dkv_obrazok

Olšanská jako nový Václavák. Proměna na bulvár zahrne cyklopruhy i zatravnění trati

Urbanisticko-architektonická studie Olšanské ulice v Praze. Zdroj: IPRUrbanisticko-architektonická studie Olšanské ulice v Praze. Zdroj: IPR

Na současné široké nevzhledné ulici vznikne dokonce dvojté stromořadí.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Kníže

Výborně! Držím palce!

Martin

Je to tedy koncepce, a zavisi to na tom, zda se nekdy vubec v budoucnu rozhodne o revitalizaci/rekonstrukci ulice?

Sezam

Jedna technická. Kudy projede např. sanita, policie nebo hasiči? Po kolejích to nepůjde, jedinej jízdní pruh bude ucpanej…
Už delší dobu si záchranné složky stěžují, že mají problém s průjezdy a nemožnost jet po kolejích je pro ně velká komplikace…

Petr Šimek

Právě pro tyto případy ve vyspělé části Evropy slouží široké oddělené cyklostezky, které IZS v takových případech využívá. Cyklisti uhnou jednodušeji než auta a pravděpodobnost zácpy na cyklostezce je minimální. Bohužel takový moderní přelomový vynález k nám do středu Evropy ještě nedorazil.

Jakub P

Respektive dorazil ve zmršené podobě. S argumentací o průjezdu IZS se používají nebezpečné a odrazující pseudocyklopruhy v dveřní zóně mezi parkujícími a projíždějícími auty, namísto skutečně použitelných oddělených cyklopruhů.

Výsledek je dvojí – 1) drtivou většinu lidí to odradí od používání kola pro dopravu ve městě
2) často se v nich parkuje v druhé řadě, takže průjezd IZS je zablokován stejně.

Martin

Po kolejich to nejde ani ted…

Prase Žižkovské

Cyklopruhy a lákání pěších? Po jedné straně ulici kopíruje Vrch Sv.Kříze, kde vede cyklostezka parkem, lidé můžou jít parkem. Z druhé strany vedou Olšanské hřbitovy, opět spojka pro pěší plná přírody. Nikoho tam nepřilákají. Je to již pár let, co auta svedli do jednoho pruhu a přimalovali pruh pro cyklisty. Žádný tam nejezdí, jezdí parkem. Neříkám, ulice může být přeci hezčí i když bude sloužit jen autům a tramvajím, ne? Ale tyhle vize jak přeučíme lidi, aby dělali věci jinak než jim vyhovuje jsou hloupý. Kdyby se raději zaměřili na ty starý rozbitý povrchy v parku než malování kravin v… Číst vice »

Clovek

Cyklostezka parkem na kole je nahoru dolů, a navíc je celý ten park výběh psu na volno -> na kole těžko použitelná. Průchozí Olšany by byly fajn, bohužel to stěžuje nedostatek východu a cest k nim, a je jejich krátká otvírací doba. I kdyby se obojí vyřešilo, nevidím na pěkné městské třídě namísto hnusného koryta pro auta nic špatného.

Clovek

Byl jsem před asi dvěma lety na veřejném projednání tohoto plánu, neboť se mě týká. Je to docela hezké, ale předpokládám že to stejně jako všechno z IPR skočí zredukované na méně než polovinu, protože konzervativní síly a rozpočet – příkladem je Vinohradská, kde proběhla rekonstrukce ani není vidět. O termínu realizace mam taky pochyby, tohle už leží v šuplíku hodně dlouho, stejně jako přilehla Jičínská a Seifertova.

Abu Daniel

Ty by se snad měli dělat 2026-2027, podle toho co mi řekl Ondra Rút. Tam by měl být projekt a snad i stavebko. Ono se toho v tý oblasti má dělat víc, tak není možný aby se to prý dělalo současně. Podle mně by to současně šlo….

Ale tohle je jiný případ. Tady je studie, ale nikdo neřekl že se to vůbec někdy realizovat bude.

Karel

Ale nikdo uz nenapise, ze je v Olsansky velka poliklinika a spadova Posta, kdy na Praze 3 zrušili nekolik pobocek a vsichni musi sem. Z logiky veci je taky potreba u toho zaparkovat. Tezko budu tahat stary imobilni rodice k doktorovi rikšou…

Karel

Prosím o argumenty k těm mínusům….

Clovek

Vedle polikliniky vpravo je parkování pro invalidy, využívám ho pro vykládku pacienta přímo u dveří. Rekonstrukce se těchto míst netýká.

