Dopravci Železnice

Omezení režijek se nekoná. Ministerstvo ustoupilo, ve většině krajů budou platit dál

Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra
Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy ustoupilo od svého původního plánu dát krajům možnost přestat v jimi objednávaných osobních a spěšných vlacích uznávat takzvané režijky.

Po dnešním jednání mezi vedením ministerstva a zástupci odborářů to potvrdil místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun. „Pro nás velmi problematický bod stáhli. Rozdílné názory máme ještě ohledně takzvaného komerčního příplatku, dohodli jsme se na setkání příští týden,“ řekl Vokoun. Stažení bodu potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Už dříve ministerstvo zbavilo kraje povinnosti uznávat režijky v případě, že vysoutěží smlouvu na provoz vlaků s Českými drahami. Této možnosti chce využít Plzeňský a Jihomoravský kraj.  Letos navržený model by ale znamenal možný konec režijek prakticky ve všech regionálních vlacích. Ministerstvo vysvětlovalo svůj návrh nutností rovnosti dopravců.

Ke stažení návrhu došlo poté, co České dráhy ministerstvu dopravy potvrdily, že za uznávání režijek v krajských vlacích nebudou chtít od státu žádné kompenzace. V minulosti se přitom při soutěžích České dráhy vymlouvaly na to, že jsou povinností uznávat režijky diskriminovány proti jiným dopravcům.

Odborářům se nadále nelíbí ani postup v případě Jihomoravského kraje, který sice umožní regionální režijku, ale pouze pro zaměstnance Českých drah a jejich rodinné příslušníky podílející se na zajištění dopravy v kraji. Odboráři chtěji, aby na tuto jízdenku mohli dosáhnout například i zaměstnanci SŽDC.

 

363
Diskuze

avatar
41 Komentáře
322 Reakce na komentáře
81 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
81 Autoři komentářů
PavelDominikAxelJanxyz Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel
Host
Pavel

Uvědomujete si diskutující že toto neni jen o režijkách jak se nám článek snaží namluvit ale o všech co vlastní IN karty, tedy běžní cestující?

Axel
Host
Axel

Rozčiluje mě diskriminace většiny menšinou. Mluvím o tom, že jedna skupina cestujících si vynucuje naprosto výjimečnou paušální jízdenku (sice vázanou jen na část krajského integrovaného systému). Vůbec mi nevadí, když veřejná hromadná doprava v některých případech je velmi výrazně dotována. A jsem pro, aby zaměstnavatelé (po odstranění dnešního šíleného zdanění) přispívali svým zaměstnancům na cestu z/do práce. Tj. je naprostý nesmysl co si vynucují někteří diskutéři údajně pracující v Českých drahách. Dává smysl, aby kraj nabídnul zaměstnavatelům paušální jízdenky pro jejich zaměstnance, tak aby si zaměstnavatel rozhodnul jestli chce proplácet cestu z/do práce na jedné lince (tj. na stálé pracoviště)… Číst vice »

Jano
Host
Jano

Je to moc hezké, jak se tady všichni zasvěceně rozčilujete, ten neuznává či neměl by uznávat tomu atd., ale napadlo vůbec někoho selským rozumem (nemám ekonomické vzdělání), že se jedná vlastně pořád o státní peníze, akorát z jiného „chlívku“ ? (myslím tím ČD a.s., SŽDC s.o., kraje, MD, pořád jsou to státní peníze a platí to nakonec všichni…), takže na tom, v globále zase až tak nezáleží a je to jenom taková srandovní hra na „převzájemkovávání“ peněz…

Axel
Host
Axel

To není pravda, minimálně v tom ohledu, že „co je (téměř) zdarma, toho si lidé vesměs neváží“… Tj. paušální jízdenka na vytrženou část integrované krajské dopravy bude deformovat skutečný zájem cestujících. Tj. chápal bych, kdyby železničáři požadovali po svém zaměstnavateli, aby jim zajistil paušální jízdenku na cestu z/do práce na všechny integrované spoje. TJ. i autobusové spoje a spoje jiných železničářských společností…. Protože primárním cílem integrované krajské dopravy jsou: a) aby lidé docestovali tam kam nezbytně nutně potřebují a dále b) aby dotování sedlových časů hromadné dopravy stálo státní/krajských/městských rozpočet co nejmíň (=např. nevyhazovat peníze z okna za dublované spoje… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„napadlo vůbec někoho selským rozumem (nemám ekonomické vzdělání), že se jedná vlastně pořád o státní peníze, akorát z jiného „chlívku“ ?“ Námitky v této věci zde zmíněny byly, nicméně: – o to šetrněji vůči veřejným penězům se chová nyní např. JMK, když rozhodl, že z veřejných peněz bude kompenzovat jen „ztrátu“ (tedy náklady mínus tržby) vzniklou z toho jízdného, které on sám uzná za vhodné. – o to šetrněji vůči témuž vystupuje brutto-systém (případné zvýšené tržby náležejí objednateli, nikoliv dopravci) – každý z jednotlivých sujektů (oprávněně) nebere ohled na eventuální tezi, že „stejně to jsou jedny státní peníze“, tzn. ČD… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Perličkou je (a v žádném z komentářů to zde nebylo uvedeno), že tento „vítězoslavně odmítnutý“ bod v ministerském návrhu by reálně nemusel dojít naplnění, protože: – žádný z krajů (mimo některé jiné, které ale využily práva z jiného bodu, a to onoho „soutěžení linky = možnost vymezit neplatnost některých jízdenek“) zřejmě ani nepředpokládal, že by tohoto práva využil – onen navrhovaný bod uváděl, že by k jeho aplikaci byl potřeba souhlas objednatele i dopravce. Tzn. netýkal by se již sjednaných/podepsaných smluv (resp. dopravce by musel přistoupit ke smluvnímu dodatku ohledně tohoto omezení, ale to by přece neudělal, protože onen zaměstnanecký… Číst vice »

Marek
Host
Marek

Jak p. Sura zase kope do CD 😀 Ja nevim co si ten pan tim kompenzuje ale lituju jeho druzku 😀

Axel
Host
Axel

@Marek… nevím kdo jste a co jste Vy dokázal, když bez argumentů kritizujete autora článku. Nicméně: jestliže jste neporozuměl nebo Vám nedochází ta zvrácená logika některých zdejších diskutujících (kteří nadávají zákazníkům svého zaměstnavatele, když mají spor se svým zaměstnavatelem), tak je vcelku zbytečné Vám cokoliv vysvětlovat. Holt, něco jako v 19. století, když méně kvalifikovaní rozbíjeli stroje, protože stroje jim „kradli“ práci….no, jo a kde je těm lidem dneska konec? Hradláři? Prodavači lístků v tramvajích? Lidi co dělají výkopové práce na liniovém vedení? Všechny tyhle profese buď skončili nebo je vytlačila levnější alternativa. Z mého pohledu jako cestujícího mi nezbývá… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

Státní rozpočet právě ušetřil přibližně dvě miliardy 😀 . Nechápu že se tu nad tím jásá tak málo 🤔 .

Manitou
Host
Manitou

Na závěr této „obohacující“ diskuse bych rád uvedl, že v roce 2013 společnost SŽDC zachránila ČD Cargo od bankrotu tím, že ho „založila“ půl miliardou. Tato jednání probíhala přes MD.
Zajímavé, že místní ekonomickomorální specialisté a vrcholní manažeři ani jednou neuvedli tuto zásadní věc.
Ovšem o marginální množství režijek v celkovém objemu, o tuto problematiku se mohou roztrhat. 😆

xyz
Host
xyz

„Zajímavé, že místní ekonomickomorální specialisté a vrcholní manažeři ani jednou neuvedli tuto zásadní věc.“
To je jednoduché – protože není tématem článku.

