Dopravci Lidé Nákladní doprava Železnice

Odboráři v ostravské PKP Cargo International vyhlásili kvůli mzdám stávkovou pohotovost

Brejlovec v nových barvách PKP Cargo International. Pramen: PKP Cargo Int.
Brejlovec v nových barvách PKP Cargo International. Pramen: PKP Cargo Int.

Odboráři ostravské dopravní společnosti PKP Cargo International (dříve Advanced World Transport – AWT) dnes vyhlásili stávkovou pohotovost. Ani po několikaměsíčním vyjednávání se s vedením firmy nedokázali shodnout na nové kolektivní smlouvě a růstu mezd. ČTK to řekl předseda Odborové organizace zaměstnanců v dopravě PKP Cargo International Milan Malachovský. Mluvčí firmy Lukáš Kresač uvedl, že podle vedení je vyhlášení stávkové pohotovosti předčasné.

Firma z polské skupiny PKP Cargo má téměř 1400 zaměstnanců. Průměrný plat včetně managementu tam podle odborářů loni činil 36.736 korun.

Malachovský řekl, že odbory při dnešním jednání ustoupily a požadovaly nárůst mezd o šest procent, ale pod tuto hranici jít nemohou. Zástupci vedení podle něj navrhli růst o 4,5 procenta. „Upozornili jsme zaměstnavatele, že stále jsme připraveni k jednání. Budeme však činit kroky, které vyžaduje legislativa pro případné vyhlášení stávky,“ řekl.

Kresač potvrdil, že společnost nabídla odborům navýšení tarifních mezd zaměstnanců přibližně o 4,5 procenta. „To je průměrné navýšení mezd v ČR a srovnatelné s ostatními společnostmi v oboru. Část odborových organizací s navýšením souhlasila, nicméně mezi odbory nepanuje shoda. Dle našeho názoru vyhlášení stávkové pohotovosti je v tuto chvíli předčasné a není v souladu s dohodnutými pravidly,“ uvedl mluvčí firmy.

Odbory nechají zaměstnance hlasovat o tom, zda souhlasí s případnou stávkou. Hlasování se musí zúčastnit alespoň polovina zaměstnanců. „Vzhledem k tomu, že máme celorepublikovou působnost, tak je to pro nás trošku obtížné a nějakou dobu nám to zabere,“ řekl Malachovský.

Podle odborářů jsou mzdy zaměstnanců podfinancované a firmě chybí smysluplná vize, kam bude směřovat. Od té doby, co ji v roce 2015 převzala polská skupina PKP, je podle Malachovského růst mezd ve firmě výrazně nižší, než je běžné v segmentu nákladní železniční dopravy i než je průměrný růst mezd v České republice. Společnost také dramaticky pociťuje odchody klíčových zaměstnanců, dodal odborový předák.

PKP Cargo International patří mezi největší železniční nákladní dopravce v Evropě. Ve vozovém parku má více než 150 lokomotiv a 4500 vozů. V Česku vlastní terminál kombinované dopravy v Paskově u Ostravy, provozuje přes 60 železničních vleček, vlastní přes 330 kilometrů tratí. Někdejší skupina AWT vznikla spojením několika firem nákladní dopravy, například společností OKD Doprava, Čechofracht nebo Spedi-Trans Praha. Polské skupině PKP Cargo prodal většinový podíl v AWT Zdeněk Bakala.

PKP Cargo je největším nákladním železničním dopravcem v Polsku a předním v Evropské unii. V roce 2018 dosáhla skupina tržeb 5,24 miliardy zlotých (zhruba 31,5 miliardy Kč). Společnost AWT byla podle výroční zprávy v roce 2018 ve ztrátě 107 milionů korun, zhruba dvojnásobné oproti roku 2017, a její čistý obrat dosáhl 4,36 miliardy korun (oproti předchozímu roku o 410 milionů více).

ČTK

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Otmar

Kapitalisto. Až budeš tak úspěšný že se o místa ve tvé firmě budou prát zaměstnanci z Německa, Rakouska, Anglie a dalších západoevropských zemí pak ti zatleskám. Zatím ale platíš lidem třetinu mzdy kterou pobírají kousek na západ od našich hranic za stejnou práci a kratší pracovní dobu.

