Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let, které pro veřejnost charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah, všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ uvedl člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 a 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.

Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967až 1983 a prosadily se v řadě měst – v Československu v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny.

Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Zajímavostí je, že tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo a nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je podle DPP zachována ve výjimečně původním stavu.

Odebírat
Upozornit na
guest
105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peter Novak

no a dal? jak s odlišnosti rozchodu?

Zarputilý Pravičák

Nevadí mi to za předpokladu že si na sebe ta tramvaj vydělá. Jinak ale nevidím důvod proč by měl dopravní podnik který vlastní Praha provozovat takovou službu.

Jan

Chápu, pravičáky nezajímá kulturní dědictví a vlastenectví je pro ně prázdná fráze, symboly průmyslu a designu patří do šrotu.

Fanousek z Varsavy

A muže koupite dla linky 23 rovnež polskou verzi Tatry T1 – 13N ? 🙂

Zoli

V 1993 som na nej robil vodicak na elinu. Pekne spomienky. Instruktor bol pan Strakos.

A. Mikulka

Pán Strakoš bol smrteľný inštruktor. Jazdiť kvôli storočnej praxi vedel ale o technike vozidla nevedel nič, šíril nezmyselné legendy.

Luděk

Asi takhle čekal jsem že si pořídí jen ze dvou posledních zrychlovačů co jsou v Brně. Nicméně zajímá mě jak vyřeší problém se středním podvozkem který je běžný (bezmotorový) jestli ho budou přestavovat a nebo ho odkoupí z Brna kde jich ještě pár je a ty zbylé už můžou použít klasické z T3.

MKzB

Ony i ty krajní podvozky jsou trochu jiné, konkrétně převodovky mají pomalejší převod.

Jiří 3

Včera nebo předevčírem tu někdo psal, že by Praha měla z Bratislavy koupit K2. Ten člověk to předpověděl.

MartinS.

Že jo, také jsem si toho všimnul, že se v diskusi psalo o odstavené K2 v Krasňanoch 😉 A nebo už to ten dotyčný věděl 🙂

dopravopat

Dotyčný to vedel už roky. 😉

Marek

Na to jsem si taky vzpomněl. Dokonce předpověděl i evidenční číslo tramvaje. 🙂
Odkaz na komentář: https://zdopravy.cz/dpp-zacne-konkurovat-turistickym-autobusum-historickymi-tramvajemi-82977/#comment-548804

Cestujici

Pro všechny ty škarohlýdy pro které je to jen šrot: za 30, 50 let budeme rádi za takovou provozu schopnou sbírku a za 60-70 se bude jezdit do Prahy jako do Lisabonu dnes…

Frantisek

Tak jen aby zbytek sítě nezrušili a nezalili asfaltem jako v Lisabonu. 🙂

SaulGoodman

Jako určitě zajímavé, ale mám pocit, že těch retro tramvají bude mít DPP brzy už více, než těch moderních 😀 Tohle a T2 aspoň i laik pozná jako nějaký unikát, ale ty různé variace T3 vypravované na retro pořadí se mi zdají takové poněkud… že bych do toho asi úplně neinvestoval.

Frantisek

Pokud do toho počítáte i novostavby se starým vzhledem, tak možná ano, jinak ani náhodou. 🙂

jva

No počítá, tak se to přece politicky podává – má to jeden NP vlez, tak je to moderní…

Jarda V.

Myšlenka funkčních muzejních strojů se mi zamlouvá, určitě je to lepší než když by stali pod střechou ve Střešovicích kolo na kole. A že tato v Praze nejezdili no a co. No a k těm potřebám nových tramvají, asi to nebude úplně na pořadu dne, škodovky kterých je 250 asi chvilku jezdit budou a starší kusy bych postupně nahrazoval podobným derivátem v oboustranné podobě, tam asi Prahu tlačí bota, proto ten Miskolc, Plzeň a další.

medical_examiner

Když musí mít nejdražší tramvaje na světě…tak ti následující musí šetřit…

A. Mikulka

Nemáš pojem o skutečně nejdražších tramvajích na světě, jeden tady meleš ty svoje exkrementy stále dokola, už je z nich nejjemnější prášek.

