Olšanská jako nový Václavák. Proměna na bulvár zahrne cyklopruhy i zatravnění trati
Urbanisticko-architektonická studie Olšanské ulice v Praze. Zdroj: IPR

Na současné široké nevzhledné ulici vznikne dokonce dvojté stromořadí.
Jedna technická. Kudy projede např. sanita, policie nebo hasiči? Po kolejích to nepůjde, jedinej jízdní pruh bude ucpanej…
Už delší dobu si záchranné složky stěžují, že mají problém s průjezdy a nemožnost jet po kolejích je pro ně velká komplikace…
Právě pro tyto případy ve vyspělé části Evropy slouží široké oddělené cyklostezky, které IZS v takových případech využívá. Cyklisti uhnou jednodušeji než auta a pravděpodobnost zácpy na cyklostezce je minimální. Bohužel takový moderní přelomový vynález k nám do středu Evropy ještě nedorazil.
Respektive dorazil ve zmršené podobě. S argumentací o průjezdu IZS se používají nebezpečné a odrazující pseudocyklopruhy v dveřní zóně mezi parkujícími a projíždějícími auty, namísto skutečně použitelných oddělených cyklopruhů.
Výsledek je dvojí – 1) drtivou většinu lidí to odradí od používání kola pro dopravu ve městě
2) často se v nich parkuje v druhé řadě, takže průjezd IZS je zablokován stejně.
Cyklopruhy a lákání pěších? Po jedné straně ulici kopíruje Vrch Sv.Kříze, kde vede cyklostezka parkem, lidé můžou jít parkem. Z druhé strany vedou Olšanské hřbitovy, opět spojka pro pěší plná přírody. Nikoho tam nepřilákají. Je to již pár let, co auta svedli do jednoho pruhu a přimalovali pruh pro cyklisty. Žádný tam nejezdí, jezdí parkem. Neříkám, ulice může být přeci hezčí i když bude sloužit jen autům a tramvajím, ne? Ale tyhle vize jak přeučíme lidi, aby dělali věci jinak než jim vyhovuje jsou hloupý. Kdyby se raději zaměřili na ty starý rozbitý povrchy v parku než malování kravin v… Číst vice »
Byl jsem před asi dvěma lety na veřejném projednání tohoto plánu, neboť se mě týká. Je to docela hezké, ale předpokládám že to stejně jako všechno z IPR skočí zredukované na méně než polovinu, protože konzervativní síly a rozpočet – příkladem je Vinohradská, kde proběhla rekonstrukce ani není vidět. O termínu realizace mam taky pochyby, tohle už leží v šuplíku hodně dlouho, stejně jako přilehla Jičínská a Seifertova.
Ty by se snad měli dělat 2026-2027, podle toho co mi řekl Ondra Rút. Tam by měl být projekt a snad i stavebko. Ono se toho v tý oblasti má dělat víc, tak není možný aby se to prý dělalo současně. Podle mně by to současně šlo….
Ale tohle je jiný případ. Tady je studie, ale nikdo neřekl že se to vůbec někdy realizovat bude.
Ale nikdo uz nenapise, ze je v Olsansky velka poliklinika a spadova Posta, kdy na Praze 3 zrušili nekolik pobocek a vsichni musi sem. Z logiky veci je taky potreba u toho zaparkovat. Tezko budu tahat stary imobilni rodice k doktorovi rikšou…
Prosím o argumenty k těm mínusům….
Jsem si jistý že za dobrý peníz někde určitě zaparkujete
Za dobrý peníz tam parkuju už nyní. V tom problém není. Problém je v těch parkovacích místech.
Dobrý peníz myslíte méně než 1/3 ceny ročního kuponu na MHD? Kdyby to bylo 20x tolik, nic neřeknu.
Tak vobrázky jsou to hezký, ale takový „nežižkovský“…a hlavně nablblý, protože než ty stromy vyrostou, tak ty baráky (červeno-žlutý se sloupama, Olšanská 3+5) budou zbouraný a určitě nezmizí Benzina a SUDOP naproti. Vona vůbec ta urputná snaha náplavy z Vidlákova udělat z Karlína a Žižkova hipsterský čtvrti plný LGBTQABCDKOČKAPŘEDE+-×÷%$& lidiček popíjejících sójový latté bez kofeinu s avokádovým tofu toastem, pod strašlivýma alejema prastarých stromů, je komická, teda ne pro lidi, co tam žili a žijou. Stačí se podívat dole pod kopec na Balabenku a Sokolovskou ve směru na Vysočany (radnici), kam tyhle šílenosti vedou. Realizujte se doma, třeba na Moravěé,… Číst vice »
Když jsi to musel udělat tady, tak to po sobě aspoň vytři.
