Obří soutěž na nové vlaky pro pražské metro má půl roku zpoždění. DPP řeší i definici podzemní dráhy

Stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPPStanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP

Původně měl být termín pro podání žádostí o kvalifikaci v červnu.

Až do 18. prosince prodloužil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) termín pro podání žádostí o účast v největší zakázce v historii firmy. Jde již o osmý posun v tendru, ve kterém DPP hledá nové vlaky metra pro linku D. Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Její součástí bude také automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.

Posun termínu vyplývá z údajů na profilu zadavatele. Původně měly firmy čas na podání žádostí o kvalifikaci do začátku června, postupně se termín posouval do konce října. Důvodem byly dotazy uchazečů, v posledních týdnech i námitky. Minulý týden se DPP rozhodl termín posunout až do druhé poloviny prosince.

„Snaha o co nejširší soutěž“

Z posledních námitek vyplývají i změny v kvalifikačních podmínkách. DPP posun vysvětluje snahou o zachování co nejširší soutěže. Nově například mění v zadávacích podmínkách nutných pro splnění kvalifikace i například definici metra.

Zatímco původně se uvádělo, že metrem se rozumí provoz hlavně v tunelech, nově ho definuje DPP jako „drážní systém městské osobní dopravy provozované na vlastních komunikacích a oddělené od běžného silničního a pěšího provozu, včetně stanic s nástupišti a všech dalších souvisejících staveb a technologií, které slouží k zabezpečení provozu dráhy a dopravní obslužnosti cestujících přepravovaných na této dráze“.

Dopravní podnik poptává nejen výrobu vlaků metra, ale i jejich údržbu, servis či vybudování automatických nástupištních stěn. Bude se tak jednat o navržení a dodávku celého systému včetně zabezpečovacího zařízení využívajícího technologii CBTC (Communications-Based Train Control).

V první kvalifikační fázi musí uchazeči prokázat profesní způsobilost a ekonomickou a technickou kvalifikaci. DPP je poté vyzve k účasti samotnému soutěžnímu dialogu. Jeho cílem je seznámit účastníky tendru se zamýšleným řešením požadavků DPP a následně upřesnit technické, finanční a smluvní podmínky.

Odstartoval tendr desetiletí. Automatizace metra zahrne nové vlaky, nástupiště i celý systém

Výsledkem soutěžního dialogu bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.

Soutěž prozatím poptává dodání 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, součástí bude vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let. Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.

Tagy automatické metro Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Metro D
68 komentářů