Obrazem: Vlaky se vrací na jedinou českou zubačku. Prošli jsme úsek, kde vyjedou už zítra
Úpravy dopravny Dolní Polubný byly v samostatné zakázce, kterou ale stejně jako celou modernizaci zubačky získal stejný zhotovitel: Chládek & Tintěra Litoměřice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Oprava se neobešla bez komplikací.
Škoda, že u Rédlovy není delší nástupiště – místo tam je.. Nechápu..
Jinak je to nááádhera – radost pohledět.
Parádní fotky – díky
Že by měl jeden z aktérů kauzy Dozimetr u zubačky vilu?!?
Bude tam nějaká zabezpečovačka anebo tam zůstane D3?
Zůstane D3, ale výhybky jsou snad připraveny na osazeni elektromotorickými přestavníky
Podle projektu by výhybky měly být připraveny pro instalaci elmot. přestavníků (žlabové pražce) a v budovách by měly být připravené místnosti pro sdělovací a zabezpečovací techniku s příslušnými elektrickými přípojkami.. A zřejmě tedy zůstalo jen u té přípravy.
A do té nové ozubnice se narvaly peníze opravdu jen kvůli historickým jízdám? Kdyby se to využívalo v běžné dopravě, tak to beru. Takhle fakt nechápu…památka něco stojí, to ano, ale na úkor zbytečného vyhazování peněz by to být nemělo. Tohle zbytečnost je, nezlobte se na mě. Stačilo mít jen tu „historii“ v Kořenově…
Jako trochu souhlasím, i když si nejsem jistý jak by to bylo rozpočtově proveditelné. Zuby ať si platí muzejníci (dovedu si představit příspěvek ministerstva kultury) a ne dopraváci (SFDI).
Poplatek za použití dopravní cesty platí dopravce. Část výkonů se provede proto, protože část cestujících (nevím, jak velká) přichází právě kvůli zubačce. Vlaky objednává kraj a návštěvníci zubačky asi utratí nějaké peníze i jinde v kraji.
K Desné: Ono až tak nejde o počty cestujících, ale o to, zda má či nemá být dopravna využitelná ke křižování a současně pro cestující. Nic extra „předimenzovaného“ bych na ní neviděl, naopak, takhle nějak by měly vypadat všechny stanice na lokálkách. Reálnou alternativou by bylo jedině neumožnit zde křižování Os (blbost, úspora by byla jen v šířce perónu) nebo neumožnit zde nástup a výstup vůbec (= žádný perón, žádný přechod, úspora dvou výkolejek). Což je otázka, jestli by tady bylo vhodné / projednatelné. Pak je tedy ještě alternativa dělat výhybny mimo místa pro nástup a výstup cestujících („metoda Strunkovice“),… Číst vice »
A co místo modelu Strunkovice spíš model Mikulov/Zličín s jedinou delší hranou (u budovy) rozdělenou výhybkou? Pak by se všichni nemuseli potkat na těch přechodech v kolejišti. Otázka je jestli by stačila délka na tři RS1 na každé straně. Takhle to skoro vypadá že se nevylučuje obnovení provozu rychlíků – a docela si dovedu představit že na to bude někdy opět tlak, nejpozději po modernizaci tratě z Prahy do Turnova.
To je podobně blbé jako ty úrovňové přechody. Hodí se leda tam, kam se fakt druhé nástupiště nebo přístup k němu nevejde, nebo tam kde to shodou okolností vychází zrovna tak, že jsou nutné současné vjezdy, ale na odjezdy je času dost. Popř je-li jednoznačná preference na krátké přestupní doby třeba na bus (platí ale jen pro velmi krátké vlaky).
Řekl bych, že na model Mikulov/Zličín tam není místo a jsou tam blbý poloměry, aby tam byla ještě výhybka v oblouku.
Ano, ta výhybka by musela být transformovaná a byla by tedy značně dlouhá.
Tak rychlost je zde asi silně limitovaná tak či tak, to bych neřešil. Důležité v takovém případě je mít dostatečně často výhybny, což se zjevně povedlo. Škoda, že hned vedle jsou úseky s vysokým obsazením = bez reálné možnosti překládat křižování /směr LB/ a stále kvoká zrušený Jesenný směr ŽeBro, hned mohla stabilita provozu nějak vypadat.
Ale normální zabezpečovačka chybí stále a dost silně. Jak může být při takové hustotě provozu vůbec úvaha, že by zůstalo D3, je úplně mimo moje chápání.
úvaha není, ale realita je
V minulém článku se rozebíralo, že památkáři nechtějí vysoká návěstidla. Takže se asi vymýšlí jak to zabezpečit?
