Obří tendr na ETCS může pokračovat, úřad zamítl stížnosti AŽD. Marginálie, vysvětluje rozhodnutí
Stanice Roudnice nad Labem po modernizaci. Foto: Chládek&Tintěra
Poprvé se do soutěže přihlásila i zahraniční konkurence.
Firma AZD si stěžuje,že je zakázka vypsaná tak,aby ji vyhrál zahraniční dodavatel. To nevymyslis
Vzhledem k pokroku, kdy dnes běžně vyráběná auta čtou značky, mě napadá kacířská myšlenka, že zachování dosavadních návěstí s montáží kamery na lokomotivu by bylo podstatně levnější a stejně účinné.
Viditelnost návěsti je omezená.
To u silničních značek taky.
Vidět ceduli 7s ve vmax, 100 metrů při stání, to docela stačí. (Pokud zachovám princip, že před vším je předzvěst na zábrznou vzdálenost).
Musí to fungovat i za mlhy, v dešti a při rychlosti přes 50 m/s, 7s pak dělá 350 metrů a taková viditelnost není v obloucích ani možná, v tunelu zcela vyloučená.
Kdo vymyslel přenos kódu návěstila na vozidlo moc dobře věděl, co dělá a proč.
.. a taky by to mělo umět nozouvě zastavit vlak, ať to neskončí jak ten nebožtík u Velvět.
Akorát že na silnici se musí jezdit podle rozhledu. Na železnici se dá jezdit mlhou 300 km/h, u nás teda alespoň 160 a pak je opravdu zlaté, když jsou návěsti na pultě a ne kdesi venku v mlze a ještě do toho motat nějaký kameradetektor.
Komu to taky (ne)připomíná kauzu Metrostav x Budimex na D11? Aneb my tady žádný cizáky nechceme…
Ajaj, autor článku trpí, krom dalších neduhů, i pocitem, že je pro administrativní vyhlášení výhradního provozu ETCS (tedy toho, že s traktorem na dálnici nesmíš) potřeba nějaké zařízení… 🙁 Švestky, jablka, von si to šotuoš přebere. 😉 hele, výhradní provoz umožňuje začít nasazovat zařízení s jinou návěstní soustavou (modrobílý svět, tedy ty benefiti… Opačně to fakt neeniii…;) je fakt, že v tomto fóru je to asi fuk… 😉
Takže jinými slovy traťová část ETCS je zbytečná? Tak pokračujte:-)
Pro administrativní krok, kterým je to, co se stane 1.1.2025 není potřeba na traťové části vůbec nic. V tom je formulace o tom, že se opozdí výhradní provoz ETCS špatně. V daném úseku může být vyhlášen i s výlukou ETCS.
Správná otázka je co se stane 1.1.2025. Vypne se traťová část národního zabezpečovače třídy B s odkazem na výhradní provoz ETCS? Budou výjimky pro provozování vouidel s poruchou ETCS (něco jako posun) s lidmi? Ví ministerstvo jak to bude?
Fajn, podobně může někdo spusit výhradní provoz vlaků po cyklostezce ze Slavonic na jih s výlukou traťové koleje a s vyloučením chodců a cyklistů.
Otázkou je, jak u toho bude dotyčný vypadat.
https://www.cinemacats.com/wp-content/uploads/movies/cuckooclock06.jpg
Máte příliš nízké cíle. Měl by se spustit pravidelný provoz na síti kosmických linek mezi 50 planetami vhodnými pro život. Pochopitelně také s dočasnou výlukou.
Všechno je to v tom slově „výhradní“. Tedy ať už se kódování LS vypne nebo ne, světelná návěstidla vytrhají nebo nechají, vlak vybavený jen LS nebo Mirelem tam smět nebude.
Aktuálně je provoz nevýhradní, tedy lze jet s ETCS (v úsecích kde už je aktivní) i s původním VZ, nebo i bez.