Pat

Jsem si jistý že za dobrý peníz někde určitě zaparkujete

Karel

Za dobrý peníz tam parkuju už nyní. V tom problém není. Problém je v těch parkovacích místech.

HK~

Dobrý peníz myslíte méně než 1/3 ceny ročního kuponu na MHD? Kdyby to bylo 20x tolik, nic neřeknu.

Judas Priest

Mělo by se to nějak vyřešit pro lidi imobilní a invalidy je to pravda.av tom to je to dost nedokonalé a omezující pro tyto lidi.Na to asi zapoměli.

sasa_r

Tak vobrázky jsou to hezký, ale takový „nežižkovský“…a hlavně nablblý, protože než ty stromy vyrostou, tak ty baráky (červeno-žlutý se sloupama, Olšanská 3+5) budou zbouraný a určitě nezmizí Benzina a SUDOP naproti. Vona vůbec ta urputná snaha náplavy z Vidlákova udělat z Karlína a Žižkova hipsterský čtvrti plný LGBTQABCDKOČKAPŘEDE+-×÷%$& lidiček popíjejících sójový latté bez kofeinu s avokádovým tofu toastem, pod strašlivýma alejema prastarých stromů, je komická, teda ne pro lidi, co tam žili a žijou. Stačí se podívat dole pod kopec na Balabenku a Sokolovskou ve směru na Vysočany (radnici), kam tyhle šílenosti vedou. Realizujte se doma, třeba na Moravěé,… Číst vice »

Lukáš Novák

Když jsi to musel udělat tady, tak to po sobě aspoň vytři.

zdenek

Tak nešťastnej život. Zkuste pro sebe udělat něco, co vám udělá radost, zkuste napsat někam někomu něco hezkýho 😉

Michy

Spíš ti, co mají potřebu se všude vozit autem (a jakékoliv ubírání prostoru IAD berou jako útok na sebe) by měli přemýšlet o stěhování na venkov.
Tam jezdí autem každý a pořád, protože jiná možnost moc není a s parkováním mít také problémy nebudou.
Ať se vám to líbí nebo ne, i my „náplavy“, co zde dlouhá léta žijeme (máme tu dům/byt, práci, přátele…) máme do toho stejné právo kecat jako ti, co se tu narodili.
To ohánění se něčím, na čem nemáte absolutně žádnou zásluhu, působí směšně.

Karel

Nemáte. Já vám taky nekecám do toho, jak to máte dělat u sebe na nbávci na vsi…

Jakub P

Ale on žije v Praze. Kde se narodil je naprosto irelevantní. Důležitý pro tohle rozhodování je, kde ten člověk žije a plánuje žít, místo narození je úplně jedno.

Michy

Ale nemám žádnou „svou“ ves.

15 let je pro mě domovem Praha.
Pracuju tu, mám trvalé bydliště, platím hypotéku.. a mnoho lidí blízkých i nejbližších.

Realitu si popírejte, jak chcete, ale moje právo tu do věcí kecat je na úplně stejné úrovni, jako to vaše.

Karel II

Rozhodně do toho právo kecat nemáte, nejste tu rodáci a výdy budete jen náplavy. Můžete o tom diskutovat, ale to je tak vše, co můžete dělat. Pokud se vám to nelíbí, vraťte se na venkov sami, jste jak nevítaní imigranti, nikdo tu o vás nestál, ani o vaše vidlácké móresy a názory, kterými chcete změnit a zničit město k obrazu svému. To si dělejte u vás na vsi.

PetrH

abyste se nedivil, že tyhle věci velmi často dělají městské části a rodáci v nich a velmi často se stranickou průkazkou ODS. Třeba zúžení na 1 pruh a parkování ve druhém. Jenom to nevytrubují ven mimo MČ, aby si projíždějící mysleli, že za to může magistrát. Místní jsou spokojení, získají parkovací místa, tak je budou dál volit.
A o rozšíření ostrůvku na Praze 3 na úkor aut taky rozhodli rodáci z Prahy 3.

Judas Priest

A jak víš že to byli Moraváci ? Tak proč zase rypeš kdyš nevíš jestli to byli Moravaci.Jsme poctiví slušní a hlavně přímí.Ja nevim proč všíchni na nas nadáváte.Nechápu.

Judas Priest

Zase nějaky nabubřelý pražák.No jo.Tak mi to řekni do oči ty cype.A hned dostaneš po pysku.Nikdo vám nic nerobi a vy jenom pyskujete.