Otmar

Míra ziskovosti firem v ČR je přes 46% zatímco průměr EU je 40%. Naproti tomu mzdy zaměstnanců jsou v ČR šesté nejnižší z celé EU.

Banan151

V této firmě dělalo opravdu mnoho talentovaných a schopných lidí. Mnoho z nich šli ale jinam a vůbec se jim nedivím. Finančně jsou proti jiným dopravcům podhodnoceni a firma si těchto lidí navíc vůbec neuměla vážit. Podobná situace tady byla i loni, ale „za minutu dvanáct“ se naštěstí vyřesila.

Odpadlik

Odbory jsou zlo. Nedivím se, že prvni co udělal Hitler za 2ww bylo, že je zrušil.

Podívejte se do Francie, tam je ze stávkováni národní sport.
Jediné k čemu bych chápal odbory je k dodržování hygienických podmínek v práci apod.
Plat má každý takový, jaký si jej dokáže vyjednat.

Lektor

Už to, že to zrušil Hitler by Vám mohlo napovědět něco o jejich smyslu.
A poslední větou sám sebe negujete.

Lektor

Ono i komunisti věděli proč z odborářů udělat šašky zajišťujicí dovolenou, to by tak hrálo aby jim v socialistický společnosti někdo stávkoval. Bohužel tyhle komunistický kecy jsou v lidech zažraný.

Paja

To že něco zrušil/zavedl Hitler samo o sobě neznamená že to bylo špatné nebo dobré. Svět není černobílý. Odbory byly vždycky hlavně hlásnou troubou a líhní komunistů, což ostatně platí dodnes. To byl a je jejich hlavní účel.

V.N.

Plat má každý takový jaký si dovede vyjednat….. ano , ale to platí pouze jenom u vyjímečných lidí. Jinak ve vztahu zaměstnavatel vs. zaměstnanec je zaměstnavatel tou silnější stranou a samotný zaměstnanec proti zaměstnavateli nic moc nezmůže. Proto máme odbory… apropos…fungují všude na světě a čas od času se také stávkuje všude na světě. A světě div se , ve firmách s odbory jsou mnohem spokojenější a motivovanější zaměstnanci …..

Odpadlik

Já vám nevim. Ve Francii odbory misto do vlaků nacpaly lidi zpátky do aut a na kola. Efektivně vzato to úplně rozložilo veřejnou dopravu.

Otmar

Řeknu statistický údaj. Ve firmách kde působí odbory a jsou tím pádem uzavírány kolektivní smlouvy mají zaměstnanci o 13,8% vyšší mzdy než tam kde odbory nepůsobí.

Kapitalista

A zaroven jsou ve ztrate

Otmar

Kdyby byly ve ztrátě pravděpodobně by dávno zkrachovaly.

Cyklista

A proto drážní odbory vyhlašují stávkovou pohotovost pouze kvůli režijkám =)

Byl bych opravdu rád, kdyby odbory na drahách dělaly to co mají a zajistily poctivě pracujícím lidem na drahách plat a benefity jaké si zaslouží.

Otmar

Co to jsou odbory? To je vlastně sdružení zaměstnanců. Toto sdružení zaměstnanců vždy řeší to co je pálí aktuálně. Teď se jedná o režijky. Mzdy byly uzavřeny někdy v prosinci pokud mám informace. Takže očekávám že zase v prosinci budou řešit i mzdy. Stávku vnímám jako poslední a krajní možnost. Takže pokud došlo k dohodě o mzdách tak za mně jedině plus. Pokud vím tak jste sám proti stávce argumentoval takže byste měl vítat to že došlo k dohodě. Stávka určitě nikdo nemá rád a proto si umím představit že i sdružení zaměstnanců tento nástroj používá velmi nerado. Nicméně pokud… Číst vice »

Krocan

*kromě DPRK/KLDR

Kapitalista

A proc kdyz je zamestnanec teda nespokojeny neodejde jinam? Tam, kde je podle nej lepe? Nakladnich dopravcu je mraky. Takze jakepak slabsi postaveni proti zamestnavateli!? Neni to nic jine nez vydirani. Normalne proste staci napsat vypoved a jit jinam. Navic pkpci je par let po sobe ve ztrate ale odborarum jde o jedno, o svoje korytko. Vykopal nych je makat a me parazitovat na firmach.