Do 60 km/h jsou přípustné trpaslíky, kde je problém – napadá mě snad jen sníh? Každopádně předvěsti a vjezdy do Kořenova by naopak měly být součástí té památky, myšleno tak, že jejich absence je problém. 🙂
Ano, sníh a trpaslíci jsou problém.
Vjezdy tam byly do jen Kořenova (dlouho tam byly torza z obou stran), ale tady mají být i do Desné, D. Polubného a Harrachova (i když ten asi není památkově chráněn), o odjezdových ani nemluvě.
Vypadá to pěkně, jenom mi přijde jako velká škoda, že perón na Riedlově vile zůstal krátký, takže se 2 Stadlery nevezou
Stadlery žádnou zubačku nepotřebují…jen frajeřina.
A perón Stadlery taky nepotřebují?
Tam jsou na houby na jedné straně poloměr oblouku s převýšením a na druhé je viadukt. nevím, o kolik je to třeba ještě prodloužit (do maximálního možného převýšení a předělat kus mostu), ale třeba to už nemá cenu.
Ten styk na fotce c.14 na to, že to je nová trať? No, nevim, nevím..
Ono to chce číst i popisek: „A téměř stejné místo před rekonstrukcí.“
Sorry, to jsem přehlédl..
A to dost krutě 😃
Tak takovýhle zuby bych potřeboval taky…jako pila.
Škoda, že nezbylo pár korun na prodloužení peronu v Desné Riedlově vile, aby se tam vešli dva stadlery. Ale at´ to hlídá vlakoš, až se tam něco stane, májí viníka, ty dva metry peronu se tam přece nevejdou.
To mě při pohledu na fotku také napadlo. Vím že je to tam s terénem trochu složité, ale opravdu to nešlo nijak udělat? Jinak líbí se mi i ve stanici Desná ta levá rampa, kde musím hned nahoře zahnout přímo do lampy, abych nespadl zase do kolejiště. Nekomentuju to nádražácké číslování kolejí, kdy jednička je úplně vzadu, také nevím proč jedna kolej musí mít sektory a druhá ne, ale budiž.
Taky hlavně že lejeme miliardy do ETCS, ale tady necháme provoz dle D3.
Tam je problém v malém poloměru oblouku, kdyby tam delší peron udělat šel tak už tam je od té doby co to stavěli.
„Pokrok“ nezastavíš. V „devadesátkách“ železní zlatokopové odnesli ozuby do šrotu. Jen co stoupne cena šrotu, se historie bude opakovat.
Tak ten uzub neni pro provoz potřeba…je to horký kandidát
Žádní zlatokopové nic v devadesátkách neodnesli do šrotu, tři ozubnicové výhybky z Polubného daly do šrotu České dráhy, což byl tehdy nejen provozovatel drážní dopravy, ale i správce infrastruktury.
Co všechno je na těch ozubniocvých výhybkách přestavitelné? Ozubnice se v místě křížení s kolejí propojí nebo ozubené kolo přeskočí po koleji?
Konce ozubnice se posouvají, ale k úplnému propojení nedojde. Je to vidět na titulní fotce.
Tam kde „kříží“ zuby kolejnici se zuby pohybují o/od kolejnice (aby mohlo kolo přejet). Ozubnice se nepropojuje, ale tím, že je dvoupásová tak se pro jízdu ty dva pásy přiblíží a kolo plynule přejde mezi levým a pravým ozubnicovým pásem (nepřeskakuje).
Nástupiště v Dolním Polubným jsou 550 mm? To mě příjemně překvapilo, sice jsou úzká, ale tady to asi tolik nevadí. Ale bojím se zeptat, ve stanici Kořenov to asi nevyšlo, co?
V Kořenově budou různé výšky:) https://zdopravy.cz/spor-o-nastupiste-na-zubacce-sprava-zeleznic-soutezi-opravu-korenovskeho-nadrazi-znovu-224216/
Zajímavé, že každé je jinak vysoké, ale pořád to vypadá lépe, než aby tam byla půlmetrová hrana.
Má to dobře vypadat nebo fungovat?
Jen to u budovy je vysoké, což pro běžný provoz stačí. Dvě vysoká by se tam prostorově nevešla (pokud tam mají zůstat dvě dopravní koleje) a TSI tohle dovoluje.
se bude jezdit pravidelně do odbočky?
V Kořenově žádná novinka
Ano, vzhledem k TR je to úplně jedno, a je to bezpečnější.