Judas Priest

A ten vidlakov si nech.Dělaš jako by nad vas nebylo.Ale když jste potřebovali uhli a ocel to jsme vam byli dobři.A ted jsme vidlaci?Ty jsi fak ubožak.Běž se lečit nejlepe do Bohnic.

Violka

Science fiction- za současného obsazení magistrátu.

Lukáš Novák

Kéž by….ale ODS/ANO/TOP09 a jiní MotoriSSté to nedovolí :-/

ludmila

Tady je vidět jak tam překáží stará budova nákladového nádraží. 🤦‍♀️🤦‍♀️Tramvaj by mohla jet rovně až do Malešic.

Zahn

Tramvaj opravdu nemá žádné problémy s projížděním oblouků. Ukončení ulice velmi kvalitní architektonickou dominantou navíc v horní části vytvoří dojem skutečného náměstí, tedy veřejného prostoru vyšší kvality než prostá ulice.

duch

Ale zase nebude oblouk od Ohrady na Habrovou, prodlouží se výjezdy ze žižkovské vozovny.

sasa_r

Teď vám tam překáží spíš nový sídliště, jeho dostavění a fakt, že z obou stran se tam už dneska tramvají dostanete. A nikdo v novostavbě nechce, aby mu drandila další tramvaj pod voknama, stačí ta, co jede přes Krejcárek a do Libně.

Lukáš Kníže

Chápu, že srdce urbanisty-idealisty zapláče… ale společnost se dohodla, že je daná budova hodnotnější, takže to musíme respektovat. 😊 Ostatně i to Národní Muzeum vadí hezkému vedení TT bez esíček do Vinohradské a taky nás nikoho nenapadne budovu Muzea bourat.

Jakub P

Takových slibů už jsme viděli. Uvěřím tomu, až to bude mít stavební povolení, vybraného zhotovitele a kopne se do země. Do tý doby je to jen další malůvka, jakými nás IPR zásobuje pravidelně.

A o tom, že Praha začíná dohánět ten skluz, který aktuálně za ostatními evropskými městy nabírá, se půjde bavit, až tohle bude standard a ne výjimka.

Jan Tichavský

Vypadá to dost optimisticky, ale určitě to bude lepší než ten současný vyprahlý asfaltový pás se štěrkem uprostřed. A doufám že to vezmou najednou s rekonstrukcí Seifertovy, protože při té výluce se tudy stejně nebude moct jezdit, jelikož chybí oblouk od Flory.

trapper

Kdyby se to raději z (drahých) vizualizací přetvářelo do skutečnosti. Jen samotné stromy budou růst jednu generaci.

Dálnice

Někdy se začít musí.

trapper

Tak se kochejte aspoň obrázky . ..

Petr Drozda

Kdyby byla ochota koupit vzrostlé stromy, které se běžně prodávají, je tento vzhled dosažitelný hned. Ale stát, kraje i města a obce si u nás hrají na „odpovědného hospodáře“, což v praxi znamená ošulené provedení všeho, bez invence, bez vize, bez přidané hodnoty, jen s nataženou fakturací, aby zbylo na všechny lemply trochu. IPRovské vizualizace tomu zatím nijak nepomáhají.

Zahn

Čím starší stromy přesazujete, tím vyšší je samozřejmě cena ale také procento úhynu. Obzvláště problematické je pak sázení vzrostlých stromů takto blízko k průjezdnímu profilu dráhy, protože tam ihned po přesazení budou muset být zbaveny významné části koruny. Úhyn by byl značný, požadujete utrácení desítek milionů navíc.

Karel II

Hlavně všude nacpěte lípy, aby si lidi užili tuny lepivého humusu a nalepného listí na botách, čímž se to roznese úplně všude.

Abu Daniel

No tak dají se tam dát rovnou vzrostlý, jen je to dražší. Na Václavák dali celkem slušný. V Moskvě běžně dávaj dost velký….

Sch

Pokud se v budoucnu rozhodne o rekonstrukci ulice, víme jak má vypadat. Jako to je úkol IPR připravovat plány a koncepce i když se tam hned nic nechystá. Ale že by to potřebovalo vlastní zprávu?