Otmar

Co když jinde jsou taky špatné podmínky nebo ještě horší. Nevnucujte nám tady něco jako hodného zaměstnavatele který sám od sebe lidem zvedá mzdy. Každý majitel firmy chce především maximalizovat zisk a ne mzdy zaměstnanců. Proč je tedy odborová organizovanost zaměstnanců v Německu mnohem vyšší než u nás? Proč je ČR na sedmém místě v míře ziskovosti firem z celé EU? A proč je ČR zároveň na šestém místě od konce co se týče průměrné mzdy? Jsme zemí kde podíl mezd z celkového zisku firem je jedním z nejnižších v EU.

Kapitalista

Otmare podivej se do zverejnovanych uzaverek nejvetsich nakladnich dopravcu, mozna pak pochopis….. ale chapu pohled dnesniho zamestnance, ze se chce mit maximalne co nejlip a odbory jsou legitimní nastroj pro vydirani managementu

Otmar

Chápu že pro kapitalistu jsou odbory nepřítelem číslo jedna neboť pokud se domluví velká skupina zaměstnanců tak on sám nic nezmůže😀

Otmar

Kapitalisto. Až budeš tak úspěšný že se o místa ve tvé firmě budou prát zaměstnanci z Německa, Rakouska, Anglie a dalších západoevropských zemí pak ti zatleskám. Zatím ale platíš lidem třetinu mzdy kterou pobírají kousek na západ od našich hranic za stejnou práci a kratší pracovní dobu.

roman

Řekněte mi jak si mám vyjednat vyšší plat když ve firmě jsou mzdy podle tabulek ?

Libor

…přesně, většina rozhodných nebo zároveň i nejlepších zaměstnanců odešla nebo odejde a ten zbytek drží, nadává a mudruje…a stávka? nezažil jsem tady v čechách, že by někdo tímto způsobem čehosi dosáhl, navíc nakonec se ukáže naprostá nejednotnost.
Zkrátka ať zaměstnanci neblábolí, rozhlédnou se na trhu práce a vymění značku, klidně i mimo obor.

V.N.

Příklady jsou…stačí zavzpomínat.

Negattor

Ale s věkem 50+ to půjde asi blbě.

Otmar

Stačí zavzpomínat například na pětidenní stávku železničářů v r.1997 kdy ministr Říman z ODS chtěl zrušit 1/3 tratí a jen díky této stávce bylo toto rozhodnutí zrušeno a dneska se na těch tratích stále můžete vozit.

Petr Šimral

Svezte se na trati Loket – Horní Slavkov 🙁 Vůbec to s Římanem nemělo souvislost…

Otmar

Vytahujete tady jednu trať. Tam se jednalo skutečně o záměr zrušit jednu třetinu tratí. To je značný rozdíl a nepoměr vůči vašemu příkladu.

Milan

Mozna sem hloupej ale vubec to nechapu
Tak kdyz mi plati malo tak se sbalim a bezim ke konkurenci a pokud plati konkurece min tak bud jsem zticha a nebo si najdu neco mimo obor

Prosim vysvetli mi nekdo proc se teda stavkuje?

MiKi

Sám jste si odpověděl hned v první větě.

Milan

Faj a proc teda chteji stavkovat?

Petr zkp

Tak přece proto abyste se měl na co ptát.

Georg

ja to taky nechapu – vsude se tvrdi, jak nejsou lidi na masiny, do udrzby, a tady musej stavkovat jak nejaky francouzsky popelari nebo podobna verbez…

Milan

Super takze na otazku proc se teda stavkuje dostanu jako odpoved palec dolu?

V.N.

Proč se stávkuje ? Přečtěte si ještě jednou článek..

Paja

No protože spousta lidí chce aby jim někdo „vládnul“ a rozhodoval za ně. Jinej důvod mě nenapadá. Pomýjím tedy důvod, že ze sebe chtějí udělat pitomce.

V.N.

