dkv_obrazok

Obrazem: Vlaky se vrací na jedinou českou zubačku. Prošli jsme úsek, kde vyjedou už zítra

Úpravy dopravny Dolní Polubný byly v samostatné zakázce, kterou ale stejně jako celou modernizaci zubačky získal stejný zhotovitel: Chládek & Tintěra Litoměřice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚpravy dopravny Dolní Polubný byly v samostatné zakázce, kterou ale stejně jako celou modernizaci zubačky získal stejný zhotovitel: Chládek & Tintěra Litoměřice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Oprava se neobešla bez komplikací.

Po půlroční výluce se zítra vrátí vlaky na jedinou českou ozubnicovou trať. Zatím jen částečně. Správa železnic od zítřka obnoví provoz v úseku z Tanvaldu do zastávky Desná-Riedlova vila, od 31. října pak kompletně po celé trase technické památky až do Kořenova a dál do Harrachova a Polska. Těsně před otevřením jsme si prošli úsek, který se zítra otevře, jako malý bonus také navazující část až do dopravny Dolní Polubný.

Ve čtvrtek se vrací do normálu i provoz na trati z Liberce do Tanvaldu a ze Smržovky do Josefova Dolu. Provoz v úseku z Jabloneckých Pasek až do Tanvaldu zastavila rekonstrukce Dolnolučanského tunelu. I ten je již hotový. Podle výlukového jízdního řádu budou do Desné zajíždět všechny vlaky z Liberce, které zde mají plánovaný konec, vlaky s cílovou stanicí Kořenov, Harrachov či Szklarska Poreba Górna budou nahrazeny ještě autobusy. Od 31. října bude doprava probíhat jako před výlukou.

Rozsáhlá oprava zaplacená z většiny z evropské dotace z programu Interreg je první velkou rekonstrukcí po více než půl století. Trať byla již ve špatném stavu, některá vozidla na ni kvůli tomu nemohla.

Rozpadající se zubačka. Správa železnic zakázala kvůli stavu trati provoz historické lokomotivy

Deštivé léto jako problém

Oprava se neobešla bez komplikací, ale došlo v podstatě k dodržení termínu pro cestující. Velkým problémem se ukázaly například práce v tunelech. Deštivé léto zejména v nejdelším tunelu na trati – Polubenském – způsobilo neplánovaně vysokou vlhkost, kvůli které nedržel betonový nástřik. Pomoci tak musely fukary na snížení vlhkosti. Rovněž části tunelu byly nečekaně výrazně mastnější od zplodin z dieselových kolejových vozidel, povrch se musel tryskat. Komplikací byl i stav štěrku, který byl výrazně více kontaminován ropnými látkami, než očekával projekt.

