lot
Doprava ve městě Metro

Obří tendr na nové metro napadla Eurovia. Námitky sepsala na 131 stran, požaduje zrušení soutěže

Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha
Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se bude muset vypořádat s obsáhlými námitkami jedné z největších stavebních firem v zemi kvůli tendru na stavbu první části metra D. Společnost Eurovia CS požaduje zrušení soutěže.

Podání námitek potvrdila mluvčí Eurovie Iveta Štočková. „Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti. Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků,“ uvedla Štočková.

Eurovia podala námitky 30. dubna, tedy v den, kdy byla uzávěrka nabídek. Do soutěže se nepřihlásila. Podle Štočkové ani není jisté, zda nabídky kvalifikační kritéria splňují, protože DPP si vyhradil v dokumentaci právo zkoumat jen nejvýhodnější nabídku.

Námitky Eurovia sepsala na celkem 131 stran, velká část se týká především údajného zvýhodnění společností Metrostav, Hochtief a Strabag v samotné soutěži kvůli tomu, že již nyní provádí na místě geologický průzkum. „Je zcela zjevné, že zadavatel diplomaticky řečeno ‚preferuje‘ některé z účastníků zadávacího řízení,“ uvedla Eurovia v námitce. Podle Eurovie byla doba na podání nabídky velmi krátká pro firmy, které se na geologickém průzkumu nepodílí. „Připravit v dané lhůtě odpovědným způsobem nabídku na tak složitou zakázku není možné ani v ideálních podmínkách, natož pak v podmínkách probíhající pandemie,“ píše Eurovia v rozsáhlém dokumentu.

Eurovia dokládá „šití na míru“ několika firmám i nevyhovění požadavkům některých firem v předběžných tržních konzultacích na zjemnění některých požadavků. Upozornila naopak, že DPP vyhověl Metrostavu a Hochtiefu ve zpřísnění požadavků na zadávací dokumentaci. „A to dokonce přidáním jimi navrhovaného člena realizačního týmu a požadavku na znalost českého jazyka bez použití tlumočníka. Pozoruhodná je i shoda obou společností v jejich odpovědích. Obě společnosti napadl zcela totožný požadavek na nového člena realizačního týmu, a to včetně parametrů. Obě společnosti shodně požadují k realizačnímu týmu český jazyk bez tlumočníka,“ upozornila Eurovia.

Podle vedoucího odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je poměrně  běžné, že účastníci podávají námitky. „Tendr na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác D – Olbrachtova je velkou a složitou zakázkou, bylo by pro nás proto překvapením, pokud by žádné námitky nebyly podány. Jako zadavatel jsme se s nimi vypořádali podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekl Šabík. Vítěz tendru  zatím není vybrán, v současnosti stále probíhá posuzování splnění požadované kvalifikace, technických specifikací a dalších podmínek stanovených v zadávací dokumentaci veřejné zakázky. Podle něj není do ukončení soutěže možné poskytovat další komentáře.

Do tendru na metro D přišly tři nabídky. Vítěz soutěže postaví první úsek metra D mezi Pankrácem a Olbrachtovou. S odhadovanou cenou 10,829 miliardy korun jde o největší veřejnou zakázku na českém stavebním trhu za posledních deset let. DPP bude nabídky hodnotit podle jejich ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality.

Redakci deníku Zdopravy.cz přímo potvrdily účast dvě firmy: Hochtief a Strabag. Další jistou účastnicí je podle zdrojů Zdopravy.cz společnost Subterra. Skanska na přímý dotaz svoji účast nevyvrátila ani nepotvrdila. Vzhledem k velikosti zakázky je jisté, že firmy půjdou do soutěže často ve sdruženích. Subterra patří do skupiny Metrostav, ten se nepřihlásil. Důvodem může být jeho nepravomocné odsouzení v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha, podle kterého nesmí tři roky podávat nabídky ve veřejných zakázkách.

 

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karlos

Euroviu zakleknout aby už nedostala nikdy žádnou zakázku.

Hezky česky

Opět se tady vyjadřuje samej stavební odborník. Mnozí v kvalitní češtině..