No, v tom se právě chybuje… Výhradní provoz ETCS na určených tratích od 1.1.2025 je dán Národním implementačním plánem ERTMS. Je to věc čistě administrativní. Od toho data smí traktory na dálnici jen za určených podmínek, jak píšete. Dokud tam ale nebude nasazena traťová část (nejblíže asi Masaryčka) pro výhradní provoz ETCS s benefity (zahození červené, zelené a rychlostní soustavy, resp nahrazení Stop značkami a Lokalizačními značkami ETCS, je jakákoliv výjimka politickou záležitostí, protože smíšený provoz není vyloučen. Hele, fakt si dokážete představit, že od 1.1.2025 jdeme jen politickým rozhodnutím na 100 km/h a na vyloučení pohybu vozidel bez ETCS… Číst vice »
Jasně, že je zbytečná. Stačí si po dojetí do další žst vyměnit kolík jak za císaře pána Ferdinanda 😊
Tak mohl by se tam vyhlásit výhradní provoz s ETCS bez ERTMS výbavy. Bylo by to jistě dost zajímavé.
Á tak i AŽD umí dělat půlené závory… A přitom to není tak nedávno, co někdo v televizi tvrdil, jak to určitém nebezpečném přejezdu kde se stalo již několik vážných nehod nejde….
AŽD by si mělo uvědomit, že tak jako Evropa může do Česka, tak Česko může do Evropy a podle toho směřovat svůj business. Ale to by řešení od AŽD muselo být konkurenceschopné i bez monopolního postavení…
Není to naivní? Myslíš, že to tak fakt je? Jetli do Evropy, tak leda na východ, kde o to západní firmy tolik nestojí.
A maj na západ co nabídnout??? Nějaká novinka co by šokovala trhy???
Možná něco pro muzea…
Někde jsem četl ATO over ETCS, už je to delší dobu, takže to není novinka.
https://www.azd.cz/en/other-information/system-solution
Na šokování trhů nevím, ale normální nabídky typu ATOoETCS nebo bezfírového Krokodýla mají. Technicky krok drží, ale obchodně nemají důvod prodávat, když jsou dvorní dodavatel.
Být dvorní dodavatel pro jednoho odběratele může být problém.
Ale AŽD snad dodává i něco do Polska (Poznaň – Štětín?).
Krokodýla nemá smysl nabízet, když o nej trh nejeví zájem. Pro ně je to jen pojízdná laboratoř. Samozřejmě i konkurence vyvíjí samořiditelna vozidla – např. Lucy.
Jak se to vezme. Něco mají, ale jestli jsou schopní nabídnou konkurenceschopnou kompletní digitální traťovou výbavu a jestli splňuje parametry zahraničních správ je otázka (tedy staniční a traťové zabzař + RBC).
AŽD prokázala, že to ví.
Pokud vím, tak AŽD není jen v Česku, takže konkurenceschopné je
Zakázka je šitá na místu zahraničnímu dodavateli … a tak AŽD potřebuje informaci o PZZ, které nejspíš sama AŽD instalovala.
A tak si tady žijem 🙀
Njn, AŽD končí neomezený kšefty.
Doufejme, že to přinese úsporu. Jen houšť… Železniční infrastruktura v ČR jí potřebuje jako prase drbání.
Právě. Ještě i další dodavatele na další části a ceny by mohly zajímavě klesat.
A taky kvalitu a výbavu. Občas zarazí, když se proslechne, že by ETCS mělo něco umět, ale u nás není implementováno.
Takže mezi Prahou a Děčínem možná 150.2/151/371 ještě i příští rok? Nebo je konec letos v prosinci už jistý?
Viz text.
Nebude tam výhradní provoz ETCS, takže ano, budou tam moct. S tou 150.2 jste mi připomněl takovou jednu zajímavou věc (sice off-topic) – někdo by se možná měl u ČD zamyslet kvůli oběhům vozidel. V úterý na západním expresu 362 + InterJet = zabetonováno na 140km/h, na ostravanu pro změnu vectron + jedno B-čko na konci = zabetonováno na 140km/h. Já vím, že je JŘ dělaný na 140, ale tak kvůli krácení zpoždění by bylo super využívat maximálku ne?