Bude-li článek zabývající se retrospektivně tuto věcí (resp. přesněji řečeno – výrazným snížením poplatků za DC pro nákladní vlaky s jednotlivými vozovými zásilkami; předpokládám-li správně, že máte na mysli tuto věc), budou zde komentáře (a jistě i takové, které tento krok budou kritizovat za nesystémový) k této věci.

Cyklista
Host
Cyklista

Myslíte ty miliony, které ČD Cargo utratilo ze rekonstrukce a přebarvování všech svých budov?

Jan
Host
Jan

Vemte rezijky szdc a pokud vstoupi do stavky, nevyjede jediny vlak. Ani soukromnik ne. Jak chceme dobehnout ten vybajeny zapad kdyz se nechame zdirat. Tam chcou neco vzit zamestnancum a hmed je stavka. A vsichni k nim vzhliuime jak trubky jak se maji dobre a co vsechno si muzou z vyplaty koupit.

xyz
Host
xyz

„Jak chceme dobehnout ten vybajeny zapad kdyz se nechame zdirat.“
Perličkou je, že ono „nezdírání“ pracovníků SŽDC, s. o., tedy probíhá (dle vašeho názoru/vaší teze) tak, že dostávají benefit od úplně jiného subjektu (dopravce ČD, a. s.).

Zatímco sám zaměstnavatel (SŽDC, s. o.) je sám od sebe asi nedokáže dostatečně (ve smyslu peněžním i nepeněžním) ohodnotit.

Dan
Host
Dan

Jaký je to pocit být blbej jak poleno?

Hrackalw
Host
Hrackalw

On snad ani žádné pocity natož city nemá 😀 .

Jan
Host
Jan

Si něco zjistěte jak se dělilo ČD a jake byly podmínky rozdělení této společnosti. Zjistěte si neco i o tzv. sociálním smíru na železnici abyste neblabolil páté přes deváté netvářil se jak kakabus.

xyz
Host
xyz

„Si něco zjistěte jak se dělilo ČD a jake byly podmínky rozdělení této společnosti.“
„Dělily“ se k 1. 1. 2003 tak, že (mj. na nátlak odborů) SŽDC byla vytvořena coby defacto prázdná schránka s tím, že jednotliví zaměstnanci či majetek pak byli dílčím způsobem – a za náležitou kompenzaci – převáděni/převáděny).

Nic to nemění na tom, že ono „nezdírání“ pracovníků SŽDC (tedy organizace, která je už téměř 17 let nezávislá na ČD) tedy probíhá „v rámci zachování sociálního smíru“ formou poskytnutí zaměstnanecké jízdenky úplně jiného subjektu (řadového železničního dopravce ČD, a. s.) než je SŽDC, s. o.

Jan
Host
Jan

Co hulíš za matros? Chci ho taky!

Otmar
Host
Otmar

Režijky byly zachráněny. Tečka. Teď ještě úchylka JM kraj a budou platit všude jako doposud. Přeji všem krásný víkend.

xyz
Host
xyz

„Režijky byly zachráněny.“
Rušit je nikdo nechtěl.

„Teď ještě úchylka JM kraj“
Tam je taky nikdo neruší.

„Teď ještě úchylka JM kraj““
… a mj. vysoutěžená linka v Plzeňském kraji.

Cyklista
Host
Cyklista

NIKDO režijky rušit nechtěl

Hans
Host
Hans

Tomu ale NIKDO nevěří.

xyz
Host
xyz

„Tomu ale NIKDO nevěří.“
Já tomu věřím, že je rušit nechtěly.

Nepředpokládám, že by takový zaměstnavatel jako ČD vůbec uvažoval nad tím, že zruší letitý benefit v podobě zaměstnanecké jízdenky.

Dominik
Host
Dominik

A jak tedy nazvat stav, kdy kraj chce dopravci zakazovat používat jeho benefit?

lkyM
Host
lkyM

Modrobijcům dochází munice (argumenty ). Zatím zvítězil zdravý rozum.

xyz
Host
xyz

Primárním ARGUMENTEM je, že objednatelem Os/Sp vlaků jsou kraje, tudíž nedává logiku, aby jiný subjekt (zde: ministerstvo) určoval podmínky, jaké si může objednatel stanovit do smlouvy (tzn. dvoustranného právní aktu) s dopravcem.

Axel
Host
Axel

@xyz… myslím, že je zbytečné reagovat na takové schválně provokativní kecy…. Evidentně ten člověk ještě nepochopil že od 2020 v části krajů se ČD začlenilo na stejnou startovní čáru jako ostatní vlakoví/autobusoví dopravci… tj. ten člověk nechápe, že současné podoba paušální jízdenky (tzv. režijky) NEMŮŽE fungovat v integrovaném systému kde kraj=zákazník soutěží dopravce dle jejich nákladů (a riziko kolik se utrží od cestujících si převzal zákazník (kraj) dopravce)…. Čili namísto vykecávání na webu by se zaměstnanci ČD měli pustit do intenzivní debaty se svým zaměstnavatelem – firmou ČD, aby ČD kupovali od těchto krajů (např. od Olomouckého) za tržní ceny… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

To je opravdu řešení, budu mít deset různých jízdenek místo jedné, protože se kraje najednou rozhodly, že nebudou koukat dál jak za hranice svého kraje a rozhází systém. Není přeci přípustné, aby cestující měl co nejjednodušší způsob cestování (když nežije v daném kraji).
A ještě si některé kraje naivně myslí, že zakáží tarif dopravce a on velice nadšeně přidá tarif kraje do eshopu a do aplikace.

Axel
Host
Axel

@Dominik. promiňte, ale nesouhlasíte s něčím co já nenapsal a ani si nemyslím. Já totiž souhlasím s tím, že měl být jednotný způsob prodeje jízdenek (např. společná appka ve smartphonu použitelná ve všech krajích). Ale u nás ve Zlínském kraji chápu, že oni nejsou tou brzdou, protože současné krajské vedení (radní pro dopravu) převzalo práci po naprosto líném bývalém krajském vedení, které radši vůbec nedělalo. Protože bývalý radní pro dopravu – radní Kučera z KSČM jako bývalý prodavač pojistek vůbec nerozuměl veřejné dopravě. Takže současné vedení muselo začít úplně od začátku – navrhnout integrovaný systém, vymyslet jak do našeho zapadlého… Číst vice »

PzD
Host
PzD

Už tomu přestávám rozumět. Na dost tratích přestávají ČD od JŘ 19/20 provozovat regionální i dálkové vlaky. Tam všude režijky platit nebudou a nikomu to nevadí? Ceny režijek vybojovali odboráři stejné, jejich vyuziti pokleslo, tedy skryté zdražení a nikomu to nevadí? JM kraj prisel pro zaměstnance dopravců s nabídkou ,krajské režijky‘, ktera by umožnila v rámci kraje jízdy vlaky všech dopravců v regionu, a to je špatně? ČD odmítly akceptaci krajské režijky v dálkových vlacích, a nikomu to nevadí?

