Opozice tepe vedení Karlovarského kraje za autobusové fiasko. Nápad s minibusy si prosadilo ANO
Kraj získal dotaci na malá vozidla v době, kdy vedlo kraj hnutí ANO 2011. Navrhuje jízdné zdarma.
Opozice v Karlovarském kraji kritizuje vedení za nezvládnutý start rozjezdu nového konceptu autobusové doprav v regionu. Podle krajského zastupitele, starosty Mariánských Lázní a současně manažera Českých drah Martina Hurajčíka by měl kraj nejméně na leden zavést jízdné zdarma.
Hnutí ANO podle ČTK vyzvalo vedení kraje, aby minimálně v lednu nechalo jízdné na problémových linkách a spojích zdarma, naučilo řidiče obsluhovat odbavovací systém, přenastavilo jízdní řády podle požadavků a potřeb cestujících a dalo celou situaci do pořádku.
„Leden je dostatečně dlouhý měsíc na to, aby se vše zvládlo správně nastavit a dostat systém do správných kolejí. Vedení kraje ale musí začít pracovat, musí začít řešit problémy a v mnoha případech začít naslouchat odborníkům a lidem s praktickými zkušenostmi a neházet odpovědnost na úředníky,“ doplnil Hurajčík (ANO).
Fiasko „autobusové revoluce“ v Karlovarském kraji. Nové vozy jsou malé, lidé se do nich nevejdou
Nový systém autobusové dopravy nepřinesl na začátku roku jen problémy s odbavovacím systémem nebo nedodržováním jízdních řádů. Zásadním problémem je velikost nakoupených vozidel. Pořízení s dotací si prosadilo ale krajské vedení v době, kdy dopravu řídil právě Hurajčík. „Jak je vidět, i malý kraj může dokázat velké věci,“ uvedl v tiskové zprávě k přidělení dotace na autobusy v roce 2020 Hurajčík.
Vedení kraje i provozovatelé krajem dotovaných spojů se cestujícím za potíže omluvili. Podle hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka (za STAN) se počáteční problémy daří den po dni řešit, řekl dnes novinářům.
Plánování podle dat dopravců
Hejtman Kulhánek dnes uvedl, že se porodní bolesti nového systému daly předpokládat, na některé se ale připravit nedalo. „V prvních dnech nového systému regionální dopravy byly problémy s technikou autobusů, které se týkaly vytápění, což se podařilo po dohodě s výrobcem odstranit a autobusy topí. Problémy byly i s odbavovacím systémem, který je funkčností jiný, než byl předchozí, proto i řidiči se s ním seznamovali za ostrého provozu, což způsobilo některá zpoždění,“ uvedl Kulhánek.
Úpravou jízdních řádů se zároveň přerušila návaznost některých spojů. To už ale podle Kulhánka krajský koordinátor dopravy zhruba 15 změnami v prvních dnech provozu upravil.
Kraj a dopravní firmy řeší i kapacitu autobusů, lidé se do nich často nevejdou. Podle Kulhánka ale kraj při plánování, jaký typ vozu nasadit, vycházel z údajů předešlých dopravců. Ty se ale ukázaly v některých případech výrazně odlišné od reality. Tam, kde to šlo, se malé autobusy vyměnily za velké nebo se nasadily místo nových autobusů na CNG starší dieselové.
s využitím ČTK