Jméno

Takže i podvozek se bude muset předělat na normální rozchod ?

Kernteriér

Ne, bude to jezdit jako úzkokolejka asi…

Bmo

Jasně v článku píší, že se tramvaj zachovala v původní podobě a v takové i bude jezdit po Praze. Takže původní úzkorozchodné podvozky zůstanou a bude samozřejmě jezdit s nimi.

Bram

Kola pojedou na jedné straně tramvaje po kolejnicích a na druhé straně po dlažbě, panelech či asfaltu. Dokud byly všechny kolejnice žlábkové a nebyl otevřený svršek, tak by to určitě šlo. Přemýšlím nad tím, že byla chyba, když tento vskutku geniální nápad nikdo nikdy nejspíš nevyzkoušel:-):-):-).

Jussi

Nejsou podvozky stejné s T3? Tedy budou pouze vyměněny kus za kus?

Jiří Kocurek

Má to projít opravou, tak se vezmou z Remetu, DPMB typ K2 postupně vyřazuje.

PvvS

Nejsou.

Khufu

Ta tramvaj má podvozky tři. Úzkorozchodné podvozky ČKD byly vyvinuty tak, aby byl zachován maximální počet shodných dílů. Změna rozchodu s použitím dílů zachovaných v jiných DP je bezproblémová. Nejspíš k ní ale nedojde, je totiž velmi pravděpodobné, že opravce bude mít k dispozici normálněrozchodné podvozky z některého z vyřazených vozů. Ty jsou zaměnitelné.

PvvS

Pro začátek stačí vyměnit rámy, nápravy. kolíbku… Moc toho nezůstane.

Vašek

Další zastaralej šrot, který nebyl vhodný ani v době výroby, natož teď.

DJ TRAIN

Velmi sa mi paci ked K2 hodnotia ludia z Pha, co s nou mozno nikdy v zivote nesli.

ČD4ever

Jak víte, že místní diskutující jsou z Pha?

Vašek

Mě se zase líbí, že reakci na článek hodnotí někdo, kdo se nepřemohl ani k tomu, aby si ten článek přečetl.

Cituji: „Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 a 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.“

jva

To bylo zhruba v době, kdy se do Prahy „nehodily“ ani kloubové autobusy… A pak s tou „mizernou adhezí“ jezdily desítky let v Brně Husovou či Údolní…

Honza25

Další zapšklý odborník.

dopravopat

Áno, oproti T3 boli lenivé. Oproti „západným“ Düwagom aspoň netrhali pri rozjazde a brzdení (Kiepe Schaltautomatik na zrýchľovač nemá). Z môjho pohľadu môžem K2 vytknúť najmä slabé brzdy, bežne sa brzdilo zadnými magnetmi do zastávky, hlavy koľajníc na tratiach, kde premávali K2, boli pred zastávkami „vyklepané“ ako mäso na rezeň. Ale K2 neboli jediné so „slabými“ brzdami, T3M boli na tom snáď ešte horšie a tie po Prahe behajú dodnes. Od vodiča to vyžaduje trošku inú techniku jazdy. Niektoré K2 v Bratislave išli slušne (pamätám najmä na voz 7056, ale dobre išli aj iné, na rozdiel od 7063 a pod.… Číst vice »

Alexandr Mikulka

Nevynechá.

dopravopat

Máme asi odlišné skúsenosti.

Pavel Vavříček

Přeju jim hodně štěstí při jízdě do kopce z Malostránské

Jirka

A co teprve Trojská

MartinS.

A že linka 23 často jezdí na Trojskou 🙂

DJ TRAIN

V Brne i Ostrave K2 davala vyrazne sklonovo horsie useky..o Sarajeve ani nehovorim

Jiří Kocurek
Twix

Jaké jsou v Sarajevu sklony? Viděl jsem jen část sítě (mezi nádražím a centrem) a ta je víceméně v rovině.

Bmo

Tak do těhlech krpálů ji asi teda nasazovat nebudou, když se nehodí „do kopců“, ne? Tramvajových tratí je v Praze i tak celkem dost.

bohyn

Ale na tech nejezdi historicke vozy.