zesp
Host
zesp

Jde asi o to, že s těch odborů se podělá tak akorát vedení ČD (což tedya moc dobře nechápu), ale kraje a jiné subjekty rozhodně ne. Je až úsměvné, jak si všichni nna dráze myslí, že jsou odbory všemocné a budou diktovat všem. Už se konečně probuďte… Pokud budou odbory furt vyskakovat, tak prostě ty kraje zadají dopravy někomu jinému, kdo bude více po vůli a nebude dělat problémy. tak to je…

Dominik
Host
Dominik

Vy nevidíte ten paradox? My Vám zakážeme režijky v námi objednaných vlacích, ale Vy ty naše v dálkových vlacích respektujte. Když by to bylo o vzájemném uznání, tedy ČD v krajských vlacích, krajská v dálkových vlacích (navíc ty objednává MD, tak by kraj asi musel tam), tak to je jiná, ale jen blbec bude čekat, že jinému jeho zakáže a své přidá.

xyz
Host
xyz

“ My Vám zakážeme režijky v námi objednaných vlacích, ale Vy ty naše v dálkových vlacích respektujte.“ Jednak: nikoliv ve všech dálkových vlacích (mj. ne ve vlacích EC/rj). Jen v těch rychlících, které jsou integrovány do tarifu IDS JMK. A hlavně: je tomu tak na základě kompenzace ze strany Jihomoravského kraje (logicky – v „nettorychlících“ je část tržeb typu „brutto“, konkrétně jde o tržby za IDSkové jízdenky, které nejsou příjmem dopravce, ale jdou na „společnou hromádku“ v rámci IDS JMK). Je příznačné, že tento stav existuje již po mnoho let bez větších problémů. Zatímco když nyní někteří objednatelé požadují opak,… Číst vice »

PzD
Host
PzD

Paradox? Nevidím. Nevyčetl jsem, že by kraj požadoval platnost v integr. R, ale že dopravcum tuto možnost navrhl. Ale pokud CD považuji pro své zaměstnance za lepší, aby platili 1100 plus 480 místo třeba jen 480, což by mnohým stačilo …

Dominik
Host
Dominik

Já neříkám, že požadoval, už jen to, že navrhuje (navíc si myslím, že s tímhle by asi musel na MD, vždyť to objednává R) je zajímavé. Neřeknul bych ani slovo, kdyby kraj přišel s nabídkou krajská do R a ČD do krajských vlaků, pak bych to chápal. Navíc rozšířením do R a s tím, že by zaměstnanec platil jen 480,- by stejně nic neřešilo, protože pak by náhle nemohl jet EC/rj, třeba když by měl nástup v Břeclavi, nebo třeba v Třebové (Sp Třebová – Brno), protože přeci jen R je stále pomalejší o trochu v obou případech. Takže ve… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„navíc si myslím, že s tímhle by asi musel (myšlen JMK, pozn. red.) na MD, vždyť to objednává R“
Z logiky věci by nemusel, pokud jde o nettosmlouvu (což jde).

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Rejpnutí: Zaměstnanci ČD a SŽDC mají „právo“ jezdit ve vlacích zdarma asi stejně, jako zaměstnanci FÚ mají „právo“ plnit daňovou povinnost zdarma (neplatit daně). Teď vážněji: pokud chce dát firma A (ČD) zaměstnancům nějaký firemní benefit (jízdu vlakem zdarma), je to jen věc mezi ní a zaměstnanci/odbory. Nějak nerozumím, proč se v tom angažuje stát a kraje. A pokud jiná firma (SŽDC) chce dát svým zaměstnancům firemní benefit zajištěný jinou firmou (jízdu vlaky ČD zdarma), opět by to mělo být jen na domluvě mezi vedením a zaměstnanci – a smlouvě s ČD o proplacení kompenzací. Nechápu proč z toho někdo… Číst vice »

Rajče
Host
Rajče

Je to tak. Režijky jsou komunistický přežitek. A klidně se umínusujte.

Dominik
Host
Dominik

Komunistický? Takový detail, zaměstnanecké jízdné existovalo existovalo už za R – U, takže se rozhodně nejedná o věc, kterou by zavedli komunisté.

Axel
Host
Axel

Firemní benefity pro zaměstnance nejsou přežitek. Právě naopak. Akorát spousta železničářů nepochopila že paušální jízdenka poskytovaná firmou České dráhy. nemůže fungovat v integrovaném dopravním systému, kde zákazník (=kraj) chce optimalizovat množství spojů a proto zavádí novinku že už nikoliv dopravce, ale po novu kraj bude tím kdo „riskuje“ kolik se utrží od cestujících. Může fungovat to, že např. v Olomouckém kraji budou České dráhy kupovat od Olomouckého kraje paušální jízdenky za TRŽNÍ cenu a tyto nakoupené jízdenky bude zdarma nebo levněji poskytovat svým zaměstnancům…. Ale tuto otázku si měli zaměstnanci na železnici řešit už dávno – už předtím než byly… Číst vice »

Standa
Host
Standa

Axel – odbory nezaspali ve všech krajích se to vyřešilo dohodou včetně těch v Brutto smlouvách kromě Kraje Jihomoravského a i tam už se schyluje k dohodě.

Axel
Host
Axel

To je zajímavá informace (která jde naprosto proti nářku těch zdejších diskutérů, kteří prý jezdí s režijkou). Byl by prosím odkaz na konkrétní ustanovení smlouvy, např. s Olomouckým krajem? Upřesním – ptám se na situaci v krajích (např. v Olomouckém), kde dopravce (např. ČD) má začít jezdit bez toho, aby řešil výši tržeb od cestujících…tedy jde o jinou situaci než např. ve Středočeském kraji (kde České dráhy budou jezdit ve starém režimu, tj. nesou riziko že skončí ve ztrátě, pokud se netrefí s odhadem tržeb). Tj. v Olomouckém kraji je jediné logické řešení, aby ČD nakupovali od organizátora/donátora veřejné hromadné… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pane Axeli s tou vaší logikou už běžte někam to stále bylo by logické to neumíte nic jiného? Co takhle používat zdravý rozum a ne jen dokola odříkávat poučky a čísla paragrafu s smluv 🙂 .

Axel
Host
Axel

Co takhle začít diskutovat k věci? A začít používat fakta, ne báchorky?

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, je třeba brát v potaz ducha zákona, ne literu….

Hrackalw
Host
Hrackalw

Vážený pane opravdu nic ve zlém ale soucasne režijky jsou porevoluční kapitalistický přežitek 🙂 . Víte vůbec jak fungovaly režijky za komunistů 🙂 ? A ve Francii Německu Rakousku a pod to mají taky komunistický přežitek 🙂 ?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

počítám, že jste musel hrozně obrečet, když vám sebrali deputátní uhlí.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Jak souvisí uhlí s tím co jsem napsal 🤔 ?

lkyM
Host
lkyM

No, dobrý no. Nic chytřejšího jste nevymyslel?

BoH
Host
BoH

Já skutečně nechápu, jak Vám za tento názor může dát mínus. Vždyť takto by to mělo být správně. Tady vůbec nejde o to, že se mají rušit režijky, protože jim je údajně někdo závidí, ale aby benefity poskytovat zaměstnavatel, nikoliv stát (a to ještě pouze zaměstnancům dvěma vybraných firem) 🙂

Roman G.
Host
Roman G.

A kde je Manitou? Byl bych zvědav, co teď napíše!