O tom to není. V malé firmě si dokáží zaměstnanci sejít se zaměstnavatelem někde v hospodě a řadu věcí si vyříkat. Nedokážu si však představit situaci , kdy by si něco vyříkat z vedením chtěl každý z tisícovky zaměstnanců. Proto odbory, proto volení zástupci zaměstnanců…

Kapitalista

Milane nejste hloupej, jen nepatrite mezi skupinu zamestnancu schovavajici se za odbory. Je to jen vydirani za současného poklesu efektivity prace! Proste ty lidi se nemaj spatne ale maj odbory a chtej teda z toho neco vytriskat navic, jinak by preci davno odesli jinam. Odbory jsou socik jak vysitej. Zamestnanec s koulema da vypoved a nevydira!!

Jirka

To má smysl. Přidat plat od zaměstnavatele ano ale ne jako u ČD bojovat za režijky které zaplatímě z daní všichni a brát si pritom za rukojmi cestující.

Petr

Trefa do černého . .……… nebo modrého ? PKP nebo ČD jsou si hodně podobné . Štěstí , že zde je to cargo .

Břetislav,býv.loko-depo Kralupy n/Vlt.

Reaguji především jako strojvůdce = režijky byly benefit od zaměstnavatele za přesčasy,nepravidelné nástupy v jakoukoliv denní či noční dobu(př.nástup 3,15hod na Nový rok a pod.),špatné podmínky na spánek(zkuste spát po noční v paneláku = hluk z ulice,opravy v bytech a j.Dále každý druhý rok přezkoušky teoretické i zdravotní.Pro zajímavost uvádím,že as v roce 1993(již si přesně nepamatuji) vyhlásila Federace strojvůdců zdravotní akci pro dobrovolníky.Akce spočívala na průzkumu zdravotní zátěže strojvůdců v tom,že dobrovolníci nosili na svém těle 14 dní t.zv.holtra,který měřil v intervalech 20min tep a tlak.Výsledky zpracoval tým lékařů,a výsledek byl neveselý.Průměrná životní dlouhověkost byla určena na POUZE 65… Číst vice »

kazdej je jinak odolnej a kazdej to snasi jinak. da se jezdit i jako vypomoc a zivit se jinak a klidne. ostatne jinak pomerne rutinni profese strojvedouciho je dobre placena hlavne pro tyhle casove naroky.

a s duchodem jste uplne mimo – na 19 000 duchod byste musel mit dost dlouho pred duchodem plat okolo 50 000… to, co berete, je lehce nad prumerem duchodu v cr…

Břetislav,býv.loko-depo Kralupy n/Vlt.

Vážený Georg,asi jste špatně informován o nynějších důchodech strojvůdců,Regiojet láká nové fíry za 50.000Kč a když se k tomu připočtou přesčasy př.100 hodin navíc měsíčně,tak velice slušný plat.

ano, ale takove penize jste vy pred 20 lety nemel ani nahodou – proto vam spocetli jen duchod na urovni prumeru…

100 hodin přesčas??tady se někdo zbláznil ne? ještě u osobní dopravy???

Když jsi šel do důchodu pro nadbytečnost a to klidně až o tři roky bylo ti to doplaceno .V první větě jsi si sám ze sebe udělal troubu . Jde o benefit zaměstnavatele . Proč jsi chtěl aby ti ho poskytl někdo jiný než tvůj zaměstnavatel ? Nepravidelné nástupy , dělené směny atd jsi měl ohodnoceno výšší platu , dvojnásobný oproti zemědělství , stavařině násobný oproti úkolu ve fabrice. Možná by jsi chtěl rentu , když jste se dlouhodobě prezentovali jako modrá armáda . . Nikdo z ostatních oborů tímto postiženym takto nefňukal jako lidi přisátí na stát , jako… Číst vice »

Břetislav,býv.loko-depo Kralupy n/Vlt.

Vážený Petře,jestli je někdo trouba,tak jsi to ty,jelikož nesprávně čteš ten můj první řádek.a asi jsi to nedočetl k té dlouhověkosti.Dál nehodlám komentovat někoho,kdo není soudný.,.