Kalanis

Mno někudy se do maštale musí dostat…

medical_examiner

A pokud ta maštal budou Střešovice, budou tam jezdit buď přes Malostranskou, nebo přes Strossmayerovo náměstí. A to je do nemalého stoupání…

Kubrt

Však K2 to zvládne..

Frantisek

Když nebude úplně nadupaná „substrátem“ jako kdysi, pak určitě. No a když ne, tak si jako cestující zatlačíme. 🙂

Vbb

Ze Strossu žádné strašné stoupání není. Podle Map.cz je to (ze Strossu na zast. Letenské nám) 750 m při převýšení 27 m, čili průměrný sklon 36 promile, k bývalému Plzeňskému dvoru (kde to větší stoupání končí) pak je převýšení 23 m na 540 m, čili 43 promile.

Kalanis

Ad 1 – právě o stoupání Chotkovou se tu bavíme; Ad 2 – Střešovice nejsou nafukovací, už takhle je tam vozů spousty.
Pokud by bydlely v Motole nebo Hloubětíně, tak to celkem i půjde.

Zlámalík

V Brně to mohutně jezdilo po Pekařské (cca do 90 promile) a i na mnoha dalších úsecích s velkými sklony. Tak nevím, co Pražáci frflali.

Zlámalík

Omluva čtu tu výše uvedenou tabulku od kolegy Kocurka. Pekařská není tolik a je pravda, že na Kraví Horu K2 moc nejezdily (kdo pamatuje každoroční kaštanovou kalamitu, ví, co to bylo vyjet nahoru, na gympl jsme občas šli pěšky)

dopravopat

Hej a dvojosáky s vlekmi tam tiež nikdy nejazili, že? 🙂

Khufu

Chotkovou jezdily a i dnes jezdí dvounápravové vozy s vlečnými vozy. Tohle ji zvládne naprosto bez problémů.

On.

Není náhodou v plánu linku 23 „umrtvit“ a nahradit linkou 42 a 43?

Narre

42 a 43 mají být náhradou za linku 41 přes letní prázdniny (pro historické tramvaje, starší než na 23), linka 23 je posila pro linku 22 na Pražský hrad primárně v době zvýšeného turistického ruchu a jezdí na ní staré(nostalgické), ale ne přímo historické tramvaje. Kdyby 23 jezdila za cenu historických jízd, tak by 22ce moc neodlehčila.

P_V

Tak ještě postavit repliku R1, ať je ta sbírka Kardausových designů úplná. 🙂

medical_examiner

A posílat taky jako „retro“…😂

PedrosVozomixos

Do metra Těžko, céčko má Martu PA135 (Francouzské výroby) a linky A + B mají LZA od AŽD PRAHA a spolupráci na tomhle zabezpečovacím zařízení mají i Poláci…..

Frantisek

On ani jeden ten zabezpečovač nejde namontovat do jiných vozů, než které tam jezdí? Nebo s jinými neumí pracovat? Jo, že chytrolíni původně jednotné zabezpečení takto rozdělili, je jiná věc. Doufám, že při další obměně už bude zase jednotné.

Vbb

Chytrolíni byli ti, co koupili Matru, zabezpečovač principiálně z 30. let 20. stol. LZA je návrat k normálu.
A s ARSkou to fakt už dál nešlo.

Kulík

A historické soupravy mají nějaký z těchto zabezpečovačů? Ono se dá za určitých podmínek jezdit s cestujícími i bez zabezpečovače – tak jako jezdí Ečs a Briketa na tratích A a C… A až se za pár let na B vypne Arska tak i na této trati…

Jakub

Na tyhle kraviny peníze jsou… Ale že by DPP začal připravovat výběrové řízení na nové tramvaje to ne. Maximálně se zase něco koupí na rekonstrukci z Maďarska apod.

Roman Soudný

Když začnou soutěžit hned, tak to vzhledem k délce příprav, samotné soutěže a následných soudních pří tak akorát vyjde.

MartinS.

Chcete porovnávat nákup nových tramvají (ne, že by nebyl důležitý), na který je potřeba vyčlenit cca 12 mld. Kč, s tramvají za hubičku a opravou za 9 mil.? Tak ano, na takové kraviny peníze určitě jsou a kde jinde než v Praze by měla být provozuschopná sbírka vozidel z ČKD Tatra?