Manitou
Host
Manitou

Na rozdíl od vás něco dělám a nejen masturbuji u diskusí, jako vy. 😉
A k věci. Napíši to, co včera. ČD a SŽDC jsou státní firmy, které vznikly z ČD z důvodu legislativních, nikoliv, že by je to napadlo samotné.
Čili zaměstnanci ČD se přes noc stali zaměstnanci SŽDC bez vlastní.
Ošetřeno je to zákonem, jelikož někoho napadlo, že se objeví mudrci Vašeho formátu, co neznají okolnosti a začali blekotat, jak to předvádíte vy.

Roman G.
Host
Roman G.

No jo, někdo masturbuje a druhý nemá co honit.. Tak trochu kroťte vášně a uklidněte hormon. Jen čtu a reaguji. Od toho je diskuze. Ale to Vy asi nechápete. Režíjkám zdar!

Manitou
Host
Manitou

Čtete, reagujete a o problematice víte prd, jako „xyz“, přičemž blábolíte, co je a není správné/špatné.
Nad tím zůstává rozum stát.

xyz
Host
xyz

„pokud chce dát firma A (ČD) zaměstnancům nějaký firemní benefit (jízdu vlakem zdarma), je to jen věc mezi ní a zaměstnanci/odbory. Nějak nerozumím, proč se v tom angažuje stát a kraje.“¨
Angažování objednatelů je pochopitelné v situaci, kdy na sebe berou riziko tržeb (brutto-smlouva) a kdy následně požadují po dopravci buď finanční kompenzaci (snížení finanční úhrady vůči dopravci), nebo jiná omezení (např. vymezení, že zaměstnanecké jízdenky se budou týkat jen pracovníků dopravce v rámci kraje) za jakékoliv „neIDSkové“ (tzn. „ne-brutto“) jízdenky.

Axel
Host
Axel

@xyz… ano, to přesně mi chybí v diskuzi= a) Zavedení paušální krajské jízdenky (=omezení vykazování). Např. když v centru Jihomoravského kraje – v městě Brně – může platit roční paušální jízdenka za 5 tisíc na 2 zóny, tak proč nemůže platit i nějaká paušální jízdenka i v rámci kraje na pár zón. Protože Jihomoravský kraj IMHO chce stejný princip jako v sousedním Jihomoravském či Olomouckém kraji = vyžadovat po dopravcích, aby „pouze“ jezdili za své náklady, přičemž riziko kolik se utrží od cestujících je záležitostí kraje b) ovšem nechápu plánované zavedení paušální roční jízdenka pro zaměstnance ČD po Jihomoravském kraji… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Před necelými 12 lety, když bylo zřízeno ČD Cargo, byl zaveden stav, že nově přijatým zaměstnancům ČD Cargo již nejsou zaměstnanecké jízdenky ČD přidělovány.

Změnilo se mezitím něco v této věci (příp. od kdy)? Nebo tedy pracovníci ČD Cargo musejí při svých přepravách v rámci pracovních cest nechat (volným přepisem z příspěvků jiných diskutujících) „složitě vyplňovat cestovní příkazy“, „prodražovat Cargu hospodaření“, přičemž „tak jako tak jde o peníze v rámci jedněch a těch samých ČD“?

Děkuji za odpověď.

Alda
Host
Alda

Když jsem nastupoval do ,ČD Cargo v lednu ,tak jsem byl, na školení a cesťák jsem musel vyplnit….

Dominik
Host
Dominik

Noví zaměstnanci Carga dostávají In100 a RP In50.

xyz
Host
xyz

„Noví zaměstnanci Carga dostávají In100“
Děkuji za odpověď, která tedy znamená zajímavý precedens, kdy tedy existuje situace, kdy jeden „železničářský“ subjekt zaplatí jinému „železničářskému“ subjektu za každou takovou jízdenku částku odpovídající běžné (či „téměř odpovídající“ v situaci, pokud např. mají dohodnutu nějakou „množstevní slevu“ apod.) ceně (srov. se zdejšími tvrzeními typu „stejně by to jedna státní firma platila jiné“ atd.).

Cyklista
Host
Cyklista

A o tom se tady pořád mluví…. Nejen ČD cargo, ale i jiné firmy vzniklé rozdělením ČD nemají pro nové zaměstnance režijky a starým zůstaly, naprosto nesystémové a diskriminující. Proto by bylo jednodušší a průhlednější mít příspěvek na dopravu – třeba i tu IN100. Odbory by měly čas na normální práci a zaměstnanci všech drážních společností klid.

PzD
Host
PzD

Souhlas, správným směrem vedou jednání odboráři SŽDC = příspěvek na dopravu. Dogmatické lpění vrchních odborářů ČD na standardních režijkách je poněkud out.Není čas na upgrade?

Dominik
Host
Dominik

Čas na upgrade. Já využívám režijku v plné výši, ani nemám auto, protože se pomocí VHD dostani většinou všude. Stejně jako jezdím na Slovensko a využívám v cizině FIP, o to všechno bych měl přijít za nějaký příspěvek? Jo to by musel být pořádný příspěvek.

Axel
Host
Axel

@Dominik… na kolik si ceníte že v tržních cenách projezdíte s Vaší paušální jízdenkou ročně? Tj. kolik čistého by Vám Váš zaměstnavatel – ČD – měli vyplácet ve výplatě navíc? Ročně. Klidně napište Váš výpočet, pokud jej už máte spočítaný s věrnostní kartou jako např. IN25 nebo Leo Koruny nebo kartička Regiojetu/SA nebo kreditní/slevové kartičky autobusových dopravců.

Částky za cesty do zahraničí do toho prosím nepočítejte, neboť předpokládám, že nejde o veřejnou dopravu dotovanou z rozpočtu českého státu nebo kraje nebo města/svazu města obí.

Dominik
Host
Dominik

Na kolik si cením režijky nebo kolik projedu?
Na první otázku tak 8 tisíc měsíčně do výplaty (nejde jen o to kolik projedu, ale že tu možnost mám), na druhou přesnou odpověď nemám, jelikož si přesnou statistiku nevedu, jinou kartu nemám (i když jsem už párkrát se soukromníkem jel), ale dokážu to odhadnout (dobře bez ciziny). A můj odhad z ní ( když to zprůměruji), 3 000,- měsíčně.

Axel
Host
Axel

Zajímalo mě kolik projedete, když nyní (skoro) nic neplatíte, bo máte paušální jízdenku na část hromadné dopravy od zaměstnatele. Protože cílem integrovaného dopravního systému je: a) aby lidi +- se dostali tam kam nezbytně potřebují. b) aby dotace dopravcům za výkyvy mezi špičkovu a sedlem byly co nejmenší. Z toho vyplývá, že bych nechal na cestujících, aby se sami rozhodli která možnost cesty je nejlepší – což obvykle znamená poměr mezi garancí včasnosti dojezdu do cíle, komfortem za jízdy, délky jízdy, částky za cestování. Přičemž poměr je subjektivní (podle konkrétního člověka a jeho nároků např.na komfort viz např. v Praze… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Ano, sice bude naprd mít 10 karet (proto jsem navrhoval převést režijky v současné podobě pod SJT), ale kraj ať pak dopravce neomezuje, komu je smí dát (viz. JMK).

