Obří tendr na nové metro napadla Eurovia. Námitky sepsala na 131 stran, požaduje zrušení soutěže
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se bude muset vypořádat s obsáhlými námitkami jedné z největších stavebních firem v zemi
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se bude muset vypořádat s obsáhlými námitkami jedné z největších stavebních firem v zemi kvůli tendru na stavbu první části metra D. Společnost Eurovia CS požaduje zrušení soutěže.
Podání námitek potvrdila mluvčí Eurovie Iveta Štočková. „Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti. Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků,“ uvedla Štočková.
Eurovia podala námitky 30. dubna, tedy v den, kdy byla uzávěrka nabídek. Do soutěže se nepřihlásila. Podle Štočkové ani není jisté, zda nabídky kvalifikační kritéria splňují, protože DPP si vyhradil v dokumentaci právo zkoumat jen nejvýhodnější nabídku.
Námitky Eurovia sepsala na celkem 131 stran, velká část se týká především údajného zvýhodnění společností Metrostav, Hochtief a Strabag v samotné soutěži kvůli tomu, že již nyní provádí na místě geologický průzkum. „Je zcela zjevné, že zadavatel diplomaticky řečeno ‚preferuje‘ některé z účastníků zadávacího řízení,“ uvedla Eurovia v námitce. Podle Eurovie byla doba na podání nabídky velmi krátká pro firmy, které se na geologickém průzkumu nepodílí. „Připravit v dané lhůtě odpovědným způsobem nabídku na tak složitou zakázku není možné ani v ideálních podmínkách, natož pak v podmínkách probíhající pandemie,“ píše Eurovia v rozsáhlém dokumentu.
Eurovia dokládá „šití na míru“ několika firmám i nevyhovění požadavkům některých firem v předběžných tržních konzultacích na zjemnění některých požadavků. Upozornila naopak, že DPP vyhověl Metrostavu a Hochtiefu ve zpřísnění požadavků na zadávací dokumentaci. „A to dokonce přidáním jimi navrhovaného člena realizačního týmu a požadavku na znalost českého jazyka bez použití tlumočníka. Pozoruhodná je i shoda obou společností v jejich odpovědích. Obě společnosti napadl zcela totožný požadavek na nového člena realizačního týmu, a to včetně parametrů. Obě společnosti shodně požadují k realizačnímu týmu český jazyk bez tlumočníka,“ upozornila Eurovia.
Podle vedoucího odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je poměrně běžné, že účastníci podávají námitky. „Tendr na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác D – Olbrachtova je velkou a složitou zakázkou, bylo by pro nás proto překvapením, pokud by žádné námitky nebyly podány. Jako zadavatel jsme se s nimi vypořádali podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekl Šabík. Vítěz tendru zatím není vybrán, v současnosti stále probíhá posuzování splnění požadované kvalifikace, technických specifikací a dalších podmínek stanovených v zadávací dokumentaci veřejné zakázky. Podle něj není do ukončení soutěže možné poskytovat další komentáře.
Do tendru na metro D přišly tři nabídky. Vítěz soutěže postaví první úsek metra D mezi Pankrácem a Olbrachtovou. S odhadovanou cenou 10,829 miliardy korun jde o největší veřejnou zakázku na českém stavebním trhu za posledních deset let. DPP bude nabídky hodnotit podle jejich ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality.
Redakci deníku Zdopravy.cz přímo potvrdily účast dvě firmy: Hochtief a Strabag. Další jistou účastnicí je podle zdrojů Zdopravy.cz společnost Subterra. Skanska na přímý dotaz svoji účast nevyvrátila ani nepotvrdila. Vzhledem k velikosti zakázky je jisté, že firmy půjdou do soutěže často ve sdruženích. Subterra patří do skupiny Metrostav, ten se nepřihlásil. Důvodem může být jeho nepravomocné odsouzení v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha, podle kterého nesmí tři roky podávat nabídky ve veřejných zakázkách.