Tanvald je výchozí stanicí pro ozubnicovou trať do Kořenova. Ve stanici od jara téměř utichl provoz kvůli výlukám na trati z Jablonce nad Nisou i Železného Brodu. Teprve nedávno se vrátily vlaky na trať Železný Brod - Tanvald. Od 16. října bude opět téměř plný provoz. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPrvní ozubnicový úsek začíná hned za stanicí Tanvald za mostem přes Desnou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPůvodní ozubnice byla kompletně snesena a nahrazena novou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNovinkou je i uchycení ozubnice v pražcích typu Y. Dříve tu byly takzvané korýtkové pražce. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled ke stanici Tanvald z prvního úseku s ozubnicí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czI když to na první pohled nevypadá, ozubnice je zcela nová. Vyrobena byla v Pražské strojírně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOprava trati se týkala i všech tunelů na trase. Prvním ve směru od Tanvaldu je Žďárský tunel. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBěhem opravy došlo ke kompletní výměně kolejnic. Na snímku úsek mezi Tanvaldem a Desnou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZubačka se otevře postupně. Od 16. října pojedou vlaky zatím do Desné. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRozsáhlá rekonstrukce začala letos na jaře, předcházely ji ale dlouhé přípravy samotného zhotovitele. Bylo nutné vyrobit a otestovat samotnou ozubnici. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPůvodní ozubnici Správa železnic nabídla i k prodeji železničním fanouškům, zájem byl velký. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPříjezd do dopravny Desná. Na první pohled zaujme značná velkorysost řešení celého kolejiště i nástupišť. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled od Desné směrem do Tanvaldu. Na většině trati jsou nyní pražce typu Y. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czA téměř stejné místo před rekonstrukcí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKolejiště v dopravně D3 Desná. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDesná nepatří mezi místa s nejvyšším počtem cestujících na trati, řešení nástupiště je zde ale značně velkorysé. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZ Desné vede trať úsekem bez ozubnice do Desenského tunelu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled k zastávce Desná-Riedlova vila. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučástí akce byla i sanace skalních svahů. Na snímku úsek u odbočky na vlečku skláren. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czDesná-Riedlova vila bude do 30. října konečnou všech vlaků z Liberce. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czOzubnicový úsek na trati k Dolnímu Polubnému před Dolnopolubenským tunelem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZa zastávkou Desná-Riedlova vila začíná další ozubnicový úsek. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDo Dolního Polubného dojedou vlaky až 31. října, kdy dojde ke zprovoznění celého úseku až do Kořenova. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czÚpravy dopravny Dolní Polubný byly v samostatné zakázce, kterou ale stejně jako celou modernizaci zubačky získal stejný zhotovitel: Chládek & Tintěra Litoměřice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNová ozubnice v dopravně Dolní Polubný. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOproti původnímu stavu prošla dopravna velkou proměnou i z pohledu nástupišť. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDolnopolubenský tunel prošel rovněž rozsáhlou modernizací. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czV Dolním Polubném jsou nově po 33 letech i ozubnicové výhybky, testování proběhlo minulý týden. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Celá rekonstrukce zubačky je rozdělena na tři části: na samotnou trať z Tanvaldu po Kořenov, úpravy dopravny Dolní Polubný a modernizaci kořenovského nádraží. Ta ještě běží, hotovo má být do konce října, kdy se na celou trať mají vrátit kompletně po půlroční pauze vlaky. Na ozubnicovém úseku běží ještě dokončovací práce mezi Dolním Polubným a Kořenovem. Na jaře proběhne ještě plánovaná výluka kvůli takzvanému třetí podbití.

Zhotovitelem stavby je společnost Chládek & Tintěra,Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447,3 milionů korun. Kvůli komplikacím při stavbě lze ale očekávat navýšení výsledné ceny.

Poslední rekonstrukce před 60 lety

Poslední rekonstrukce na trati proběhla v letech 1958-1962. Už loni došlo k vývoji a výrobě nové ozubnice, kterou dodala Pražská strojírna, dceřiná firma Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Laboratorní testy ukázaly, že ji nejde vyrobit z úplně stejného materiálu jako původní, její pevnost by ale měla být na stejné úrovni. Nové je i její upevnění. Dosud byla v takzvaných korýtkových pražcích, nově je v takzvaných ypsilonových pražcích.

Trať z Tanvaldu do Kořenova je jedinou ozubnicovou tratí v Česku. Ozubnice je na třech úsecích, i proto už dříve stát prohlásil trať  kulturní a technickou památkou. Na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu. K běžnému provozu se již ozubnice nepoužívá.

Oprava trati byla kompletní, včetně výměny ozubnice. Část původní Správa železnic úspěšně prodala zejména železničním fanouškům. Trať je nyní ve stavu, kdy by měla vydržet další desítky let bez větších zásahů.

Zubačka jako suvenýr. Správa železnic už prodala stovky tyčí z unikátní trati

Na trati již proběhly zkušební jízdy jak s motorovou ozubnicovou lokomotivou řady 715, tak motorovými vozy Českých drah Stadler RS1, které po trati jezdí několik let. Cílem bylo ověření jak funkčnosti ozubnice, tak zda nepřekáží jízdě vozidlům, které ji nevyužívají. Kromě nové ozubnice jsou na trati po 33 letech ozubnicové výhybky.

(Fotoreportáž z druhé části trati přineseme před jejím otevřením)

Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava

Tagy Chládek & Tintěra Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic trať 036 Liberec - Tanvald - Harrachov zubačka
7 komentářů