1 – kdyby jsem měli pořádné odbory, tak ten kdo odmakal 20 let na nočních – a to nejen my na dráze, ale také energetici, letečtí dispečeři apod. odcházíme do důchodu v 55 letech

2 – potkával jsem v 90. letech stejně staré rakouské kluky v Břeclavi (strojvedoucí) … .. my jezdíme ale oni jsou již v důchodu …

Cyklista

třísměnný provoz je u velké části dělnických profesí. nejen energetici a dispečeři. Mnoho lidí bez jakékoliv kvalifikace a zodpovědnosti musí „dřít“ po nocích. Sklady, přepravní a balíkové společnosti, stravování, retailové řetězce, hutě, doly, automobilky a jejich dodavatelé…. https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/smeny-pate-misto-csu-zamestnanost-eu-statistika.A171103_113828_ekonomika_are
Proto je v zákoníku práce stanoven příplatek za práci v noci. Ano, práce strojvedoucího je náročná, ale není jediná, která není náležitě ohodnocená a už vůbec ne jediná, která má noční, nebo dělené směny a dojezdy na pracoviště.

Takko

Jenze tak nejak strojvedouci nabyli v poslednich letech dojmu, hlavne ti mladsi, ze jsou elita naroda. Ze nikdo jiny nedela v noci a o vikendech, jen fnukaji a fnukaji. A to si pani strojvedouci predstavte, ze spousta lidi co dela na smeny nedosahne ani na pulku vasich penez a taky ruci za zivoty a majetky. Trosku byste meli schladit vase nabobtnala ega. Nejste mistri sveta ale jedni z mnoha ruznych zamestnancu v riznych profesi a nemate se tak spatne, jak si myslite

Lektor

Za režijky nic neplatíš, objednatel platí vlaky a ty pojedou bez ohledu na to jestli v něm jede někdo zadarmo nebo ne. Z daní to budeš platit až v případě že jim to bude zaměstnavatel (tedy stát) dávat ve mzdě.

Zyx

To neni presne, zaplacena cesta rezijkare je z verejneho rozpoctu. Nebylo jsem jediny, kdo pred casem presedlal z vlaku nä jinou for u verejne dopravy a pozdeji na IAD prave kvuli tomu, ze cast vlaku byla pravidelne obsazena rezijkaremi (ojejich chovani se zminovat nebudu). Tedy ten vypadek prijmu pokryje kdo? Rezijkar?

libcha

Mě zaujal údaj o 150 lokomotivách. Není to nějak málo? Vždyť jenom co se týče řady ET22, mělo PKP Cargo ještě v roce 2010 přes 900 kusů. A do toho všechny ty Traxxy, Brejlovce, Bangle, EU07, SM42 atd… Rád se nechám poučit, pokud něco přehlížím!

Kubrt

Řeč je o PKP Cargo International, nikoliv o PKP Cargo.

jiný Petr

Co vím, tak pro mnoho lidí nejsou peníze ten největší problém, spíš se jim nelíbí, jak se to tam vede. Většina schopných už dávno odešla.

Takový M.

Tak tak… z toho důvodu jsem odešel já i dalších 10 strojvedoucích. Po tom co AWT koupilo PKP se začalo hrabat v platebních třídách. Pak nás sesadili z celostátní dráhy na vlečky a plat šel dolů téměř o polovinu. To vše se dalo přežít. Do práce jsem to na vlečku měl kousek, a jezdit mezi vlečkami byla celkem pohodová šichta. Takže poměr peníze/námaha byla pořád ve snesitelné úrovni. Jenže potom si náš milý pan vedoucí usmyslel, že bude strašná prča ubírat nám šichty a lepit normu dovolenou. Takže bylo běžné, že v polovině roku měl člověk z 5ti týdnů dovolené… Číst vice »

JarynJarin

No nevím. Lepit normu dovolenou na to jsou přísná pravidla a stačí nepřistoupit na to, co zaměstnavatel chce mimo zák.prace. A dělat noční plus denní bez volna tuplem. Zkrátka nepřijít do práce, pokud je nakomandováno opět v rozporu se ZP. Rozhodně se nepřipravovat o mzdu na nemocenské…

Jouda

Tady bude ještě někdo rád nostalgicky vzpomínat na zlaté časy OKD D a tatu Fajmana…. Bo nebolo tak špatně z odstupem času viděti..