Miroslav Zikmund

Řekněmež, že MUZEUM MHD ve Střešovicích doplňuje své sbírky …

Radek

Jedna 15T stála 70 mega a dodnes jsme je nesplatili. Toto je za 9 milionů…

Gwann

kterou část tramvajoveho parku potřebuje praha nezbytné vyměnit? a jakou to má prioritu?

Jakub P

Až pominou covidová omezení, možná se opět objeví potřeba něčeho středně velkýho na noční linky, kde jednotlivý T3 v centru simulovaly krabičky sardinek a dvojice/T15 by se nevešly na Lazarskou. Ale velká priorita to nebude, nejspíš by to šlo vyřešit i úpravou intervalů a opuštěním „rozjezdového“ systému na Lazarský.

Miroslav Zikmund

Co to je „středně“ velké ? Spíše KT8.
Samozřejmě, že by TO šlo řešit opuštěním „rozjezdového“ systému Lazarská přechodem na „polonoční / nedělníčkový ranní“ interval 20 minut … a kompenzovat to tím, že se na noční 20 minut začne přecházet již mezi 21 – 22.00 a „vymyslí“ se „polonoční“ obsluha úseku I.P.P. Flora po Vinohradské, kde noční provoz není …

medical_examiner

Že by část noci nejezdilo nic, a denní linky by se protáhly do 22 – 23:00?

Frantisek

Hlavně by s TT na Václavském náměstí bylo záhodno přesunout přestupní bod tam, pak nebudete muset držet extra vozy na noční provoz. Zrušit návaznosti při intervalech delších 15 minut, tomu říkám prozákaznický přístup. 🙂

MartinS.

Tak nezbytně ne, ale než se seženou peníze, vysoutěží se to a výrobce to dodá, tak budou mít na kahánku T3R.P a TR3.PV a ne všechny se myslím budou předělávat na „moderní“ stroje T3R.PLF. A ostatně nejstarší KT8D5R.N2P už také nejsou nejnovější… a při počtu plánovaných úvratí budou obousměrné tramvaje dříve či později určitě potřeba…

Vít Jůza

Tramvajový park – to má být Stromovka?

DJ TRAIN

na czk 9 mil aj 30 tis cca vramci podpornej funkcie pre cestovny ruch kde idu dalsie peniaze je rozumna investicia….. na nove vozidlaPha super zmluvami ktore boli k vozom 15 T a nevyuzivanim NFM nema… a pri skapatom turistickom ruchu na ktory sa nadava, ale generuje Pha peniaze aj k investiciam mat tak skoro ani nebude

Bmo

Těch 1000 E + 9 mil. Kč je celkem nízká položka, to se ztratí. Ať jsou Pražáci rádi, že tam takové retro mají, v jiných městech na tohle úplně kašlou (namátkou třeba v UL).

Luděk

Když DPP musel koupit všech 250 15T a tím se i zadlužit na X let do předu tak potom nebrečte že nejsou peníze na nové

Frantisek

15T nejsou nové? A koupě menšího počtu by řešila co? Více novodobých derivátů T3? Tohle asi nemá optimální řešení. Jo, leda koupit něco s pevnými podvozky, více mazat a brousit a častěji měnit kolejnice.

medical_examiner

Buďte ubezpečen, že až přijdou nové tramvaje, tak to poznáte až při nástupu…😁
Budou mít pracovní označení T3R.N a KT8N (N jako nový). Ale taky klimatizaci a ovládání pákou…😀

PedrosVozomixos

KT8D5N

Kernteriér

No, nevím. Obecně každý počin vedoucí k zachování kusu historie vítám, ale jak u T2, tak u K2 si nejsem jist přínosem pro Prahu jako takovou. Jsou to typy, co v Praze až na výjimky nejezdily, s Prahou tak nemají de facto nic společného.
Něco podobného je trolejbus 17 Tr nebo Karosa C 744 v Brně, ale tam vidím přece jen rozdíl v tom, že je vlastní Technické muzeum Brno, a ne dopravní podnik.