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, 8.000, když IN100 vyjde na 1.700

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, víme, četli jsme několikrát.. 20.000 měsíčně…

Ale FIP ani jízda na Slovensku nemá souvislost s režijkou. Jako drážák by jste měl vědět. Pokud nebudou režijky, dohodne ČD se ZSSK jiný způsob identifikace zaměstnance drah. Nehledě na to, že na jakoukoliv kartičku ČD (IN něco) lze nahrát cokoliv, tedy i „slovenskou IN100“

Standa
Host
Standa

PzD – i u ČD,a.s. je v návrhu, který půjde do kolektivního vyjednávání za odbory příspěvek na dopravu rozdělený
do čtyř kategorií , podle vzdálenosti z trvalého bydliště zaměstnance na jeho pracoviště.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Z trvalého bydliště?
Tak to by se u mne zaměstnavatel pěkně prohnul.
TB mám už pár let formálně na druhé straně republiky, fyzicky ovšem bydlím úplně jinde . Tuto skutečnou adresu ovšem nikdy nikde neuvádim, takže jak pro zaměstnavatele, tak pro úřady bydlím na Moravě ( pracuju a reálně žiju v západních Čechách)

Cyklista
Host
Cyklista

buďte rád, dostanete aspoň vysoký příspěvek

BoH
Host
BoH

Hmm… zaměstnavatel mi nechce dát 100 dnů placené dovolené. Žádám stát, aby zasáhl a u mé profesi toto uzákonil, jinak to bude znamenat narušení sociálního smíru, což je nepřípustné 🙂

BoH
Host
BoH

Když o tom přemýšlím, kašlu na profesi. Požaduji, aby to uzákonili u mého zaměstnavatele, na ostatní kašlu, ti mě nezajímají 😀

xyz
Host
xyz

„zaměstnavatel mi nechce dát 100 dnů placené dovolené.“
Vy žádáte, aby stát v této věci zasáhl do dvoustranného smluvního vztahu zaměstnavatel – zaměstnanec, nicméně téma článku je o jiné věci – kdy odbory vyžadovaly/vyžádaly, aby stát zasáhl v diskutované věci do dvoustranného smluvního vztahu dopravce – objednatel (tzn. dodavatel – odběratel). Což je ale snad ještě zajímavější/zvláštnější 🙂

BoH
Host
BoH

omlouváme se, ale takovou další absurdní paralelu nedám 😀

Vbb
Host
Vbb

Jak to že nemáte 100 dnů placené dovolené? Vy chodíte do práce i v sobotu a neděli? 🙂 🙂 🙂

BoH
Host
BoH

Vy dostáváte peníze za víkendy? Já jen, že nikoho takového neznám 🙂

Standa
Host
Standa

BoH stačí se přihlásit do některé provozní profese u SŽDC, ČD nebo např.ČD Cargo a budete mít víkendy zaplaceny i s příplatky a nemusíte nikoho hledat.

Cyklista
Host
Cyklista

Škoda, že nikdo jiný, než drážáci o víkendech a v noci nepracuje

JarynJarin
Host
JarynJarin

Kdy už tahke režijková komedie skončí a začne rádoby vyjednávání o nové kolektivní smlouvě?

Gajda
Host
Gajda

Dokud si z nich ministr z nějakýho důvodu bude sedat na zadek – předpokládám, že kdyby dostali na výběr zachovábí režijek současně s vypsáním soutěží na všechno co miniaterstvo platí, nebo ústup s režijek a zachováním současnýho stavu, hned by věděli co si vybrat

Dominik
Host
Dominik

O nové kolektivce se jedná (alespoň u SŽDC) od konce Srpna.

xyz
Host
xyz

„O nové kolektivce se jedná (alespoň u SŽDC) od konce Srpna.“
… a stále nebylo (stav k 18. 10.) dojednáno? Snad ne proto, že SŽDC coby zaměstnavatel mj. nechce dostatečně akceptovat oprávněné požadavky zaměstnaneckých odborů na spravedlivé peněžní i nepeněžní ohodnocení? 🙂

Dominik
Host
Dominik

Abych řekl pravdu, neznám podnik, kde by bylo dojednáno během jednoho týdne.
Poslední jednání bylo právě 18.10. a další bude 22.10.
A ať se Vám to nemusí líbit, tak kolektivky vždy bude o dohodě a hledání kompromisů, takže to bude trvat třeba 3 měsíce.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Režijka zachována, tak ještě vrátit to deputátní uhlí. 😂

František
Host
František

Dnes už by možná byla praktičtější elektřina nebo nafta, když ji objednávají ve velkém. 🙂

Petr
Host
Petr

Kdepak žádné takové prudké změny. A zároveň poskytnout možnost odkupu pražců za jednu korunu na topení 😀

Jakých pražců
Host
Jakých pražců

vyřazených betonových pražcú?

Petr
Host
Petr

Zase ale mají nulovou uhlíkovou stopu. 😀 Jinak u nás ve stanici je těch vyřazených dřevěných halda. Dnes už tedy vlastně skládka nebezpečného odpadu. A znám několik baráků. které mají z těch betoňáků základy, ale chce to techniku, 300kg je 300kg 😀

Joseph
Host
Joseph

Tzn., že se ceny prolongací zvednou… Ale i tak se to vyplatí.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Ceny se zvedat nebudou následující tři roky.

xyz
Host
xyz

„Ceny se zvedat nebudou následující tři roky.“
Což je ostudné, že odbory ani nezvládnou vyjednat snížení ceny zaměstnanecké jízdenky z 1100 Kč na cenu odpovídající „přímým nákladům na vystavení + evidenci“ (či jak to přesně nazvat), což by se mohlo pohybovat okolo cca 200 – 300 Kč ročně.

Těžko pochopitelné, že tomuto ještě někteří tleskají a považují za dobrou práci odborů (+ mj. hořekují nad tím, že platnost zaměstnanecké jízdenky v regionálních vlacích v Jihomoravském kraji bude podmíněna platbou +480 Kč; srov. s 800 – 900 Kč rozdílem zmíněným o odstavec výše).

Tronda
Host
Tronda

Samozřejmě se nabízí otázka jestli ministr, který se nechá vydírat partou zpovykovaných odborářů a výpalné platí z daní nás všech, není pro stát bezpečnostní hrozbou, protože by za jiných okolností mohl podlehnout tím spíše.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Tronda žije! Já už měl strach….můžu klidně spát 😂

Axel
Host
Axel

Zajímavé srovnání odborů v Českých drahách a ve Śkodě Auto: a) Škodofkáři bojují aby jejich firma měla konkurenceschopné produkty, zákazníky,… zkrátka perspektivu viz dnešní zprávy b)Zatímco odboráři v ČD bojují za to, aby naštvali některé své zákazníky (samosprávné kraje), když kraje zatahují do cizího sporu, tj. mezi zaměstnanci a zaměstnavatelem v Českých drahách. Mluvím o těch krajích, které kvůli optimalizaci krajské dopravy na sebe vzali riziko kolik se utrží od cestujících. Tj. zákazníci (v některých krajích) od dopravců chtějí jen jediné: aby dopravce jezdil za náklady, které slíbil… tj. naprosto nový typ dohody mezi dopravcem a zákazníkem. Co jsou to… Číst vice »

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Velice povrchní srovnání. Jakou dedukcí jste dospěl k bodu a)? K railjetům i neobvykle neotřelým nápadům tehdejšího velice mírně řečeno nekompetentního předsedy dr taktéž.