Obdobnou kombinaci jsem několikrát viděl u Valašských a Slováckých expresů. Ale ono to nejspíš nebude tak snadné přeházet jak se zdá.
Zrovna na západním expresu je 160 ten kousíček mezi Ejpovicemi a Plzní, tam toho moc nenabere.
Tak není to zas tak dávno (minulý týden), co dojel do Plzně s 15 min náskokem. Pochybuju, že tam je té vaty tolik
Zrovna těch 15 minut (nebo necelých) může být vata jen kvůli omezení provozu mezi Karlštejnem a Berounem, proto jezdí vlaky z Prahy dříve.
Že by až tak? To by mne nenapadlo. Když se opravoval úsek Choceň – Ústí n.O., tak jsme pravidelně zastavili na 7-8-9 minut a v následující stanici bylo zpoždění + 4-5-6 minut, tak jsem si myslel, že to s tou vatou tak nepřehání.
To ještě neměli manažeři SŽ odměny podle zpoždění.
Přesně tak, např. railjet 578 má z hotových Pardubic do Prahy o 5 min. delší jízdní dobu než když se stavěly Pardubice.
U RJ když vyjedu z Pardubic na čas a nezadrbe to nějaký osobák a dispečer staví zelenou uličku na skrz a všude do rovna tak se se 160 dá dojet klidně i s víc jak deseti minutami k dobru. Ne jednou už se mi stalo, že jsem odjíždel prázdný před svým pravidelným příjezdem.
Už z Pardubic se odjíždí v kolmici?
A už Spržel umí mít na jednom vlaku (nebo ve stejné časové poloze) mít různé soupravy (rychlejší, pomalejší, různá brzdící procenta,….)?
Neni ta 140 zabetonovaná i sešiťákem?
Už před několika lety (nevím přesně) bylo v SJŘ osobáků do Koutů nad Desnou (tehdy turnusově řada 460, vmax 110) napsáno, že v případě nasazení jednotek 640 je maximální rychlost 160 a k tomu příslušná procenta. Takže to jde.
To šlo, později se to „umět přestalo“.
To jsou nějaké operativní jednotlivosti. Mě by spíš zajímalo, proč jsou Vectrony nasazovány na Praha – Plzeň – Cheb – Ústí n. L., kde by naprosto stačily 362 a to i dlouhodobě, a na Budějovice (a občas i jinam na Moravu) jezdí ta esa.
Na Jižních exech jezdí 380, Vectron je taky občas vidět, esa jen na rychlících. Ty se tak jako tak posilují Bčky.
Vectron poslední dobou podle mě častěji než 380. Alespoň z mého pohledu. Samozřejmě data můžou být jiná.
eso je někdy i na jižním expresu, ale je to vzácnost
A jak moc se projeví vyšší výkon na akceleraci? Trasa Krušnohoru je mnohem větší rychlostní cimbuří než koridor do Budějovic, tak jestli to nakonec není lepší takto.
V rozsahu rychlostí, o které na tom podkrušnohorském cimbuří jde (70-100 km/h s prakticky jedinou výjimkou výše kolem Duchcova) je to jedno.
Interjety byly na začátku tažené lokomotivou 362, pak se začaly nasazovat Vectrony. Údajně kvůli náchylnosti Internetu na vlhkost v tlakovém vzduchu.
Zapomněl jsem dodat, že důvod je absence sušičky vzduchu na lokomotivě řady 362. Klidně by mohli nasadit místo Vectronu třeba lokomotivu řady 380, ta sušičkou vzduchu disponuje.
Esa nemají narozdíl od Vectronů sušičku vzduchu. Škoda si zasvinit vzduchové potrubí u nových Interjetů a zadělat si na případné problémy.
371 a 151 budou na R20 dokud to situace dovolí.