Peeetr

Vidím to naopak. Pro turistické tramvaje, aby byly vizuálně co nejvíc odlišné – jiné verze a dizajny vnitřního uspořádání, ale na údržbu levné – co nejvíc stejné pohony a hlavní náhradní díly.

Jakub P

Skutečnosti, že se tu navrhovaly, vyráběly a testovaly bych si asi netroufl říkat nic. Dokonce ani de facto nic.

Kernteriér

No, a já si to troufnu.:-)

Leinad

Některé vůbec nejezdily s cestujícími, některé jen krátce v režimu zkušební jízdy

Roman Soudný

A proč ne? V San Franciscu taky jezdí sbírka tramvají z celého světa.

Kernteriér

Jasně, taky úhel pohledu. Jen mám jaksi jiný. Kdyby to kupovalo muzeím, tak by mi to asi přišlo jako zajímavý exponát. Pro retroprovoz bych si ale představoval něco, co k městu patří.

Roman Soudný

Tak ony K2 k Praze patří, sice ne pravidelným provozem, ale původem.

medical_examiner

No tak jim tam prodáme nějakou T3SUCS…

MartinS.

S Prahou mají T2 i K2, ale i třeba KT4D společného to, že byly vyrobeny na Smíchově a některé jejich následovnice na Zličíně 😉

MartinS.

Jo a buďme rádi, že je v Praze nevlastní Národní technické muzeum, protože to by asi odpočívaly jako neprovozní někde v Chomutově…

Gwann

v Československu nikdy neletal F4, proto by muzeum ve Kbelích mělo stroj ideálně sesrotovat.

vás argument bych bral, kdyby Praha mohla a nekoupila nějakou salinu, co tu jezdila a přitom ji nemá ve sbirkach/neni pojizdna. takto doplňuje sbírku.

osobně vidím jako ztrátu, že nakoupila nějaké vozy z NDR, i když ty by musely být velmi často jen statickou ukázkou.

Kubrt

To je inspirativní myšlenka, nakonec i poslední Gothy vyjely ze Smíchova 😉

MKzB

Ano, zástupce tohoto typu tramvaje mají v Liberci.

Kernteriér

Muzeum je něco jiného. Psal jsem to už dvakrát, ale klidně to zopakuji.

MartinS.

A není to náhodou tak, že Muzeum MHD i provoz historických strojů, tedy vlastně celá Vozovna Střešovice patří společně pod jednotku Historická vozidla DPP? Takže linky 41, 42, 43, 23 jsou vlastně provozní expozice…

Kernteriér

Jistě se na to tak nahlížet dá, já se rozhodně nechci hádat. Jen ti sám vidím trochu jinak.

Khufu

Provozní vozy se od muzejních liší. Jsou v nich použity moderní materiály jako např kabely s izolací z PVC a mají obvod 24 V, statický měnič a tuším i nezávislou kolejnicovou brzdu. Muzejní vozy vyjíždějí jen na historické přehlídkové jízdy pod ochranou policie. a nevozí cestující.

PvvS

Tak to bych chtěl vidět třebas u Ringhoffera… A ty T2/T3 taku moc statickejch měničů mít nebudou.

Kulík

Budete se divit, ale cílem je získat průkaz způsobilosti pro všechna muzejní vozidla. Většina jej již vlastní. Jinak i muzejními vozy se jako cestující můžete svést a to při zvláštních příležitostech – to je rozdíl od vozů pro komerci, které si může pronajmout každý…

bohyn

Ale muzeum ho jen vystavuje, neprovadi s nim nostalgicke bombardovani Vietnamu.

Khufu

Googlete San Francisco F Market, E Embarcadero a 39-Coit Tower. Na F a E jezdí kromě PCC i americké tramvaje Peter Witt z Milána. Až z Prahy zmizí rekonstruované T3 stane se nostalgická linka ikonou města stejně, jako je jí F Market s šestiminutovým intervalem v San Franciscu. Vůbec by nebylo od věci, kdyby DPP dovezl i nějaké PCC z Ameriky.

Jak44

Len či sa tie historičáky nerozpadnú do doby, kým Praha aspoň prestane nakupovať T3. 🙂