Axel
Host
Axel

Jak jsem dospěl že škodofkářští odboráři fungují normálně? viz např. web ČTK: ceskenoviny (tečka) cz. A dnešní článek s titulkem Odbory kritizují možné směřování značky Škoda Auto v budoucnu P.S. Vy asi budete dlouholetý železničář, že ano? Protože nikdo normální nechápe proč do sporu mezi zaměstnanci a jejich zaměstnavatelem v ČD mají být zatahování ostatní jako např. zákazníci (některé kraje). Já bych chápal, kdyby nejprve se železničniční odboráři omluvili, že prospali správný čas, kdy si v ČD měli řešit změnu formy režijky, tedy v době kdy ČD reagovali na poptávku krajů na krajskou dopravu (nechápu proč pár měsíců před účinností… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pane axel a vy jste nepochopil že přesně to co jste ve svém příspěvku po odporech požadoval a co jste chvalil u skodovackych odboru ty naše přesně udělaly ?

Axel
Host
Axel

@Hrackalw…. napsal jste hezkou ukázku ze které je vidět jak dospělý člověk trpí „stádovým myšlením“ a není schopný komunikovat s lidmi „mimo své stádo“. Vidím to jinak než Vy – zopakuji: odboráři ČD se chovají neprozíravě v situaci, že pozdě začali s ČD řešit perspektivu firemního benefitu – paušální jízdenky v některých vlacích. Nevhodností myslím zejména to že za pár měsíců má vstoupit v účinnost dlouhodobá smlouva ČD se zákazníkem (tedy se zákazníky jako je těch několik krajů, které se rozhodly že se sami budou starat o tržby z jízdného, tj. jiný typ služeb dopravce, než na jaký byly ČD… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pane Axel již jsem to vysvětloval v mnohých diskuzích zde ale lidé typu Tronda xyz a pod to prostě nejsou schopni pochopit. Bohužel mezi ně zřejmě patříte i vy. I vám zatemnila myšlení závist ? Nebudu už nic vysvětlovat. Nemá to vážně význam. Jediné co vám odpovím je to proč něco co v autobusové dopravě normálně funguje a kraje neprotestují přitom je to také součást integrované dopravy v brutto smlouvách u železnice je něco co prostě nemůže být co nejde. Na to asi neexistuje ani nějaká racionální odpověď. Jak se říká : všechno jde jen se musí chtít, ale ono… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Prosím o konkrétní příklad, že v režimu brutto smlouvy existují dopravci, kteří nezkasírují všechny cestující, tj. že dopravce „okrade“ svého zákazníka – tj. kraj. Ideální by byl přímo odkaz na to co chtějí železniční odboráři po krajích, tj nějakou změnu už uzavřené smlouvu. P.S. Vám vůbec nedochází, že mě jako cestující jsou paušální jízdenky vcelku lhostejné. A že jediné proti čemu protestuji, že železničáři se spletli. Mají (resp. před několik roky měli) vyjednávat se svým zaměstnavatelem ČD, když ČD začalo vyjednávat o brutto smlouvách.. A když už nyní se železničáři probudili, tak primárně by se měli omluvit veřejnosti, že do… Číst vice »

Hrackalw
Host
Hrackalw

Bylo to tu již několikrát v jinych diskuzích. Téměř všichni autobusoví dopravci prý jezdí pro kraje v brutto smlouvách a poskytují “ režijky “ zaměstnancům i rodinným příslušníkům. Například Arriva.

Axel
Host
Axel

Prosím o odkaz přímo na smlouvu přesněji dodatku ke smlouvě (např. s Vámi uvedenou Arrivou o veřejné dopravě), na konkrétní pasáž (dodatku ke smlouvě), které řeší paušální jízdenky pro zaměstnance Arrivy i jejich rodinu…. O dodatku ke smlouvě mluvím, protože dodatek ke smlouvě mezi ČD a krajem,… to je patrně návrh železničářů, ne?

xyz
Host
xyz

„lidé typu Tronda xyz a pod to prostě nejsou schopni pochopit. Bohužel mezi ně zřejmě patříte i vy. I vám zatemnila myšlení závist ?“ Když už (opět) je bez mojí přítomnosti zmiňováno moje jméno, tak si dovolím dodat, že mi „nezatemnila myšlení závist“; můj subjektivní názor (který vyplývá i z mých předchozích příspěvků) je ten, že dopravce může (po dohodě se zaměstnavateli) dle uvážení poskytnout zaměstnanecké jízdné (poskytované za velmi nízkou cenu odpovídající „ceně za vydání jízdenky“) svým zaměstnancům (popř. dle dohody i jejich rodině) pro ty své spoje, u kterých nese riziko tržeb; co se týká těch spojů, kde… Číst vice »

xyz
Host
xyz

** samozřejmě mělo být napsáno „dopravce může (po dohodě se ZAMĚSTNANCI) dle uvážení poskytnout“

xyz
Host
xyz

Jinými slovy, kraje ve skutečnosti nemají plnou pravomoc stanovit si dle svého uvážení podmínky kontraktu v regionální železniční dopravě s jimi vybraným (a jimi placeným) zasmluvněným dopravcem.

Tronda
Host
Tronda

Vlastně mají, když jednoho dopravce vyškrtnou.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pane Trondo pane xyz i pane VTR vy nejste vůbec asi schopni pochopit co se zde děje o co vlastně jde. A nemá cenu vám to do nekonečna vysvětlovat. Věřte že režijky to ale rozhodně nejde to je taková maličkost že opravdu nemá cenu se o nich bavit.

VRT
Host
VRT

Pořád tu čekáme na vysvětlení.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Psal jsem přeci že nemá cenu vysvětlovat. A už mě to ani nebaví. Nepatřim k těm kteří násilím někomu vnucují svoji pravdu.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tak to zkuste vysvětlit mně. Proč (ne)uznávání právě a pouze režijek vždy způsobí takové vášně? Proč u článku o ustoupení o režijkách píšete, že v kauze „Věřte že režijky to ale rozhodně nejde“?

xyz
Host
xyz

“ A nemá cenu vám to do nekonečna vysvětlovat.“
Takový výrok může být relevantní, pokud by něco již dříve vysvětleno (resp. pojem VYSVĚTLENÍ spadá do kategorie „náležící k popisným jevům“, nikoliv „náležející k subjektivním názorům).

„Věřte že režijky to ale rozhodně nejde to je taková maličkost že opravdu nemá cenu se o nich bavit.“
Srov. s realitou, kdy je mnoho výkřiků např. ohledně byť jejich zachování, ovšem za tu cenu, že dopravce si o to sníží úhradu požadovanou od objednatele.