Tomáš

Časy OKD už jsou dávno pryč.
Ale p.Jouda, nebylo by od věci kdyby jste nám to trošku více popsal. Klidně i z minulosti. Takhle je to jen výkřik do tmy, který pochopí jen bývalí kolegové OKD.
Děkujeme

Jouda

OKD a p. Fajman, to jsem nikam nesměřoval. To jen když OKD doprava přišla v r. 1997 na Mělník, Kladno a další a začala přebírat provozy, zdálo se to, jako když Taliban vpadne do poklidných vod. Jejich způsoby práce, nadřazenecké chování bylo těžko zkousnutelné. Pak z toho bylo AWT… To už bylo velké odosobnění vztahů pracovních, řízení chodu firmy atd. A nakonec vše řídí pšonek polski…. A tak se tak zpětně podíváte 20 let zpět na to OKD ve středních Čechách a říkáte si…. Sakra ono to tenkrát s tím Fajmanem, Vítečkem, Semerákem mělo něco do sebe a z pohledu… Číst vice »

Kubrt

K vozbě na ferdinandce PKP žádné AWT kupovat nepotřebovalo.

V.N.

Oni Poláci jsou dost expanzivní. Určitě ve svých plánech nemyslí pouze jenom na ČR , ale na celý středoevropský region . A těch synergických efektů zde mají spousty.

Žíža

Když Řebíček prodal Viamont Cargo Bakalovi, tak jsme si polepšili. A hodně!

Stanislav Fanta

Já jim fandím. Stávka za vyšší mzdy dává smysl vždycky.

V.N.

Jen se to nesmí přehnat. Odbory by měly vědět , kde je ta hranice , co firma unese a co již ne. Když to podělají a budou chtít víc než na co firma má , půjde jejich zaměstnavatel a tím pádem jejich pracovní místa do kopru.

Dushan

Nechtěl bych mít za zaměstnavatele pšonky. Ostraváci jsou k nim zřejmě smířlivější, když dokonce tolerují dvojjazyčné názvy stanic, ale pro Čecha je to nepředstavitelné.

-TR-

V oblasti, kde jsou dvojjazyčné názvy stanic, žije početná polská menšina, dokonce tam existují i školy, kde se vyučuje polsky (čeština se vyučuje jako cizí jazyk).

Hlavní důvod, proč je toto území české, byl požadavek první ČSR, aby Košicko-bohumínská dráha nevedla přes území cizího státu. A tak to setrvalo dodnes.

MiKi

A takhle se překrucují dějiny. Dvojjazyčné názvy tam jsou proto, že naše vláda je připosraná a umožňuje tuto zhovadilost.

Roman G.

Takže podle Vás je zhovadilost dvojjazyčné názvy např. v Rakousku, Maďarsku, Slovensku, Itálii, Německu atd? Jen aby jste nebyl připosraný Vy z toho, co máte v hlavě. Nechápu. A podobných příkladů je spousta….To bych mohl vyprávět, to by jste se divil, co nêkteří jedinci českého národa dokážou a nevidí si na špučku nosu. A stávka? No nevím, je to každého právo .

Martin11

To jsem teda nikde jinde neviděl jen na Třinecku v Rakousku jo?chacha

Brkoslav

Trochu si prostudujte historii a puvodni hranice ČR a neplacejte nesmysly, to že jsme přišli o spoustu území neprávem a dnes je POLONIZOVANE je bohužel PRAVDA a proč PSONCI nemaji Česke nápisy na našem bývalém ÚZEMÍ????

Kubrt

Jo, původní hranice ČR a velký písmenka, tys tu chyběl.

Brzdič zániku

…a tenhle totálně nevzdělaný omezený komik má volební právo taky….Uff.