Tak nešťastnej život. Zkuste pro sebe udělat něco, co vám udělá radost, zkuste napsat někam někomu něco hezkýho 😉
Spíš ti, co mají potřebu se všude vozit autem (a jakékoliv ubírání prostoru IAD berou jako útok na sebe) by měli přemýšlet o stěhování na venkov.
Tam jezdí autem každý a pořád, protože jiná možnost moc není a s parkováním mít také problémy nebudou.
Ať se vám to líbí nebo ne, i my „náplavy“, co zde dlouhá léta žijeme (máme tu dům/byt, práci, přátele…) máme do toho stejné právo kecat jako ti, co se tu narodili.
To ohánění se něčím, na čem nemáte absolutně žádnou zásluhu, působí směšně.
Nemáte. Já vám taky nekecám do toho, jak to máte dělat u sebe na nbávci na vsi…
Ale on žije v Praze. Kde se narodil je naprosto irelevantní. Důležitý pro tohle rozhodování je, kde ten člověk žije a plánuje žít, místo narození je úplně jedno.
Ale nemám žádnou „svou“ ves.
15 let je pro mě domovem Praha.
Pracuju tu, mám trvalé bydliště, platím hypotéku.. a mnoho lidí blízkých i nejbližších.
Realitu si popírejte, jak chcete, ale moje právo tu do věcí kecat je na úplně stejné úrovni, jako to vaše.
abyste se nedivil, že tyhle věci velmi často dělají městské části a rodáci v nich a velmi často se stranickou průkazkou ODS. Třeba zúžení na 1 pruh a parkování ve druhém. Jenom to nevytrubují ven mimo MČ, aby si projíždějící mysleli, že za to může magistrát. Místní jsou spokojení, získají parkovací místa, tak je budou dál volit.
A o rozšíření ostrůvku na Praze 3 na úkor aut taky rozhodli rodáci z Prahy 3.
Science fiction- za současného obsazení magistrátu.
Kéž by….ale ODS/ANO/TOP09 a jiní MotoriSSté to nedovolí :-/
Tady je vidět jak tam překáží stará budova nákladového nádraží. 🤦♀️🤦♀️Tramvaj by mohla jet rovně až do Malešic.
Tramvaj opravdu nemá žádné problémy s projížděním oblouků. Ukončení ulice velmi kvalitní architektonickou dominantou navíc v horní části vytvoří dojem skutečného náměstí, tedy veřejného prostoru vyšší kvality než prostá ulice.
Ale zase nebude oblouk od Ohrady na Habrovou, prodlouží se výjezdy ze žižkovské vozovny.
Teď vám tam překáží spíš nový sídliště, jeho dostavění a fakt, že z obou stran se tam už dneska tramvají dostanete. A nikdo v novostavbě nechce, aby mu drandila další tramvaj pod voknama, stačí ta, co jede přes Krejcárek a do Libně.
Takových slibů už jsme viděli. Uvěřím tomu, až to bude mít stavební povolení, vybraného zhotovitele a kopne se do země. Do tý doby je to jen další malůvka, jakými nás IPR zásobuje pravidelně.
A o tom, že Praha začíná dohánět ten skluz, který aktuálně za ostatními evropskými městy nabírá, se půjde bavit, až tohle bude standard a ne výjimka.
Vypadá to dost optimisticky, ale určitě to bude lepší než ten současný vyprahlý asfaltový pás se štěrkem uprostřed. A doufám že to vezmou najednou s rekonstrukcí Seifertovy, protože při té výluce se tudy stejně nebude moct jezdit, jelikož chybí oblouk od Flory.
Kdyby se to raději z (drahých) vizualizací přetvářelo do skutečnosti. Jen samotné stromy budou růst jednu generaci.
Někdy se začít musí.
Tak se kochejte aspoň obrázky . ..
Kdyby byla ochota koupit vzrostlé stromy, které se běžně prodávají, je tento vzhled dosažitelný hned. Ale stát, kraje i města a obce si u nás hrají na „odpovědného hospodáře“, což v praxi znamená ošulené provedení všeho, bez invence, bez vize, bez přidané hodnoty, jen s nataženou fakturací, aby zbylo na všechny lemply trochu. IPRovské vizualizace tomu zatím nijak nepomáhají.
