Olšanská jako nový Václavák. Proměna na bulvár zahrne cyklopruhy i zatravnění trati

Na současné široké nevzhledné ulici vznikne dokonce dvojté stromořadí.
Pražští radní v pondělí schválili novou urbanisticko-architektonickou studii Olšanské ulice v Praze. Vypracoval ji Institut plánování a rozvoje (IPR), jako podklad pro budoucí vývoj a rozvoj této části Žižkova. Vypracování materiálu město soutěžilo už v roce 2021, o rok později se k plánům mohla vyjádřit veřejnost.
Podle urbanistů by se měla současná nevzhledná Olšanská ulice v údolí mezi Parukářkou a Olšanskými hřbitovy vedoucí až k bývalému Nákladovému nádraží Žižkov proměnit v široký bulvár s parametry Václavského náměstí. Ze současné městské dálnice tak má potenciál stát se živou ulicí vedoucí mezi jedním z center Praha 3 a nově vznikající čtvrtí u zmíněného bývalého nádraží.
Přispěje k tomu i schválená nová tramvajová trať podél nádraží, která městskou dopravu protáhne i do dosud zanedbaného území směrem k Malešicím a Jarovu. Koncem srpna odstartovala soutěž na zhotovitele.
Tramvají po železniční trati. DPP začal soutěžit unikátní rozšíření sítě na východě Prahy
Zpracovatelem studie přerodu Olšanské je studio UNIT Architekti. Hlavními cíli je koordinace stavebních záměrů v území a záměrů ve veřejných prostranstvích. „Přinese tak hlavně koncepční rozvoj nejbližšího okolí ulice, která i přes svou prostorovou velkorysost, vyžaduje pečlivé uspořádání, hlavně vzhledem ke svému budoucímu významu,“ uvádí IPR.
Radní tak schválením studie určili i výškové uspořádání a kapacitu území. Veřejná prostranství podle IPRu zlepší prostupnost, bezbariérovost a bezpečnost pro pěší a lidi na kolech.
„Přestože se ulice nachází v širším centru hlavního města, neodpovídá kvalitou veřejných prostranství svému potenciálu. V oblasti je také diskutováno hned několik stavebních projektů, které nejsou vzájemně koordinovány,“ uvedl už dříve IPR.
Koncepce profilu Olšanské ulice zahrnuje zelené propojení podél hřbitovní zdi Olšanských hřbitovů a náměstí u nákladového nádraží. Pokud se v budoucnu rozhodne o rekonstrukci ulice, získá oddělené cyklopruhy, zatravněný tramvajový pás a dvojité stromořadí. Studie podporuje i vznik aktivního parteru, který by měl do dosud neatraktivní oblasti nalákat pěší.