Olomoucký kraj ustoupil, tarif ČD včetně režijek bude platit. Dopravce slibuje půl miliardy do vlaků

Jednotky 814 Regionova v Olomouci.. Foto: České dráhyJednotky 814 Regionova v Olomouci.. Foto: České dráhy

Olomoucký kraj ustoupil od plánu uznávat v osobních a spěšných vlacích na svém území pouze krajský tarif a cestující i

Olomoucký kraj ustoupil od plánu uznávat v osobních a spěšných vlacích na svém území pouze krajský tarif a cestující i nadále budou mít možnost jezdit i na jízdenky Českých drah včetně režijek.

Na dnešní tiskové konferenci to oznámil náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO 2011). Podle něj se na tom dohodl kraj s Českými drahami. Ty zatím nemají oficiálně tuto informaci k dispozici a proto ji nijak nekomentovaly.

Podle Zahradníčka si cestující mohou vybrat tarif ČD nebo IDSOK, pokud si ale koupí jízdenku podle tarifu ČD, nebude přestupná na autobusy či městskou hromadnou dopravu. Kraj dosud detaily o nových podmínkách na svých stránkách nezveřejnil.

„Na tomto kroku se pracovalo téměř rok a dnes jsme se dohodli s Českými drahami, že budeme uznávat slevové karty ČD na území Olomouckého kraje ve vlacích, které jsou v závazku Olomouckého kraje,“ komentoval dohodnuté podmínky hejtman Ladislav Okleštěk (ANO 2011). Podle něj volba ze dvou tarifů zvýší komfort cestování po Olomouckém kraji.

Krajský úřad přitom na svém webu před několika dny zveřejnil informaci, že v regionálních vlacích nebudou od začátku příštího roku uznávány slevy ČD IN25 a IN50. To se nelíbilo cestujícím, kteří do práce či školy jezdí pouze vlakem a nepřestupují na autobusy a vozidla MHD. Chystanou tarifní změnu kritizovala i opoziční Koalice pro Olomoucký kraj.

Okleštěk upozornil na problém, který mají i jiné kraje s Českými drahami. Nemají jasno, zda jim ČD přiznávají skutečně všechny tržby z jízdenek. Na toto nedávno v rozhovoru upozornil i hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. „Probíhala stále jednání s dopravcem ČD o způsobu vykazování tržeb, které vybere v rámci tarifu TR 10, což je jeho vlastní tarif,“ podotkla ředitelka Koordinátora IDSOK Kateřina Suchánková.

Koordinátor Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje kvůli tomu podle Suchánkové musel zpočátku uvádět, že od Nového roku bude na území Olomouckého kraje platit pouze tarif IDSOK. „Kdybychom se s dopravcem nedomluvili, jak jsme se dnes domluvili, nemohli bychom v souladu s uzavřenými smlouvami jinak, nežli pouze uznávat tarif IDSOK v rámci drážní dopravy,“ řekla Suchánková.

České dráhy dnes v Olomouci prezentovaly své novinky pro Olomoucký kraj. Slíbily modernizaci vozidel za více než půl miliardy. Vlaky Českých drah postupně sjednotí svůj vzhled. Podle dohody s Olomouckým krajem bude vnější nátěr v korporátních barvách Českých drah, příslušnost k regionu pak představují polepy prezentující Olomoucký kraj. „Modernizace zahrnuje v první fázi investici ve výši zhruba 16 milionů korun, proměnou prostupně prochází zhruba třicítka vozidel, včetně lokomotiv,“ říká místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Radek Dvořák.

Změna se netýká pouze exteriéru, ale také interiéru vozidel. Kromě nejmenších lokálkových motoráčků řady 810 bude novinkou ve vlacích Wi-Fi připojení k internetu, zásuvky 230 V / USB pro napájení drobné elektroniky, jako jsou například mobilní telefony, tablety nebo notebooky, audiovizuální informační systém, který ukáže aktuální polohu vlaku, cestující informuje o příštích zastávkách a jehož součástí budou i vnější směrové tabule. Informační systém podstatně usnadní cestování nevidomým a neslyšícím, a také lidem, kteří na dané trati jezdí jen příležitostně. Cestujícím s jízdním kolem usnadní cestování ve vlaku háky na kola. Vozidla budou mít nově také GPS lokalizaci pro vzájemný kontakt mezi dispečinky Českých drah a Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK).

Všechny vozy řady 810 nasazené v souborech Haná a Sever budou modernizované. Nabídnou nové pohodlnější, textilií čalouněné sedačky s vysokými zádovými opěrkami. Kompletní modernizací prošly také toalety. Vozy mají nově dosazeny polospouštěcí okna, která díky účinnější tepelné izolaci zlepší tepelnou pohodu uvnitř vozů. Motorové vozy řady 810 budou mít nově háky na kola.

Cestující se s vlaky nového vzhledu Českých drah a Olomouckého kraje již mohou setkat například při cestě osobními vlaky mezi Olomoucí do Drahanovicemi, kde je nasazena modernizovaná motorová jednotka 814 Regionova.

Největší investicí Českých drah je nákup a modernizace 12 jednotek se sníženou podlahou řady 646 od Stadleru po Deutsche Bahn. . První jednotky by měly vyjet na koleje v příštím roce. Vozidla České dráhy nyní připravují pro provoz vlastními silami, zároveň se připravuje vyhlášení veřejné zakázky na jejich rozsáhlejší modernizaci. První pokus skončil neúspěchem, nikdo se do zakázky na modernizaci nepřihlásil. Není jasné, zda budou České dráhy za nenasazení stadlerů podle smlouvy od změny jízdního řádu pokutovány, smlouva není veřejná.

V rámci provozních souborů Haná a Sever vypraví České dráhy za rok více než 88 000 spojů, které na regionálních tratích najedou 2,349 mil. kilometrů ročně. České dráhy uzavřely s Olomouckým krajem také smlouvu na zajištění regionální vlakové dopravy v elektrické trakci: Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura. Tady budou České dráhy zajišťovat dopravu do konce roku 2022, tedy do doby, než bude dokončena modernizace a elektrifikace trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Provozní soubor Elektrická síť zahrnuje ročně dalších 3,270 mil. vlakokilometrů, které vlaky Českých drah v regionu najezdí.

S využitím ČTK

Tagy České dráhy IDSOK KIDSOK Olomoucký kraj Top TR10
98 komentářů