Ondra

Žeby konečně ulice, kde bude dobře vyřešená cyklistická infrastruktura ? Ta tu nabízí velký potenciál, na východě se může napojit na novou velkou čtvrť která tam má vzniknout na bývalém odstavném nádraží a na západě by bylo ideální, kdyby se dalo bezpečně Prokopovou a Chlumovou dostat na Tachovské náměstí. Tam už jsme na drážní stezce. Ještě pak vyřešit průjezd přes Bulhara a Hybernskou a máme krásnou bezmotorovou spojnici směrem do centra, která by mohla mít přes tři kilometry. Město by tohle opravdu mělo využít.

Pavel Dvořák

Na nekterych vizualizacich je dokonce videt skoro cyklodalnice. Dva protismerne pruhy vedle chodniku a pak jeste rychla vrstva v podobe cyklopruhu ve vozovce. Davalo by mi teda vetsi smysl udelat jen oddelenou cyklostezku, ale o kousek sirsi a to na ukor toho cyklopruhu.

JaPe

Ten cyklopruh ve vozovce tam reálně není kvůli cyklistům, ale hlavně kvůli průjezdu IZS vedle kolony. V případě směrově dělených ulic s jedním jízdním pruhem v každém směru je to typicky jejich požadavek.

Jakub P

Praha, město, kde drtivá většina „cykloinfrastruktury“ není kvůli lidem na kolech.

A pak se mi někdo diví, že vyjedu kamkoli za hranice, vidím cykloinfrastrukturu dělanou pro lidi na kolech, byť třeba ne úplně dokonale, a návrat do Prahy mě akorát naštve…

Karel II

Praha není Holandsko, Kolín nebo Pardubice. Se svým terénním profilem plným kopců je holý nesmysl cpát sem cyklodopravu. Když už, tak jedině na širší periferie a obchvaty kolem města, rozhodně ne do centra. Hlavně ale utratit dotace bez rozmyslu, podobně jako se staví autonabíječky na nesmyslných místech, kde žádné vozidlo nesmí stát.

Pavel Dvořák

Co si mam predstavit pod pojmem “mestska dalnice”? Je to tim, ze uprostred ulice vede tramvajova trat? Nebo ze jsou tam cyklopruhy? Nebo snad tim, ze jsou tam siroke chodniky? Protoze tam uz par let nejsou dva pruhy v kazdem smeru, ktere by evokovaly formu dalnice…

MaT

Většina lidí si tu dálnici představí právě když vidí dva pruhy v každém směru, v tom bude asi všeobecná shoda. 🙂

Ale tady je pravda, že i když se před časem v některých částech po jednom pruhu ubralo, tak stejně to tam nevypadá moc přívětivě… Možná ne dneska hned jako dálnice, ale jako nějaká ošklivější výpadovka někde na periferii (třeba ve Vysočanech)…

Jakub P

Tak nějak, jeden průjezdnej pruh zmizel, ale furt je to ulice velmi nehostinná pro kohokoli, kdo zrovna nesedí v motorovém dopravním prostředku. Velká šířka, ale minimum zeleně, míst, kde by se dalo sednout (natož aby to k tomu lákalo) a naprosto mrtvej parter bez výkladů, bez čehokoli zajímavýho.

Ten ubranej průjezdnej pruh se změnil hlavně na parkování, takže je to z městské dálnice na městskou dálniční odpočívku…

Zelvak

Dva a víc pruhů na hlavních komunikacích v milionovým městě naprosto běžná věc, žádná dálnice. AKorát někteří občané mají potřebu zrovna tam relaizovat svoje touhy, místo aby popošli 100m vedle do parku.

Jakub P

O počet pruhů nejde. Jde o to, jestli je ulice dělaná tak, aby její jedinou funkcí bylo ji co nejrychleji projet, nebo jestli je dělaná jako veřejnej prostor, kterej může a bude žít. Můžete mít široký bulváry se 2 a výjimečně více pruhy pro auta v každým směru a přitom to budou živý městský ulice, který budou úplně v pohodě. Nebo můžete mít něco jako Olšanskou, naprosto nehostinnej prostor, kterej si označení městská dálnice plně zaslouží, i když je tam jen jeden průjezdnej pruh pro auta každým směrem. Ve městech, který tohle chápou a veřejnej prostor nedělaj jen na co… Číst vice »

Dálnice

Stromy v ulicích – moc se mi to líbí. Tam kde to vzhledem k sítím v zemi půjde bych to rád viděl, na úkor parkovacích míst.

ngthrn

Oddělená cyklostezka? V Praze? Já nevěřím vlastním očím…

Juraj

Což o to. IPR obvykle ví, co dělá.
Horší je, když do toho pak ÚMČ nebo DPP hodí vidle a dopadne to jako vždycky.