Čím starší stromy přesazujete, tím vyšší je samozřejmě cena ale také procento úhynu. Obzvláště problematické je pak sázení vzrostlých stromů takto blízko k průjezdnímu profilu dráhy, protože tam ihned po přesazení budou muset být zbaveny významné části koruny. Úhyn by byl značný, požadujete utrácení desítek milionů navíc.
No tak dají se tam dát rovnou vzrostlý, jen je to dražší. Na Václavák dali celkem slušný. V Moskvě běžně dávaj dost velký….
Pokud se v budoucnu rozhodne o rekonstrukci ulice, víme jak má vypadat. Jako to je úkol IPR připravovat plány a koncepce i když se tam hned nic nechystá. Ale že by to potřebovalo vlastní zprávu?
Žeby konečně ulice, kde bude dobře vyřešená cyklistická infrastruktura ? Ta tu nabízí velký potenciál, na východě se může napojit na novou velkou čtvrť která tam má vzniknout na bývalém odstavném nádraží a na západě by bylo ideální, kdyby se dalo bezpečně Prokopovou a Chlumovou dostat na Tachovské náměstí. Tam už jsme na drážní stezce. Ještě pak vyřešit průjezd přes Bulhara a Hybernskou a máme krásnou bezmotorovou spojnici směrem do centra, která by mohla mít přes tři kilometry. Město by tohle opravdu mělo využít.
Na nekterych vizualizacich je dokonce videt skoro cyklodalnice. Dva protismerne pruhy vedle chodniku a pak jeste rychla vrstva v podobe cyklopruhu ve vozovce. Davalo by mi teda vetsi smysl udelat jen oddelenou cyklostezku, ale o kousek sirsi a to na ukor toho cyklopruhu.
Ten cyklopruh ve vozovce tam reálně není kvůli cyklistům, ale hlavně kvůli průjezdu IZS vedle kolony. V případě směrově dělených ulic s jedním jízdním pruhem v každém směru je to typicky jejich požadavek.
Praha, město, kde drtivá většina „cykloinfrastruktury“ není kvůli lidem na kolech.
A pak se mi někdo diví, že vyjedu kamkoli za hranice, vidím cykloinfrastrukturu dělanou pro lidi na kolech, byť třeba ne úplně dokonale, a návrat do Prahy mě akorát naštve…
Co si mam predstavit pod pojmem “mestska dalnice”? Je to tim, ze uprostred ulice vede tramvajova trat? Nebo ze jsou tam cyklopruhy? Nebo snad tim, ze jsou tam siroke chodniky? Protoze tam uz par let nejsou dva pruhy v kazdem smeru, ktere by evokovaly formu dalnice…
Většina lidí si tu dálnici představí právě když vidí dva pruhy v každém směru, v tom bude asi všeobecná shoda. 🙂
Ale tady je pravda, že i když se před časem v některých částech po jednom pruhu ubralo, tak stejně to tam nevypadá moc přívětivě… Možná ne dneska hned jako dálnice, ale jako nějaká ošklivější výpadovka někde na periferii (třeba ve Vysočanech)…
Tak nějak, jeden průjezdnej pruh zmizel, ale furt je to ulice velmi nehostinná pro kohokoli, kdo zrovna nesedí v motorovém dopravním prostředku. Velká šířka, ale minimum zeleně, míst, kde by se dalo sednout (natož aby to k tomu lákalo) a naprosto mrtvej parter bez výkladů, bez čehokoli zajímavýho.
Ten ubranej průjezdnej pruh se změnil hlavně na parkování, takže je to z městské dálnice na městskou dálniční odpočívku…
Dva a víc pruhů na hlavních komunikacích v milionovým městě naprosto běžná věc, žádná dálnice. AKorát někteří občané mají potřebu zrovna tam relaizovat svoje touhy, místo aby popošli 100m vedle do parku.
