Konec monopolu na ETCS. Největší zakázka na železnici přilákala poprvé i zahraniční obry

Jednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius v Ústí nad Labem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle AŽD Praha je zakázka připravena pro zahraniční konsorcium.

Ministerstvu dopravy se podařilo přilákat do byznysu s instalací evropského zabezpečovače ETCS na české železnici poprvé velké světové hráče a nikoliv pouze firmu existenčně závislou na penězích ze Správy železnic. Nabídku do dosud největšího tendru na jeho instalaci podaly celkem tři firmy.

Vyplývá to ze zjištění deníku Zdopravy.cz, počet soutěžících potvrdila Správa železnic. Jde konkrétně o společnosti Alstom, Siemens Mobility a AŽD Praha. Posledně jmenovaná společnost dosud byla jedinou firmou, která se do soutěží na ETCS u Správy železnic hlásila. Správa železnic tak poprvé nechá hodnotu instalace ETCS porovnat v soutěži s nabídkami od více firem.

Monopol AŽD Praha v instalaci ETCS na českou železnici trvá, do dvou soutěží se nikdo jiný nepřihlásil

Ke změně přístupu zahraničních firem a jejich zájmu o český trh stačilo jediné: nedělit zakázky na ETCS do menších úseků, ale do jedné velké. Správě železnic to loni nařídilo ministerstvo dopravy, sama se takovému postupu dlouho bránila.

Zakázka se týká koridorové trati z Prahy do Německa, konkrétně úseku z Kralup nad Vltavou až po státní hranici s Německem. Odhadovaná hodnota prací je 11,8 miliardy korun.

Zakázka řeší i následný servis

Sjednocení do jednoho tendru mělo přilákat i zahraniční dodavatele ETCS, pro které nebyly dosud zakázky rozdělované do menších tendrů atraktivní, a soutěže tak končily pravidelně pouze jen účastí AŽD Praha. „Zvažovala se možnost dělat jen menší úpravy s instalací ETCS, rozhodli jsme se pro komplexní modernizaci technologií v souladu s nejnovějšími trendy digitalizace na železnici,“ řekl při vypsání soutěže ministr dopravy Martin Kupka. Zakázka se týká více než stokilometrového úseku. Jde o první zakázku, která řeší výstavbu přímo pro výhradní provoz ETCS včetně následného servisu po celou dobu životnosti zařízení.

Konec salámové metody. Ministr nařídil Správě železnic vysoutěžit ETCS podél Labe v jednom balíku

Nový způsob zadávání se nelíbí především AŽD Praha. Společnost podala i návrh k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který loni vydal rozhodnutí zakazující uzavřít smlouvu. Termín pro podání nabídek se postupně posunul z konce května 2023 až do 13. února. „Společnost AŽD včera podala korektně nabídku do  uvedené soutěže, i když jsme stále přesvědčeni, že celá tato soutěž, tak jak probíhá, je připravena pro zahraničního uchazeče či spíše zahraniční konsorcium,“ uvedl mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.

Boj o největší drážní zakázku. Tendr na ETCS na levobřežku řeší na popud AŽD antimonopolní úřad

Tagy alstom AŽD Praha ETCS Siemens Mobility Správa železnic Trať 090
166 komentářů