Jakub P

JJ, IPR ví co dělá. Lakuje průšvihy na růžovo a zamlouvá a okecává to, jak je Praha ve skutečnosti marná…

Abu Daniel

Konkrétně jaký průšvihy?

Jakub P

Dlouhej seznam. Namátkou rekonstrukce Hartigovy, Bubenskýho nábřeží, Nádražní, ulic v Libuši, kde se toho dotklo prodloužení tramvajový trati, Dědina to samý. Karlák před Faustovým domem (tam to maj obzvlášť blízko z kostek). Návrhy na Letenskej Kříž, Klárov, Bělohorskou. Všechno průšvihy, nebo minimálně velmi nedokonalý akce, všechno IPR zkusili okecat, problémy bagatelizovat a prezentovat jako čistej pokrok. A pak jsou tu věci, kde přínos (někdy těsně) převládl jako rekonstrukce A2 v Karlíně nebo Štvanická lávka. Tam nějakej pokrok je, ale k opravdu dobrým řešením to má hodně daleko. Opět IPR problémy bagatelizuje a z věcí, který by měly být samozřejmý, dělá… Číst vice »

Rarife

Jestli se to povede, respektive udělá tak jak je to vymyšlené, tak to je konečně reko. Ne jak dočmáraný cyklopruh, provizorně trvalý tramvajový ostrůvek a všude zebry a tyčky, aby se jakože zklidnila doprava.

Zapa

V této souvislosti je docela komické, když na prvním obrázku je na chodníku vedená oddělená cyklostezka oběma směry a hned na silnici vedle cyklopruh jen jedním směrem.

Ondra

Čichám čichám duální infrastrukturu. Snad místo cyklopruhů bude pořádně vyřešená oddělená cyklostezka (od aut a chodců)

Pavel Dvořák

Jo to by bylo super, oddelit cyklostezku zabradlim od chodniku a radeji i od te zelene. Aspon by se pak clovek nemusel tolik bat chodit s detmi po chodniku.

vojtech.horacek

Ten cyklopruh nejspíš ve vizualizaci zůstal proto, že už na Olšanské aktuálně je, a nikdo se ho neobtěžoval odmáznout.

MaT

To si nemyslím. Profil ulice se asi kreslil celý znovu od začátku. A navíc já bych se tam tomu cyklopruhu nebránil, klidně ať je na kole víc možností jak to projet. Ono dost těch současných „cyklostezek“ v Praze je někdy za trest, stejně do nich courají pěší, parkují v nich auta, jsou přerušené různými vedlejšími ulicemi… Taky zatím vůbec nevíme, jak bude vypadat návaznost dál. Když po téhle oddělené stezce, která je podle vizualizací na severní straně Olšanské, dojedu na východní konec Olšanské, bude tam nějak vyřešené, abych mohl pokračovat dál? Tzn. najet nějak na Jana Želivského a jet po… Číst vice »

vojtech.horacek

Jak bude vypadat návaznost dál? To už jste o několik kroků napřed, zatím je na Jana Želivského tzv. pražský nadstandard, tedy místy přerušovaný cyklopruh.

Zadarmo

Tak plán byl cyklostezka oddělená od silnice podél ulice I Nákladoveho Nádraží. Plus originálně cyklostezka podél hřbitova až na ulici Olsanske hřbitovy. Od ulici K Červenému Dvoru je plánovaná cyklostezka až ke Ceskobrodske.

Zkrs Nákladově Nádraží Žižkov podél nové trati myslím že se neplánovala oddělená cyklostezka ale logicky loďku takhle bude vypadat Olsanska tak by tam měla se také udělat. Otázka je co udělat od Oslakeho náměstí směr centrum a směr Taxhovske náměstí.

Ale jako celek to začíná vypadat dost zajímavě a užitečné.

Nezasveceny

No, diva se na to hezky …

Inés T

Nejsem architektkou ani urbanistkou, tak do toho mluvit nechci. Spíš mne mrzí na autory článku, že když přidají tolik fotek (pěkných), tak by stálo za zvážení u nich uvést letopočty 🙂
Olšanská vypadala za poslední roky různě. Kdo není z Prahy, tak ho to splete.
Stačí kouknout na Google Maps – Str. View
Jinak srovnání s Václavákem mi taky nesedí ….. Inu – můj názor 🙂 ……