O počet pruhů nejde. Jde o to, jestli je ulice dělaná tak, aby její jedinou funkcí bylo ji co nejrychleji projet, nebo jestli je dělaná jako veřejnej prostor, kterej může a bude žít. Můžete mít široký bulváry se 2 a výjimečně více pruhy pro auta v každým směru a přitom to budou živý městský ulice, který budou úplně v pohodě. Nebo můžete mít něco jako Olšanskou, naprosto nehostinnej prostor, kterej si označení městská dálnice plně zaslouží, i když je tam jen jeden průjezdnej pruh pro auta každým směrem. Ve městech, který tohle chápou a veřejnej prostor nedělaj jen na co… Číst vice »
Stromy v ulicích – moc se mi to líbí. Tam kde to vzhledem k sítím v zemi půjde bych to rád viděl, na úkor parkovacích míst.
Oddělená cyklostezka? V Praze? Já nevěřím vlastním očím…
Což o to. IPR obvykle ví, co dělá.
Horší je, když do toho pak ÚMČ nebo DPP hodí vidle a dopadne to jako vždycky.
JJ, IPR ví co dělá. Lakuje průšvihy na růžovo a zamlouvá a okecává to, jak je Praha ve skutečnosti marná…
Konkrétně jaký průšvihy?
Dlouhej seznam. Namátkou rekonstrukce Hartigovy, Bubenskýho nábřeží, Nádražní, ulic v Libuši, kde se toho dotklo prodloužení tramvajový trati, Dědina to samý. Karlák před Faustovým domem (tam to maj obzvlášť blízko z kostek). Návrhy na Letenskej Kříž, Klárov, Bělohorskou. Všechno průšvihy, nebo minimálně velmi nedokonalý akce, všechno IPR zkusili okecat, problémy bagatelizovat a prezentovat jako čistej pokrok. A pak jsou tu věci, kde přínos (někdy těsně) převládl jako rekonstrukce A2 v Karlíně nebo Štvanická lávka. Tam nějakej pokrok je, ale k opravdu dobrým řešením to má hodně daleko. Opět IPR problémy bagatelizuje a z věcí, který by měly být samozřejmý, dělá… Číst vice »
Jestli se to povede, respektive udělá tak jak je to vymyšlené, tak to je konečně reko. Ne jak dočmáraný cyklopruh, provizorně trvalý tramvajový ostrůvek a všude zebry a tyčky, aby se jakože zklidnila doprava.
V této souvislosti je docela komické, když na prvním obrázku je na chodníku vedená oddělená cyklostezka oběma směry a hned na silnici vedle cyklopruh jen jedním směrem.
Čichám čichám duální infrastrukturu. Snad místo cyklopruhů bude pořádně vyřešená oddělená cyklostezka (od aut a chodců)
Jo to by bylo super, oddelit cyklostezku zabradlim od chodniku a radeji i od te zelene. Aspon by se pak clovek nemusel tolik bat chodit s detmi po chodniku.
Ten cyklopruh nejspíš ve vizualizaci zůstal proto, že už na Olšanské aktuálně je, a nikdo se ho neobtěžoval odmáznout.
To si nemyslím. Profil ulice se asi kreslil celý znovu od začátku. A navíc já bych se tam tomu cyklopruhu nebránil, klidně ať je na kole víc možností jak to projet. Ono dost těch současných „cyklostezek“ v Praze je někdy za trest, stejně do nich courají pěší, parkují v nich auta, jsou přerušené různými vedlejšími ulicemi… Taky zatím vůbec nevíme, jak bude vypadat návaznost dál. Když po téhle oddělené stezce, která je podle vizualizací na severní straně Olšanské, dojedu na východní konec Olšanské, bude tam nějak vyřešené, abych mohl pokračovat dál? Tzn. najet nějak na Jana Želivského a jet po… Číst vice »
Jak bude vypadat návaznost dál? To už jste o několik kroků napřed, zatím je na Jana Želivského tzv. pražský nadstandard, tedy místy přerušovaný cyklopruh.
Tak plán byl cyklostezka oddělená od silnice podél ulice I Nákladoveho Nádraží. Plus originálně cyklostezka podél hřbitova až na ulici Olsanske hřbitovy. Od ulici K Červenému Dvoru je plánovaná cyklostezka až ke Ceskobrodske.
Zkrs Nákladově Nádraží Žižkov podél nové trati myslím že se neplánovala oddělená cyklostezka ale logicky loďku takhle bude vypadat Olsanska tak by tam měla se také udělat. Otázka je co udělat od Oslakeho náměstí směr centrum a směr Taxhovske náměstí.
Ale jako celek to začíná vypadat dost zajímavě a užitečné.
No, diva se na to hezky …