Ok, to je myslím pro danou stanici optimální řešení. Pro běžný provoz mám bezbariérový nástup a kvůli sporadicky využité druhé koleji nebudu hrabat do kolejiště a jeho zubů.
Člověk by řekl že když už je to na půl roku zavřený tak by ten debilní přejezd na vjezdu do Desný mohli zabezpečit ale tak nic no 😀
Co byste za pul miliardy jako nechtěl?
Investici s pozitivním dopadem na bezpečnost provozu a zkrácení jízdních dob? 😉
to se u nás nenosí, zatím jsme v době, ať to dobře vypadá
Musí se přece udělat další výluka kvůli ZZ, abychom naštvali zbylé cestující, kteří i po letošku budou chtít jet vlakem xD
K čemu ozubnice, když už se jezdí běžně bez nich?
Jízdy historických vozidel. A pak ať nikdo neříká, že jsme chudá země.
Ano, třeba cena za nákup polních kuchyní ukazuje, jak jsme bohatý stát. Nebo pokuta od ÚOHS uložená Ministerstvu obrany z roku 2021 za nákup vrtulníků byla 550 mio, to je v podstatě cena rekonstrukce této tratě. Věřte, že cena za ozubnici jsou drobné.
Proboha, vždyť náklady na ozubnici jsou obrazně řečeno drobné a hlavně je otázka, zda ozubnice ano či ne, předem zodpovězena tím, že jde o kulturní památku.
Nevím, proč se rozčilujete. Jen poukazuju na to, že ČR je bohatá země (když si může tuhle akci dovolit, lhostejno z jakého důvodu), navzdory mínění části společnosti.
Takže jiné řešení by bylo jaké?!? Vzepřít se objednateli a kapacitu trati nepřidělit vybranému dopravci z důvodu výluky pro špatný stav trati a zároveň na odstranění špatného stavu nic nedělat?!? Vždyť je to protiprávní jednání.
Mám pocit, že mi pořád podsouváte něco, co si nemyslím.
Část společnosti bude vždy proti čemukoliv. To ale neznamená, že to je hloupost.
Mimochodem, opravdu by mě zajímalo, jakou částkou se na opravě té trati podílely právě náklady spojené s ozubnicí. Jak moc drobné to jsou.
díky té ozubnici tam jezdí více vlaků, takže to je rozumná investice, krom toho, že to je opravdu v našich končinách unikát
Ozubnice zvýšila kapacitu tratě?
ozubnice zvyšuje atraktivitu trati
Cože? Jak to?
protože to je atrakce a jezdí tam mimořádné jízdy a to nejen ty co jsou pro veřejnost, ale i soukromé
Památkově chráněno.
Jasný, já si to hned neuvědomil – Skanzen Železnic. 😄
A co je špatného na tom, že jde o kulturní památku?!?
vůbec nic, však most pod Vyšehradem zapíšou do UNESCO, ten se má asi nejlíp 😉 A mnoho nádražních budov budeme udržovat jako krásné památné stavby, abychom v nich mohli zadržovat vzduch a za dalších 20let do toho opět nasypeme penízky, takový koloběh. PS. co trať Praha – Liberec ta by taky mohla být zapsána na seznam památek, aby se ji náhodou někdo nasnažil zásadně předělat 😀
Na rozdíl od toho zrezlého mostu se tady ozubnice vyrobila komplet znova a ještě s použitím nového materiálu, který má stejné vlastnosti jako ten původní. Přitom pražce, kde je ozubnice upevněná, jsou zase moderní technologie. Důležitá je funkce památky, nikoliv její konkrétní provedení.
Spíš v tomto konkrétním případě bude technologie pražce pro rozlišovací schopností příslušného památkáře. Napopak často se setkáváme v praxi s požadavkem, že si pamákář přeje „uchovat původní hmotu“ která nese „historickou paměť“. Termíny v úvozovkách jsou brány přímo ze stanoviska NPŮ. Vždy je ale nutno posoudit konkrétní situaci, a jsem rád, že tady to dopadlo docela rozumným komromisem.
Co jsem slyšel, tak ty Y pražce musela SŽ památkářům trochu vysvětlovat, oni tam chtěli v originále opravdu ty staré korýtkové, které se nedají pořádně podbít a nedá se na nich udělat v těhlech poloměrech bezstyková kolej.
naopak, je dobře že to zůstane zachováno !
ten skanzen generuje dost turistického provozu
Tím skanzenem se tady myslí nulové zabezpečení, ručně házené výhybky a pomalé jízdy přes nechráněné přejezdy. A to turistický provoz negeneruje.