Odboráři v ostravské PKP Cargo International vyhlásili kvůli mzdám stávkovou pohotovost

Brejlovec v nových barvách PKP Cargo International. Pramen: PKP Cargo Int.Brejlovec v nových barvách PKP Cargo International. Pramen: PKP Cargo Int.

Odboráři ostravské dopravní společnosti PKP Cargo International (dříve Advanced World Transport – AWT) dnes vyhlásili stávkovou pohotovost. Ani po několikaměsíčním

Odboráři ostravské dopravní společnosti PKP Cargo International (dříve Advanced World Transport – AWT) dnes vyhlásili stávkovou pohotovost. Ani po několikaměsíčním vyjednávání se s vedením firmy nedokázali shodnout na nové kolektivní smlouvě a růstu mezd. ČTK to řekl předseda Odborové organizace zaměstnanců v dopravě PKP Cargo International Milan Malachovský. Mluvčí firmy Lukáš Kresač uvedl, že podle vedení je vyhlášení stávkové pohotovosti předčasné.

Firma z polské skupiny PKP Cargo má téměř 1400 zaměstnanců. Průměrný plat včetně managementu tam podle odborářů loni činil 36.736 korun.

Malachovský řekl, že odbory při dnešním jednání ustoupily a požadovaly nárůst mezd o šest procent, ale pod tuto hranici jít nemohou. Zástupci vedení podle něj navrhli růst o 4,5 procenta. „Upozornili jsme zaměstnavatele, že stále jsme připraveni k jednání. Budeme však činit kroky, které vyžaduje legislativa pro případné vyhlášení stávky,“ řekl.

Kresač potvrdil, že společnost nabídla odborům navýšení tarifních mezd zaměstnanců přibližně o 4,5 procenta. „To je průměrné navýšení mezd v ČR a srovnatelné s ostatními společnostmi v oboru. Část odborových organizací s navýšením souhlasila, nicméně mezi odbory nepanuje shoda. Dle našeho názoru vyhlášení stávkové pohotovosti je v tuto chvíli předčasné a není v souladu s dohodnutými pravidly,“ uvedl mluvčí firmy.

Odbory nechají zaměstnance hlasovat o tom, zda souhlasí s případnou stávkou. Hlasování se musí zúčastnit alespoň polovina zaměstnanců. „Vzhledem k tomu, že máme celorepublikovou působnost, tak je to pro nás trošku obtížné a nějakou dobu nám to zabere,“ řekl Malachovský.

Podle odborářů jsou mzdy zaměstnanců podfinancované a firmě chybí smysluplná vize, kam bude směřovat. Od té doby, co ji v roce 2015 převzala polská skupina PKP, je podle Malachovského růst mezd ve firmě výrazně nižší, než je běžné v segmentu nákladní železniční dopravy i než je průměrný růst mezd v České republice. Společnost také dramaticky pociťuje odchody klíčových zaměstnanců, dodal odborový předák.

PKP Cargo International patří mezi největší železniční nákladní dopravce v Evropě. Ve vozovém parku má více než 150 lokomotiv a 4500 vozů. V Česku vlastní terminál kombinované dopravy v Paskově u Ostravy, provozuje přes 60 železničních vleček, vlastní přes 330 kilometrů tratí. Někdejší skupina AWT vznikla spojením několika firem nákladní dopravy, například společností OKD Doprava, Čechofracht nebo Spedi-Trans Praha. Polské skupině PKP Cargo prodal většinový podíl v AWT Zdeněk Bakala.

PKP Cargo je největším nákladním železničním dopravcem v Polsku a předním v Evropské unii. V roce 2018 dosáhla skupina tržeb 5,24 miliardy zlotých (zhruba 31,5 miliardy Kč). Společnost AWT byla podle výroční zprávy v roce 2018 ve ztrátě 107 milionů korun, zhruba dvojnásobné oproti roku 2017, a její čistý obrat dosáhl 4,36 miliardy korun (oproti předchozímu roku o 410 milionů více).

ČTK

Tagy odbory PKP Cargo International stávková pohotovost
98 komentářů