Cyklista

Stejně tak můžeme říct, co dělají Češi na území bývalé Velké Moravy =) (Přemyslovci byli zřejmě potomky Mojmírovců – tedy Moravanů) Slezsko je částí střední Evropy s bouřlivou historií. https://cs.wikipedia.org/wiki/Slezsko „V průběhu dějin patřilo území Slezska zcela nebo zčásti k mnoha nadřazeným státním útvarům – v časové posloupnosti to byly postupně Slezská knížectví, Polské království, České země, Uhersko, Prusko, Rakouské císařství, Německé císařství, Rakousko-Uhersko, Německo (Výmarská republika a poté Nacistické Německo) a v současnosti Polsko. V letech 1335-1742 Slezsko bylo součástí Koruny české. Počínaje rokem 1742 bylo historické Slezsko rozdělené na několik částí s proměnlivým rozsahem a právním postavením, patřící… Číst vice »

Dalibor

Nevím co je nepřijatelného na dvojjazyčných nápisech. Pokud tam žije často i většina Poláků? I v jejich nářečí jsou bohaté prvky polšniny a němčiny, teda spíš je to polština s prvky češtiny… před II válkou to tam bylo velmí smíšené obyvatelstvo. Němci, Poláci, Židé, Češi… Nevidím v tom žádný problém.

Kubrt

Primitivove z vlastenecké fronty s tím zjevně problem mají. Je paradoxní, že většina Čechů má s Poláky problém (aniz by věděli proč), ale oni nás mají v oblibě.

Petr

Protože je neviděli , ale slyšeli že ………….

Tomáš

Nechápu proč používat termín „většina Čechů má s Poláky problém“, můžete to prosím doložit nějakou statistikou nebo je to jen váš názor. Podobný grc by vypadal „většina Moravanů a Slezanů má s Pražáky problém.

Kubrt

Je to můj dojem z reakcí lidí, když jsem třeba rekl, že jedeme na dovolenou do Polska, že máme projekt s Poláky atd. Pokud je to dojem mylný, budu jen rád.

Georg

tak divit se nad dovolenou v polsku neznamena „mit problem s polaky“, ale vedet, jak to tam vypada… 🙂

Kubrt

Je tam řada pěkných míst a hlavně, mám slabost pro baltské pobřeží 🙂

MiKi

Kdepak žije většina Poláku ? To by mě opravdu zajímalo.

Dalibor

Hnojník, Stonava, Těšínsko, Třinec a okolí, Prstná, Markolovice atd atd. Píšu jen ty nmísta, kde to znám. S Poláky jsem nikdy neměl žiaden problem.

Dalibor

Vetšina jako velká národnostní menšina, dominantní menšina…Nemyslím tím většina obyvatelstva.

Chronosphere

Takže nevelká menšina.Ty většino.
Mimochodem, kdybychom u nás reciprocitně aplikovali polský zákon o menšinách,tak tu žádné dvojjazyčné cedule nejsou.A proto žádné dvojjazyčné cedule nejsou ani v Polsku.
Ale Češi raději stáhnou ocas,než aby chránili odkaz zakladatelů Česk-(osloven-
sk)-a.

liberal shark

Protože v Polsku žádnou českou menšinu nenajdete. Poláci obsazená území v Těšínském knížectví a v Kladsku důsledně etnicky vyčistili.

Kubrt

Na dvojjazyčné nápisy stačí 10 % obyvatelstva dané menšiny.

182-097

Já mám polského zaměstnavatele a poskytuje mi takové podmínky k práci a mzdu v profesi strojvedoucího, jako by mi nikde v ČR nenabídli. Takže jsem spokojený a nevidím v tom žádný problém.

Dejf

A například Unipetrol doprava patří komu?

Joska

Nespolkla ji náhodou někdy 2007-2008 OKD Doprava?

Kubrt

Ne, je to součást skupiny PKN Orlen.

Brzdič zániku

UNIDO patří Unipetrolu, který je 100% dcerou PKN Orlen.

Žíža

Orlen

On.

Průměrný plat je vyšší než celostátní průměr to není špatné. Pravda je růst nad 5% je spíše nereálný, výjimky jsou nedostatkové profese.

Chytrý za 2

Však o peníze jde až v první řadě. 😃

Dáda

Souhalsím s nimi. Základem všeho je mít pořádný plat a nedohánět to nejakými „benefity“.

Arimatejsky

U PKP mají mzdu. Plat mají zaměstnanci ve veřejném sektoru.

liberal shark

Bohužel, ze mzdy musíte zaplatit skoro 50% na odvodech a daních. Benefity jsou na tom lépe.

JarynJarin

Dostat přidáno míň než u ČD … 😀