MAGADANCZ
Host
MAGADANCZ

A proč si myslíte, že nemají plnou pravomoc? Je přece na krajích, koho si v rámci přímého zadání (bez soutěže!) vyberou. Když ČD, tak i s režijkami, ale také s větší jistotou, že jim bude odježděno osvědčeným velkým podnikem, co je objednáno. Když někoho jiného, tak sice bez režijek, ale třeba s jiným „ale“… Kraje přece vědí, jaké je právní prostředí – § 33 zákona č. 77/2002 Sb…

Axel
Host
Axel

@Magadancz… správný zákon, správný text, ale týká se POUZE vztahů uvnitř ČD a uvnitř SŽDC viz § 1, odst 1 písmeno a), b), c) zákona č.77/2002. Tedy: Vámi uvedený § 33 zákona se netýká vztahů mimo ČD, SŽDC… ledaže by smlouva ČD (nebo SŽDC) s jiným subjektem se odkazovala na § 33 tohoto zákona. Tedy pro příklad: Ve které smlouvě a ve kterém konkrétním článku mezi firmou ČD a Olomouckým krajem o veřejné dopravě po 2020 je odkaz na § 33 zákona 77/2002? Jestli takový odkaz nebo obdobné ujednání ve smlouvě mezi ČD a OlomKr není, tak opravdu není pravomoc… Číst vice »

MAGADANCZ
Host
MAGADANCZ

Smlouva ČD vs. kraj toto dle mého názoru řešit nemusí a ani nemá. ČD jsou vázány „režijním tarifem“ a Olomoucký kraj nemá žádné oprávnění do tohoto vztahu vstupovat. Olomoucký kraj si může jedině vybrat, zda si vybere ČD nebo někoho jiného nebo si dát práci a soutěžit otevřeně (jako JMK). A každý kraj navíc dostává štědrou dotaci na regionální železniční dopravu, tak nechápu, co kraje furt fňukaj…

Axel
Host
Axel

@Magadancz… nechápu z čeho vycházíte. a) zákon na který jste odkázal se týká POUZE vztahů uvnitř ČD. Netýká se nikoho z obchodních partnerů firmy ČD, tedy nemůže se týkat ani Olomouckého kraje…. b) Tj. nezbývá mi než zopakovat, že namísto nadávání na kraje či města jako na obchodní partnery svého zaměstnavatele (firmy ČD) by zaměstnanci firmy ČD měli jednat se svým zaměstnavatelem tj. firmou ČD. A pokud mi něco neuniklo, tak ČD mají možnost poskytovat jízdy z/do práce svým zaměstnancům a to tak, že si u Olomouckého kraje firma ČD koupí za tržní cenu jízdenky pro své zaměstnance…. P.S. Z… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

ČD ve velkém odřekává spoje a nedodržuje objednanou kvalitu, jaká je tedy výhoda osvědčeného velkého podniku?

Všudebyl
Host
Všudebyl

Huraaaa otevřete sekty. Nový rok slavíme o něco dříve 😁

Tronda
Host
Tronda

Pyrrhovo vítězství, jestli víte co ti znamená. Takže gratuluji a jdu též vychladit sekt.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jehovisté jsou otevření novým členům neustále…. 😀

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

S champagne by tenhle ftípek nešel

Alda
Host
Alda

Běž do prdele s ježkama….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Teda kdyby se tak rychle jako problém s režijkou odstraňovaly pomalé jízdy na koridoru, to by byla věc. Trvalé omezení rychlosti rozhodně za řešení nepovažuju, aby bylo jasno. 😀

Tronda
Host
Tronda

Ale no tak, vždyť je to důvod k oslavě, odteď žádný krajský představitel nepřidělí ČD zakázku, protože by přišel o hromadu peněz tržeb z jízdného, které u jiných dopravců dostane a pošmodil by finanční zájmy kraje, takže ROH podřízlo větev, na které stále ještě sedí.

Hrackalw
Host
Hrackalw

A pro by nepřidělil když díky rezijce pro nej bude ČD nejlevnější 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jakože Pardubický kraj opráší Duška, Dušek se stane hejtmanem, Dušek opráší režijku a nad vyvázaným dvojkolím zapřísáhne válku soukromníkům?

kakov
Host
kakov

spíš jde o to, že zachování režijek nemusí automaticky znamenat, že vyhrají soukromníci…..

Hrackalw
Host
Hrackalw

To bylo malé poštouchnuti pana Trondy 😀 ale pan Kájov má pravdu nemusí to automaticky znamenat nevyhodu a výhru soukromníků.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Pan kakov ne Kájov přepsal mi to mobil.

David
Host
David

Lidi, co neumějí s mobilem, by se měli zdržet diskuse.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Špatně, lidí co píší na mobilu by neměli spěchat a přečíst si po sobě co napsali. 😀

Tronda
Host
Tronda

Jj, jen budou ČD dražší, takže nevyhrajou.

Hrackalw
Host
Hrackalw

A proč by měli být dražší když budou mít oproti soukromníkům levnější pracovní sílu která díky rezijce nebude chtít zvýšený plat. Soukromník bude muset dávat peněžní benefity.

Cyklista
Host
Cyklista

Paráda, takže díky režijce teď 10 let neporostou mzdy na drahách

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Loni se s novou KS přidávalo celkem výrazně. Alespoň u Správy Železnic.
Kolem 8% to dělá

Hrackalw
Host
Hrackalw

Až tak tragicky bych to neviděl.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Představa, že se kvůli tomu přestane tlačit na růst mezd ze strany odborů je zcestná. Samozřejmě i to bude předmětem kolektivních vyjednávání.

Cyklista
Host
Cyklista

vychází to z logiky Hrackalw…. nezvýší se cena prolongace, dokonce ani komerční příplatek, tedy neporostou ani náklady ČD, aby mohly být díky režijkám skvělý a levný dopravce.
Pokud tedy neporostou náklady, nemohou růst ani mzdy a nemohou se kupovat nová vozidla, pokud je ČD nezaplatí MD, nebo kraj.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Omyl Trondo.
ČD budou moci být naopak levnější, protože nemusí zaměstnancům proplácet cesťaky a přidávat peníze na víc,které by projezdil ve vlacích.
Rezijka je nejlevnější a nejjednodušší řešení, akorát Tronda a pár dalších tady to nechápe.
A protože zamestnanec ČD ušetří i na svoji soukromé dopravě , když má vlak za paušál, nebude takový tlak na zvýšení platů.
Dráhy mají tu výhodu, že vždycky budou majoritním dopravcem, takže člověka s CD nic nenutí využívat soukromníky

Manitou
Host
Manitou

Tronda je nasranej, že on platí 25% a režijkář nic.

Cyklista
Host
Cyklista

Mně jako režijkáře štve, že platím… platím prolongaci a platím komerční příplatek.

Proč mám platit 1100 za prolongaci?
Proč mám platit komerční příplatek, když to je benefit drah?

xyz
Host
xyz

“ Proč mám platit komerční příplatek, když to je benefit drah?“
To je ten paradox. V části vlaků z kategorie „riziko tržeb nese dopravce“ sám onen dopravce vyžaduje tzv. komerční příplatek.

Zatímco u vlaků z kategorie „riziko tržeb nese objednatel“ představitelům odborů vadí byť jen to, že sám objednatel si stanoví podmínky, za kterých ony zaměstnanecké jízdenky mohou být dále uznávány.

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

Ty platíš komerční příplatek?
Po mně ho nikdy nikdo nechtěl zaplatit.
Na rezijce ho nahraný mám, ale platil jsem pouze daň z hodnoty těch dvou příplatků ( + zavazadlo) .
Údajně tu částku platí ČD SŽDC jako benefit, ale oficiálně jsem to nikde napsané nevidel

Cyklista
Host
Cyklista

Bohužel nejsem šťastlivec ze SŽDC =(

Alda
Host
Alda

Tronda nikdy nic pro dráhu neudělal,tak ať jde doprdele…..za mě byla sleva max.50procent!!!

Tronda
Host
Tronda

Opravdu krásný příklad toho, co si elitní modré gumy myslí a jak se chovají ke svým platícím zákazníkům.