Jiří Kocurek

Já mislím, že vsdělání se předseňuje. Kdejakí metalysta umý líp englicky než minystrině fynancí a stejně se mynistrem fynancí nestal. 😀

Hojakar

Eurovia a už jste opravili dálnici a připojené mosty u Ostravy kterou jste tak zfusovali ?? Do ty doby by jste neměli mít nárok na jedinou statni/ veřejnou zakázku…

Bob

To nebyl jediný průser Eurovie, je to bohužel kvalitou nejhorší stavební firma na českém trhu.

Jiří Kocurek

Ne, s přehledem vede Bögl & Krysl: mosty všeho druhu, padací taky.

Tonda

Důvodem, proč Metrostav nepodal nabídku je zcela určitě to nepravomocné odsouzení. Proto se do soutěže přihlásila Subterra, místo Metrostavu. Za normálních okolností by do toho Subterra nešla a držela se hlavně zakázek na železnici.

Zdeněk

Bylo by fajn, aby se zase Eurovia přejmenovala. Když už firma ODS-dopravní stavby ostrava měla tolik průšvihů, že si o ní štěbetali i vrabci na střeše, tak se přejmenovala na Euroviu a byl nějakou dobu klid. Nyní si zase štěbetají vrabci o Eurovii a pokud není vůle ten spolek úplně vyřadit z veřejných zakázek, měli by se zase přejmenovat…

Pkiii

Eurovia CS jsou v roce 2009 přejmenované SSŽ (Stavby silnic a železnic), ODS přikoupily až v roce 2010. Oni skoupili kdeco.

Luděk S.

Eurovia! S těma se dobře pracuje! Umí se rozdělit.

Jan K.

By se to zase zrušilo ta stavba metra D a zase několik dalších let by se zase nic nedělo a žádný metro D by potom zase nebylo. Myslím si že je dobře že tyhle firmy se do toho pustili a začali stavět to metro sice je to jenom geologický průzkum ale alspoň se něco děje.

Zlámalík

A ony to ty firmy dělají zadarmo a kvůli krásným očím primátora Hřiba, žejo? Ať se to klidně zruší, pokud je to levárna. Pokud není, jistě se DPP s námitkou vypořádá.

Anonymas

Levárna je celá Eurovia, ta je ta poslední co se má ozívat.

Filip

Že by Busline ve stavebnictví? Kdy začne být podmínka spojitosti se řízením, aby se nemohl odvolávat někdo nezainteresovaný?

Andrej

To by mala byť dôležitá podmienka. V Brne obrovskú 2-miliardovú stavbu Žabovřeská II spoľahlivo zastavil nejaký „Deštruktprojekt“ z Rožňavy, „firma“ (biely kôň) o jednom človeku. A ÚOHS zrušil súťaž, bez akéhokoľvek použitia logiky, rozumu, alebo len zdánlivého principu primeranosti.

Takto to nemôže ísť ďalej.

Jakub

tohle není odvolání, protože není ani žádné rozhodnutí. tohle je podání námitek

pozorovatel

A proč by pro podávání námitek neměla platit stejně jako pro možnost následného odvolání podmínka vlastní účasti na řízení, tedy minimálně přihlášení se do něj ve vyhlášeném termínu? Kdo se nepřihlásil včas s nějakou vlastní nabídkou, neměl by pak už mít nárok do řízení zasahovat, leda by nakonec vybraným (technickým či technologickým) řešením stavby mohl být v budoucnu nějak dotčen jeho (nemovitý) majetek.

Jakub P

Takže, když v zadání bude nesmysl typu, že metro má vést 5 km pod zemí, bude potřeba vypracovat a podat nabídku na něco tak nesmyslnýho, abych mohl současně podat námitku, že je to nesmysl a je tam očividně chyba?

Leinad

Naopak, ať se odvolává kromě kartelu(jedno komu to přiklepnou, ostatní budou subdodavatelé) jakýkoliv občan, když se plýtvá státním rozpočtem.

Petr Kusavec

Nepustili Eurovii k lizu když se porcoval medvěd, a tak začala kopat!!!

Anonymus

Zase Eurovia. Neskutecny. Bezmoc bezmoc…

Andrej

Toľko energie, času a peňazí minutých na vytvorenie obsiahleho odvolania namiesto vytvorenia najlepšej nabídky…