Obrazem: Vlaky se vrací na jedinou českou zubačku. Prošli jsme úsek, kde vyjedou už zítra

Oprava se neobešla bez komplikací.
Po půlroční výluce se zítra vrátí vlaky na jedinou českou ozubnicovou trať. Zatím jen částečně. Správa železnic od zítřka obnoví provoz v úseku z Tanvaldu do zastávky Desná-Riedlova vila, od 31. října pak kompletně po celé trase technické památky až do Kořenova a dál do Harrachova a Polska. Těsně před otevřením jsme si prošli úsek, který se zítra otevře, jako malý bonus také navazující část až do dopravny Dolní Polubný.
Ve čtvrtek se vrací do normálu i provoz na trati z Liberce do Tanvaldu a ze Smržovky do Josefova Dolu. Provoz v úseku z Jabloneckých Pasek až do Tanvaldu zastavila rekonstrukce Dolnolučanského tunelu. I ten je již hotový. Podle výlukového jízdního řádu budou do Desné zajíždět všechny vlaky z Liberce, které zde mají plánovaný konec, vlaky s cílovou stanicí Kořenov, Harrachov či Szklarska Poreba Górna budou nahrazeny ještě autobusy. Od 31. října bude doprava probíhat jako před výlukou.
Rozsáhlá oprava zaplacená z většiny z evropské dotace z programu Interreg je první velkou rekonstrukcí po více než půl století. Trať byla již ve špatném stavu, některá vozidla na ni kvůli tomu nemohla.
Rozpadající se zubačka. Správa železnic zakázala kvůli stavu trati provoz historické lokomotivy
Deštivé léto jako problém
Oprava se neobešla bez komplikací, ale došlo v podstatě k dodržení termínu pro cestující. Velkým problémem se ukázaly například práce v tunelech. Deštivé léto zejména v nejdelším tunelu na trati – Polubenském – způsobilo neplánovaně vysokou vlhkost, kvůli které nedržel betonový nástřik. Pomoci tak musely fukary na snížení vlhkosti. Rovněž části tunelu byly nečekaně výrazně mastnější od zplodin z dieselových kolejových vozidel, povrch se musel tryskat. Komplikací byl i stav štěrku, který byl výrazně více kontaminován ropnými látkami, než očekával projekt.
Celá rekonstrukce zubačky je rozdělena na tři části: na samotnou trať z Tanvaldu po Kořenov, úpravy dopravny Dolní Polubný a modernizaci kořenovského nádraží. Ta ještě běží, hotovo má být do konce října, kdy se na celou trať mají vrátit kompletně po půlroční pauze vlaky. Na ozubnicovém úseku běží ještě dokončovací práce mezi Dolním Polubným a Kořenovem. Na jaře proběhne ještě plánovaná výluka kvůli takzvanému třetí podbití.
Zhotovitelem stavby je společnost Chládek & Tintěra,Litoměřice. Celkové náklady dosahují 447,3 milionů korun. Kvůli komplikacím při stavbě lze ale očekávat navýšení výsledné ceny.
Poslední rekonstrukce před 60 lety
Poslední rekonstrukce na trati proběhla v letech 1958-1962. Už loni došlo k vývoji a výrobě nové ozubnice, kterou dodala Pražská strojírna, dceřiná firma Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Laboratorní testy ukázaly, že ji nejde vyrobit z úplně stejného materiálu jako původní, její pevnost by ale měla být na stejné úrovni. Nové je i její upevnění. Dosud byla v takzvaných korýtkových pražcích, nově je v takzvaných ypsilonových pražcích.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je jedinou ozubnicovou tratí v Česku. Ozubnice je na třech úsecích, i proto už dříve stát prohlásil trať kulturní a technickou památkou. Na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu. K běžnému provozu se již ozubnice nepoužívá.
Oprava trati byla kompletní, včetně výměny ozubnice. Část původní Správa železnic úspěšně prodala zejména železničním fanouškům. Trať je nyní ve stavu, kdy by měla vydržet další desítky let bez větších zásahů.
Zubačka jako suvenýr. Správa železnic už prodala stovky tyčí z unikátní trati
Na trati již proběhly zkušební jízdy jak s motorovou ozubnicovou lokomotivou řady 715, tak motorovými vozy Českých drah Stadler RS1, které po trati jezdí několik let. Cílem bylo ověření jak funkčnosti ozubnice, tak zda nepřekáží jízdě vozidlům, které ji nevyužívají. Kromě nové ozubnice jsou na trati po 33 letech ozubnicové výhybky.
(Fotoreportáž z druhé části trati přineseme před jejím otevřením)
Obrazem: Zubačka bez ozubnice. Na unikátní trati začala kompletní oprava