Axel
Host
Axel

Dobrý den, je ověřeno, že forma proplácení cest z/do práce nynější režijkou je nejlevnější? Připomínám, že cestovné není nutné proplácet jednotlivými cestovními příkazy, ale cestovné lze proplácet i paušalizovaně (§182 Zákoníku práce). A připomínám, že v krajích kde chtějí zavést integraci a nalákat cestující, aby přesedli z aut a aby začali víc a víc používat veřejnou dopravu, tak v těchto krajích nynější forma režijky by zásadně změnila charakter uzavřené smlouvy od r. 2020… tj. kraje chtějí přidávat/ubírat spoje, kapacitu dle zájmu zákazníků. A proto např. Zlínský kraj zavedl, že dopravce odpovídá pouze za své náklady na veřejnou dopravu, zatímco tržby… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

Paušálem to lze řešit tam, kde jsou cestovní náklady pravidelné a celkem předvídatelné. Ale pokud jeden měsíc najedu služebně 24 km a druhý měsíc mám jednání různě po republice, takže to dá pár tisíc km, tak se bude paušál uplatňovat velmi těžko.

Axel
Host
Axel

No a já chápal, že firma ČD v osobní dopravě s několikaletými smlouvami je ukázkovým příkladem PRAVIDELNÉ činnosti, tj. zaměstnanci ČD pravidelně vědí jak daleko/dlouho budou cestovat do zaměstnání. Tj. u firmy typu ČD bych řekl, že paušalizované cestovné se bude zavádět dost snadno…. Patrně jiné to bude u firmy ČD Cargo, které část zakázek má nahodilých.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Kdepak, to vůbec není tak jednoduché, jak by to mohlo vypadat. Spousta technických zaměstnanců jezdí nepravidelně nejen po svém obvodu, ale i celorepublikově na různá jednání. Jenže i ti, kteří mají pravidelné směny, tak střídají více pracovišť. A když pak nastane situace, že jeden onemocní, jeho běžná náhrada ukončila směnu těsně před ním, takže má zákonné volno, musí se vzít někdo z jiného pracoviště, kde ho však musí nahradit někdo další, kdo tam má patřičné zkoušky, atd… takže se pak stane, že se to musí proházet i klidně pro 5 lidí a tedy 5 lokalit, aby se pokryl neplánovaný výpadek.… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Zaskočit za nemocného kolegu se bere jako náhrada jako součást paušálu (tj. paušál by měl být nastaven s tolerancí pár procent). Pravidelné směny, ale různá pracoviště…. Myslíte to tak, že pravidelně střídá např. nástup ve stanici A, B a C (např. v poměru 25%, 50% a 25%). A otázka „celorepublikových“ zaměstnanců – to už je volba ČD jestli chtějí „nutit“ své zaměstnance používat výhradně vlaků provozovaných ČD v režimu starých smluv. Protože záleží na trase a čase – někdy může být výhodnější např. přesednout z busu na vlak, někdy z auta na vlak,… a kdo jiný než dopravce by měl… Číst vice »

Pandrhola
Host
Pandrhola

No, myslel jsem to tak, že např. pravidelně jezdí trasu A-C s nástupem v bodech A,B, kde A je výchozí místo pro počítání cestovních náhrad a B je vzdálené 12 km. Při zástupu za kolegu bude muset jít na trasu A-D, kde nástupní body jsou A, D, takže A je opět bez náhrad, ale D je vzdáleno 142 km. V praxi to bývá pochopitelně komplikovanější a je tam více vlivů díky různým nepravidelnostem, ale to je jedno, jde o příklad.
Jak by vypadal paušál, který to s tolerancí pár procent pokryje ?

Axel
Host
Axel

Co myslíte tím výchozí místo pro počítání cestovních náhrad… která konkrétní legislativa (včetně detailnosti/obecnosti místa výkonu práce) se použije ve Vašem příkladě? Prosím odkaz do sbírky listin a na konkrétní ustanovení, která upravují Vaši situaci.

P.S. Metodika se liší firma od firmy, a co vím, tak v zásadě všechny firmy svoji metodiku obhájili při kontrolách SUIP/ÚP/FÚ/ČSSZ i jednotlivé ZP. Největší spory bývaly s tím, když část pracovní cesty probíhalo v zahraničí (a zejm. otázka tzv. zahraničního kapesného).

Pandrhola
Host
Pandrhola

No, myslel jsem to tak, že je to pardubák, nastupuje v Pardubicích, tak tam cestovní náhrady nemá, tedy výchozí místo… ale pokud druhý den nastupuje v Praze, tak tam už se nějak musí dostat…

Pandrhola
Host
Pandrhola

Nejsem účetní, takže pokud někde použiju neodborný výraz, tak se omlouvám.

Axel
Host
Axel

Bez přesných detailů nelze konkrétně odpovědět (např. netuším co přesně znamená že zaměstnanec je „pardubák“). Obecně jsem už odpověděl = troufnu si tipnout, že pro naprostou většinu zaměstnanců ČD lze paušalizovat cestovní náhrady (cestovné) a tím odbourat zhruba 90% administrativy ve srovnání s vyplňování jednotlivých cestovních příkazů… A pokud firma používá inteligentní ekonomický/účetní systém spojený s korektně vedenou docházkou/vykazování činností, tak paušalizace dokáže odbourat ještě víc administrativy – třebas znám případ kdy se dle měření časového snímku ušetřilo 97% času který by spotřebovalo vykazování jednotlivých cestovních příkazů.

Cyklista
Host
Cyklista

Ku…va vždyť i jinde to je „nejednoduché“. Myslíte, že třeba v letectví to je jinak? Spousty pilotů, musí přejíždět nebo přelétat mezi letišti. Posádky lodí se také musí nějak střídat. Ale i u těch Vámi zmiňovaných stavebních firem nejde o stavbu A B, ale i C, D E F.. a už vůbec si nemůže dovolit, aby to elektrikář zapojil o týden později, když tím hrozí milionové penále za nedodržení termínu.

Axel
Host
Axel

ve spoustě firem (nejen ve stavebnictví) jsou používané paušalizované cestovní náhrady (tj. nejen cestovné, ale taky stravné). Protože lidem ve vedení ČD ubyde práce (=odpadne vykazování tržeb jestli tržby mají dotovat ten či onen kraj), tak budou mít čas počítat paušalizované cestovné pro konkrétní profese v ČD.

Pandrhola
Host
Pandrhola

Řešili jsme možnost nasazení paušálu a ne to, že by to nikde jinde nebylo nejednoduché. 😉

Axel
Host
Axel

Paušalizovaný výpočet cestovních náhrad pro sezónní fungující firmu (=údržba vleků v lyžařských areálech a údržba vodotechniky ve venkovních bazenéch) zabrala pro 4 skupiny zaměstnanců celkem 12 člověkhodin. A jednou za pololetí proběhne aktualizace dle uplynulé zimní či letní sezony…. Pro zbytek zaměstnanců (=asi 10%) ve firmě zůstalo vyplňování cesťáků, protože mají atypickou činnost z hlediska služebních cest – jako např. personalista/BOZP nebo jednatel

Pandrhola
Host
Pandrhola

A ke stavebnictví… no, nějak si nevybavuji která stavba byla dokončena v řádném termínu… Ať už jde o dopravní stavby, nebo stavby financované městem, obcí…
Ale možná máte ve svém okolí jiné zkušenosti.

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, u každé stavební činnosti dávám do smlouvy penále za nedodržení termínu, to, že to veřejný sektor nevyžaduje je jeho problém. Proto to u drah vypadá, tak jak to vypadá.

Právě proto vypadají služby drah objednané MD stejně, jako stavby prováděné pro ŘSD =)

Nedodržené termíny, zpoždění, nižší než objednaná kvalita.

Soukromý investor si to nemůže dovolit

Cyklista
Host